Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 20952 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #75 Gepost op: 10 September 2021, 12:19:26 »
Via 1zu160:

Misschien ooit ook in Nederland te zien?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1974
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #76 Gepost op: 10 September 2021, 17:30:59 »
deze wagens komen als erste naar Italië . Daarna ook dacht ik naar Nederland . Rijden net als de ÖBB railjet in een vaste samenstelling . Er zijn 33 7-delige stammen hiervan besteld . Ik voorzie problemen in de "drukke" reisperiodes . Niet zoals vroeger een extra lig of zitrijtuig bijplaatsen .
Deze 2 staan gereed voor de testen in het testcentrum in Wien .

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #77 Gepost op: 10 September 2021, 17:55:21 »
Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #78 Gepost op: 10 September 2021, 18:34:45 »
Rijtuigen bij- of tussen plaatsen? Heb je die kabelsalat al gezien? Om het maar niet over die overgang/balgen te hebben.
https://twitter.com/SiemensMobility/status/1436293259727360001/photo/2
« Laatst bewerkt op: 12 September 2021, 20:41:06 door Joshua »
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #79 Gepost op: 10 September 2021, 20:25:23 »
Nee, tussenplaatsen kan natuurlijk niet, je ziet ook geen normale schroefkoppeling op de foto in jouw link. Extra rijtuigen kun je alleen bijplaatsen buiten de standaard garnituur, dus achter het stuurrijtuig of achter de loc. Bij de Railjet is dat in het verleden ook daadwerkelijk gedaan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #80 Gepost op: 11 September 2021, 00:42:47 »
Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.
Dat ligt er maar aan hoe men de exploitatie uitvoert, je moet toch sowieso boeken en dan kun je ook gewoon vol=vol hanteren.

Dat gebeurd nu al, als de huidige verbinding volgeboekt is worden er ook geen rijtuigen bijgeplaats.
De stam rijtuigen die gebruikt word is vast van samenstelling.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #81 Gepost op: 11 September 2021, 12:53:45 »
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?
Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.
Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.

Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #82 Gepost op: 11 September 2021, 14:15:28 »
Een extra trein inleggen zal met niet zo snel doen. Huidige treinen worden onderweg ook her en der gecombineerd en gesplitst.
Door te kiezen voor vaste 7-delige stammen hoef je onderweg niet meer te knippen en te plakken.

Je zou er hooguit voor kunnen kiezen om 2 7-delige stammen samen te voegen om vanaf 1 bestemming zoals Amsterdam te rijden en dan onderweg in München te splitsen.
In het hoogseizoen zou je er wel voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld met de oudere rijtuigen dan een extra slag te rijden welke je in lengte en bestemmingen kan aanpassen aan de vraag.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #83 Gepost op: 12 September 2021, 01:58:58 »
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?
Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.
Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.

Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk  :P
Juist aan dat 'even in rangeren van een paar rijtuigen' hangt een flink prijskaartje. Daarnaast kosten die rijtuigen ook geld wanneer ze niet gebruikt worden (kosten als onderhoud lopen door bv, zonder dat er inkosten tegen overstaan, onkosten voor stallingsruimte).

Economisch verdien je meer aan een vaste trein continu uit te verkopen, dan allerlei kosten gaan maken voor meer zitplaatsen en door de extra gemaakte onkosten vervolgens minder verdienen per verkochte zitplaats (met het risico dat je zitplaatsen niet bezet hebt waar je wel onkosten voor maakt).

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #84 Gepost op: 12 September 2021, 20:10:06 »
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.

Groeten Edwin.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 937
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #85 Gepost op: 12 September 2021, 21:06:11 »
Wat denk je van de punctualiteit? Het wachten op rijtuigen van een vertraagde trein dreunt dan weer door op de vertrekkende trein. De NightJet uit Oostenrijk is ook verre van punctueel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #86 Gepost op: 13 September 2021, 07:58:53 »
Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan.
Dat lijkt me niet per se nodig, het is een nachttrein.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #87 Gepost op: 13 September 2021, 09:16:50 »
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.

Groeten Edwin.

Ik betwijfel sowieso of het wel serieuze concurrentie wordt voor het vliegverkeer.
Als je ziet hoeveel dagen de Nightjet al is uitgevallen de afgelopen tijd.
Het spoor is te gevoelig voor stakingen.
Ik neem het de machinisten van de DB dan ook bijzonder kwalijk dat ze door stakingen de spoorsector ernstige schade toebrengen. Geen hart voor de zaak...
Met een nettoverlies van 5,7 miljard euro in 2020 en aanhoudende rode cijfers in 2021 moet je niet het onderste uit de kan willen hebben.
Te meer als je bedenkt dat vele anderen zelfs hebben moeten inleveren...

De DB had voor de laatste staking van 5 dagen een voorstel gedaan voor 3,2 Loonstijging in 36 maanden en een "corona premie. GDL eist 3,2 % in 28 maanden en coronapremie van € 600,- Met zo'n klein verschil opnieuw alles, nu voor 5 dagen stilleggen?? Asociaal gewoon. Gewone burgers zijn het dupe!

Het Institut der Deutschen Wirtschaft heeft intussen berekend dat de stakingen bij DB Cargo de Duitse economie per dag zo’n 100 miljoen euro hebben gekost.
Met vriendelijke groet, Maarten

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #88 Gepost op: 13 September 2021, 09:28:31 »
Nee, want staken gebeurd nooit in de vliegtuig wereld? :p

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #89 Gepost op: 13 September 2021, 09:54:28 »
@Thom: Vrijwel nooit. Lastig als de KLM staakt, maar er zijn andere maatschappijen genoeg om, eventueel met een overstap, op je bestemming te komen. Dat luchtverkeersleiders staken is zeer zeldzaam.
Jij weet net zo goed als ik, dat stakingen in de spoorsector gebruikelijk zijn. In Duitsland dit jaar al 3x, dit jaar ook stakingen geweest bij Prorail,  België en in Frankrijk. Vorig jaar ook bij de NMBS. Met name internationaal is een probleem. 1 maatschappij in staking, betekent meestal dat de hele trein uitvalt. Dus de trein is naast de vaker voorkomende stakingen, heel kwetsbaar door meer schakels in het traject.

Als je dan ook nog eens dit leest: https://www.treinreiziger.nl/obb-wil-gestrande-nachttreinreizigers-van-db-staking-niet-opvangen/
Dan is dit geen visitekaartje voor het spoor!

Volgende nieuws is: "Personeel NS International en Thalys dreigt met acties" Bericht van 3 september.
Met vriendelijke groet, Maarten