Ok, ik denk dat ik je begrijp. Je wilt zowel de berg als de uitlopers op je baan?Dat gaat helaas niet passen... daar heb je zo veel ruimte voor nodig. Ik zou me beperken tot 1 van de 2. Of het bergachtige deel, of de vlakkere uitlopers. Het bergachtige deel lijkt me het beste te passen bij je wensen, want juist daar vind je de tunnels.Als je ipv een rechthoekige baan bv een U-vormige zou hebben (langs de wanden), dan is het gemakkelijker te realiseren. omdat een U vormige baan niet in 1 keer te overzien is. De verschillende delen zijn door de vorm van de baan dan optisch gescheiden. Jij hebt echter een rechthoek, dus zou ik in de bergen blijven.Links het hoogste deel van de berg(helling) met daarop het kasteel. Dan via het midden een bergrug (nou ja, wat er voor doorgaat op zo weinig ruimte...) die de baan in 2 delen scheidt. Aan de voorzijde van de rug station Hochdorf. Aan de achterzijde het paradetraject. Op de rug (en de hellingen daarvan) kun je de dorpsbebouwing plaatsen. De spoorverbinding omrondt de bergrug aan de rechterkant, of doorsnijdt hem met een insnijding. Een beekje dat min of meer parallel aan het spoor loopt, versterkt het effect van een spoorlijn die een rivierdal volgt door de bergen.Als je wilt kan ik morgen wel een schetsje maken.
Hallo Kees,Cornelis had eerder in dit draadje aangegeven dat hij geen kopstation wil, maar door wil kunnen rijden (rangeren had/heeft geen hoge prioritiet). Vandaar dat het zijlijntje via het schaduwdeel weer terugkomt in Hochdorf.Hallo Rinus, ik heb hem eenzelfde suggestie gedaan (ergens begin van dit draadje), nl om het industrie deel op een apart aanzetstuk te bouwen. Dat kan dan later worden gebouwd. Cornelis heeft er eigenlijk nooit op gereageerd... Nu misschien? Hint, hint Groet, Wim
Nee! Nou ja, op zich wel, maar doordat je tussen station en overloopwissels een boog hebt, zit je daar met een S-bocht direct voor het wissel. Dat kan snel tot ontsporingen leiden... Kijk nog even naar mijn baanplan in reactie nr 114.
Ja, alleen weet ik nog steeds niet waar welk spoor nu voor dient. Staat er een fabriek of een goederenloods of is het een losweg? Is het een uithaalspoor? Goederenloods en losweg zijn onderdeel van het station (worden door de spoorwegen zelf bemand en onderhouden). Fabrieken kunnen wat verder van het station zijn, wat er dan toe leidt dat het spoor van een aansluiting wat meer wegslingert van het doorgaande spoor.De lengte van een aansluitspoor hangt af van het aantal wagens dat er tegelijkertijd behandeld moet worden. Niet ieder type wagen dat naar een bepaalde fabriek kan komen, komt daar op het zelfde moment. Voor een typische fabriek op een modelbaan is 3 wagens denk ik genoeg.
Goedenavond,Sorry voor de late reactie, maar ik was druk bezig met weekend vieren (incl alle klusjes die daar bij horen, leuke en minder leuke...) Nou... sommige mensen wel hoor... Ik zie soms baanplannen voorbij komen waar tunneltrajecten boven zichtbare sporen liggen....Dat is bij jou trouwens niet het geval
Zoals ik in een eerder bericht al schreef, zou ik een stukje recht spoor (zonder wissels!) tussen schaduwstation en zichtbaar station nemen. Op dat stukje kun je dan je tunnelportaal plaatsen.
kijk eens naar de schets,Is dat dan nog steeds mogelijk?De schets ligt erbij zoals het schaduwstation eerder uit is gedacht.
Heb ik vorige week gedaan. In de eerste plaats kan ik niet alle type rails lezen in reactie 114, in de tweede plaats ben ik zelf gaan rommelen, zie het resultaat.
... Ik blijf van mening, dat Cornelis nog steeds vast zit in wat hij wil en dat is nog steeds 'teveel' en dus zie ik niet zoveel meerwaarde in het huidige denkproces...