Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
Vandaag om 00:13:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:03:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
11 July 2025, 23:53:16
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
11 July 2025, 23:49:10
Raadplaatje door R1954
11 July 2025, 23:21:09
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
11 July 2025, 22:47:05
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Erik01
11 July 2025, 21:24:43
US diorama in H0 door RetroJack
11 July 2025, 21:15:46
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Prutsert
11 July 2025, 21:11:44
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
11 July 2025, 20:43:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
11 July 2025, 19:57:46
Roco 2025 door Arjan6511
11 July 2025, 19:40:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
11 July 2025, 19:17:59
NZH A 1001 - 1004 door Hans Reints
11 July 2025, 19:16:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door NS264
11 July 2025, 18:40:44
20 toen door Arjan6511
11 July 2025, 17:26:19
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
11 July 2025, 17:14:47
Telefoonnummer Conrad......... door astrantia
11 July 2025, 16:22:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Daan!
11 July 2025, 15:53:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
11 July 2025, 15:46:35
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 July 2025, 14:27:56
S88n bus splitsen door Montanbahn
11 July 2025, 14:00:06
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
11 July 2025, 13:51:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
11 July 2025, 13:47:16
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
11 July 2025, 13:13:41
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
11 July 2025, 13:00:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
11 July 2025, 12:54:44
  

Auteur Topic: Grindzakken voor de deur...  (gelezen 2587 keer)

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Grindzakken voor de deur...
« Gepost op: 27 August 2018, 18:54:21 »
Laatst zag ik op het opstelterrein bij Amersfoort vrachten vol grind in een VIRM geladen worden. Nadat ik eerst bij mijzelf ben nagegaan of ik volslagen mesjokke was geworden leert dit artikel dat er toch een logische reden voor is.

Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=Ca7rKAb3x9A
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2484
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #1 Gepost op: 27 August 2018, 20:18:16 »
Klinkt als een leuke test, tot één of andere zakkenwasser een treinstel in de grindbak buiten de baan rijdt  ;D

Even serieus, ik heb natuurlijk wel even het artikel gelezen. Kan me voorstellen dat je raar stond te kijken.

Bedankt voor de link naar het artikel. Vriendelijke groet Ruud B
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #2 Gepost op: 27 August 2018, 21:08:28 »
Heb ik onlangs ook tv beelden van gezien.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #3 Gepost op: 27 August 2018, 21:54:09 »
Denk dat het 2001 of 2002 was dat de eerste VIRM beproefd werd. Een middenwagen was leeggehaald en stond vol apparatuur. Dikke huur aggregaat dwars op het balkon en meters kabel door de trein. In de nieuwe wagens zaten de stoelhoezen er nog op. Ik mocht mee met m'n geleende vertragingsmeter om remwegmetingen te verrichten. Met een vertragingsmeter kun je terugrekenen naar de beginsnelheid en afgelegde weg. Was erg leuk om mee te maken. Van alle andere remwegmetingen werd altijd met ledig materieel gedaan en naar de beladen toestand omgerekend. Kennelijk is er nu een reden om direct te meten.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #4 Gepost op: 28 August 2018, 07:01:41 »
Hoeveel mensen moet je hebben om aan de 110 ton te komen?
En zijn de zakken verdeeld over de gehele trein of liggen ze alleen in 1 rijtuig of door de gehele trein verspreid. Dus ook boven?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #5 Gepost op: 28 August 2018, 08:46:45 »
Zo'n 1250-1500 verwacht ik? En dan inclusief bagage?

Alle treindeuren stonden open en er stonden grote grindvrachten klaar bij de deuren, dus ik vermoed dat e.e.a. toch netjes verdeeld is over de trein. Het lijkt mij ook dat je wilt testen met een realistische gewichtsverdeling. Maar wellicht dat iemand dicht(er) bij het vuur daar meer zicht op heeft.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12203
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #6 Gepost op: 28 August 2018, 15:37:00 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #7 Gepost op: 28 August 2018, 16:40:46 »
Hee Jasper  ;D ;D

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #8 Gepost op: 28 August 2018, 19:37:05 »
Al enige tijd terug heeft men zoiets ook is gedaan met ubc's (doorzichtige grote vierkante vaten in een metalen kooi) gevuld met water.
Deze waren verdeelt over 2 ? open autowagons en getrokken door een mP,dit om ook een nieuw soort rem te testen.
(ergens heb ik er nog foto's van)
Dat je even in je arm knijpt bij grind in een virm dat snap ik echter wel  ;D
Maar het concept anzich is dus echter niet "vreemd".
Volgens mij beschrijft jij hoe ze een aantal jaren terug sandite op het spoor aanbrachte, een mP van toen Raillion die een wagen trok waar een sproei installatie op zat waarbij in de ubc's de voorraad sandite zat :)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Grindzakken voor de deur...
« Reactie #9 Gepost op: 28 August 2018, 20:49:13 »
Hee Jasper  ;D ;D
Een carrière als filmmaker gemist...
Met vriendelijke groeten, altijd.