Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 93046 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #465 Gepost op: 01 oktober 2022, 18:34:38 »
Dubbelspoor gaat niet lukken. Passeren op Weer en Heen. De tram rijdt nu zonder keerlussen naar deze passeerpunten via de halte En.
1 keerlus is geen keerlus, dus ik moet op die tweede nog wat verzinnen. Een draaischijf ofzo. Ruimte  voor een keerlus is er niet. De aansluiting op het nwe deel is vanuit Heen. Dat moet voor een deur langs, dus gaan mijn ideeen naar een brug met lekker ingewikkeld strengelnormaal+smalspoor. Dan kunnen er ook goederenwagens naar het nwe stuk en kan ik een havenje verbeelden.
Maar, nogmaals, alles hersenspinnerij 😇
Ik zal s een tekening maken an hoe t er uitziet nu, en de ideeen voor het nwe deel.
Zoveel ruimte kost een lus niet, 30 cm bij normaalspoor, met smalspoor minder omdat de draaistellen onderling een kleinere hoek kunnen maken.

"Een lus is geen lus"?  Het is toch een extra dimensie, heel wat tramlijnen hadden de situatie van een kop- en een luseindpunt. Bijvoorbeeld normaalsporige NZH-lijnen.

Ronald.
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2022, 16:13:20 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #466 Gepost op: 01 oktober 2022, 18:39:40 »
Maar dan heb je wel tweerichtingwagens nodig, toch?
Een keerdriehoek neemt ook al teveel ruimte in. Die is echt beperkt in Weer.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #467 Gepost op: 01 oktober 2022, 18:49:34 »
Hieronder de situatie in Weer. Het tramspoor ligt op de rand van de module.
Roept u maar.


« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 18:51:18 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #468 Gepost op: 03 oktober 2022, 12:55:12 »
En daar istie dan, de T3. Vergt wat restauratiewerk op het dak, maar verder netjes en compleet.




foto wikipedia



Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #469 Gepost op: 04 oktober 2022, 21:49:08 »
Het nwe stukje baan. Tussen Heen en Caststraat (zo noem ik t maar even ter herinnering aan de kasten die hier stonden), komt een brug, uitneembaar vanwege een de kamer indraaiende deur.
Op die brug normaalspoor voor een aansluiting en daarin een derde rail voor de tram. Dat alles uitgevoerd als straatspoor. Als de tram aan de binnenkant van de baan blijft, zoals nu al op het oude deel het geval is, hoef ik alleen een paar puntstukken te maken. Geen wissels. Das wel makkelijk.
Het in elkaar vlechten van de twee spoorwijdtes is ook geen probleem: m'n programmeerspoor heeft dat al, en t is met h0m echt appeltje eitje mjummie, zeg maar.
Nou zou ik wel een havenspoortje willen, beetje geïnspireerd door Alewijn en zn prachtige foto's van de Putselaan in Rotterdam. De beschikbare ruimte is echter uitermate beperkt.
Ook een keerlus zou mooi zijn. In Weer zal dan een draaischijf moeten komen, hoewel ik al heb gezien dat voor de Praagse T3 de ruimte òp de huidige module te klein is, zodat in Weer een soort puist gebouwd moet worden. Een deel van de schijf komt dan over de rand van de module daar.....

Maar goed. Keerlus dus.
Digitaal en keerlus, dat kost geld. Ik zag dat een keerlusmodule van Roco al gauw ruim 100 pieternella's kost. Dat ga ik niet doen. Dus handmatig omschakelen bij de halte Caststraat, Remise, of hoe t moge heten straks.

Op de platen hieronder een eerste behoorlijk rauwe schets van t sporenplan, waarbij de tram op het normaalspoor rijdt tot vlak voor het wissel. Zo spaar ik ruimte, en als er geen trein rijdt, ligt t spoor er toch maar voor noppus. Alternatief kan zijn dat de tram  na de brug een aan het normaalspoor parallelle straat volgt waarbij t normaalspoor achter een paar huisgevels verdwijnt, voor welke de tram dan zichtbaar is. Daar valt wel iets te goochelen misschien.

Bij de haven begint voor de tram de keerlus. Het zo ontstaande pleintje bij de haven kan dan een soort Maashavenmarktje gaan weergeven, zoals de onderstaande foto laat zien.
Na de remise komt het tramspoor dan vlak voor de brug weer op t normaalspoor uit.
Snotver. Toch een wissel.  :angel:

De tekening is absoluut niet op schaal. De beschikbare ruimte is net 2 meter bij een dieptekeuzemaat tot 35cm, liefst 30. Ik moet nog kijken of ik daarop een goed functionerende keerlus kan maken in h0m. De remise is nu in de lus geplanned en lijkt wat krapjes.  Ook dat nog even uitzoeken dus.
Voor vrijwel hetzelfde geld kan de remise in de hoek linksonder en wordt het lussige van de keerlus gecamoufleerd met wat grootstedelijke bebouwing uit 1880.

Ik zal ook s op zoek naar TT wissels met een fiks krappe boog. Dat spaart weer ruimte voor de loods. En misschien moet ik een nieuwe loods bouwen. De oude is tweestandig, maar onvoldoende voor het zwikje trams wat ik inmiddels heb.

Mochten jullie ideëen hebben, graag!







Tramremise met oude trams van Mehano.



Maashaven-Putselaan-markt-goederenspoor-1965 Met dank aan Alewijn's Rondom Charlois
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2022, 21:58:33 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1603
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #470 Gepost op: 04 oktober 2022, 22:51:29 »
Als  je al die moeite moet doen (keerlus, driehoek) voor de T3, zou je er ook een tweerichtingswagen  van kunnen maken (reed in Halle, heb er zo snel geen plaatje van). Misschien wel wat werk, maar dat vertrouw ik je wel toe, maar waarschijnlijk minder dan wat je nu wil - en je kunt ' heen en weer ' blijven gaan.

Gr. Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #471 Gepost op: 04 oktober 2022, 23:23:29 »
Mja, of een gelede. Aan de andere kant..... Hoeveel moeie is het? De schets is ruw, erg ruw.
Als het lukt, voeg ik wel een paar leuke unikaten toe: draaischijf, drierailspoor.
Maar ik hou het wel in mn achterhoofd, Frank. Het is een prima alternatief.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #472 Gepost op: 04 oktober 2022, 23:43:16 »
Mooie plannen, Huup! En wat leuk dat je zo in Rotterdamse sferen komt (y)

In Rotterdam hielden ze de verschillende spoorsystemen zo veel mogelijk uit elkaar. Maar wat jij hier voorstelt met dat stukje drierail is natuurlijk erg leuk om te zien. Dan moeten trein en tram maar even op elkaar wachten. En wat trein betreft gaat het dus om een havenspoor of iets soortgelijks?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #473 Gepost op: 05 oktober 2022, 00:06:03 »
Ja. Stel je er niet teveel van voor, hoor. Er loopt dan vanaf Heen via de verbindingsbrug welgeteld 1 spoor naar 1 wissel in de rechterbovenhoek op de tweede tekening wat uitmondt in twee spoortjes van twee karretjes lang aan een kade.. Kraan dr boven en je hebt een haven  :-X ;)
Overigens is er een link met Vlissingen: de keersluisbrug kende dit soort spoorverstrengeling ook. Stoomtram, electrische tram èn goederentreinen maakten van de Keersluisbrug gebruik, deels op meterspoor.




Bron: Zeeuws Archief
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #474 Gepost op: 05 oktober 2022, 09:42:29 »
Als  je al die moeite moet doen (keerlus, driehoek) voor de T3, zou je er ook een tweerichtingswagen  van kunnen maken (reed in Halle, heb er zo snel geen plaatje van). Misschien wel wat werk, maar dat vertrouw ik je wel toe, maar waarschijnlijk minder dan wat je nu wil - en je kunt ' heen en weer ' blijven gaan.

Gr. Frank

Volgens mij heeft Huup ook een drie-asser uit Amsterdam?!
Oòk eenrichtingswagen.

Ronald

PS: wat is 'dieptekeuzemaat", Huup?
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 09:47:21 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #475 Gepost op: 05 oktober 2022, 11:21:23 »
Ja, en een berlijnse reko.
Dieptekeuzemaat..... De keuze van de diepte die nog moet worden gemaakt.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #476 Gepost op: 05 oktober 2022, 14:58:48 »
Heerlijk, deze plannenmakerij met z'n allen!

Ik doe ook nog twee duiten in het zakje:
- Niet alle trams hoeven in de remise. Er is altijd wel een spoortje naast de remise waar ook materieel staat. En als modelbouwer heb je altijd wel trams die nog niet / niet meer rijden, bijvoorbeeld.
- Voor foto's van de T3 (eigenlijk T4D) in tweerichtingsuitvoering, zoek eens op Merseburg. Ik ben bang dat je dan wel een tweede exemplaar nodig hebt, want die heeft aan beide zijden deuren, en twee koppen.

Veel plezier!
« Laatst bewerkt op: 05 oktober 2022, 15:04:24 door RobK »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #477 Gepost op: 06 oktober 2022, 14:28:32 »
Keuze voor de dieptemaat wordt een minimale 40cm. Lengte is iets korter dan ik dacht; 180cm.
De keerlus wordt dan niet kleiner dan 30cm, wat dan toch een beperking is tgv het gebruik maken van rubber slangetjes iin plaats van een cardansysteem in de aandrijving van de vierassers.
Het goederenspoortje gaat achter gevels verdwijnen, twee kadespoortjes rechts. De tramsporen lopen voor die gevels langs en draaien terug op een pleintje. Ik ga kijken of er   in de lus bebouwing komt. Dan ontstaat er een mooie doorkijk op het bruggehoofd en valt de lus als zodanig minder op.
De remise komt dan links voor op de module met een aantal binnensporen en wat buitensporen, dank Rob. Moet allemaal nog wel uitgemeten worden.
Omdat de ruimte   beperkt is, ga ik ook kijken of het mogelijk is het keerluswissel in het goederenspoor te leggen. Als dat lukt win ik zomaar 20cm, en is er een mooie tram/trein-spotplek bij 😅🙃😇
Geen idee of ik dat kan maken, maar dat zie ik dan wel weer. De rest van de moduleinrichting hangt er vanaf, dus dat moet eerst. Als de module is gebouwd.

Groet,
Huup
ps. Dr moet dan wel een nwe remise komen. De bestaande is met name geschikt voor zicht op de linkerkant, de nu geplande net andersom.....
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2022, 09:16:38 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #478 Gepost op: 07 oktober 2022, 00:31:02 »
Hoi,

Klinkt goed allemaal.
Als aan zichtzijde open kan, zijkant van de remise heb je een mooi shot in de remise zelf.
Miss kwestie van de buitenmuren wisselen?

s Nachts loopt het ideeën brein het hardst.
Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #479 Gepost op: 07 oktober 2022, 09:24:06 »
Beide zijden hebben hoge vensters, dat is het punt niet. Punt is meer de het verlengde deel zoals je dat op de foto in een eerdere post hierboven ziet. Muren wisselen is geen optie. De remise is jaren geleden al gebouwd en zit strak in de lijm 🙃


Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.