Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:26:42
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
meino
Vandaag
om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Railman
Vandaag
om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
FFA koelwagen
door
martijnhaman
Vandaag
om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:24:22
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 3958 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken.
Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok, vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.
Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 534
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #17 Gepost op:
12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #18 Gepost op:
15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...
)
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
VictorPM
Offline
Berichten: 534
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #19 Gepost op:
15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.
Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4229
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #20 Gepost op:
15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
VictorPM
Offline
Berichten: 534
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #21 Gepost op:
15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?