Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Frank 123
Vandaag
om 17:40:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
Vandaag
om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 16:43:58
Haandrecht materieel
door
AB 7216
Vandaag
om 16:41:36
Einde Koemo ballast ???
door
Frank 123
Vandaag
om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
Vandaag
om 16:35:01
LS Models 2024
door
Daan!
Vandaag
om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
LMX
Vandaag
om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
sdz1976
Vandaag
om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
Vandaag
om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
Falkenberg
Vandaag
om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
Vandaag
om 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:07:20
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 13:41:33
Openen Lima Hondekop
door
Pauldg
Vandaag
om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
JeroenM.
Vandaag
om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:02:44
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:43:30
Baan in Los Angeles
door
Jelmer
Vandaag
om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:48:06
NS 8400 van Werps
door
Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner
door
Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven
door
Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op? (gelezen 3985 keer)
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken.
Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok, vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.
Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Andreas_______
Offline
Berichten: 402
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Gelogd
VictorPM
Offline
Berichten: 535
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #17 Gepost op:
12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.
Gelogd
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #18 Gepost op:
15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...
)
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
VictorPM
Offline
Berichten: 535
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #19 Gepost op:
15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.
Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".
Gelogd
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #20 Gepost op:
15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
VictorPM
Offline
Berichten: 535
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
«
Reactie #21 Gepost op:
15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?