Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 17:11:05
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:09:45
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:50:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 16:45:42
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Mark D.
Vandaag om 16:30:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:27:42
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Bahn-AG
Vandaag om 16:25:10
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:11:45
3 januari NVBS oliebollenrit door R1954
Vandaag om 15:58:24
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Jelmer
Vandaag om 15:58:01
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
Vandaag om 15:46:17
blablabla door Duikeend
Vandaag om 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 15:14:11
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:09:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
Vandaag om 15:06:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:08:48
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 14:05:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Pauldg
Vandaag om 13:16:46
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:57:20
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:39:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 12:26:49
Roco 2026 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:22:41
13 december modelspoorbeurs Houten door Florisw
Vandaag om 12:08:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 12:06:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:55:12
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 11:36:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:06:41
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 09:00:27
De (3d) knutsels van Ronald. door Huup
Vandaag om 06:50:33
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 110035 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #420 Gepost op: 20 August 2022, 11:37:38 »
Dat touwtje komt nog, geheel functieloos overigens De panto komt later uiteraard tegen de bovenleidng waardoor de stand wat natuurlijker zal zijn.

Overigens vraag ik me af of het bij die tweeassers zou schelen als ik de bovenleiding functioneel maak. Dus de rails koppelen en de bvl voor de toevoer. Zoals in het echt dus. Vraag is dan dus of de sleper voldoende contact maakt.

Ik denk dat je je moet afvragen, wat het voordeel is van bovenleidingcontact boven het huidige systeem. Jouw vraag is misschien het antwoord. Bovendien, als je eens een dieseltram krijgt (Ook NMVB?), dan kun je daar niet mee rijden...

Gr. Frank.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #421 Gepost op: 20 August 2022, 15:43:24 »
Frank,

Sorry, maar bij een electrische tram hoort bovenleiding, of je die nu functioneel gebruikt of niet.
Het is een kwestie van keuze maken.
Inderdaad, zo'n NMVB diesel hoort niet onder de draad, tenzij bij museumlijn.

Maar met mijn oude Hamo trams kan ik net als met oude Fleischman e-locs kiezen voor voeding via de rail dan wel bovenleiding. Hetzelfde is mogelijk met de Roco- en Limatrams.
Ronald
Groet,
      Ronald

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #422 Gepost op: 20 August 2022, 17:17:43 »

In het tijdperk dat jij uitbeeldt, zou ik toch altijd kiezen voor de Weerse Tramwegen. Toen was nog niet alles in het Engels.
Of nog beter: Weerse Tramweg-maatschappij (WTM)....
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #423 Gepost op: 20 August 2022, 19:11:12 »
In de begintijd van de tram werd juist gesproken van tramway of tramways. Neemt niet weg dat in de uitgebeelde tijd tramwegen gangbaarder was. Of buurtspoorwegen natuurlijk, zoals in Vlaanderen. Maar.... tramways klinkt zo...... aangenaam 😉
Op de bvl kwestie kom ik nog terug.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #424 Gepost op: 20 August 2022, 22:09:58 »
De bvl, tja. De opwaartse druk is inderdaad voldoende, maar de vraag blijft of dat ene contact beter is dan de twee wielcontacten nu, eventueel aangevuld met railslepers. 
En dan het diesel-'probleem'..... Een dieselmotorwagen rijdt natuurlijk niet alleen op het bvl-loze spoor, maar zal ook op de stelplaats (mooi woord is dat toch!) komen. Plus dan ook nog dat je met twee systemen moet rijden: 2 rail met functionele bvl en daarnaast met gewoon 2 rail. En wat te denken van een dieselonderhoudsmotorwagen? Die moet overal kunnen komen.

Hm.....

Mss is het handiger om toch (ook) een klein krachtpakket aan de decoder te solderen.
* Huup kijkt naar z'n spaarpot.......

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #425 Gepost op: 21 August 2022, 20:19:27 »
Graag jullie mening. Het lettertype is 100 jaren oud.




eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #426 Gepost op: 21 August 2022, 22:02:03 »
Frank,

Sorry, maar bij een electrische tram hoort bovenleiding, of je die nu functioneel gebruikt of niet.
Het is een kwestie van keuze maken.
Inderdaad, zo'n NMVB diesel hoort niet onder de draad, tenzij bij museumlijn.

Maar met mijn oude Hamo trams kan ik net als met oude Fleischman e-locs kiezen voor voeding via de rail dan wel bovenleiding. Hetzelfde is mogelijk met de Roco- en Limatrams.
Ronald loop pp

Ronald,
je hebt me niet goed begrepen; ik heb het over stroom via de bovenleiding, niet over de bovenleiding zelf. Als je de foto's van het deel van Eemstede bekijkt, dat al 'af ' is , weet je dat ik zeer hecht aan bovenleiding bij trams- dat  nog
niet  niet overal hangt, is kwestie van lange adem .
Groetjes Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #427 Gepost op: 22 August 2022, 08:03:30 »
De tram in Heerlen. Alles is zelfbouw. Het model is niet voorzien van een motor.

Gr, Bert.









Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #428 Gepost op: 22 August 2022, 09:10:07 »
Mooi gedaan, Bert! Heb hier ook nog een exemplaar staan. Moet nog uitzoeken hoe ik daar een motor inbouw.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9140
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #429 Gepost op: 23 August 2022, 11:07:19 »
Citaat
Huup kijkt naar zn spaarpot
En de spaarpot is leeg, want...... Heb een paar powerpacks besteld. Per slot rijdt m'n hippel al tijden met dat pakketje rond, naar volle tevredenheid. Wat zal ik dan moeilijk gaan doen?
Aldus besloten.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1792
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #430 Gepost op: 23 August 2022, 21:49:00 »
Inderdaad mooi, ook de achtergrond. Leuk weer eens een nieuwe trambaan te zien.
Komen er nog meer plaatjes, Bert?
Groetjes Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #431 Gepost op: 24 August 2022, 07:52:46 »
Het station Heerlen heb ik al eens eerder gebouwd, maar toen in periode jaren zestig, dus met de bussen. Nu heb ik het model gemaakt in de periode van eind jaren 40, en toen was er de tram nog.
Gr. Bert.







Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #432 Gepost op: 24 August 2022, 12:16:01 »
Fraai deze Limburgse modules. Dit soort realistische trambanen zie je niet veel. Wordt er met de tram gereden of is het een diorama?
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #433 Gepost op: 24 August 2022, 12:53:32 »
Richard,

Zie post 427, het is een diorama begrijp ik.
De tram is motorloos.
Bert maakt schitterende bouwwerken,
Groot en groots zoals Bert op diverse draadjes toont.

Groetjes,
Ronald
Groet,
      Ronald

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8396
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #434 Gepost op: 24 August 2022, 13:11:01 »
Prachtig, Bert!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.