Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:01
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Bahn-AG
Vandaag om 19:48:25
Hof Tramrails, met welke lijm zit spoorstaaf vast aan bedding? door p van der priem
Vandaag om 19:40:53
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 19:31:33
Boom valt voor stoomtrein bij de South Devon Railway door Sven
Vandaag om 19:29:39
Westlandbaan door tuurtje
Vandaag om 19:26:35
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door DJV
Vandaag om 19:05:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:48:57
BNLS-module: "Grasland" door nighttrain1
Vandaag om 18:43:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door meino
Vandaag om 18:34:00
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Sobat Kras
Vandaag om 18:06:07
LSModels 2018 door ingenium
Vandaag om 17:50:27
Raadplaatje door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door sdz1976
Vandaag om 16:21:17
BNLS-Module: Brandland door nighttrain1
Vandaag om 16:12:37
Groene bolkoppen van Roco door prutser
Vandaag om 15:16:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:04:04
Havenbaantje door MOVisser
Vandaag om 14:33:26
Update: baan in de tropen door fc_del_nordeste
Vandaag om 14:23:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 13:42:04
Pantografen voor NS 1000 in 1:87 van Frie door Rob Moerkerken
Vandaag om 13:30:07
  

Auteur Topic: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?  (gelezen 1607 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #15 Gepost op: 12 juni 2018, 14:16:43 »
Ik zat ook aan Boppard - Emmelshausen te denken. :) Maar ook aan een andere Steilstrecke in die buurt: iets noordelijker ligt de Kasbachtalbahn. Van Linz am Rhein gaat het steil omhoog naar Kalenborn (57 promille), zonder tandrad. Daar wordt de trein ook omhoog geduwd door de lok,  vanwege de veiligheid. Dat gebeurde vroeger ook met goederentreinen. Tegenwoordig is het een museumlijn waar alleen een railbus rijdt.
Vroeger (tot 1966) reden de treinen verder naar St Katharinen. Dat was een Spitzenkehre, omdat vervolgens via een 2e Steilstrecke werd afgedaald naar het dal van de Wied. Ook op dat deel reed de lok altijd aan de dalkant. Het grappige was dat daarom in St Katharinen geen omlopen van de lok nodig was.

Meer info op:
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kasbachtalbahn

Groet, Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Mechiel_

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • Deutsche Bundesbahn III-IV ELB E69 tandradbaan
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #16 Gepost op: 12 juni 2018, 15:05:12 »
Spitzkehre is een erg leuk idee en dan vooral erg stijl maken zodat tandrad er op kan worden toegepast. Alleen zal het wel wat ruimte in beslag nemen maar dat moet wel kunnen.
Deutsche Bundesbahn III-IV
Edelweiss E69 tandradbaan

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #17 Gepost op: 12 juni 2018, 21:03:56 »
Boppard - Emmelshausen: in de tijd dat ze met V100'en (BR 213) en met railbussen reden, zat het motorvoertuig ook achterop.
Maar op het laatst reden ze de twee Silberlingen met BR 218, die kon dat op zijn sloffen en reed gewoon voorop de trein.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Altwied im Westerwald
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #18 Gepost op: 15 juni 2018, 13:32:46 »
Hallo Victor,
Ik heb net even zitten zoeken (en googelen), en inderdaad, de 218 rijdt gewoon voorop.
Enig idee waarom? Betere beremming van de rijtuigen (maar de 213 reed volgens mij met dezelfde rijtuigen, gewoon Silberlingen). Of zijn de voorschriften veranderd (minder strikt)?
Motorvermogen zal niet uitmaken toch? De 218 is welliswaar een stuk sterker dan een 213 maar zo zwaar zijn 2 rijtuigen nou ook weer niet. Zelfs een 213 doet dan zonder veel moeite (ok, misschien niet op zn sloffen...;) )
En als een koppeling breekt, dan helpt het motorvermogen van de lok niet. :)
Groet, Wim
Zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2018, 20:03:07 »
Ik heb al heel lang geleden een verandering van duwen naar trekken gezien :)
Bij de Höllentalbahn in het Zwarte Woud was ik (o.a.) in 1991 en in 1993.
1991 werden de treinen nog omhoog geduwd, 1993 en daarna werden de treinen omhoog getrokken.
Wel zo leuk om mijn favoriete trein destijds daar op het favoriete deel van het traject te fotograferen.
En van ver aan te horen komen.
Uit 1993 mijn iconisch plaatje van de Kleber Expres Freiburg - München.



Vergeleken bij het spektakel wat je met de 218 op het steilste stuk van de Höllentalbahn kon meemaken, was de 218 op Boppard - Emmelshausen eigenlijk een teleurstelling.
Vandaar dat ik zeg: "op zijn sloffen".



 :)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 3515
    • Modeltrein projecten
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2018, 20:15:30 »
Maar dat zijn allemaal kinderspeelbaanhellingen...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Waarom duwt een tandradloc wagons de berg op?
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2018, 20:22:06 »
Wel of geen tandrad is appels en peren  ;)