Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-10-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Experimenteren met Arduino - Mardec, reageert wel op DCC signaal van MultiMaus door NTeering
Vandaag om 16:32:11
Stopsectie Conrad werkt niet door Remunj
Vandaag om 16:31:46
Houten 10 nov. voorbespreking: wie gaat er ondanks datumclash met Eurospoor? door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 16:25:50
EifelBurgenBahn door Dave.......
Vandaag om 16:19:37
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 16:10:17
Brawa E95 rijdt beroerd door MOVisser
Vandaag om 16:08:57
Nieuwbouw container overslag terminal door pallie
Vandaag om 16:08:21
Drijfwerk Metrop BR 18 door zuylen
Vandaag om 16:04:40
CityNightLine 1:1, 1:87 en 1:160 door rail4marcel
Vandaag om 15:57:28
Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond door MOVisser
Vandaag om 15:56:10
Aansluiten Elco op LED-sluitseinen door Timo
Vandaag om 15:44:09
Leek met vragen.. Arduino.. door Timo
Vandaag om 15:42:05
Diederick's N-baan 2,20 x 1,15 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 15:41:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sander.
Vandaag om 15:36:50
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 14:47:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Petertrein81
Vandaag om 13:57:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 13:09:54
MB-module: "Leekerweg" door Peter van der Leek
Vandaag om 12:45:59
Schrootbaan in spoor 1 door Peter Soonius
Vandaag om 12:12:20
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door sdz1976
Vandaag om 12:04:52
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Rotterdam
Vandaag om 11:44:49
(BNLS Modulebaan) 27 oktober 2018 Generale repetitie tbv Eurospoor in Eindhoven. door St00mboy
Vandaag om 11:18:05
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tothebeach
Vandaag om 11:11:08
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1916 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss Lokalbahn E69/Carl tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 342
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.



Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".



 :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 166
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)