BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 13 juni 2018, 13:02:22

Titel: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: VAM65 op 13 juni 2018, 13:02:22
Als het aan de NS en het Oostenrijkse spoorbedrijf ÖBB ligt, gaan er vanaf eind 2020 of eind 2021 weer slaaptreinen rijden van en naar Nederland. De vervoerders zijn van plan om de slaaptrein vanuit Düsseldorf, de Nightjet, door te laten rijden van en naar Amsterdam.

Daardoor kunnen vakantiegangers 's nachts zonder overstap naar de Alpenlanden reizen en verder, bevestigt een woordvoerder berichtgeving daarover van De Telegraaf.

Anderhalf jaar geleden reed er voor het laatst een slaaptrein in Nederland, de City Night Line, maar die werd door NS en Deutsche Bahn opgeheven omdat die trein niet meer rendabel was. Wie nu met een slaaptrein wil, moet overstappen in Düsseldorf.

"Na het vertrek van de City Night Line hebben we gezegd dat we graag een nachttrein terug willen", zegt een NS-woordvoerder. "Maar dat kunnen we niet alleen. Wij hebben geen slaaprijtuigen. De Oostenrijkers zijn daar echt in gespecialiseerd, die hebben hypermoderne nachttreinen."

Niet definitief

Het is nog niet honderd procent zeker dat de nachttrein er komt. Volgens de NS-woordvoerder moet er vanuit reizigers wel genoeg belangstelling zijn en moet er ook "een goed treinproduct worden aangeboden voor een goede prijs".

Ook moeten de Oostenrijkers de treinen aanpassen voor gebruik op het Nederlandse spoor. "Maar ook zij zien het zitten. Amsterdam is een superpopulaire bestemming voor internationale treinreizigers", zegt de woordvoerder.

Duurzaamheid

Volgens de NS is te merken dat reizigers steeds vaker geïnteresseerd zijn in internationale reizen met de trein. "We zien de laatste maanden een stijging van het aantal mensen dat daarin geïnteresseerd is. Niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook omdat je heel relaxed reist. De Thalys naar Frankrijk is er het schoolvoorbeeld van."

Eerder nam de Tweede Kamer al een motie aan van GroenLinks om de nachttrein terug te krijgen in Nederland. Kamerlid Suzanne Kröger zegt blij te zijn dat er gesprekken zijn tussen NS en de Oostenrijkers. "De slaaptrein is een geweldig alternatief voor vliegen op langere afstanden binnen Europa. Inzetten op snelle treinen binnen Europa is echt nodig."

Bron www.nos.nl
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hendrik Jan op 13 juni 2018, 13:15:02
Dat zou mooi zijn.

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jelmer op 13 juni 2018, 13:35:58
Zeker!  :D

Maar wat moet er omgebouwd worden voor inzet in Nederland, de rijtuigen?
Wat dan?

Interessanter zou ik vinden of de Oostenrijkers dan ook hun locomotieven inzetten. Te denken valt dan aan de Reihe 1216, moet die wel officiele toelating in Nederland verwerven.

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 13 juni 2018, 13:46:24
Moet er wel iets omgebouwd worden of is het een geval van een voorlichter die verder geen idee heeft wat een trein is? RIC-rijtuigen mogen gewoon Nederland in.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 13 juni 2018, 13:49:12
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.

Wel een leuke ontwikkeling trouwens.  (y)


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: dh3201 op 13 juni 2018, 14:01:32
Ik weet niet voor welke verwarmingsleidingen die hypermoderne Oostenrijkse rijtuigen geschikt zijn.
Alleen 1000 V AC 16,7 Hz (bij 15kV 16,7 Hz bovenleiding)
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)

Of eventueel ook nog 1500 V AC 50 Hz (bij 25kV AC 50 Hz bovenleiding) en 3000 V DC (bij 3000 V DC bovenleiding).

Als iemand de UIC-nummers (in ieder geval de cijfers op de posities 7 en 8) van die rijtuigen weet?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 13 juni 2018, 14:06:29
Wikipedia weet ze 8)  (https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_Nightjet#Wagenpark), maar dat zijn inderdaad de ex-CNL rijtuigen die al in Nederland kwamen. De hypermoderne rijtuigen moeten nog geleverd worden, zo modern zijn ze.

Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 13 juni 2018, 14:09:39
Of ook voor 1500 V DC (bij 1800V DC bovenleiding)
De lok schakelt de HS benodigd voor de Hoogspanningskabel voor de rijtuigen direct door vanaf de snelschakelaar, daar veranderd niets aan de spanning dus op de kabel staat ook 1800 Volt.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 13 juni 2018, 14:51:29
Dat kan ook inderdaad, maar dat is niet een wereldschokkende aanpassing.

Inderdaad, maar dat verwacht ik dan ook niet. Het merendeel van die rijtuigen kwam met de CityNightLine immers al in Nederland, dus het lijkt me stug dat ze die nu ineens zouden moeten gaan ombouwen, zoals Jelmer suggereerde.


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jelmer op 13 juni 2018, 17:16:29
Ho ho, mijn vraag/opmerking ging inderdaad over het aanpassen zoals gesteld in het artikel.

Ik vroeg me af; welke aanpassing dan?

Dat heb ik als ombouwen verwoord maar die term is kennelijk aan de zware kant.

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: dwem op 14 juni 2018, 13:29:49
Bestickerren misschien?

Dirk
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hobojohn op 14 juni 2018, 16:47:09
Zie

https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/06/14/obb-geen-slaaptrein-tussen-amsterdam-en-oostenrijk-in-2020/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202018-24


Bron: SpoorPro_
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Arnold op 14 juni 2018, 17:40:56
De rails liggen er al... Dat scheelt...
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: EN446 op 14 juni 2018, 19:46:53
Het gaat toch grotendeels om rijtuigen die van CityNightLine zijn overgenomen? Lijkt me stug dat er dan iets moet worden verbouwd. En dat staat er ook helemaal niet. Er staat 'aangepast', misschien bedoelt men daar wel mee dat er Nederlandse beschriftingen op de stickers in de rijtuigen moeten komen.
Grotendeels is overdreven, alleen de WLABmz 72-90 en de paar van DB overgenomen Bvcmbz reden voorheen in CNL naar Nederland. Het overige ÖBB-nachttreinmaterieel is op de dubbeldeks slaaprijtuigen WL(A)Bmz 76-94 na echter ook RIC-toegelaten en al eerder naar NL ingezet, ook zonder Nederlandstalige stickers. Zaken als de locomotief, planning en bevoorrading rond en vanuit Amsterdam en de gang van zaken rond de van/tot Düsseldorf lopende autowagens zijn waarschijnlijk grotere uitdagingen.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 16 juni 2018, 13:34:18
De grootste aanpassingen zullen dan mijn inziens aanpassingen aan de taurus locs zijn en evt aan de rijtuigen zodat ze ook beide nl bovenleidings stroom "lusten"
Zoals ik denk te lezen zou de slaaptrein dan bestaan uit een stam rijtuigen en taurusloc zoals ze nu ook rondrijden in oostenrijk en aangrenzende landen in een vaste combinatie met een stuurstand rijtuig aan t andere eind.
Dan moet ook toelating voor die locs worden geregeld en dan zou je mits de bovenstaande dingen zijn opgelost i.d.d. een overstaploze verbinding kunnen beginnen.
Resten wel vragen zoals,moeten aan deze trein dan ook autowagens worden gekoppeld en slaaprijtuigen ?
Want dat lees je nergens.
Bevoorrading zou wellicht op de wgm kunnen,daar deden ze dit toch ook al voor de cnl,of werd deze aan een perron op CS bevoorraad ? 
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 16 juni 2018, 19:24:49
Waarom zou er ineens sprake moeten zijn van een stuurstandrijtuig als deze trein naar Nederland zou komen? Thans rijdt er naar Düsseldorf toch ook geen stuurstandrijtuig mee? Bij mijn weten zijn de autowagens juist eind vorig jaar geschrapt en kun je dus hooguit nog een fiets meenemen, maar geen motor of auto meer.



Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Bergland express op 17 juni 2018, 00:12:28
@EN446: Als ze doorrijden naar Amsterdam, zou het mij niet verbazen als er geen autowagens meer meerijden. Nu gebeurd het beladen door het Newrest personeel van de trein, dat kan prima als je trein er begint. Met een trein vanuit Nederland hebben ze toch extra personeel nodig voor het beladen van de auto's, dan lijken mij tijd en kosten een nadelige factor voor de autowagens. Lijkt me niet dat ze snel kiezen voor een lange stop in Düsseldorf om alles met de Taurus te rangeren. Maar de ÖBB heeft in het verleden gekkere oplossingen verzonnen dus wie weet.  :D
Bevoorrading lijkt mij geen probleem, Newrest zit al in Nederland. Lok is geen probleem, zie mijn toelichting op tijgernootje.  ;)

@tijgernootje: Al bij stilgestaan dat de nightjet Düsseldorf - Innsbruck nu al twee lok wissels kent? Er word in Neurenberg gerangeerd met het deel uit Hamburg Altona, dit jaar word dat treindeel gereden met een DB 101. De Taurus die de trein van Düsseldorf naar Neurenberg heeft gebracht, rijd na het rangeren door naar Wenen. De DB 101 brengt het treindeel naar Innsbruck tot München Hbf. Daar neemt een Taurus de trein over naar Innsbruck. Terug hetzelfde maar dan omgekeerd.   8)
Als de ÖBB doorrijd naar Amsterdam hoeven ze er alleen voor te zorgen dat er vanaf München of Neurenberg een lok voor de trein staat die door mag naar Nederland, dan is niet eens een "extra" lok wissel nodig.

@IJsselsteyn: Je opmerking over de autowagens is onjuist. Kijk maar op https://www.nightjet.com/en/ (https://www.nightjet.com/en/)
Dit jaar kan je naar Innsbruck dagelijks je auto meenemen, vorig jaar kon het ook al op 4 dagen naar Wenen en op de andere 3 dagen naar Innsbruck. Bij de treinreiswinkel is zelfs te lezen dat de ÖBB komende zomer een extra autowagen meeneemt vanwege de grotere vraag van Nederlandse klanten, boeken die hap!  ;D (y)
Naar Wenen kan je dit jaar geen auto meer meenemen maar dan kun je uitwijken naar Hamburg. (Vanuit noord Nederland wel/niet te doen?)

Waarom zou er ineens sprake moeten zijn van een stuurstandrijtuig als deze trein naar Nederland zou komen? Thans rijdt er naar Düsseldorf toch ook geen stuurstandrijtuig mee?
Helemaal mee eens. :) Stuurstandrijtuigen bij nachttreinen zijn niet nodig, nachttreinen hebben tijd zat om op hun bestemming te komen. Je nachttrein staat s'nachts soms uren stil om te wachten op een ander treindeel, Zürich - Praag is een mooi voorbeeld. Dus een stuurstandrijtuig om sneller of makkelijker te keren is bij een nachttrein niet echt nodig, Düsseldorf-Innsbruck rijd nu via München Hbf. Wenen-Bukarest via Budapest Keleti en zo zullen er meer routes zijn die moeten kopmaken. En dat zonder stuurstand!  ;)

Laten we eerst maar eens afwachten totdat de ÖBB zijn nieuwe couchette rijtuigen klaar heeft, die staan rond 2020 gepland. Voor die tijd verwacht ik geen grote aanpassingen in het huidige aanbod, tenzij de andere maatschappij materieel levert. Moderne slaaprijtuigen heeft de ÖBB genoeg maar moderne couchette's en zitrijtuigen niet.

Marcel
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 17 juni 2018, 00:21:27
Dank voor de update, Marcel. Ik had elders op internet gelezen dat de autowagens er uit zouden gaan, maar dat is kennelijk dan toch teruggedraaid. Dat is mooi nieuws.
Ik heb trouwens onlangs een mooi boek over nachttreinen gekocht. Daarin worden ook enkele voorspellingen gedaan over de toekomst van nachttreinen. Ken je dat boek?


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 17 juni 2018, 19:06:54
De Taurusloks gaan hier niet komen. Voor zover ÖBB ze niet nodig heeft in de Railjet dienst (ja, ook de 1216's op zowel Tsjechië als op Italië) worden ze vrij gemaakt, of althans, dat is volgens ingewijden het plan, om ingezet te worden in het zuidoosten van Europa, o.a. richting Turkije en Roemenië/Moldavië/Polen. Daarvoor is ÖBB nu Vectrons aan het inkopen. Voor 1 treinpaar per dag gaat men geen toelatingscircus optuigen, de kosten daarvoor zijn te hoog. Zeker als je in acht neemt dat er 200 Vectrons besteld zijn, waarvan 50 stuks meersysteem en die allang en breed wel toegelaten zijn in Nederland.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Bergland express op 17 juni 2018, 19:52:16
@Laurent: Er is een "raamwerk" overeenkomst afgesloten voor 200 Vectrons met inderdaad 50 stuks geschikt voor meerdere stroomsystemen, binnen het raamwerk kan volgens mij wel geschoven worden met de aantallen van de verschillende varianten. Scheelt ze weer een aanbesteding en geeft ze flexibiteit om op actualiteit in te springen. 30 stuks zijn direct besteld bij het afsluiten van het raamwerk overeenkomst, deze zijn niet geschikt/toegelaten in Nederland. Er is wel een Vectron variant beschikbaar die wel toegelaten is in Nederland, dus wie weet bij de volgende bestelling van 20 stuks?

@Ijsselsteyn: Geen idee of ik dat boek ken, je noemt geen titel. ;) Bedoel je "Sporen door de nacht", dat boek ken ik wel. Voor informatie over de nightjets volg ik fora in Oostenrijk, daar zijn zelfs mensen die regelmatig in Wenen op het station bijhouden hoe goed de autowagens beladen zijn en wat de samenstelling was van de treinen. Handig als je nieuwe samenstellingen zoekt voor je modeltreinen.  ;D ;D

De diensten naar Italië zullen op termijn ook railjets worden is de verwachting, maakt voor de 1216 niet echt uit want die rijden die diensten nu ook al. Vanuit Wenen rijden er al een aantal treinparen naar Italië met railjets, dit zal wel verder uitgebreid worden. Vanuit München rijden nog getrokken treinen naar Italië, het is niet bekend voor hoelang nog. Ik verwacht wel dat deze op termijn ook vervangen worden door Railjets of dat er minder naar Italië gereden word. De ÖBB hoeft helemaal geen loks te hebben die naar Nederland kunnen rijden, ook geen taurussen of Vectrons.

Marcel
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 17 juni 2018, 21:55:08
Er is een raamcontract ja, waarin specifiek de aantallen genoemd zijn. Die zijn dus gewoon besteld, alleen is nog nader te bepalen in welke exacte uitvoering ze komen. De eerste 30 MS Vectrons zijn gewoon besteld en niet geschikt voor Nederland nee. Echter, de Vectron als loc is dat wel, in tegenstelling tot de Taurus. Daarin had ik mij wellicht iets duidelijker kunnen uitdrukken. Het kan best zijn dat de ÖBB morgen besluit de diensten op Venetië en Verona/Rome door te trekken naar Amsterdam. Is niet realistisch ;), maar dan is de kans natuurlijk heel groot dat de z.g.n. optie tot nog 20 MS'n wel gelicht gaat worden, echter nu met NL toelating. Realistisch gezien gaat dit niet gebeuren, want ÖBB heeft niet veel in Nederland te zoeken. Maarja, ÖBB komt ook zo'n beetje tot de Turkse grens (Dimitrovgrad, een enkele 1116 is al in Kapi Kule geweest) en de Zwarte Zee (Sindel). ;D ;D

Hetzelfde zien we met DB en Bombardier. Er ligt een raamcontract voor 1000 Traxx. Echter, toen dit contract werd afgesloten, was er nog helemaal geen sprake van TRAXX 3 noch van 146's in IC dienst. Toch zijn deze loks uit dit raamwerkcontract betrokken. En vervolgens doorgeschoven naar DB Fernverkehr. Echter, de verschillende DB Regio 146's en ook de 186's en 185's van DB Cargo komen uit ditzelfde raamcontract.

De Railjetstammen die nu op Italië worden ingezet, zijn voorheen, tot de laatste dienstregelingswissel, ingezet in Oostenrijk, tijdelijk natuurlijk, maar toch. O.a. de 1116 159, de Brenner lok, heeft een tijd met een stam gereden. Toch gaat er qua looks niets boven een lok uit de oerserie Rails, dus met extra beplating. :laugh:

Sporen door de nacht een aanrader?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan001 op 18 juni 2018, 16:50:16
Hallo Steyn,

Welk boek is dat?

Groeten, daan
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 18 juni 2018, 19:17:39
Sporen door de nacht, geschreven door Wesley van Drongelen.


Steyn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 18 juni 2018, 23:32:04
@EN446: Als ze doorrijden naar Amsterdam, zou het mij niet verbazen als er geen autowagens meer meerijden. Nu gebeurd het beladen door het Newrest personeel van de trein, dat kan prima als je trein er begint. Met een trein vanuit Nederland hebben ze toch extra personeel nodig voor het beladen van de auto's, dan lijken mij tijd en kosten een nadelige factor voor de autowagens.
Het gebeuren houdt al op met de vraag waar je die auto überhaupt wil gaan laden ;)

De enige plaats waar dat in Nederland mogelijk is, is Den Bosch.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Modellbahnwagen op 19 juni 2018, 00:01:39
Op Amsterdam Amstel is het laden/ontladen inderdaad al een tijdje niet meer mogelijk.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: dwem op 20 juni 2018, 16:07:56
Orient Expres door A. den Dolaard is boeiender.

Dirk
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rondje_HO op 22 juni 2018, 12:07:13
Hallo Steyn,

Welk boek is dat?

Groeten, daan


Toevallig kwam ik net in dit draadje:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80983.0

Deze link tegen:  https://www.lyckatill.nl/

Waarin weer dit boek stond:  https://www.lyckatill.nl/Detailinformatie%20Sporen%20door%20de%20nacht.html

Waarin weer een link naar dit filmpje staat:  https://youtu.be/G1fg9mFpnh8


:)

Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: gvandersel op 26 juni 2018, 10:37:32
Krijgen we weer een nachttrein Amsterdam - Rimini (goede herinneringen aan). Alleen was het toendertijd een circus aan locs die gewisseld werden.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 27 juni 2018, 19:11:21
En dat zal met de verbouwing van CS naar 9 ? sporen nou juist wel is om zeep geholpen kunnen worden omdat men doorstroomstations wil hebben met t liefst geen wissels  :-\
Dan is er geen tijd meer voor aan een perron staan voor een langere tijd,want dan blokkeer je dat spoor en een ander spoor  voor de "normale" treinen ivm met loc wissels ,en dat kan dan ivm geplande frequentie verhogingen van NL treinen ook niet meer.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 27 juni 2018, 20:11:20
Dat denk je echt? De opvolgtijd is drie minuten, dan zouden er twintig treinen per uur moeten rijden om het perron continu bezet te houden (ik denk zelfs 40 want er zijn twee perrons per corridor). De ruimte is er nog wel, sowieso rijdt de ICE ook maar éénmaal per uur waardoor het andere halfuur een perron beschikbaar is.

En als er geen wissels zijn kan je niet omlopen met een loc. In ieder geval moet een slaaptrein schoongemaakt en opnieuw bevoorraad worden en dat gebeurt niet aan een perron.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: mDDM op 27 juni 2018, 21:13:06
En dat zal met de verbouwing van CS naar 9 ? sporen nou juist wel is om zeep geholpen kunnen worden...

Inderdaad.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: gvandersel op 27 juni 2018, 21:37:13
Naar Amsterdam Zuid misschie0n?

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 28 juni 2018, 00:45:53
Gewoon stoppen op CS en doorrijden naar de Zaanstraat, net als de Berlijntrein doet? Omlopen op CS gebeurde toch al nagenoeg niet.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Martijn193 op 15 september 2020, 16:22:53
https://www.nu.nl/economie/6077559/nachttrein-tussen-amsterdam-en-zurich-komt-vanaf-2021-terug.html (https://www.nu.nl/economie/6077559/nachttrein-tussen-amsterdam-en-zurich-komt-vanaf-2021-terug.html)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Dave....... op 15 september 2020, 17:10:09
Ik heb m vanmiddag zien rijden bij Ede-Wageningen
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Martijn193 op 15 september 2020, 17:31:57
Ben benieuwd welk materieel ze gaan gebruiken
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Dave....... op 15 september 2020, 17:39:23
Dit waren de blauwe Nightjet wagens met een donkere Vectron met groene strepen erop ervoor.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Chiel op 15 september 2020, 18:49:37
NS least 2 Vectrons van ELL voor het rijden van de Night Jet.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rondje_HO op 15 september 2020, 18:54:24
Effe via Google gezocht:

https://www.treinreiziger.nl/nightjet-maakt-eerste-proefrit-nachttrein-vanaf-december-terug-in-nederland/

https://www.treinenweb.nl/nieuws/8606/nightjet-van-obb-maakt-proefrit-naar-nederland-tickets-vanaf-volgende-week-te-boeken.html

Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: EN446 op 15 september 2020, 19:02:02
https://www.nu.nl/economie/6077559/nachttrein-tussen-amsterdam-en-zurich-komt-vanaf-2021-terug.html (https://www.nu.nl/economie/6077559/nachttrein-tussen-amsterdam-en-zurich-komt-vanaf-2021-terug.html)
Opvallend dat het zo lang heeft geduurd voordat de media het hebben opgepikt, een maand geleden (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94541.msg3222143648#msg3222143648) kwamen er uit Zwitserland al erg concrete geluiden over en werd al bekend dat de SBB een uitvraag bij RDC hadden gedaan.

Ben benieuwd welk materieel ze gaan gebruiken
Voor Zürich per eind 2021 is het dus de bedoeling dat RDC slaap- en ligrijtuigen gaat leveren. Voorzien zijn slaaprijtuigen AB33s ex-ÖBB en ligrijtuigen Bvcm(b)z ex-CNL, aangevuld met eigen SBB Eurocity Apm61/Bpm61 als zitrijtuigen: zie hier (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,9417322,9418754#msg-9418754). De reden voor het aanbieden van de in een nachttrein ongebruikelijke 1e klasse zitrijtuigen zal zijn dat met de komst van deze trein een nacht-ICE (die ooit is gekomen als vervanging van CNL 418/419...) gaat vervallen.

Bij de verlenging van 420/421 uit/naar Wenen en Innsbruck per eind 2020, waar vandaag die testrit voor was, gaat het om eigen ÖBB-rijtuigmaterieel. Slaaprijtuigen kunnen alleen WLABmz 72-90 ex-CNL [WL 173] worden, dat zijn de enige nog actieve ÖBB-slaaprijtuigen die in NL kunnen rijden, aan lig- en in mindere mate zitrijtuigen lopen meerdere types al sinds jaar en dag door elkaar.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan! op 15 september 2020, 19:43:44
Ik heb bij se types geen beeld, maar is de samenstelling dan de stam zoals we die vandaag zagen?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: IJsselsteyn op 15 september 2020, 19:44:35
Ik heb m vanmiddag zien rijden bij Ede-Wageningen

Proefrit?

Steijn
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan! op 15 september 2020, 20:09:16
Ja
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Martijn193 op 15 september 2020, 21:00:07
Cool. De getoonde lok heb ik gisteren als losse lok vanuit de richting Amsterdam CS richting Muiderpoort zien rijden. Geen idee dat hij dus blijkbaar deze stam ging ophalen..
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: VAM65 op 15 september 2020, 21:03:53
Mooi treintje!
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hendrik Jan op 15 september 2020, 21:05:04
Mijn meisje wil ineens met me naar Wenen (y)

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan! op 15 september 2020, 21:11:48
Maar wil ze ook met je terug? ;)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hendrik Jan op 15 september 2020, 21:17:37
 (y)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 15 september 2020, 22:30:23
Ik heb diverse keren zitrijtuigen in de nacht gehad. Of liever gezegd, zitplaatsen. Die stoelen van de CNL staan bij mij nog steeds met stip bovenaan. De 2e klasse couchettes waar je dan met 6 in zit waren ronduit beroerd, de eerste klasse ICE was ook niet echt slaapbaar. Bij CNL had ik altijd zo'n stoel, na 1x ÖBB zitplek in de toen nog EN421 heb ik de keren daarop maar een bed geboekt. :-X

Toch goede ontwikkeling dat ie terugkomt. Minder goede ontwikkeling is dat daarmee het autovervoer vanaf Düsseldorf naar Wenen komt te vervallen. Men wil blijkbaar niet nog meer rangeren. 3x per week zal, verwacht ik, de trein te Keulen gecombineerd worden met het Brusselse deel, dat vanaf 13 december enkel nog naar Wenen gaat (München/Innsbruck komt te vervallen). Te Keulen gaat sowieso de NS lok eraf, ook als er geen treindeel uit Brussel/Aken komt. Ik verwacht dus op dagen dat de Brusselaar ook rijdt, dat de ÖBB Lok met trein naar Aken gaat.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Joop_L op 16 september 2020, 11:36:19
NS least 2 Vectrons van ELL voor het rijden van de Night Jet.
Nee. Die zijn gekomen om  de Intercity Berlijn te gaan rijden, t.z.t.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan! op 16 september 2020, 12:04:08
Je werkgever zegt zelf hier (https://nieuws.ns.nl/nachttrein-wenen-voor-het-eerst-in-nederland-tickets-volgende-week-te-koop/) iets anders:

Nieuwe locomotieven
NS huurt voor de nachttrein nieuwe locomotieven die zowel in Nederland als in Duitsland kunnen rijden. Tijdens de proefrit vandaag passeert de trein met de nieuwe locomotief voor het eerst de grens bij Zevenaar. Tot Keulen rijdt de trein straks met Nederlandse machinisten en trainmanagers, die hiervoor een speciale opleiding krijgen. In Keulen wordt de trein overgenomen door ÖBB die de trein verder tot Oostenrijk brengt. De proefrit van vandaag gebruikt NS om te kijken of de combinatie van de treinstellen en de locomotief goed werken in Nederland en in Duitsland


Omdat NS er twee huurt, zal de loc die op de dag niet wordt ingezet, ingezet worden voor de Intercity Berlijn. Dat is dus een bijkomstigheid, maar is niet de reden waarom deze loc geleased zijn.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: André82 op 16 september 2020, 14:23:01
Deze versie van de 193 is niet eens geschikt om de ICB over de grens te rijden, zijn maximum snelheid is ”maar” 160 km/h en in Duitsland wordt er 200 km/h meegereden.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jeronimos op 16 september 2020, 15:05:10
We hebben het in berichten in kranten over treinen altijd over het geschreven taalgebruik van journalisten.
Rijtuigen zijn treinstellen enzo. Maar de NS doet het niet veel beter.
" De  proefrit van vandaag gebruikt NS om te kijken of de combinatie van de treinstellen en de locomotief goed werken in Nederland en in Duitsland" .
 ::)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jean-Pierre op 16 september 2020, 15:16:47
Deze versie van de 193 is niet eens geschikt om de ICB over de grens te rijden, zijn maximum snelheid is ”maar” 160 km/h en in Duitsland wordt er 200 km/h meegereden.
En in NL is de max snelheid vooralsnog beperkt (door ProRail) tot 100 km/u. Dus inzet IC Berlijn is (nog) niet mogelijk.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Edgar op 16 september 2020, 15:39:53
Deze versie van de 193 is niet eens geschikt om de ICB over de grens te rijden, zijn maximum snelheid is ”maar” 160 km/h en in Duitsland wordt er 200 km/h meegereden.
Onzin.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: André82 op 16 september 2020, 16:23:54
Onzin.
Ohhh, dan zitten er verkeerde stickers in de 193 766 toen ik er mee onderweg was.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: nkob op 16 september 2020, 20:19:58
En nu nog de prijs .
groet kees
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 16 september 2020, 22:51:26
Onzin.
Bij mijn weten heeft ELL voor de Vectron MS de keuze gemaakt voor een 6400 kW 160 km/h versie. Dat strookt met het verhaal van André. Nou is de 766 een vrij nieuwe machine, dus dat kan veranderd zijn.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: André82 op 17 september 2020, 05:15:15
Enkel de Italië variant heeft een maximaal snelheid van 200 km/h.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: R.C.Grootveld op 20 september 2020, 13:02:27
Waarschijnlijk varierend van € 60 pp ER voor een zit/hang plaats tot rond de € 800 voor 2 pers in een eigen coupé met douche/toilet en ontbijt op de kamer.
Ideaal, 's avonds rond 20:30 in Utrecht opstappen en de volgende morgen fris en met ontbijt achter kiezen in Innsbruck eruit.

In het verleden 3x gedaan, prima bevallen.

Dit jaar even niet vanwege Covid-19, we gaan geen € 800 op het spel zetten voor het geval de bestemming op slot gaat.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Karben op 20 september 2020, 13:34:30
Prijzen en tijden op de Treinreiswinkel.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: EN446 op 22 september 2020, 19:07:16
De door de Treinreiswinkel gepubliceerde tijden zijn m.i. niet correct. Uitgaand gaat de trein een half uur later (Amsterdam 19.30, Utrecht 20.02, Arnhem 20.37), inkomend is 'ie er al een uur eerder: Arnhem 08.44, Utrecht 09.25, Amsterdam 09.58.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Ferdinand Bogman op 25 mei 2021, 19:52:35
En hij rijdt:

https://www.duic.nl/algemeen/nachttrein-tussen-utrecht-en-wenen-gaat-vanaf-vandaag-rijden/?utm_source=mail&utm_campaign=new&utm_medium=mailchimp&mc_cid=eaee0b6403&mc_eid=d810c53629

Goede reis,

Ferdinand.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: FLM1331 op 17 juni 2021, 00:30:31
Geregeld rond 20.45 u. te zien tussen Arnhem en Zevenaar: de Siemens Vectron 193 766:

(https://i.postimg.cc/tC49fMbj/Nightjet-NS-3.jpg)

Binnenkort op schaal N, maar wanneer op schaal H0?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Spoor1vogel op 17 juni 2021, 10:49:39
Staanplaats voor de mcn….. ::)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 17 juni 2021, 11:40:08
Is modern. Een zit/sta bureau. ;D
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: R v/d Hoven op 17 juni 2021, 12:41:27
Geregeld rond 20.45 u. te zien tussen Arnhem en Zevenaar: de Siemens Vectron 193 766:
Binnenkort op schaal N, maar wanneer op schaal H0?
https://www.modeltreinstore.nl/roco-71973-ns-elektrische-locomotief-193-759-8-vectron-dc/ is de hO-versie
Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: FLM1331 op 18 juni 2021, 12:29:36
@R v/d Hoven. (https://i.postimg.cc/2SdVGVR6/thumps-up.png)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: BrightonBelle op 24 juni 2021, 13:20:43
Uiteraard alleen maar een moment opname, maar ik was gisterochtend toevallig op Wien Hauptbhf toen de NightJet stipt op tijd aankwam. Ik denk dat hij pakweg 20% gevuld was.

Grtz Gerard
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: FLM1331 op 23 juli 2021, 17:10:29
Uiteraard alleen maar een moment opname,
Inderdaad, al zeker 2 weken zijn er geen treinen te zien die van en naar Duitsland rijden i.v.m. Covid19 code rood...
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: R v/d Hoven op 23 juli 2021, 17:26:14
De Nightjet rijdt elke dag naar/van Oostenrijk, alleen de laatste weken via Venlo. Dinsdag 21/7 nog gespot te Eindhoven:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-5403-Middel-60fadf03c90f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-5403-Middel-60fadf03c90f0.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-5609-Middel-60fadf03b4f2d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-5609-Middel-60fadf03b4f2d.jpg)
(verwachte een ander spoor... (trein stopt niet te Eindhoven, wel in Den Bosch))
De omleiding geldt ook voor de ICE's, dus nee, een tijdje kan je ze niet gezien hebben. Maar met code rood heeft dat niets te maken. Als het goed is rijden ze beiden vanaf 24/7 weer via Arnhem.

Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: FLM1331 op 23 juli 2021, 19:44:40
@R v/d Hoven. Ook de ICE en de Abellio trein tussen Arnhem en Düsseldorf (en viceversa) rijden de laatste weken niet; zou ook vanwege Covid19 code rood zijn.

edit
Update: https://www.rijdendetreinen.nl/trajecten/arnhem-centraal-dusseldorf-hbf
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Remunj op 24 juli 2021, 16:37:49
En wat wil je met die link zeggen. Ook de ICE rijdt via Venlo.
Dus dat die ook niet rijdt is onzin. Rijdt gewoon maar via een andere route via Venlo.
Woensdagmiddag nog voorbij zien komen in Helmond.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Arjen-V op 24 juli 2021, 16:48:42
Inderdaad, al zeker 2 weken zijn er geen treinen te zien die van en naar Duitsland rijden i.v.m. Covid19 code rood...

Wat een kul verhaal......
Het traject Zevenaar - Emmerich - Oberhausen is de afgelopen weken (tot 23-7) dicht geweest vanwege een langdurige buitendiensthellingsperiode voor werkzaamheden tbv van het derde spoor.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: R v/d Hoven op 24 juli 2021, 19:05:21
Nederland kleurt donkerrood op de kaart. Duitsland heeft Nederland als "Hoog-risico-gebied" aangemerkt. En dus vertrok vandaag weer de RE 19 'gewoon' van Arnhem naar Düsseldorf Hbf, hier te zien bij het vertrek om 08.45:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-5789-Middel-60fc47b0029b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC-5789-Middel-60fc47b0029b0.jpg)
Maar ja, de werkzaamheden waren voorbij. Dus kon het treinverkeer weer via de 'gewone' route rijden. Even voor deze foto kwam ook de eerste ICE uit Duitsland sinds het einde van de werkzaamheden, weer netjes op tijd in Arnhem aan.

Maar blijf vooral geloven wat je wilt geloven....
Groet, Raymond van den Hoven
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 10 september 2021, 12:19:26
Via 1zu160:
(https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/241722326_4958459027516821_7408194065838875811_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-5&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=UPsx2ug-810AX_xlE5o&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=cb98401d2fffd2b4830f58eafb997958&oe=61409EEE)
Misschien ooit ook in Nederland te zien?
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: roco op 10 september 2021, 17:30:59
deze wagens komen als erste naar Italië . Daarna ook dacht ik naar Nederland . Rijden net als de ÖBB railjet in een vaste samenstelling . Er zijn 33 7-delige stammen hiervan besteld . Ik voorzie problemen in de "drukke" reisperiodes . Niet zoals vroeger een extra lig of zitrijtuig bijplaatsen .
Deze 2 staan gereed voor de testen in het testcentrum in Wien .
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: EN446 op 10 september 2021, 17:55:21
Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Pro op 10 september 2021, 18:34:45
Rijtuigen bij- of tussen plaatsen? Heb je die kabelsalat al gezien? Om het maar niet over die overgang/balgen te hebben.
https://twitter.com/SiemensMobility/status/1436293259727360001/photo/2
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: EN446 op 10 september 2021, 20:25:23
Nee, tussenplaatsen kan natuurlijk niet, je ziet ook geen normale schroefkoppeling op de foto in jouw link. Extra rijtuigen kun je alleen bijplaatsen buiten de standaard garnituur, dus achter het stuurrijtuig of achter de loc. Bij de Railjet is dat in het verleden ook daadwerkelijk gedaan.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 11 september 2021, 00:42:47
Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.
Dat ligt er maar aan hoe men de exploitatie uitvoert, je moet toch sowieso boeken en dan kun je ook gewoon vol=vol hanteren.

Dat gebeurd nu al, als de huidige verbinding volgeboekt is worden er ook geen rijtuigen bijgeplaats.
De stam rijtuigen die gebruikt word is vast van samenstelling.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 11 september 2021, 12:53:45
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?
Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.
Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.

Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk  :P
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Arjen-V op 11 september 2021, 14:15:28
Een extra trein inleggen zal met niet zo snel doen. Huidige treinen worden onderweg ook her en der gecombineerd en gesplitst.
Door te kiezen voor vaste 7-delige stammen hoef je onderweg niet meer te knippen en te plakken.

Je zou er hooguit voor kunnen kiezen om 2 7-delige stammen samen te voegen om vanaf 1 bestemming zoals Amsterdam te rijden en dan onderweg in München te splitsen.
In het hoogseizoen zou je er wel voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld met de oudere rijtuigen dan een extra slag te rijden welke je in lengte en bestemmingen kan aanpassen aan de vraag.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 12 september 2021, 01:58:58
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?
Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.
Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.

Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk  :P
Juist aan dat 'even in rangeren van een paar rijtuigen' hangt een flink prijskaartje. Daarnaast kosten die rijtuigen ook geld wanneer ze niet gebruikt worden (kosten als onderhoud lopen door bv, zonder dat er inkosten tegen overstaan, onkosten voor stallingsruimte).

Economisch verdien je meer aan een vaste trein continu uit te verkopen, dan allerlei kosten gaan maken voor meer zitplaatsen en door de extra gemaakte onkosten vervolgens minder verdienen per verkochte zitplaats (met het risico dat je zitplaatsen niet bezet hebt waar je wel onkosten voor maakt).
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Edwin2121992 op 12 september 2021, 20:10:06
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.

Groeten Edwin.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: André82 op 12 september 2021, 21:06:11
Wat denk je van de punctualiteit? Het wachten op rijtuigen van een vertraagde trein dreunt dan weer door op de vertrekkende trein. De NightJet uit Oostenrijk is ook verre van punctueel.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Rick op 13 september 2021, 07:58:53
Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan.
Dat lijkt me niet per se nodig, het is een nachttrein.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Maartenw op 13 september 2021, 09:16:50
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.

Groeten Edwin.

Ik betwijfel sowieso of het wel serieuze concurrentie wordt voor het vliegverkeer.
Als je ziet hoeveel dagen de Nightjet al is uitgevallen de afgelopen tijd.
Het spoor is te gevoelig voor stakingen.
Ik neem het de machinisten van de DB dan ook bijzonder kwalijk dat ze door stakingen de spoorsector ernstige schade toebrengen. Geen hart voor de zaak...
Met een nettoverlies van 5,7 miljard euro in 2020 en aanhoudende rode cijfers in 2021 moet je niet het onderste uit de kan willen hebben.
Te meer als je bedenkt dat vele anderen zelfs hebben moeten inleveren...

De DB had voor de laatste staking van 5 dagen een voorstel gedaan voor 3,2 Loonstijging in 36 maanden en een "corona premie. GDL eist 3,2 % in 28 maanden en coronapremie van € 600,- Met zo'n klein verschil opnieuw alles, nu voor 5 dagen stilleggen?? Asociaal gewoon. Gewone burgers zijn het dupe!

Het Institut der Deutschen Wirtschaft heeft intussen berekend dat de stakingen bij DB Cargo de Duitse economie per dag zo’n 100 miljoen euro hebben gekost.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Thom op 13 september 2021, 09:28:31
Nee, want staken gebeurd nooit in de vliegtuig wereld? :p
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Maartenw op 13 september 2021, 09:54:28
@Thom: Vrijwel nooit. Lastig als de KLM staakt, maar er zijn andere maatschappijen genoeg om, eventueel met een overstap, op je bestemming te komen. Dat luchtverkeersleiders staken is zeer zeldzaam.
Jij weet net zo goed als ik, dat stakingen in de spoorsector gebruikelijk zijn. In Duitsland dit jaar al 3x, dit jaar ook stakingen geweest bij Prorail,  België en in Frankrijk. Vorig jaar ook bij de NMBS. Met name internationaal is een probleem. 1 maatschappij in staking, betekent meestal dat de hele trein uitvalt. Dus de trein is naast de vaker voorkomende stakingen, heel kwetsbaar door meer schakels in het traject.

Als je dan ook nog eens dit leest: https://www.treinreiziger.nl/obb-wil-gestrande-nachttreinreizigers-van-db-staking-niet-opvangen/ (https://www.treinreiziger.nl/obb-wil-gestrande-nachttreinreizigers-van-db-staking-niet-opvangen/)
Dan is dit geen visitekaartje voor het spoor!

Volgende nieuws is: "Personeel NS International en Thalys dreigt met acties" Bericht van 3 september.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 13 september 2021, 17:01:59
Als het om stakingen gaat,dan word dat een gevalletje,je op glad ijs begeven.
Ik vermoed dat het personeel al dan niet echt,vind dat ze slecht betaald worden voor de immer groeiende taken die ze krijgen toebedeelt voor het zelfde salaris.
Als de verantwoordelijkheid voor je taak (verplicht van hogerhand) groeit,net als te werken uren en evt minder vrije dagen,en je ziet voor die verantwoordelijkheid en snijden in je vrije dagen voor het zelfde geld,ja dan heb je het recht om te staken.
Zeker als de beleidsmakers wel telkens een verhoging van salaris krijgen,en de werkende op de werkvloer niet.
Je kan niet verlangen(hoeveel men ook met passie hun werk uitvoert) dat ze van die passie kunnen leven,maar dat verlangen de hogere heren vaak wel.
Hart voor de zaak doet er dan ook niet toe,werken in een sector betekend (normaal gesproken) dat werkgever en werknemer plezier in het werk hebben en dat beide naar werk en verantwoordelijkheid worden beloond.

Dan kun je gillen,de gewone burger is de dupe,ja enerzijds is dat zo,anderzijds,als het personeel het niet op deze manier aanpakt,hoe moet men hogerhand dan dwingen" om tot een acceptabel iets te komen ?
In hun vrije tijd met een ketting aan de voordeur gaan zitten geketend en wel ?
Zou het helpen denk je,zo'n loos "gebaar" ,zou men daar van onder de indruk raken  ::)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Edwin2121992 op 13 september 2021, 17:14:02
Sinds wanneer zijn machinisten etc. geen gewone burger? Daarnaast als de stakingen de economie 100 miljoen per dag kosten, dan zijn het toch wel erg belangrijke mensen, geef ze wat ze willen, in ieder geval wat realistisch is, is waarschijnlijk goedkoper dan wat die stakingen per dag kosten.

En als men minder wil vliegen binnen Europa en de trein als alternatief moet worden genomen moet dat wel aantrekkelijk zijn, dat begint denk ik met een zo kort mogelijk reistijd, ook voor nachttreinen en dus snap ik de overweging voor vaste stammen met zoveel mogelijk een rechtstreekse verbinding, koersrijtuigen rangeren, omlopen, locwisselen etc. kost te veel tijd in een tijd waar niemand tijd te veel heeft.

Groeten Edwin.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Maartenw op 13 september 2021, 17:27:34
Zowel de nationale luchtvaartmaatschappijen als nationale spoorwegmaatschappijen worden gestut door veel gemeensschapsgeld.
Dat is op zich niet verkeerd.
Maar personeel in de luchtvaart moest grote loonoffers doen, met daarnaast fors banenverlies.
Dan trekt DB spoorwegpersoneel nu wel een hele grote broek aan...
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 13 september 2021, 20:41:33
Dat lijkt me niet per se nodig, het is een nachttrein.
Dat ligt volledig aan je verbinding. Voor Amsterdam - Wenen zou het best wel eens lonend kunnen zijn, die staat alleen in Nurnberg lang stil (ca. 1 uur). Maar aankomst 9:19 in Wenen zou niet erg zijn als dat een half uur of uur eerder wordt, net zoals vertrek uit Amsterdam later dan half 8 ook prima zou kunnen. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor de 294/295 München - Rome. Die staat alleen in Villach echt langer stil vanwege het omrangeren, de lokwissel in Tarvisio wordt in een kwartier-20 minuten gedaan.
Als je dit gaat versnellen zou je opeens doorrijden naar Budapest o.i.d. aantrekkelijk kunnen maken.

Verder is een deel van het materieel natuurlijk gewoon stokoud. De Bvcmbz (ex DB) is natuurlijk geleverd tussen 1962 en 1967. Bcmz61 is uit 1981 en 1982. De Bbmvz's idem. De Bcmz's 73 zijn uit 91 en 2001 (modularwagen), de WLABmz ex. DB zijn uit 2003 en met 18 jaar oud de jongste, de Bvcmbz met 59 jaar oud de oudste. Het gros van het spul is over zijn economische levensduur heen.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: mDDM op 13 september 2021, 21:01:34
Ik dacht dat deze trein samen door NS en OBB geëxploiteerd wordt , waarbij NS met eigen materieel en machinist het eerste stuk rijdt en de OBB het daarna overneemt met eigen loc en machinist. Dan zou je dus helemaal geen Duitse machinist nodig hebben en dus geen last van een staking van de GDL moeten hebben.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: laurent op 13 september 2021, 21:27:42
ÖBB gebruikt, uit mijn hoofd voor het stuk Keulen - Passau ingehuurde Duitse machinisten. En de trein naar Hamburg rijdt vanaf Nürnberg volledig met een 101, die ook nog het stuk Nürnberg - München voor zijn rekening neemt.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Maartenw op 13 september 2021, 22:24:00
Dat dacht ik eerst ook. Ze zouden dus ook tijdelijk een andere vervoerder kunnen inhuren.
Want particuliere vervoerders deden niet mee. Zou ook lastiger zijn, want die hebben niet zulke diepe (regerings)zakken.
Dat is nu ook wat mensen steekt. GDL weet dat de overheid de DB niet failliet laat gaan en ruiken geld.
Gaan de machinisten van Flixtrain staken, dan nemen bussen het over. En als het te lang duurt is het echt klaar.
DB kampt ook nog met 1,3 miljard overstromingsschade. Hoe hoger de eisen hoe groter de kans dat er lijnen nooit meer open gaan. Want de overheid zit ook met enorme uitgaven. Dus iets wat niet zo rendabel lijkt, snel afstoten.
Zeker door toename van elektrische bussen is een trein niet altijd het milieuvriendelijkst, gaat men dan redeneren.
We zitten namelijk in een hele lastige fase. Het is niet bekend of alle reizigers weer terugkomen. Met dit soort acties, zeker de laatste van 5 dagen, zullen mensen geen fan worden van het OV.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: iarnrod op 14 september 2021, 11:01:23
...Jij weet net zo goed als ik, dat stakingen in de spoorsector gebruikelijk zijn. In Duitsland dit jaar al 3x, dit jaar ook stakingen geweest bij Prorail,  België en in Frankrijk. Vorig jaar ook bij de NMBS. ...

In België is er al enkele jaren bij staking een verplichte minimum dienstverlening, waarbij er meestal wel voldoende werkwilligen zijn doordat de meeste "erkende vakorganisaties" de voorbije jaren zichzelf al es door de voeten durfden te schieten.
Hélaas voor de reiziger wordt er dan geen groter aanbod gereden wanneer er meer dan voldoende niet-stakers ter beschikking zijn.
Landelijk/regionaal wordt er dan meestal maar enkel in de spits enkele treinen aangeboden, terwijl er overdag tussen de grote steden wel de dag door nog een beperkt aantal treinen rijden...
(en laten we hier nu liefst geen boompje over opzetten)

Ook bij de Covid uitbraak is men tijdens de "Blijf-in-je-kot" periode tijdelijk op dezelfde minimum dienst overgegaan.

(terug on-pic) Altijd graag de nachttreinen genomen. Het werd/wordt tijd dat er idd meer gaan rijden.
Eerst werden de grensoverschrijdende EC's/INT's/D's/IC's verdrongen door 'King HST' om zo meer volk op deze meer energie verslindende treinen 'aan marktprijzen' 'te lokken', waarbij men dacht om zo de dure aanlegkosten van deze lijnen wat 'terug te verdienen'. (De aansluitingen op de oost-west as van België met Aken en Keulen zijn zo slecht gemaakt dat je zowat tot een uur langer over de afstand doet dan de oude IC Oostende-Brussel-Luik-Aken-Keulen)

Nu kan men idd de nachttrein opnieuw gaan heruitvinden en moet men gaan zien hoe men dit economisch en ecologisch kan.
Nostalgisch heb ik het puur voor 'getrokken' treinen. Maar met het werken met 'vaste stammen' van bestemming A-tot-Z kan men idd de reistijden en onkosten om de trein in te leggen alvast wat beperken.
Voor het bedienen van de vele kopstations op doortocht in Duitsland, kan men gaan kijken voor vaste TD-stammen of eventueel zelfs nachttreinstellen die eveneens voor 'tijdswinst' kunnen zorgen / meer 'buffertijd' geven om eventuele vertragingen in te  lopen. (Het voordeel van TD-stellen is dat bij problemen met de tractie enkel de lok moet vervangen worden of dat de loc ergens anders overdag kan ingezet worden, terwijl met een stel de ganse samenstelling buiten dienst gaat.)
En lijkt het me handig voor de zakenreiziger om voor 9u. in de ochtend op de eindbestemming te kunnen aankomen.

Een ander duwtje in de rug voor de lange afstandstreinen kan zijn om de gunstige tax voor de brandstoffen van het vliegverkeer meer 'normaler' op te trekken en met de opbrengst in de meer milieuvriendelijkere vervoersmiddelen te herinvesteren.

Gr,
JAn(tje)
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: BrightonBelle op 21 januari 2022, 07:22:15
NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/20/is-de-internationale-trein-echt-een-redelijk-alternatief-voor-korte-vliegreizen-a4081166

Degelijk 'onderzoek', maar niet veel nieuws.....

Grtz Gerard
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Hans van de Burgt op 21 januari 2022, 08:55:16
Met de prijzen van de tickets lijkt het inderdaad wel mee te vallen, maar het boeken is echt een ongelooflijke ramp. Niet alleen een one stop loket cq boekkantoor ontbreekt, ook de aanbieders van pakketreizen ontbreken (vooralsnog). Ja, retour tickets voor weekend reizen naar enkele steden zijn vanaf Amsterdam te boeken. Maar verlenging of wisselen van comfort (bijv van couchette naar slaapwagen) gaat dan weer niet.

Ik probeerde zelf een 10 daagde reis samen te stellen. Zonder enig resultaat. Wilde van Amsterdam met de Nightjet (2 persoons slaapwagen) via Innsbruck of München naar Salzburg. Na een overnachting daar met de lokale boemels via het merengebied naar Wenen, en na een verblijf van enkele dagen met de Nightjet terug naar Amsterdam. Een toch niet al te ingewikkelde kleine rondreis zou je denken.

Gr, Hans
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: roco op 21 januari 2022, 09:10:50
Alleen reserveringen maken is al jaren een probleem . Alleen te boeken via internet met de reis erbij . Ik reis op interrail en heb dan alleen een reservering nodig . Internationale kaartjes kopen is een probleem geworden . Houden ze willens en wetens geen rekening mee . NSinternationaal doe er eens wat aan .
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: RikM op 21 januari 2022, 09:34:22
Voor mensen in de grensstreek is kijken bij de buren en in dit geval  DB een mogelijke oplossing.
NS lijkt vooral op eigen gewin en randstad gefixeerd.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Joop_L op 21 januari 2022, 09:46:41
NS lijkt vooral op eigen gewin en randstad gefixeerd.
Goh... het lijkt net een echt bedrijf, wat met het aanbieden van een dienst/diensten, geld probeert te verdienen.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Daan001 op 21 januari 2022, 09:59:10
waarom is boeken een probleem?

Je kan internationale reizen gewoon boeken op nsinternationaal of beter de DB of OBB websites hoor. De nightjet is ook goed te boeken op hun website.

Voor pakketreizen is er de treinreiswinkel, te bellen of gewoon over internet. Zet je bestemmingen op een rijtje en ze doen de rest.

Zeker is er nog een hoop te verbeteren maar het is niet zo dat het helemaal niet kan.
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: BrightonBelle op 21 januari 2022, 10:56:41
Het is allemaal wel mogelijk maar toch ingewikkeld, en dat is al jaren de boodschap.......
Dit artikel is natuurlijk gefocust op de vergelijking met het vliegtuig, je zal me niet horen zeggen dat het met dat boeken allemaal even doorzichtig is, maar met bijvoorbeeld skyscanner heb je wel alles op je beeldscherm, vertrektijden, maatschappijen etc. De conclusie Blijft dat het veel makkelijker is een vliegticket te boeken
Verder was voor mij toch weer verrassend dat:
'Er gingen bijvoorbeeld meer vluchten van en naar Hamburg (4.373), Bristol (4.094) en Bazel (4.286) dan naar New York JFK (4.087).'
In dat opzicht is Schiphol dus eigenlijk een regionale luchthaven. Kijk ook eens naar al die de bestemming in het VK, maar mss gaat dat nu verminderen post Brexit?

Grtz Gerard
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Jelmer op 21 januari 2022, 11:09:40
Helaas kan ik het beeld op de "zakelijke" markt alleen maar bevestigen.

Ik kan met het programma wat door mijn werkgever wordt aangeboden (gekoppeld aan grote onderneming in travel) uitstekend:
- vliegreizen boeken
- autohuur boeken
- hotels boeken.

Treinen, niets... regel maar zelf. Integreer je bijvoorbeeld de mogelijkheden die je hebt via de DB, zou dit echt een heleboel schelen.

En voor Schiphol? Schiphol is heel graag een "hub" voor intercontinentale reizen.
Dus om die 4000+ vluchten naar JFK te vullen heeft men passagiers nodig vanuit allerlei regionale bestemmingen.

Heb genoeg britse toeristen zien instappen in Leeds, Glasgow en Newcastle die via Schiphol naar verder gingen....

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: RikM op 21 januari 2022, 13:24:26
@Joop L: zo naïef ben ik nu ook weer niet ;D je kunt ook geld verdienen door ook producten van anderen te verkopen.

;D Wilde vanuit Geleen naar Peking…. Probeerde kaartje bij NS te kopen. Helaas alleen tot Warschau. In Polen kaartje kunnen kopen tot aan de Chinese grens….vervolgens kaartje naar Peking.
En toen de terugreis. Op naar het loket in Peking. Vraagt de Chinese lokettist:  Geleen Oost of Geleen Luttelade ;D
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: Martin Hornis op 21 januari 2022, 13:31:06
De lettel tussen de Q en de S is daal altijd een plobleem. ;D
Titel: Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
Bericht door: tijgernootje op 21 januari 2022, 14:48:42
Ach ja als dat t ergste is
E.e.a. van elkaar integreren zodat er beter en makkelijker is te integreren door de reiziger,dat zal altijd een hekelpunt blijven.  ::)