Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:51:24
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 103327 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #465 Gepost op: 01 October 2022, 18:34:38 »
Dubbelspoor gaat niet lukken. Passeren op Weer en Heen. De tram rijdt nu zonder keerlussen naar deze passeerpunten via de halte En.
1 keerlus is geen keerlus, dus ik moet op die tweede nog wat verzinnen. Een draaischijf ofzo. Ruimte  voor een keerlus is er niet. De aansluiting op het nwe deel is vanuit Heen. Dat moet voor een deur langs, dus gaan mijn ideeen naar een brug met lekker ingewikkeld strengelnormaal+smalspoor. Dan kunnen er ook goederenwagens naar het nwe stuk en kan ik een havenje verbeelden.
Maar, nogmaals, alles hersenspinnerij 😇
Ik zal s een tekening maken an hoe t er uitziet nu, en de ideeen voor het nwe deel.
Zoveel ruimte kost een lus niet, 30 cm bij normaalspoor, met smalspoor minder omdat de draaistellen onderling een kleinere hoek kunnen maken.

"Een lus is geen lus"?  Het is toch een extra dimensie, heel wat tramlijnen hadden de situatie van een kop- en een luseindpunt. Bijvoorbeeld normaalsporige NZH-lijnen.

Ronald.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2022, 16:13:20 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #466 Gepost op: 01 October 2022, 18:39:40 »
Maar dan heb je wel tweerichtingwagens nodig, toch?
Een keerdriehoek neemt ook al teveel ruimte in. Die is echt beperkt in Weer.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #467 Gepost op: 01 October 2022, 18:49:34 »
Hieronder de situatie in Weer. Het tramspoor ligt op de rand van de module.
Roept u maar.


« Laatst bewerkt op: 01 October 2022, 18:51:18 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #468 Gepost op: 03 October 2022, 12:55:12 »
En daar istie dan, de T3. Vergt wat restauratiewerk op het dak, maar verder netjes en compleet.




foto wikipedia




Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #469 Gepost op: 04 October 2022, 21:49:08 »
Het nwe stukje baan. Tussen Heen en Caststraat (zo noem ik t maar even ter herinnering aan de kasten die hier stonden), komt een brug, uitneembaar vanwege een de kamer indraaiende deur.
Op die brug normaalspoor voor een aansluiting en daarin een derde rail voor de tram. Dat alles uitgevoerd als straatspoor. Als de tram aan de binnenkant van de baan blijft, zoals nu al op het oude deel het geval is, hoef ik alleen een paar puntstukken te maken. Geen wissels. Das wel makkelijk.
Het in elkaar vlechten van de twee spoorwijdtes is ook geen probleem: m'n programmeerspoor heeft dat al, en t is met h0m echt appeltje eitje mjummie, zeg maar.
Nou zou ik wel een havenspoortje willen, beetje geïnspireerd door Alewijn en zn prachtige foto's van de Putselaan in Rotterdam. De beschikbare ruimte is echter uitermate beperkt.
Ook een keerlus zou mooi zijn. In Weer zal dan een draaischijf moeten komen, hoewel ik al heb gezien dat voor de Praagse T3 de ruimte òp de huidige module te klein is, zodat in Weer een soort puist gebouwd moet worden. Een deel van de schijf komt dan over de rand van de module daar.....

Maar goed. Keerlus dus.
Digitaal en keerlus, dat kost geld. Ik zag dat een keerlusmodule van Roco al gauw ruim 100 pieternella's kost. Dat ga ik niet doen. Dus handmatig omschakelen bij de halte Caststraat, Remise, of hoe t moge heten straks.

Op de platen hieronder een eerste behoorlijk rauwe schets van t sporenplan, waarbij de tram op het normaalspoor rijdt tot vlak voor het wissel. Zo spaar ik ruimte, en als er geen trein rijdt, ligt t spoor er toch maar voor noppus. Alternatief kan zijn dat de tram  na de brug een aan het normaalspoor parallelle straat volgt waarbij t normaalspoor achter een paar huisgevels verdwijnt, voor welke de tram dan zichtbaar is. Daar valt wel iets te goochelen misschien.

Bij de haven begint voor de tram de keerlus. Het zo ontstaande pleintje bij de haven kan dan een soort Maashavenmarktje gaan weergeven, zoals de onderstaande foto laat zien.
Na de remise komt het tramspoor dan vlak voor de brug weer op t normaalspoor uit.
Snotver. Toch een wissel.  :angel:

De tekening is absoluut niet op schaal. De beschikbare ruimte is net 2 meter bij een dieptekeuzemaat tot 35cm, liefst 30. Ik moet nog kijken of ik daarop een goed functionerende keerlus kan maken in h0m. De remise is nu in de lus geplanned en lijkt wat krapjes.  Ook dat nog even uitzoeken dus.
Voor vrijwel hetzelfde geld kan de remise in de hoek linksonder en wordt het lussige van de keerlus gecamoufleerd met wat grootstedelijke bebouwing uit 1880.

Ik zal ook s op zoek naar TT wissels met een fiks krappe boog. Dat spaart weer ruimte voor de loods. En misschien moet ik een nieuwe loods bouwen. De oude is tweestandig, maar onvoldoende voor het zwikje trams wat ik inmiddels heb.

Mochten jullie ideëen hebben, graag!







Tramremise met oude trams van Mehano.



Maashaven-Putselaan-markt-goederenspoor-1965 Met dank aan Alewijn's Rondom Charlois
« Laatst bewerkt op: 04 October 2022, 21:58:33 door Huup »

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #470 Gepost op: 04 October 2022, 22:51:29 »
Als  je al die moeite moet doen (keerlus, driehoek) voor de T3, zou je er ook een tweerichtingswagen  van kunnen maken (reed in Halle, heb er zo snel geen plaatje van). Misschien wel wat werk, maar dat vertrouw ik je wel toe, maar waarschijnlijk minder dan wat je nu wil - en je kunt ' heen en weer ' blijven gaan.

Gr. Frank

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #471 Gepost op: 04 October 2022, 23:23:29 »
Mja, of een gelede. Aan de andere kant..... Hoeveel moeie is het? De schets is ruw, erg ruw.
Als het lukt, voeg ik wel een paar leuke unikaten toe: draaischijf, drierailspoor.
Maar ik hou het wel in mn achterhoofd, Frank. Het is een prima alternatief.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #472 Gepost op: 04 October 2022, 23:43:16 »
Mooie plannen, Huup! En wat leuk dat je zo in Rotterdamse sferen komt (y)

In Rotterdam hielden ze de verschillende spoorsystemen zo veel mogelijk uit elkaar. Maar wat jij hier voorstelt met dat stukje drierail is natuurlijk erg leuk om te zien. Dan moeten trein en tram maar even op elkaar wachten. En wat trein betreft gaat het dus om een havenspoor of iets soortgelijks?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #473 Gepost op: 05 October 2022, 00:06:03 »
Ja. Stel je er niet teveel van voor, hoor. Er loopt dan vanaf Heen via de verbindingsbrug welgeteld 1 spoor naar 1 wissel in de rechterbovenhoek op de tweede tekening wat uitmondt in twee spoortjes van twee karretjes lang aan een kade.. Kraan dr boven en je hebt een haven  :-X ;)
Overigens is er een link met Vlissingen: de keersluisbrug kende dit soort spoorverstrengeling ook. Stoomtram, electrische tram èn goederentreinen maakten van de Keersluisbrug gebruik, deels op meterspoor.




Bron: Zeeuws Archief

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #474 Gepost op: 05 October 2022, 09:42:29 »
Als  je al die moeite moet doen (keerlus, driehoek) voor de T3, zou je er ook een tweerichtingswagen  van kunnen maken (reed in Halle, heb er zo snel geen plaatje van). Misschien wel wat werk, maar dat vertrouw ik je wel toe, maar waarschijnlijk minder dan wat je nu wil - en je kunt ' heen en weer ' blijven gaan.

Gr. Frank

Volgens mij heeft Huup ook een drie-asser uit Amsterdam?!
Oòk eenrichtingswagen.

Ronald

PS: wat is 'dieptekeuzemaat", Huup?
« Laatst bewerkt op: 05 October 2022, 09:47:21 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #475 Gepost op: 05 October 2022, 11:21:23 »
Ja, en een berlijnse reko.
Dieptekeuzemaat..... De keuze van de diepte die nog moet worden gemaakt.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #476 Gepost op: 05 October 2022, 14:58:48 »
Heerlijk, deze plannenmakerij met z'n allen!

Ik doe ook nog twee duiten in het zakje:
- Niet alle trams hoeven in de remise. Er is altijd wel een spoortje naast de remise waar ook materieel staat. En als modelbouwer heb je altijd wel trams die nog niet / niet meer rijden, bijvoorbeeld.
- Voor foto's van de T3 (eigenlijk T4D) in tweerichtingsuitvoering, zoek eens op Merseburg. Ik ben bang dat je dan wel een tweede exemplaar nodig hebt, want die heeft aan beide zijden deuren, en twee koppen.

Veel plezier!
« Laatst bewerkt op: 05 October 2022, 15:04:24 door RobK »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #477 Gepost op: 06 October 2022, 14:28:32 »
Keuze voor de dieptemaat wordt een minimale 40cm. Lengte is iets korter dan ik dacht; 180cm.
De keerlus wordt dan niet kleiner dan 30cm, wat dan toch een beperking is tgv het gebruik maken van rubber slangetjes iin plaats van een cardansysteem in de aandrijving van de vierassers.
Het goederenspoortje gaat achter gevels verdwijnen, twee kadespoortjes rechts. De tramsporen lopen voor die gevels langs en draaien terug op een pleintje. Ik ga kijken of er   in de lus bebouwing komt. Dan ontstaat er een mooie doorkijk op het bruggehoofd en valt de lus als zodanig minder op.
De remise komt dan links voor op de module met een aantal binnensporen en wat buitensporen, dank Rob. Moet allemaal nog wel uitgemeten worden.
Omdat de ruimte   beperkt is, ga ik ook kijken of het mogelijk is het keerluswissel in het goederenspoor te leggen. Als dat lukt win ik zomaar 20cm, en is er een mooie tram/trein-spotplek bij 😅🙃😇
Geen idee of ik dat kan maken, maar dat zie ik dan wel weer. De rest van de moduleinrichting hangt er vanaf, dus dat moet eerst. Als de module is gebouwd.

Groet,
Huup
ps. Dr moet dan wel een nwe remise komen. De bestaande is met name geschikt voor zicht op de linkerkant, de nu geplande net andersom.....
« Laatst bewerkt op: 07 October 2022, 09:16:38 door Huup »

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8914
    • Midland
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #478 Gepost op: 07 October 2022, 00:31:02 »
Hoi,

Klinkt goed allemaal.
Als aan zichtzijde open kan, zijkant van de remise heb je een mooi shot in de remise zelf.
Miss kwestie van de buitenmuren wisselen?

s Nachts loopt het ideeën brein het hardst.
Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8409
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #479 Gepost op: 07 October 2022, 09:24:06 »
Beide zijden hebben hoge vensters, dat is het punt niet. Punt is meer de het verlengde deel zoals je dat op de foto in een eerdere post hierboven ziet. Muren wisselen is geen optie. De remise is jaren geleden al gebouwd en zit strak in de lijm 🙃