Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 13:26:23
AVT NS6300 reactiedraadje door arnout
Vandaag om 13:22:26
ProRail: het spoor begint vol te raken door Railroadtycoon
Vandaag om 13:16:34
Het grote klein gekregen... door waldberg
Vandaag om 13:12:59
Ervaring met electromagneten? door rjr
Vandaag om 13:07:10
2 Motoren DCC, serie of parallel aansluiten? door nighttrain1
Vandaag om 13:05:45
Neutraal Moresnet in H0 door Railroadtycoon
Vandaag om 13:04:44
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:00:24
Projekt 083-338 door Tulpendaal
Vandaag om 12:43:28
Herstart in TT (1:120) door Bouwer
Vandaag om 12:31:55
BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door Railroadtycoon
Vandaag om 12:15:17
Without automatisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:05:41
Raadplaatje door Erik Mijd
Vandaag om 12:04:33
Combe Halt, Brits smalspoor door GD
Vandaag om 12:03:09
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
Vandaag om 11:47:04
Modules van Kees Gorter door Tulpendaal
Vandaag om 11:46:33
Intellibox II geeft willekeurig in scherm weer "Alle loks stoppen" door abodewits
Vandaag om 11:33:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 10:35:45
Toekomstig project: "Slopershamer" door Marc tramt
Vandaag om 10:34:58
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 10:34:10
19 Toen door Sobat Kras
Vandaag om 10:31:10
Startrain 1312 DCC stopt na warm worden door gert van asselt
Vandaag om 10:05:51
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1882 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.



Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".



 :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3531
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 160
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)