Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk
Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan.
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.Groeten Edwin.