Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:01:41
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Tankinstallaties voor dieseltreinen  (gelezen 29074 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2018, 14:52:57 »
En die reden reizigers- en goederentreinen in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Als ik het mij goed herinner, was er zelfs een slag met een goederentrein naar Amersfoort bij.
We wachten overigens nog steeds op een heruitgave van de Brawa 216 met een nummer van een van die locs en het juiste BW (Oldenburg).
Groet, Frank

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2018, 18:20:43 »
Er konden soms wel tot 8 locs tegelijk bij NS aanwezig zijn.
Jeanne Kok

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #32 Gepost op: 14 August 2018, 12:53:27 »
Bedankt voor de info,weer wat geleerd  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #33 Gepost op: 14 August 2018, 17:58:25 »
Ik heb ook gewoon de moderne DB versie van Faller.
Die is in principe ook passend voor een deel van mijn diesellokpark.
Maar toch heb ik al eens overwogen er iets groters en ook iets meer klassiek model voor te maken of kopen.

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 14 August 2018, 17:59:59 door Petertrein81 »

thijs

  • Online Online
  • Berichten: 154
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #34 Gepost op: 14 August 2018, 18:04:07 »
Als ik het mij goed herinner, was er zelfs een slag met een goederentrein naar Amersfoort bij.

Klopt, vertrek uit Zwolle was rond 19.00 uur.

Thijs

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #35 Gepost op: 26 August 2018, 09:56:06 »
Zijn er nog mensen ( oud- machinisten) die weten hoe de tankplaat in de jaren 70 en 80 eruitzag en hoe het eraan toeging.
Hoe werden de boven of ondergrondse tanks gevuld ,waar zat de vul aansluiting.
Sommige tanks stonden niet direct bij de tankplaat maar er een stuk er vandaan,hoe zag het verloop van de leidingen eruit van de tanks naar de tankplaat.

Alvast dank voor enig mogelijke reactie

Casmir

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #36 Gepost op: 06 October 2025, 11:25:16 »
Stof eraf... Was benieuwd: hoe lang is een 'tankspoor' voor treinstellen? Als je bijv een 2x DE2 wilde tanken, gingen die dan na elkaar of waren de sporen in de regel lang genoeg om meerdere treinstellen voor de pomp te kunnen zetten?

Van foto's is hier lastig een lijn in te vinden; bijv Zutphen en Arnhem lijken voldoende voor meer dan 1, maar of het na 2 ophoudt..?   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #37 Gepost op: 06 October 2025, 11:39:21 »
Wat ik mij herinner (geen idee waarvan, Arnhem?) was het als het ware 1 bushokje waar je dus 1 vulpunt (tank) kon vullen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5187
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #38 Gepost op: 06 October 2025, 12:26:05 »
Maar de vraag gaat over de lengte van het spoor... :angel: Lijkt mij inderdaad overdreven om meerdere vulpennen te maken, al lijkt bijv Dordrecht dat wel te hebben. Maar vraag is meer: werden gecombineerde treinstellen gescheiden om te tanken, of was er in de regel voldoende spoorlengte voor meerdere stellen? En probeerde men t ook zo in te richten?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #39 Gepost op: 06 October 2025, 14:15:25 »
Het tankspoor was (wat ik mij herinner uit Arnhem, Enschede en Zutphen) relatief vooraan een opstelspoor. Dus niet zodanig dat er alleen maar 1 treinstel oid kon staan. Volgens mij kon je meerdere treinstellen koppelen en tanken.

Groeten,
Rogier

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #40 Gepost op: 06 October 2025, 17:35:33 »
Dordrecht, 1977 spoor 16 met plan U aan de pomp:


Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #41 Gepost op: 06 October 2025, 17:53:07 »
Zie pagina 1 ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #42 Gepost op: 06 October 2025, 18:11:41 »
Te Amsterdam Cs was er een tankplaats daar waar nu het VL/CSP gebouw staat . Aan de kant van het IJ  lagen 4 kopsporen . En wel als vlocht ; sporen 44 en43 waren opstelsporen waar je makkelijk  een mat 40 kwijt kon . Sporen  42 en 41 lagen verder uit elkaar , want de ruimte werd ingenomen door 2 grote bunkers en een dag tank met 2 pompen om er dieselstellen af te tanken . Ook stond er het pompgebouw . . Op spoor 40 stond de reserve DE loc. ; ongevallen wagen en ontijzellingswagen met sneeuwploeg . Hier was ook de garage voor de ongevallen auto ondergebracht . Het stenengebouw huisveste toen de timmerwerkplaats van de gebouwendienst , en het onderkomen van de ongevallen ploeg .  Hier was ook het vulpunt voor de smeerolie bunker . Het is wel eens gebeurd dat de stand der smeerolie verkeerd was doorgegeven . De chauffeur ging de bunker vullen , en ging even koffie drinken bij de ongevallenploeg . Daar kwam iemand uit het koffiehuis waarschuwen , omdat er smeerolie over de straat het Oosterdok in liep . Op de  sporen 38 en  39 kon je smeerolie , uit een bunker en dieselolie uit een dagtank tanken . De sporen waren zo lang dat er ruim een DE 5 op kon . De diesel dag tank werd gevuld via het pomphuis spoor 42/41 .Dan hadden we op het opstelterrein Westenlijk Eiland spoor 29 , die voorzien was van 2 inspectieputten waarbij bij elke put 2 dieselpompen stonden . Dit was gedaan zodat er 2 TEE dieseltreinstellen daar getankt konden worden . Ook hier 2 dag tanks onder  gronds , die via het pomphuis sporen 42/41 gevoed werden .
Ook is het volgende gebeurd . te Asd wgm werden eens de plakbriefjes verwijderd . Hierdoor werd de verkeerde ketelwagen bij het pomphuis geplaatst . De volgende morgen stonden er tussen Asd Cs 3 DE 5 treinstellen met stilgevallen motoren en 1 te Asd Cs . Bij nader onderzoek bleek dat deze treinstellen voorzien waren van een onkruidverdelgingsmiddel uit een ketelwagen die eigenlijk bestemd was voor de sproeitrein die op het Amsterdam Bovendok overnachte . Het tanken van de treinstellen werd uitgevoerd door de machinisten in de late en nachtdienst . Het overpompen uit de bunkers naar de dagtanks werd gedaan door de ongevallenploeg . De TEE treinstellen werd dit door de begeleider gedaan .   

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #43 Gepost op: 06 October 2025, 18:33:06 »
Zie pagina 1 ;)
Ach ja, de leeftijd hé..... :-\  :)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #44 Gepost op: 06 October 2025, 18:43:21 »
Het tanken van locomotoren gaat anders . Daar de brandstof ook voor de koeling van de dieselmotoren gebruikt wordt  is de brandstoftank boven in de cabine geplaatst . Om leeglopen van deze tank te voorkonen zijn er aan elke zijde de cabine een terugslagklep geplaatst . Tussen deze kleppen bevindt zich een vleugelpomp die de brandstof in de tank pompt