in het linker gedeelte wat overdekt is, wil ik een halve berg maken.
het materieel waarmee ik rijd is zo'n negentig cm zo niet langer.Wat inhoud dat de sporen naar houtkap voorzien zijn van een dubbel en lang spoor.
Wil de voet van een heuvel uitbeelden met het daarbij begroeiende gedeelte.Denk aan een Ardense heuvel met: sparren, dennen, gras en koeien.Om die reden is er plek voor een schaduwstation.Hoe zou ik dat volgens u kunnen realiseren?
Het idee was in dit kader, om een lange trein te maken. met aan de ene zijde houtkap, aan de andere kant andere industrie.
Hoe je dat kunt realiseren? Door het gewoon te bouwen! Misschien begrijp ik je vraag niet. Bedoel je dat je niet weet hóe je het bouwt (bv met welk bouwmateriaal) of zie je het niet voor je in 3 dimensies?
Nog een paar vragen over wat andere opmerkingen die ik her en der las:Wat bedoel je met een halve berg Cornelis? Omdat modelbanen nogal klein zijn, kunnen we nooit een hele berg (of zelfs een hele heuvel) op een modelbaan maken. Niet 1 die enigzins een realistische grootte (hoogte en breedte!) heeft. Het enige wat lukt is een uitsnede uit een berglandschap. De rest van de illusie dat je in een (middel)gebergte staat, moet door de achtergrondschildering komen.Of bedoel je misschien dat je links een berg wilt, en rechts een vlak gedeelte. Dat zou vrij onrealistisch lijken. Gekunsteld zelfs. Bergen houden normaliter niet zomaar op. Ze hebben uitlopers. Ik zou de hele baan bedekken met een golvend landschap. In de lagere delen (het dal) is dan een vlakke plek nodig om een station te bouwen. Maar ook dat is nooit helemaal vlak. Bij de aanleg van een spoorweg wordt het landschap aangepast om het station in te passen. Bv met uitgravingen en ophogingen die met muren worden gesteund. Het effect is dat de spoorlijn midden in een berglandschap ligt en zich daar (mbv kunstwerken) doorheen worstelt. Dat heeft ook juist zijn charme in het nabootsen op een modelbaan. De mooiste modelbanen zijn vaak die, waarin het lijkt alsof het spoor in het landschap is gebouwd. En niet die waar het landschap om het spoor heen is gelegd.Een dorp hoeft ook niet op een vlakte te liggen. Veel dorpen in middelgebergtes liggen juist ook op de hellingen. Ieder huis half ingegraven in de helling of op een klein plateautje (waar alleen dat ene huis op past). De wegen slingeren er langs en zijn vrijwel nergens horizontaal.
Bedoel je dat je het treinvervoer tussen houtkap en industrie wilt simuleren/naspelen? Zo ja, dan zie ik nog steeds niet waarom je lange (blok)treinen nodig hebt. Je kunt nog steeds hout op 3 rongenwagens laden, die wagens in je station aan een passerende goederentrein meegeven, deze hele trein naar een ander deel op je modelbaan laten rijden en vervolgens de rongenwagens bij de fabriek (zagerij neem ik aan) afleveren. De rest van de goederentrein tuft vrolijk verder richting het volgende station (=schaduwstation).Los daarvan heb je het nu weer over industrie. Ik dacht dat je voorlopig de industrie/rangeerspoortjes weg wilde laten?Groet, Wim
voor 3D heeft men geen bril nodig,
ik doel op de punten uit uw vorige citaat................volgens uw citaat zou een voet van een berg een golvend landschap betekenen. (uitlopers) En die uitloper zijn in de Ardennen meestal weilanden en bos.Dat is wat ik wilde weten.
-links bij de wissels wil ik een tunnel maken. Denk dat het opnieuw ontwerpen word, tenzij er andere ideeën zijn. Zijn die er? liefst zo dicht mogelijk naar het station toe.
-Heb ik de standaard wisselovergang rechtsonder in de bocht juist gemaakt?
-de rangeerspoortjes zijn nu korter. (Wim,is dit wat u ongeveer bedoelde?) op de baan zien korte rangeersporen er ook beter uit.
Een aftakking naar een dorpje met een houtspoortje prima ,kopstationnetje
Heb jij wel eens overwogen om de vaste plaat uit te breiden met een of meerdere los te koppelen modules?