Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC  (gelezen 29072 keer)

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #150 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:57:42 »
Dank voor je advies Kees.
Heb het een en ander aangepast.

 :)

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #151 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:37:22 »
Dag Wim,

Dank voor uw reactie's.


Ok, ik denk dat ik je begrijp. Je wilt zowel de berg als de uitlopers op je baan?
Dat gaat helaas niet passen... daar heb je zo veel ruimte voor nodig. Ik zou me beperken tot 1 van de 2. Of het bergachtige deel, of de vlakkere uitlopers. Het bergachtige deel lijkt me het beste te passen bij je wensen, want juist daar vind je de tunnels.
Als je ipv een rechthoekige baan bv een U-vormige zou hebben (langs de wanden), dan is het gemakkelijker te realiseren. omdat een U vormige baan niet in 1 keer te overzien is. De verschillende delen zijn door de vorm van de baan dan optisch gescheiden. Jij hebt echter een rechthoek, dus zou ik in de bergen blijven.

Links het hoogste deel van de berg(helling) met daarop het kasteel. Dan via het midden een bergrug (nou ja, wat er voor doorgaat op zo weinig ruimte...) die de baan in 2 delen scheidt. Aan de voorzijde van de rug station Hochdorf. Aan de achterzijde het paradetraject. Op de rug (en de hellingen daarvan) kun je de dorpsbebouwing plaatsen. De spoorverbinding omrondt de bergrug aan de rechterkant, of doorsnijdt hem met een insnijding. Een beekje dat min of meer parallel aan het spoor loopt, versterkt het effect van een spoorlijn die een rivierdal volgt door de bergen.
Als je wilt kan ik morgen wel een schetsje maken.
natuurlijk Zou het op prijs stellen als u een schetsje maakt. :)
Nog even ter aanvulling op het citaat hierboven:
Heb in gedachten de voet van een berg linksachter op zijn hoogst, naar midden rechts sterk dalend, aflopend in glooiend gebied. (Weiland aangrenzend aan verhoogde parade strecke)
links naar het midden naar voren dalend, overgaand in bos (houtkap) vanachter links naar voren links, hoger voor het schaduwstation, te maken
Hallo Kees,
Cornelis had eerder in dit draadje aangegeven dat hij geen kopstation wil, maar door wil kunnen rijden (rangeren had/heeft geen hoge prioritiet). Vandaar dat het zijlijntje via het schaduwdeel weer terugkomt in Hochdorf.
Hallo Rinus, ik heb hem eenzelfde suggestie gedaan (ergens begin van dit draadje), nl om het industrie deel op een apart aanzetstuk te bouwen. Dat kan dan later worden gebouwd. Cornelis heeft er eigenlijk nooit op gereageerd... Nu misschien? Hint, hint  ;)

Groet, Wim

Wim en Rinus,
Geloof dat Gerrit het er ook in een van zijn reacties over had.
Ruimte is een beetje het issue, hoewel er wel kleine mogelijkheden zijn,
Links staat achter tegen de wand en is verplaatsbaar naar rechts.
Verschuiving links naar rechts heeft de baan zijn plaat als bescherming rechts in het looppad,
rechts loopt de hoek schuin van 2.90 naar 2.70 naar mijn idee minder geschikt.
De voorkant zou beter geschikt zijn wegens de ruimt in de woonkamer.
Ik ga hem in ieder geval in mijn aantekeningen lijstje zetten.

Heb ik nog iets over het hoofd gezien?


Nee!  ;D Nou ja, op zich wel, maar doordat je tussen station en overloopwissels een boog hebt, zit je daar met een S-bocht direct voor het wissel. Dat kan snel tot ontsporingen leiden... Kijk nog even naar mijn baanplan in reactie nr 114.
Heb ik vorige week gedaan. In de eerste plaats kan ik niet alle type rails lezen in reactie 114, in de tweede plaats ben ik zelf gaan rommelen, zie het resultaat.

Ja,  alleen weet ik nog steeds niet waar welk spoor nu voor dient. Staat er een fabriek of een goederenloods of is het een losweg? Is het een uithaalspoor? Goederenloods en losweg zijn onderdeel van het station (worden door de spoorwegen zelf bemand en onderhouden). Fabrieken kunnen wat verder van het station zijn, wat er dan toe leidt dat het spoor van een aansluiting wat meer wegslingert van het doorgaande spoor.

De lengte van een aansluitspoor hangt af van het aantal wagens dat er tegelijkertijd behandeld moet worden. Niet ieder type wagen dat naar een bepaalde fabriek kan komen, komt daar op het zelfde moment. Voor een typische fabriek op een modelbaan is 3 wagens denk ik genoeg.
de middelste is voor houtkap, aan de rechterzijde bijvoorbeeld goederen voor het dorp?

Goedenavond,
Sorry voor de late reactie, maar ik was druk bezig met weekend vieren (incl alle klusjes die daar bij horen, leuke en minder leuke...)
 Nou... sommige mensen wel hoor... Ik zie soms baanplannen voorbij komen waar tunneltrajecten boven zichtbare sporen liggen....
Dat is bij jou trouwens niet het geval  ;D

Heb inderdaad naar uw berichtje uitgezien. zal ik het overige van het uw citaat maar als compliment aannemen? ;)

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #152 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:39:20 »
Heren bedankt voor jullie inzet.

Vriendelijke groet,
Cornelis

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #153 Gepost op: 01 oktober 2018, 12:59:29 »
Cornelis,

Hoezo is ruimte een probleem? Is de ruimte onder de baan volledig vrij of staat er iets onder? Zo niet dan kunnen de modules daar onder opgeslagen worden. Wel zorgen dat de module-poten of de-montabel zijn of inklapbaar. 3D denken heet zo iets.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 13:01:26 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #154 Gepost op: 01 oktober 2018, 13:20:07 »
kopstation veranderen in stationnetje en aansluiting enkelsporig zo ver mogelijk in de rechterbovenhoek
hier voor heuvel en bos o.i.
groet kees



C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #155 Gepost op: 01 oktober 2018, 13:29:13 »
Er staat een knutseltafel onder.
Verder bedoel ik met ruimte, de ruimte voor de module de woonkamer in.




C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #156 Gepost op: 01 oktober 2018, 13:30:04 »
En kees,

Hoe ziet u dat voor zich?

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #157 Gepost op: 01 oktober 2018, 13:34:48 »

Zoals ik in een eerder bericht al schreef, zou ik een stukje recht spoor (zonder wissels!) tussen schaduwstation en zichtbaar station nemen. Op dat stukje kun je dan je tunnelportaal plaatsen.


Dag Wim,
Deze was ik vergeten.
kijk eens naar de schets,
Is dat dan nog steeds mogelijk?
De schets ligt erbij zoals het schaduwstation eerder uit is gedacht.

C_cornelis_S

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
  • de kunst van het leven is het betekenis te geven.
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #158 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:31:13 »
Dit zijn de vorderingen voor vandaag.



Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #159 Gepost op: 01 oktober 2018, 15:43:47 »
Nog eentje dan en dan iets 'out of the box':


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #160 Gepost op: 01 oktober 2018, 15:58:10 »
kijk eens naar de schets,
Is dat dan nog steeds mogelijk?
De schets ligt erbij zoals het schaduwstation eerder uit is gedacht.
Ja, ik zou station Hochdorf verder naar rechts verschuiven, dus al deels in de boog aan de rechterzijde. Dat creeert ruimte om links een stukje recht spoor te maken waar je dan de tunnelingang maakt (zonder dat het een schuurdeur wordt).
Het punt is dat een tunnel meer ruimte vraagt dan veel mensen denken. Het is niet alleen het portaal. Als je de suggestie wilt wekken dat de trein via een tunnel door de berg gaat, moet je ook een stukje van de binnenkant van de tunnel bouwen. De tunnelbuis zelf dus. Dat zou ik over een afstand van zeker 10 cm doen.
In jouw laatste schetsen heb je geen ruimte voor de tunnelbuis en begint na het portaal direct de wisselstraat van het schaduwstation (het eerste wissel begint zelfs al voor het tunnelportaal!). Iedere illusie is dan onmiddelijk verdwenen en dat zou jammer zijn.
Groet, Wim
PS ik maak vanavond een schetsje
PPS ik zie het zijlijntje nu constant terug komen. Ik dacht dat je het vorige week (voorlopig) had laten vallen omdat het geen eis maar een wens was?
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #161 Gepost op: 01 oktober 2018, 16:11:40 »
hoi trein.ho
Dit bedoel ik .
op deze manier haal je het dorp en hochdorf uitelkaar
in jouw laatste schets cornelis takte de goederensporen voor het dorp af van hochdorf emplacement
is niet logisch .
ik zou proberen om de dorpshalte boven het spoor te plaatsen
door weglaten van dat korte uithaalspoortje kan dat wel denk ik .
in die hoek kan je de houtkap plaatsen met een paar huisjes
de aftakking bij hochdorf houtfabriek en goederenloods etc
schaduwstation een paar sporen minder maken creeer je wat ruimte links
velerlei oplossingen .
groet kees


             

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #162 Gepost op: 01 oktober 2018, 16:58:21 »
Dat extra dorpsstation dat nu parallel aan de dubbele hoofdbaan komt te liggen, vind ik niet logisch. Waarom zou je een apart spoor op een relatief kleine afstand leggen? Normaliter plaats je dan een perron langs de hoofdbaan waar een stoptreintje even halteert. Een extra set sporen is niet nodig (en duur). Alleen voor de lokale goederen zou dan een spoor in het station komen te liggen.

Dan specifiek voor dit baanplan: door daar nu het 2e station te plaatsen, verlies je het paradebaanvak. Het is nu een extra stationsgebied geworden. Van een spoorlijn die door de landelijke Ardennen slingert is geen sprake meer.

Daarnaast mis ik nog steeds (steeds meer) een optische scheiding tussen beide stations. Het begint langzamerhand weer een volle plaat te worden met veel spoor, gebouwen. Dat kan natuulijk ook een keuze zijn, maar in het begin zat Cornelis te dromen over "ongerepte natuur". Dat verdwijnt nu langzamerhand naar de achtergrond. Misschien wel letterlijk! ;)

@Gerrit, het schaduwstation is nu alleen voor de buitenste ring van de hoofdlijn beschikbaar. Waarom niet zoals voorheen: 2 sporen voor het buitenste spoor, 2 voor het binnenste?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Trein-H0

  • Gast
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #163 Gepost op: 01 oktober 2018, 17:11:38 »
@ Wim: Iets meer lengte in de opstelsporen. Indien gewenst kunnen natuurlijk wissels naar het binnenspoor ingezet worden. Het meest voor de hand liggend is dan een wissel in het verlengde van de wissel naar het bovenste industriegedeelte.
Dit plan was meer om te laten zien, dat je het rangeren ook naar de buitenkant kunt brengen. Dan kun je de hoeken wat meer benutten.
Maar dit was meer omdat ik het even niet kon laten. Ik blijf van mening, dat Cornelis nog steeds vast zit in wat hij wil en dat is nog steeds 'teveel' en dus zie ik niet zoveel meerwaarde in het huidige denkproces.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 17:13:20 door Trein-H0 »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: N-baan, Ardennen, 2.90-1.22m. Mobile Station 66955 DCC
« Reactie #164 Gepost op: 01 oktober 2018, 23:17:19 »
Heb ik vorige week gedaan. In de eerste plaats kan ik niet alle type rails lezen in reactie 114, in de tweede plaats ben ik zelf gaan rommelen, zie het resultaat.
Hallo Cornelis,
De overloopwissels die ik in bericht 114 heb gebruikt zijn twee normale wissels; 1 rechts en 1 links wissel. Met een paar stukken standaardrail erbij (3 rechte, 1 gebogen) kom je op het ontwerp dat ik had. Zonder slingers, maar wel geleidelijk de boog in.

... Ik blijf van mening, dat Cornelis nog steeds vast zit in wat hij wil en dat is nog steeds 'teveel' en dus zie ik niet zoveel meerwaarde in het huidige denkproces...
Hallo Gerrit, ik deel je mening. Ik zie Cornelis nog steeds heen en weer geslingerd worden tussen verschillende plannen, wensen en ontwerpen.

Groet, Wim

PS Cornelis, ik ben vanavond niet toegekomen aan een schetsje. Ik probeer het morgen in mijn lunchpauze te maken.
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256