BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 13 juni 2018, 13:02:22

Titel: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: VAM65 op 13 juni 2018, 13:02:22
Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

Daardoor kunnen vakantiegangers 's nachts zonder overstap naar de Alpenlanden reizen en verder, bevestigt een woordvoerder berichtgeving daarover van De Telegraaf.

Anderhalf jaar geleden reed er voor het laatst een slaaptrein in Nederland, de City Night Line, maar die werd door NS en Deutsche Bahn opgeheven omdat die trein niet meer rendabel was. Wie nu met een slaaptrein wil, moet overstappen in Düsseldorf.

"Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen", zegt een NS-woordvoerder. "Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen."

Niet definitief

Het is nog niet honderd procent zeker dat de nachttrein er komt. Volgens de NS-woordvoerder moet er vanuit reizigers wel genoeg belangstelling zijn en moet er ook "een goed treinproduct worden aangeboden voor een goede prijs".

Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor. "Maar ook zij zien het zitten. Amsterdam is een superpopulaire bestemming voor internationale treinreizigers", zegt de woordvoerder.

Duurzaamheid

Volgens de NS is te merken dat reizigers steeds vaker geïnteresseerd zijn in internationale reizen met de trein. "We zien de laatste maanden een stijging van het aantal mensen dat daarin geïnteresseerd is. Niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook omdat je heel relaxed reist. De Thalys naar Frankrijk is er het schoolvoorbeeld van."

Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. "De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig."

Bron www.nos.nl
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hendrik Jan op 13 juni 2018, 13:15:02
Dat zou mooi zijn.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jelmer op 13 juni 2018, 13:35:58
Zeker!  :D

Maar wat moet er omgebouwd worden voor inzet in Nederland, de rijtuigen?
Wat dan?

Interessanter zou ik vinden of de Oostenrijkers dan ook hun locomotieven inzetten. Te denken valt dan aan de Reihe 1216, moet die wel officiele toelating in Nederland verwerven.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 13 juni 2018, 13:46:24
Moet er wel iets omgebouwd worden of is het een geval van een voorlichter die verder geen idee heeft wat een trein is? RIC-rijtuigen mogen gewoon Nederland in.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 13 juni 2018, 13:49:12
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.

Wel een leuke ontwikkeling trouwens.  (y)


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: dh3201 op 13 juni 2018, 14:01:32
Ik weet niet voor welke verwarmingsleidingen die hypermoderne Oostenrijkse rijtuigen geschikt zijn.
Alleen 1000 V AC 16,7 Hz (bij 15kV 16,7 Hz bovenleiding)
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)

Of eventueel ook nog 1500 V AC 50 Hz (bij 25kV AC 50 Hz bovenleiding) en 3000 V DC (bij 3000 V DC bovenleiding).

Als iemand de UIC-nummers (in ieder geval de cijfers op de posities 7 en 8) van die rijtuigen weet?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 13 juni 2018, 14:06:29
Wikipedia weet ze 8)  (https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_Nightjet#Wagenpark), maar dat zijn inderdaad de ex-CNL rijtuigen die al in Nederland kwamen. De hypermoderne rijtuigen moeten nog geleverd worden, zo modern zijn ze.

Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 13 juni 2018, 14:09:39
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)
De lok schakelt de HS benodigd voor de Hoogspanningskabel voor de rijtuigen direct door vanaf de snelschakelaar, daar veranderd niets aan de spanning dus op de kabel staat ook 1800 Volt.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 13 juni 2018, 14:51:29
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.

Inderdaad, maar dat verwacht ik dan ook niet. Het merendeel van die rijtuigen kwam met de CityNightLine immers al in Nederland, dus het lijkt me stug dat ze die nu ineens zouden moeten gaan ombouwen, zoals Jelmer suggereerde.


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jelmer op 13 juni 2018, 17:16:29
Ho ho, mijn vraag/opmerking ging inderdaad over het aanpassen zoals gesteld in het artikel.

Ik vroeg me af; welke aanpassing dan?

Dat heb ik als ombouwen verwoord maar die term is kennelijk aan de zware kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: dwem op 14 juni 2018, 13:29:49
Bestickerren misschien?

Dirk
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hobojohn op 14 juni 2018, 16:47:09
Zie

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/14/obb-geen-slaaptrein-tussen-amsterdam-en-oostenrijk-in-2020/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202018-24


Bron: SpoorPro_
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Arnold op 14 juni 2018, 17:40:56
De rails liggen er al... Dat scheelt...
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: EN446 op 14 juni 2018, 19:46:53
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Grotendeels is overdreven, alleen de WLABmz 72-90 en de paar van DB overgenomen Bvcmbz reden voorheen in CNL naar Nederland. Het overige ÖBB-nachttreinmaterieel is op de dubbeldeks slaaprijtuigen WL(A)Bmz 76-94 na echter ook RIC-toegelaten en al eerder naar NL ingezet, ook zonder Nederlandstalige stickers. Zaken als de locomotief, planning en bevoorrading rond en vanuit Amsterdam en de gang van zaken rond de van/tot Düsseldorf lopende autowagens zijn waarschijnlijk grotere uitdagingen.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 16 juni 2018, 13:34:18
De grootste aanpassingen zullen dan mijn inziens aanpassingen aan de taurus locs zijn en evt aan de rijtuigen zodat ze ook beide nl bovenleidings stroom "lusten"
Zoals ik denk te lezen zou de slaaptrein dan bestaan uit een stam rijtuigen en taurusloc zoals ze nu ook rondrijden in oostenrijk en aangrenzende landen in een vaste combinatie met een stuurstand rijtuig aan t andere eind.
Dan moet ook toelating voor die locs worden geregeld en dan zou je mits de bovenstaande dingen zijn opgelost i.d.d. een overstaploze verbinding kunnen beginnen.
Resten wel vragen zoals,moeten aan deze trein dan ook autowagens worden gekoppeld en slaaprijtuigen ?
Want dat lees je nergens.
Bevoorrading zou wellicht op de wgm kunnen,daar deden ze dit toch ook al voor de cnl,of werd deze aan een perron op CS bevoorraad ? 
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 16 juni 2018, 19:24:49
Waarom zou er ineens sprake moeten zijn van een stuurstandrijtuig als deze trein naar Nederland zou komen? Thans rijdt er naar Düsseldorf toch ook geen stuurstandrijtuig mee? Bij mijn weten zijn de autowagens juist eind vorig jaar geschrapt en kun je dus hooguit nog een fiets meenemen, maar geen motor of auto meer.



Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Bergland express op 17 juni 2018, 00:12:28
@EN446: Als ze doorrijden naar Amsterdam, zou het mij niet verbazen als er geen autowagens meer meerijden. Nu gebeurd het beladen door het Newrest personeel van de trein, dat kan prima als je trein er begint. Met een trein vanuit Nederland hebben ze toch extra personeel nodig voor het beladen van de auto's, dan lijken mij tijd en kosten een nadelige factor voor de autowagens. Lijkt me niet dat ze snel kiezen voor een lange stop in Düsseldorf om alles met de Taurus te rangeren. Maar de ÖBB heeft in het verleden gekkere oplossingen verzonnen dus wie weet.  :D
Bevoorrading lijkt mij geen probleem, Newrest zit al in Nederland. Lok is geen probleem, zie mijn toelichting op tijgernootje.  ;)

@tijgernootje: Al bij stilgestaan dat de nightjet Düsseldorf - Innsbruck nu al twee lok wissels kent? Er word in Neurenberg gerangeerd met het deel uit Hamburg Altona, dit jaar word dat treindeel gereden met een DB 101. De Taurus die de trein van Düsseldorf naar Neurenberg heeft gebracht, rijd na het rangeren door naar Wenen. De DB 101 brengt het treindeel naar Innsbruck tot München Hbf. Daar neemt een Taurus de trein over naar Innsbruck. Terug hetzelfde maar dan omgekeerd.   8)
Als de ÖBB doorrijd naar Amsterdam hoeven ze er alleen voor te zorgen dat er vanaf München of Neurenberg een lok voor de trein staat die door mag naar Nederland, dan is niet eens een "extra" lok wissel nodig.

@IJsselsteyn: Je opmerking over de autowagens is onjuist. Kijk maar op https://www.nightjet.com/en/ (https://www.nightjet.com/en/)
Dit jaar kan je naar Innsbruck dagelijks je auto meenemen, vorig jaar kon het ook al op 4 dagen naar Wenen en op de andere 3 dagen naar Innsbruck. Bij de treinreiswinkel is zelfs te lezen dat de ÖBB komende zomer een extra autowagen meeneemt vanwege de grotere vraag van Nederlandse klanten, boeken die hap!  ;D (y)
Naar Wenen kan je dit jaar geen auto meer meenemen maar dan kun je uitwijken naar Hamburg. (Vanuit noord Nederland wel/niet te doen?)

Waarom zou er ineens sprake moeten zijn van een stuurstandrijtuig als deze trein naar Nederland zou komen? Thans rijdt er naar Düsseldorf toch ook geen stuurstandrijtuig mee?
Helemaal mee eens. :) Stuurstandrijtuigen bij nachttreinen zijn niet nodig, nachttreinen hebben tijd zat om op hun bestemming te komen. Je nachttrein staat s'nachts soms uren stil om te wachten op een ander treindeel, Zürich - Praag is een mooi voorbeeld. Dus een stuurstandrijtuig om sneller of makkelijker te keren is bij een nachttrein niet echt nodig, Düsseldorf-Innsbruck rijd nu via München Hbf. Wenen-Bukarest via Budapest Keleti en zo zullen er meer routes zijn die moeten kopmaken. En dat zonder stuurstand!  ;)

Laten we eerst maar eens afwachten totdat de ÖBB zijn nieuwe couchette rijtuigen klaar heeft, die staan rond 2020 gepland. Voor die tijd verwacht ik geen grote aanpassingen in het huidige aanbod, tenzij de andere maatschappij materieel levert. Moderne slaaprijtuigen heeft de ÖBB genoeg maar moderne couchette's en zitrijtuigen niet.

Marcel
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 17 juni 2018, 00:21:27
Dank voor de update, Marcel. Ik had elders op internet gelezen dat de autowagens er uit zouden gaan, maar dat is kennelijk dan toch teruggedraaid. Dat is mooi nieuws.
Ik heb trouwens onlangs een mooi boek over nachttreinen gekocht. Daarin worden ook enkele voorspellingen gedaan over de toekomst van nachttreinen. Ken je dat boek?


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 17 juni 2018, 19:06:54
De Taurusloks gaan hier niet komen. Voor zover ÖBB ze niet nodig heeft in de Railjet dienst (ja, ook de 1216's op zowel Tsjechië als op Italië) worden ze vrij gemaakt, of althans, dat is volgens ingewijden het plan, om ingezet te worden in het zuidoosten van Europa, o.a. richting Turkije en Roemenië/Moldavië/Polen. Daarvoor is ÖBB nu Vectrons aan het inkopen. Voor 1 treinpaar per dag gaat men geen toelatingscircus optuigen, de kosten daarvoor zijn te hoog. Zeker als je in acht neemt dat er 200 Vectrons besteld zijn, waarvan 50 stuks meersysteem en die allang en breed wel toegelaten zijn in Nederland.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Bergland express op 17 juni 2018, 19:52:16
@Laurent: Er is een "raamwerk" overeenkomst afgesloten voor 200 Vectrons met inderdaad 50 stuks geschikt voor meerdere stroomsystemen, binnen het raamwerk kan volgens mij wel geschoven worden met de aantallen van de verschillende varianten. Scheelt ze weer een aanbesteding en geeft ze flexibiteit om op actualiteit in te springen. 30 stuks zijn direct besteld bij het afsluiten van het raamwerk overeenkomst, deze zijn niet geschikt/toegelaten in Nederland. Er is wel een Vectron variant beschikbaar die wel toegelaten is in Nederland, dus wie weet bij de volgende bestelling van 20 stuks?

@Ijsselsteyn: Geen idee of ik dat boek ken, je noemt geen titel. ;) Bedoel je "Sporen door de nacht", dat boek ken ik wel. Voor informatie over de nightjets volg ik fora in Oostenrijk, daar zijn zelfs mensen die regelmatig in Wenen op het station bijhouden hoe goed de autowagens beladen zijn en wat de samenstelling was van de treinen. Handig als je nieuwe samenstellingen zoekt voor je modeltreinen.  ;D ;D

De diensten naar Italië zullen op termijn ook railjets worden is de verwachting, maakt voor de 1216 niet echt uit want die rijden die diensten nu ook al. Vanuit Wenen rijden er al een aantal treinparen naar Italië met railjets, dit zal wel verder uitgebreid worden. Vanuit München rijden nog getrokken treinen naar Italië, het is niet bekend voor hoelang nog. Ik verwacht wel dat deze op termijn ook vervangen worden door Railjets of dat er minder naar Italië gereden word. De ÖBB hoeft helemaal geen loks te hebben die naar Nederland kunnen rijden, ook geen taurussen of Vectrons.

Marcel
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 17 juni 2018, 21:55:08
Er is een raamcontract ja, waarin specifiek de aantallen genoemd zijn. Die zijn dus gewoon besteld, alleen is nog nader te bepalen in welke exacte uitvoering ze komen. De eerste 30 MS Vectrons zijn gewoon besteld en niet geschikt voor Nederland nee. Echter, de Vectron als loc is dat wel, in tegenstelling tot de Taurus. Daarin had ik mij wellicht iets duidelijker kunnen uitdrukken. Het kan best zijn dat de ÖBB morgen besluit de diensten op Venetië en Verona/Rome door te trekken naar Amsterdam. Is niet realistisch ;), maar dan is de kans natuurlijk heel groot dat de z.g.n. optie tot nog 20 MS'n wel gelicht gaat worden, echter nu met NL toelating. Realistisch gezien gaat dit niet gebeuren, want ÖBB heeft niet veel in Nederland te zoeken. Maarja, ÖBB komt ook zo'n beetje tot de Turkse grens (Dimitrovgrad, een enkele 1116 is al in Kapi Kule geweest) en de Zwarte Zee (Sindel). ;D ;D

Hetzelfde zien we met DB en Bombardier. Er ligt een raamcontract voor 1000 Traxx. Echter, toen dit contract werd afgesloten, was er nog helemaal geen sprake van TRAXX 3 noch van 146's in IC dienst. Toch zijn deze loks uit dit raamwerkcontract betrokken. En vervolgens doorgeschoven naar DB Fernverkehr. Echter, de verschillende DB Regio 146's en ook de 186's en 185's van DB Cargo komen uit ditzelfde raamcontract.

De Railjetstammen die nu op Italië worden ingezet, zijn voorheen, tot de laatste dienstregelingswissel, ingezet in Oostenrijk, tijdelijk natuurlijk, maar toch. O.a. de 1116 159, de Brenner lok, heeft een tijd met een stam gereden. Toch gaat er qua looks niets boven een lok uit de oerserie Rails, dus met extra beplating. :laugh:

Sporen door de nacht een aanrader?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan001 op 18 juni 2018, 16:50:16
Hallo Steyn,

Welk boek is dat?

Groeten, daan
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 18 juni 2018, 19:17:39
Sporen door de nacht, geschreven door Wesley van Drongelen.


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 18 juni 2018, 23:32:04
@EN446: Als ze doorrijden naar Amsterdam, zou het mij niet verbazen als er geen autowagens meer meerijden. Nu gebeurd het beladen door het Newrest personeel van de trein, dat kan prima als je trein er begint. Met een trein vanuit Nederland hebben ze toch extra personeel nodig voor het beladen van de auto's, dan lijken mij tijd en kosten een nadelige factor voor de autowagens.
Het gebeuren houdt al op met de vraag waar je die auto überhaupt wil gaan laden ;)

De enige plaats waar dat in Nederland mogelijk is, is Den Bosch.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Modellbahnwagen op 19 juni 2018, 00:01:39
Op Amsterdam Amstel is het laden/ontladen inderdaad al een tijdje niet meer mogelijk.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: dwem op 20 juni 2018, 16:07:56
Orient Expres door A. den Dolaard is boeiender.

Dirk
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rondje_HO op 22 juni 2018, 12:07:13
Hallo Steyn,

Welk boek is dat?

Groeten, daan


Toevallig kwam ik net in dit draadje:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80983.0

Deze link tegen:  https://www.lyckatill.nl/

Waarin weer dit boek stond:  https://www.lyckatill.nl/Detailinformatie%20Sporen%20door%20de%20nacht.html

Waarin weer een link naar dit filmpje staat:  https://youtu.be/G1fg9mFpnh8


:)

Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: gvandersel op 26 juni 2018, 10:37:32
Krijgen we weer een nachttrein Amsterdam - Rimini (goede herinneringen aan). Alleen was het toendertijd een circus aan locs die gewisseld werden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 27 juni 2018, 19:11:21
En dat zal met de verbouwing van CS naar 9 ? sporen nou juist wel is om zeep geholpen kunnen worden omdat men doorstroomstations wil hebben met t liefst geen wissels  :-\
Dan is er geen tijd meer voor aan een perron staan voor een langere tijd,want dan blokkeer je dat spoor en een ander spoor  voor de "normale" treinen ivm met loc wissels ,en dat kan dan ivm geplande frequentie verhogingen van NL treinen ook niet meer.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 27 juni 2018, 20:11:20
Dat denk je echt? De opvolgtijd is drie minuten, dan zouden er twintig treinen per uur moeten rijden om het perron continu bezet te houden (ik denk zelfs 40 want er zijn twee perrons per corridor). De ruimte is er nog wel, sowieso rijdt de ICE ook maar éénmaal per uur waardoor het andere halfuur een perron beschikbaar is.

En als er geen wissels zijn kan je niet omlopen met een loc. In ieder geval moet een slaaptrein schoongemaakt en opnieuw bevoorraad worden en dat gebeurt niet aan een perron.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: mDDM op 27 juni 2018, 21:13:06
En dat zal met de verbouwing van CS naar 9 ? sporen nou juist wel is om zeep geholpen kunnen worden...

Inderdaad.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: gvandersel op 27 juni 2018, 21:37:13
Naar Amsterdam Zuid misschie0n?

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 28 juni 2018, 00:45:53
Gewoon stoppen op CS en doorrijden naar de Zaanstraat, net als de Berlijntrein doet? Omlopen op CS gebeurde toch al nagenoeg niet.