Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 23:05:47
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 23:05:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 23:00:18
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Eric B
Vandaag om 22:44:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 22:41:19
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door BrightonBelle
Vandaag om 22:34:35
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 22:12:59
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
Vandaag om 22:06:39
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:48:57
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronaldk
Vandaag om 21:43:24
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:24:16
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 21:17:05
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 21:10:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
Vandaag om 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
  

Auteur Topic: Tankinstallaties voor dieseltreinen  (gelezen 28947 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #30 Gepost op: 13 August 2018, 14:52:57 »
En die reden reizigers- en goederentreinen in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Als ik het mij goed herinner, was er zelfs een slag met een goederentrein naar Amersfoort bij.
We wachten overigens nog steeds op een heruitgave van de Brawa 216 met een nummer van een van die locs en het juiste BW (Oldenburg).
Groet, Frank

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #31 Gepost op: 13 August 2018, 18:20:43 »
Er konden soms wel tot 8 locs tegelijk bij NS aanwezig zijn.
Jeanne Kok

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12263
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #32 Gepost op: 14 August 2018, 12:53:27 »
Bedankt voor de info,weer wat geleerd  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #33 Gepost op: 14 August 2018, 17:58:25 »
Ik heb ook gewoon de moderne DB versie van Faller.
Die is in principe ook passend voor een deel van mijn diesellokpark.
Maar toch heb ik al eens overwogen er iets groters en ook iets meer klassiek model voor te maken of kopen.

MvG Peter,
« Laatst bewerkt op: 14 August 2018, 17:59:59 door Petertrein81 »

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #34 Gepost op: 14 August 2018, 18:04:07 »
Als ik het mij goed herinner, was er zelfs een slag met een goederentrein naar Amersfoort bij.

Klopt, vertrek uit Zwolle was rond 19.00 uur.

Thijs

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 687
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #35 Gepost op: 26 August 2018, 09:56:06 »
Zijn er nog mensen ( oud- machinisten) die weten hoe de tankplaat in de jaren 70 en 80 eruitzag en hoe het eraan toeging.
Hoe werden de boven of ondergrondse tanks gevuld ,waar zat de vul aansluiting.
Sommige tanks stonden niet direct bij de tankplaat maar er een stuk er vandaan,hoe zag het verloop van de leidingen eruit van de tanks naar de tankplaat.

Alvast dank voor enig mogelijke reactie

Casmir

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5186
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #36 Gepost op: 06 October 2025, 11:25:16 »
Stof eraf... Was benieuwd: hoe lang is een 'tankspoor' voor treinstellen? Als je bijv een 2x DE2 wilde tanken, gingen die dan na elkaar of waren de sporen in de regel lang genoeg om meerdere treinstellen voor de pomp te kunnen zetten?

Van foto's is hier lastig een lijn in te vinden; bijv Zutphen en Arnhem lijken voldoende voor meer dan 1, maar of het na 2 ophoudt..?   
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3268
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #37 Gepost op: 06 October 2025, 11:39:21 »
Wat ik mij herinner (geen idee waarvan, Arnhem?) was het als het ware 1 bushokje waar je dus 1 vulpunt (tank) kon vullen.


Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5186
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #38 Gepost op: 06 October 2025, 12:26:05 »
Maar de vraag gaat over de lengte van het spoor... :angel: Lijkt mij inderdaad overdreven om meerdere vulpennen te maken, al lijkt bijv Dordrecht dat wel te hebben. Maar vraag is meer: werden gecombineerde treinstellen gescheiden om te tanken, of was er in de regel voldoende spoorlengte voor meerdere stellen? En probeerde men t ook zo in te richten?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3268
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #39 Gepost op: 06 October 2025, 14:15:25 »
Het tankspoor was (wat ik mij herinner uit Arnhem, Enschede en Zutphen) relatief vooraan een opstelspoor. Dus niet zodanig dat er alleen maar 1 treinstel oid kon staan. Volgens mij kon je meerdere treinstellen koppelen en tanken.

Groeten,
Rogier

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #40 Gepost op: 06 October 2025, 17:35:33 »
Dordrecht, 1977 spoor 16 met plan U aan de pomp:


Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4859
    • Filmpjes op YouTube
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #41 Gepost op: 06 October 2025, 17:53:07 »
Zie pagina 1 ;)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #42 Gepost op: 06 October 2025, 18:11:41 »
Te Amsterdam Cs was er een tankplaats daar waar nu het VL/CSP gebouw staat . Aan de kant van het IJ  lagen 4 kopsporen . En wel als vlocht ; sporen 44 en43 waren opstelsporen waar je makkelijk  een mat 40 kwijt kon . Sporen  42 en 41 lagen verder uit elkaar , want de ruimte werd ingenomen door 2 grote bunkers en een dag tank met 2 pompen om er dieselstellen af te tanken . Ook stond er het pompgebouw . . Op spoor 40 stond de reserve DE loc. ; ongevallen wagen en ontijzellingswagen met sneeuwploeg . Hier was ook de garage voor de ongevallen auto ondergebracht . Het stenengebouw huisveste toen de timmerwerkplaats van de gebouwendienst , en het onderkomen van de ongevallen ploeg .  Hier was ook het vulpunt voor de smeerolie bunker . Het is wel eens gebeurd dat de stand der smeerolie verkeerd was doorgegeven . De chauffeur ging de bunker vullen , en ging even koffie drinken bij de ongevallenploeg . Daar kwam iemand uit het koffiehuis waarschuwen , omdat er smeerolie over de straat het Oosterdok in liep . Op de  sporen 38 en  39 kon je smeerolie , uit een bunker en dieselolie uit een dagtank tanken . De sporen waren zo lang dat er ruim een DE 5 op kon . De diesel dag tank werd gevuld via het pomphuis spoor 42/41 .Dan hadden we op het opstelterrein Westenlijk Eiland spoor 29 , die voorzien was van 2 inspectieputten waarbij bij elke put 2 dieselpompen stonden . Dit was gedaan zodat er 2 TEE dieseltreinstellen daar getankt konden worden . Ook hier 2 dag tanks onder  gronds , die via het pomphuis sporen 42/41 gevoed werden .
Ook is het volgende gebeurd . te Asd wgm werden eens de plakbriefjes verwijderd . Hierdoor werd de verkeerde ketelwagen bij het pomphuis geplaatst . De volgende morgen stonden er tussen Asd Cs 3 DE 5 treinstellen met stilgevallen motoren en 1 te Asd Cs . Bij nader onderzoek bleek dat deze treinstellen voorzien waren van een onkruidverdelgingsmiddel uit een ketelwagen die eigenlijk bestemd was voor de sproeitrein die op het Amsterdam Bovendok overnachte . Het tanken van de treinstellen werd uitgevoerd door de machinisten in de late en nachtdienst . Het overpompen uit de bunkers naar de dagtanks werd gedaan door de ongevallenploeg . De TEE treinstellen werd dit door de begeleider gedaan .   

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1672
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #43 Gepost op: 06 October 2025, 18:33:06 »
Zie pagina 1 ;)
Ach ja, de leeftijd hé..... :-\  :)
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Tankinstallaties voor dieseltreinen
« Reactie #44 Gepost op: 06 October 2025, 18:43:21 »
Het tanken van locomotoren gaat anders . Daar de brandstof ook voor de koeling van de dieselmotoren gebruikt wordt  is de brandstoftank boven in de cabine geplaatst . Om leeglopen van deze tank te voorkonen zijn er aan elke zijde de cabine een terugslagklep geplaatst . Tussen deze kleppen bevindt zich een vleugelpomp die de brandstof in de tank pompt