Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa loc digitaal maken, welke decoder past hier in? door Remunj
Vandaag om 10:28:27
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door Reinout van Rees
Vandaag om 10:27:33
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:25:30
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Basmans
Vandaag om 10:17:16
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
Vandaag om 10:14:02
Artitec 2019 raad-draadje door Ivo tB
Vandaag om 09:44:55
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:43:29
Roco NS1600 (eerste generatie): digitaal maken door lokloods
Vandaag om 09:31:35
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Daan!
Vandaag om 09:18:05
ESU 2019 door rail4marcel
Vandaag om 09:10:50
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door NS264
Vandaag om 09:09:36
MB-module "Dolce far N-te" door nkob
Vandaag om 08:55:40
Roco BR 215 superen (Röwa?) door Reinout van Rees
Vandaag om 08:49:14
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door NL-modelspoor
Vandaag om 08:41:58
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:40:12
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 07:25:23
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 07:11:39
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door paulmh
Vandaag om 07:04:41
Rijnstraat door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:03:57
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Tulpendaal
Vandaag om 05:54:23
BNLS/RCU Booster-Hub vraagbaak door Frankkamdee
Vandaag om 05:50:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
Vandaag om 03:19:44
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 januari 2019, 23:50:33
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door becasse
22 januari 2019, 23:11:23
Brawa Br 643.2 talent euregiobahn 0720 door Quinzeedied
22 januari 2019, 23:04:34
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
22 januari 2019, 22:28:38
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
22 januari 2019, 22:25:02
Marklin K83 > Esu Ecos2 door PkAlfisti
22 januari 2019, 22:08:08
Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop door 72sonett
22 januari 2019, 21:58:12
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Wim1969
22 januari 2019, 21:28:17
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1986 keer)

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 479
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 316
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Deutsche Bundesbahn III-IV (V100, V200, BR64, BR23 (nog analoog) en O&K mv9)
Edelweiss Lokalbahn E69 en Carl tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 479
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.



Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".



 :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3646
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)