Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:44:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door edwin1974
Vandaag om 14:44:51
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:38
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:28:41
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 14:18:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Ronald Halma
Vandaag om 14:17:44
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 14:16:40
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Arjan6511
Vandaag om 13:55:45
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 13:52:12
Multimaus Error 13 door henk
Vandaag om 13:49:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:23
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 13:32:33
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
  

Auteur Topic: Heen, En en Weer: de tram.  (gelezen 107541 keer)

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #420 Gepost op: 20 August 2022, 11:37:38 »
Dat touwtje komt nog, geheel functieloos overigens De panto komt later uiteraard tegen de bovenleidng waardoor de stand wat natuurlijker zal zijn.

Overigens vraag ik me af of het bij die tweeassers zou schelen als ik de bovenleiding functioneel maak. Dus de rails koppelen en de bvl voor de toevoer. Zoals in het echt dus. Vraag is dan dus of de sleper voldoende contact maakt.

Ik denk dat je je moet afvragen, wat het voordeel is van bovenleidingcontact boven het huidige systeem. Jouw vraag is misschien het antwoord. Bovendien, als je eens een dieseltram krijgt (Ook NMVB?), dan kun je daar niet mee rijden...

Gr. Frank.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #421 Gepost op: 20 August 2022, 15:43:24 »
Frank,

Sorry, maar bij een electrische tram hoort bovenleiding, of je die nu functioneel gebruikt of niet.
Het is een kwestie van keuze maken.
Inderdaad, zo'n NMVB diesel hoort niet onder de draad, tenzij bij museumlijn.

Maar met mijn oude Hamo trams kan ik net als met oude Fleischman e-locs kiezen voor voeding via de rail dan wel bovenleiding. Hetzelfde is mogelijk met de Roco- en Limatrams.
Ronald
Groet,
      Ronald

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #422 Gepost op: 20 August 2022, 17:17:43 »

In het tijdperk dat jij uitbeeldt, zou ik toch altijd kiezen voor de Weerse Tramwegen. Toen was nog niet alles in het Engels.
Of nog beter: Weerse Tramweg-maatschappij (WTM)....
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8830
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #423 Gepost op: 20 August 2022, 19:11:12 »
In de begintijd van de tram werd juist gesproken van tramway of tramways. Neemt niet weg dat in de uitgebeelde tijd tramwegen gangbaarder was. Of buurtspoorwegen natuurlijk, zoals in Vlaanderen. Maar.... tramways klinkt zo...... aangenaam 😉
Op de bvl kwestie kom ik nog terug.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8830
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #424 Gepost op: 20 August 2022, 22:09:58 »
De bvl, tja. De opwaartse druk is inderdaad voldoende, maar de vraag blijft of dat ene contact beter is dan de twee wielcontacten nu, eventueel aangevuld met railslepers. 
En dan het diesel-'probleem'..... Een dieselmotorwagen rijdt natuurlijk niet alleen op het bvl-loze spoor, maar zal ook op de stelplaats (mooi woord is dat toch!) komen. Plus dan ook nog dat je met twee systemen moet rijden: 2 rail met functionele bvl en daarnaast met gewoon 2 rail. En wat te denken van een dieselonderhoudsmotorwagen? Die moet overal kunnen komen.

Hm.....

Mss is het handiger om toch (ook) een klein krachtpakket aan de decoder te solderen.
* Huup kijkt naar z'n spaarpot.......

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8830
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #425 Gepost op: 21 August 2022, 20:19:27 »
Graag jullie mening. Het lettertype is 100 jaren oud.




eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #426 Gepost op: 21 August 2022, 22:02:03 »
Frank,

Sorry, maar bij een electrische tram hoort bovenleiding, of je die nu functioneel gebruikt of niet.
Het is een kwestie van keuze maken.
Inderdaad, zo'n NMVB diesel hoort niet onder de draad, tenzij bij museumlijn.

Maar met mijn oude Hamo trams kan ik net als met oude Fleischman e-locs kiezen voor voeding via de rail dan wel bovenleiding. Hetzelfde is mogelijk met de Roco- en Limatrams.
Ronald loop pp

Ronald,
je hebt me niet goed begrepen; ik heb het over stroom via de bovenleiding, niet over de bovenleiding zelf. Als je de foto's van het deel van Eemstede bekijkt, dat al 'af ' is , weet je dat ik zeer hecht aan bovenleiding bij trams- dat  nog
niet  niet overal hangt, is kwestie van lange adem .
Groetjes Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #427 Gepost op: 22 August 2022, 08:03:30 »
De tram in Heerlen. Alles is zelfbouw. Het model is niet voorzien van een motor.

Gr, Bert.









Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8830
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #428 Gepost op: 22 August 2022, 09:10:07 »
Mooi gedaan, Bert! Heb hier ook nog een exemplaar staan. Moet nog uitzoeken hoe ik daar een motor inbouw.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8830
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #429 Gepost op: 23 August 2022, 11:07:19 »
Citaat
Huup kijkt naar zn spaarpot
En de spaarpot is leeg, want...... Heb een paar powerpacks besteld. Per slot rijdt m'n hippel al tijden met dat pakketje rond, naar volle tevredenheid. Wat zal ik dan moeilijk gaan doen?
Aldus besloten.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1772
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #430 Gepost op: 23 August 2022, 21:49:00 »
Inderdaad mooi, ook de achtergrond. Leuk weer eens een nieuwe trambaan te zien.
Komen er nog meer plaatjes, Bert?
Groetjes Frank

Bert Senden

  • Offline Offline
  • Berichten: 456
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #431 Gepost op: 24 August 2022, 07:52:46 »
Het station Heerlen heb ik al eens eerder gebouwd, maar toen in periode jaren zestig, dus met de bussen. Nu heb ik het model gemaakt in de periode van eind jaren 40, en toen was er de tram nog.
Gr. Bert.







Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #432 Gepost op: 24 August 2022, 12:16:01 »
Fraai deze Limburgse modules. Dit soort realistische trambanen zie je niet veel. Wordt er met de tram gereden of is het een diorama?
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #433 Gepost op: 24 August 2022, 12:53:32 »
Richard,

Zie post 427, het is een diorama begrijp ik.
De tram is motorloos.
Bert maakt schitterende bouwwerken,
Groot en groots zoals Bert op diverse draadjes toont.

Groetjes,
Ronald
Groet,
      Ronald

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Heen, En en Weer: de tram.
« Reactie #434 Gepost op: 24 August 2022, 13:11:01 »
Prachtig, Bert!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.