Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen  (gelezen 19155 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #75 Gepost op: 10 september 2021, 12:19:26 »
Via 1zu160:

Misschien ooit ook in Nederland te zien?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1917
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #76 Gepost op: 10 september 2021, 17:30:59 »
deze wagens komen als erste naar Italië . Daarna ook dacht ik naar Nederland . Rijden net als de ÖBB railjet in een vaste samenstelling . Er zijn 33 7-delige stammen hiervan besteld . Ik voorzie problemen in de "drukke" reisperiodes . Niet zoals vroeger een extra lig of zitrijtuig bijplaatsen .
Deze 2 staan gereed voor de testen in het testcentrum in Wien .

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #77 Gepost op: 10 september 2021, 17:55:21 »
Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #78 Gepost op: 10 september 2021, 18:34:45 »
Rijtuigen bij- of tussen plaatsen? Heb je die kabelsalat al gezien? Om het maar niet over die overgang/balgen te hebben.
https://twitter.com/SiemensMobility/status/1436293259727360001/photo/2
« Laatst bewerkt op: 12 september 2021, 20:41:06 door Joshua »
Groet JKLX

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #79 Gepost op: 10 september 2021, 20:25:23 »
Nee, tussenplaatsen kan natuurlijk niet, je ziet ook geen normale schroefkoppeling op de foto in jouw link. Extra rijtuigen kun je alleen bijplaatsen buiten de standaard garnituur, dus achter het stuurrijtuig of achter de loc. Bij de Railjet is dat in het verleden ook daadwerkelijk gedaan.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #80 Gepost op: 11 september 2021, 00:42:47 »
Rijtuigen uit het bestaande park bijplaatsen is op zich mogelijk, en is bij Railjets ook wel gedaan. Neemt niet weg dat ik de gemaakte keus voor zulke lange vaste eenheden in het nachtverkeer ook opmerkelijk vind; het nachtverkeer kent al sinds jaar en dag koersrijtuigen en sterk wisselende samenstellingen per relatie. De ÖBB passen dat ook anno 2021 nog toe, en die flexibiliteit geef je dan voor een groot deel op.
Dat ligt er maar aan hoe men de exploitatie uitvoert, je moet toch sowieso boeken en dan kun je ook gewoon vol=vol hanteren.

Dat gebeurd nu al, als de huidige verbinding volgeboekt is worden er ook geen rijtuigen bijgeplaats.
De stam rijtuigen die gebruikt word is vast van samenstelling.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #81 Gepost op: 11 september 2021, 12:53:45 »
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?
Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.
Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.

Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk  :P
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Arjen-V

  • Offline Offline
  • Berichten: 756
  • Internationaal Cargo-MCN
    • https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #82 Gepost op: 11 september 2021, 14:15:28 »
Een extra trein inleggen zal met niet zo snel doen. Huidige treinen worden onderweg ook her en der gecombineerd en gesplitst.
Door te kiezen voor vaste 7-delige stammen hoef je onderweg niet meer te knippen en te plakken.

Je zou er hooguit voor kunnen kiezen om 2 7-delige stammen samen te voegen om vanaf 1 bestemming zoals Amsterdam te rijden en dan onderweg in München te splitsen.
In het hoogseizoen zou je er wel voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld met de oudere rijtuigen dan een extra slag te rijden welke je in lengte en bestemmingen kan aanpassen aan de vraag.
Schaal 1:1 analoog Tijdperk V/VI. En Duisterhuizen  1:87 digitaal Tijdperk V/VI met Multimaus.
Bekijk ook eens de door mij gemaakte en gereden Cabineritten op: https://www.youtube.com/channel/UChuGR8MaMjYiE29gUXZpKQA

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #83 Gepost op: 12 september 2021, 01:58:58 »
Als iets populair word en je hanteerd vol=vol,jaag je dan wellicht de groei en potentiele winst niet weg in de vorm van meer reizigers ?
Zomaar even een extra trein inleggen is niet zo makkelijk (meer) ,bovendien als dat wel lukt en die rijd een 1ste tijd half leeg,dan is een vervoerder ook niet snel geneigd om die extra trein in te leggen.
Terwijl je met losse rijtuigen redelijk snel en eenvoudig nog een extra rijtuig voor die extra reizigers eraan kan hangen,dat is service en de extra kosten zullen het niet zijn.

Maar het kan zijn dat ik e.e.a. niet snap natuurlijk  :P
Juist aan dat 'even in rangeren van een paar rijtuigen' hangt een flink prijskaartje. Daarnaast kosten die rijtuigen ook geld wanneer ze niet gebruikt worden (kosten als onderhoud lopen door bv, zonder dat er inkosten tegen overstaan, onkosten voor stallingsruimte).

Economisch verdien je meer aan een vaste trein continu uit te verkopen, dan allerlei kosten gaan maken voor meer zitplaatsen en door de extra gemaakte onkosten vervolgens minder verdienen per verkochte zitplaats (met het risico dat je zitplaatsen niet bezet hebt waar je wel onkosten voor maakt).

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #84 Gepost op: 12 september 2021, 20:10:06 »
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.

Groeten Edwin.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #85 Gepost op: 12 september 2021, 21:06:11 »
Wat denk je van de punctualiteit? Het wachten op rijtuigen van een vertraagde trein dreunt dan weer door op de vertrekkende trein. De NightJet uit Oostenrijk is ook verre van punctueel.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #86 Gepost op: 13 september 2021, 07:58:53 »
Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan.
Dat lijkt me niet per se nodig, het is een nachttrein.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #87 Gepost op: 13 september 2021, 09:16:50 »
Met vaste stammen op vaste verbindingen en dus niet meer met koersrijtuigen te hoeven rangeren verkort ook de reistijd, omlopen of loc wisselen hoeft ook niet meer met deze stammen. Lijkt mij zeer belangrijk dat de reistijd zo kort mogelijk gehouden wordt, wil men de concurrentie strijd met het vliegverkeer aangaan. Bij vliegtuigen rangeren ze er ook niet ff een tweede achter. Het is jammer van de romantiek onderweg, maar dat boeit alleen de treinliefhebber, de gemiddelde reiziger slaapt gewoon.

Groeten Edwin.

Ik betwijfel sowieso of het wel serieuze concurrentie wordt voor het vliegverkeer.
Als je ziet hoeveel dagen de Nightjet al is uitgevallen de afgelopen tijd.
Het spoor is te gevoelig voor stakingen.
Ik neem het de machinisten van de DB dan ook bijzonder kwalijk dat ze door stakingen de spoorsector ernstige schade toebrengen. Geen hart voor de zaak...
Met een nettoverlies van 5,7 miljard euro in 2020 en aanhoudende rode cijfers in 2021 moet je niet het onderste uit de kan willen hebben.
Te meer als je bedenkt dat vele anderen zelfs hebben moeten inleveren...

De DB had voor de laatste staking van 5 dagen een voorstel gedaan voor 3,2 Loonstijging in 36 maanden en een "corona premie. GDL eist 3,2 % in 28 maanden en coronapremie van € 600,- Met zo'n klein verschil opnieuw alles, nu voor 5 dagen stilleggen?? Asociaal gewoon. Gewone burgers zijn het dupe!

Het Institut der Deutschen Wirtschaft heeft intussen berekend dat de stakingen bij DB Cargo de Duitse economie per dag zo’n 100 miljoen euro hebben gekost.
Met vriendelijke groet, Maarten

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #88 Gepost op: 13 september 2021, 09:28:31 »
Nee, want staken gebeurd nooit in de vliegtuig wereld? :p

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
    • Valleitrein
Re: NS wil slaaptrein samen met Oostenrijkers nieuw leven inblazen
« Reactie #89 Gepost op: 13 september 2021, 09:54:28 »
@Thom: Vrijwel nooit. Lastig als de KLM staakt, maar er zijn andere maatschappijen genoeg om, eventueel met een overstap, op je bestemming te komen. Dat luchtverkeersleiders staken is zeer zeldzaam.
Jij weet net zo goed als ik, dat stakingen in de spoorsector gebruikelijk zijn. In Duitsland dit jaar al 3x, dit jaar ook stakingen geweest bij Prorail,  België en in Frankrijk. Vorig jaar ook bij de NMBS. Met name internationaal is een probleem. 1 maatschappij in staking, betekent meestal dat de hele trein uitvalt. Dus de trein is naast de vaker voorkomende stakingen, heel kwetsbaar door meer schakels in het traject.

Als je dan ook nog eens dit leest: https://www.treinreiziger.nl/obb-wil-gestrande-nachttreinreizigers-van-db-staking-niet-opvangen/
Dan is dit geen visitekaartje voor het spoor!

Volgende nieuws is: "Personeel NS International en Thalys dreigt met acties" Bericht van 3 september.
Met vriendelijke groet, Maarten