- In dit plan laat je doorgaande sporen onder de berg/heuvel doorlopen en beperk je jezelf in opstelsporen.
- Het middenspoor (bruin in de tekening van Wim) heeft altijd de aanloop vanaf rechts nodig om te kunnen rangeren en dat beperkt de lengte van de treinen en nog meer die van de scenery.
Het rechtdoor lopend kopspoortje bij Hoogdorf lijkt mij overbodig of je moet er een lokloodsje willen.
- Het naar buiten snijden van de wissel daarnaast zou ik weglaten. Doet een beetje gekunsteld aan. Maar ik zou ook niet vanuit het buitenste spoor naar het station willen lopen.
- Je werkt met een relatief klein station. Het perron zou ik dan tussen de sporen van het station plaatsen en niet bij de onderste. In bedrijf zal het onderste spoor ook een doorgaand spoor zijn en zullen treinen er niet stil staan.
Voor het huidige ontwerp geldt (heel plat gezegd), dat langs de rand de treinen 'razen' en in het midden de details liggen. Ik zou dat omdraaien (wat ik in mijn laatste plan ook heb gedaan). Het geeft meer ruimte en meer mogelijkheden. Maar dat is zoals ik ernaar kijk.
Ik denk, dat de keuze eerst gemaakt moet worden of je een baan met scenery ontwerpt rondom een station of dat je het station gaat inpassen in de wensen van scenery.
Dit was bij mij als H0-rijder ook de basale reden om niet met personentreinen te gaan rijden, maar enkel met een railbusje, aangezien ik geen modulebaan heb. En de keuze voor een railbus kwam gewoon, omdat ik een bepaald type erg mooi vond. Als dat niet het geval was geweest, had ik alleen maar goederen gehad.2.Mijn advies aan Cornelis: print de plannen maar eens 1 op 1 en leg deze op de tafel. Desnoods gewoon de nodig railnummers en gaan schuiven en puzzelen. Ik denk, dat het je helpt visualiseren.
...Wat jee station betreft: Lange treinen op doorreis hebben dus geen lang perron nodig. Er zijn vele lokale stations waar dit soort treinen passeren zonder te stoppen. Een passeerspoor is dan veelal voldoende....