Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Hulp aan huis  (gelezen 31562 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #75 Gepost op: 11 June 2018, 11:17:10 »
de keerlus in de bocht links-midden ligt al, en ik rij met treinen van max 2m

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Hulp aan huis
« Reactie #76 Gepost op: 11 June 2018, 11:21:19 »
Eerlijk? Dat is ook jammer bij zo'n ruime baan. De opstelsporen lijken ook langer op de oorspronkelijke tekening?
En heb je in de keerlus midden-links ook de onderbrekingen voor de keerlusmodule al gemaakt?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Hulp aan huis
« Reactie #77 Gepost op: 11 June 2018, 11:40:41 »
Nu nog de baan opdelen in blokken, of ga je alles handmatig besturen?
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #78 Gepost op: 11 June 2018, 13:05:18 »
Henk,
Citaat
Eerlijk? Dat is ook jammer bij zo'n ruime baan. De opstelsporen lijken ook langer op de oorspronkelijke tekening?

De opstelsporen zijn ongeveer 2.5m, ik zou in principe langer kunnen gaan, maar sommoge opstelsporen wil ik gebruiken om met dynamische blokken te experimenteren, Ik kan rijden met een sleep van 5 wagens, dus zal ietsjes meer zijn.

Citaat
En heb je in de keerlus midden-links ook de onderbrekingen voor de keerlusmodule al gemaakt?

Ja, ruim genoeg

72sonett
Citaat
Nu nog de baan opdelen in blokken, of ga je alles handmatig besturen?

Ik ga met koploper rijden, deed ik ook al met de 3-rail baan, dat is voor mij de meerwaarde.  Daarom dat ik het onderste gedeelte wil laten zoals het is, daar zijn al 4 S88 modules verwerkt, en als ik daar dan ook alle spannigsdraden moest veranderen, dan moet ik ook alle terugmeldingen gaan veranderen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Hulp aan huis
« Reactie #79 Gepost op: 11 June 2018, 20:54:00 »
Dirk,

Blij dat jij (en anderen) er wat aan hebben. Overigens heb ik tijdens een intermezzo in mijn loopbaan als informaticus nog anderhalf jaar als wiskundeleraar met Havo/Vwo klassen gewerkt  ;D Stug doorgaan, en probeer de uitleg van Klaas voor jezelf eens in een paar plaatjes te tekenen. Dan gaat misschien ineens het licht aan !

Succes,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Hulp aan huis
« Reactie #80 Gepost op: 11 June 2018, 22:22:57 »
@Paul
Bedoel je dan specifiek dit plaatje (en uitleg) van Klaas?

Zoals ik de tekeningen van Dirk begrijp, heeft hij 2 (of 3) keerlusmodules nodig die overeenkomen met de lichtgroene "lussen" in Klaas z'n logische weergave van Dirk's baanplan. Alles daartussen in staat hem vrij, net zoveel wissels, engelsmannen en kruisingen als hij zelf wil, op elk gewenste afstand.

@Dirk
Het hangt af van je wensen hoe lang de langste trein kan zijn in een stuk spoor van 2,5 meter. Als je Koploper gebruikt, bedenk dan dat je wellicht beter kortere blokken kunt gebruiken als je met dynamische blokken gaat werken. Kortere treinen kunnen dan dichter op elkaar rijden dan lange, en verspillen minder ruimte (=bloklengte-treinlengte).
Analoog ga ik uit van een trein van 2,3 meter lengte in een blok van 2,5 meter, bij 3 melders (begin, midden en eind). Digitaal moet dat echt veel slimmer kunnen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Hulp aan huis
« Reactie #81 Gepost op: 12 June 2018, 07:09:10 »
Jan-Willem,

Nee, ik bedoelde de uitleg die Klaas gaf in « Reactie #70 Gepost op: 11 juni 2018, 11:55:05 », waar hij uitlegt waarom je (elektrotechnisch gezien) een keerlus nodig hebt, en hoe die dan werkt. Dat is wat Dirk nog niet goed in de vingers heeft.

@Dirk: Je hebt twee keerlussen nodig in je baanplan waarin ik heb zitten schetsen. Geen 3. Zoals al eerder uitgelegd.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #82 Gepost op: 12 June 2018, 09:08:39 »
Dirk, je schrijft ergens dat je de kruising linksboven geïsoleerd hebt waardoor er geen kortsluiting in de lus rechts ontstaat.
Dat blijf ik nog vaag vinden maar als jij zegt dat het wel goed rijdt zullen we dat maar geloven.

Heb verder het hele draadje nog eens gelezen en de diverse tekeningen bekeken en volgens mij is het zo het makkelijkste op te lossen.
Alle sporen in het rode gebied gelijk gepoold maken.
Dan zal je Engelse wissel ook goed werken.
En dan in de groene delen een keerlusschakeling bouwen. Voor links heb je die al dus dat is simpel. Voor rechts ka je een locatie kezen die het makkelijkste voor je uit komt.
Dan heb je de standaard oplossing voor zo'n situatie.


Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #83 Gepost op: 12 June 2018, 09:10:45 »
Ik heb nu wel gezien dat de 2e keerlus in dezelfde boostersectie moet liggen als de eerste, dat wordt even speculeren maar dat lukt wel.
Leg deze redenatie eens uit.
Hoe zijn je boostersecties verdeeld? Eentje voor de linker en eentje voor de rechter lus?
De keerlusschakelingen moeten liggen in de secties die door de betreffende booster gevoed worden.
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #84 Gepost op: 12 June 2018, 10:05:17 »

Ja, ik had het verkeerd uitgelegd. Gisteren is er een maat van d club hier geweest, en die wilde het me uitleggen, maar die had hetzelfde probleem, die "dacht" ook analoog. Dus door samen te brainstormen ging bij mij plots het licht aan, en begreep ik de digitale idee. Vooral die 2e keerlus, dat had ik nog niet door, tot ik Eric begon uit te leggen en toen zag ik de kleuren. In de afbeelding van Paul werd het me duidelijk dat in een poolings verschil had tussen beneden en boven en dat ik dat moet ondervangen met een keerlus. Dus de opmerking van " halve keerlus" begrijp ik nu ook. Ik vind het wel knap dat jullie dat zomaar zien in een plan. anyway, ik weet nu waarom en kan verder.
MAAAR nu het volgende : ik begin te twijfelen om het beneden deel ook volgens de digitale manier te verbouwen. Dat betekend dus alle stroomverbindingen van de ringleidingen eraf en volgens een andere manier er weer aan. tot daar is dat wel doenbaar, maar dan kloppen mijn kleuren niet meer. Nu dacht ik om alleen de verbindingen van kleur te veranderen door een klein stukje draad van de juiste kleur aan de betreffende draden te maken. Naar bestaan en zulke kleine verbindings hulzen? Ik heb geen idee hoe ik dat moet zoeken.
En dan ook nog betreft de terugmeldingen. Als ik de de verandering doorvoer is natuurlijk de helft van de terugmeldingen ook verkeerd, dan moet ik weer in de sporen slijpen om die te verplaatsen met het gevolg dat ik een hoop stroomloze stukken heb in de baan. Ik kan natuurlijk voedingsdraden leggen naar die stukken, maar dan krijg ik wel heel veel korte stukjes en heel veel draden onder de baan en ik vrees dat mijn 62 jarige rug dan gaat zeggen:" Niet met mij !!! " En dan zijn er mss nog dingen die ik nu over het hoofd zie.
Dus daar moet ik nog over beslissen.
Raad is welkom

Dirk
« Laatst bewerkt op: 12 June 2018, 10:21:43 door Bert van Gelder »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #85 Gepost op: 12 June 2018, 12:13:23 »
MAAAR nu het volgende : ik begin te twijfelen om het beneden deel ook volgens de digitale manier te verbouwen.
Dat hoeft ook helemaal niet. Je kan die keersectie ook direct rechts van de wisselverbinding leggen. Dus waar Eric die groene streep heeft getrokken. Of in het spoor daarboven. Dan hoef je naar het benedentraject niks te veranderen.

Volgens mij is het frankske nog niet echt gevallen, en je wordt steeds in verwarring gebracht door adviseurs die het ook niet helemaal snappen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #86 Gepost op: 12 June 2018, 12:44:07 »
Ja dat heb ik begrepen, ik zou het doen om conform met de digitale werkwijze te werken. Ik zou de Xtreme ook op het onderste niveau kunnen leggen op het spoor in het verlengde van de helix, Dan moet ik alleen in de helix de terugmelding veranderen. Dan is  de helix ook lijk boven. Ik weet nog niet of ik de voeding van de helix dan moet omdraaien of de boosterscheiding moet verplaatsen naar beneden.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Hulp aan huis
« Reactie #87 Gepost op: 12 June 2018, 13:04:47 »
Ik zou de Xtreme ook op het onderste niveau kunnen leggen op het spoor in het verlengde van de helix, Dan moet ik alleen in de helix de terugmelding veranderen.
Waarom?
Daar veranderd niets aan.

Ik weet nog niet of ik de voeding van de helix dan moet omdraaien of de boosterscheiding moet verplaatsen naar beneden.
Zie hierboven.
Je hoeft alleen een (geisoleerd) keerlusblok te maken. Voor de rest veranderd er niets in de helix.
Waarom wil je de boosterscheiding verplaatsen.
Nog even los van het feit dat wij totaal niet weten waar die ligt.
Daarom ook die eerdere vraag van mij om aan te geven waar de scheidingen liggen. Dan kunnen we daar een zinnig antwoord op geven.

Waarom creëer/bedenk je continue problemen die er niet zijn  ::) ???
Gr.
Eric

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Hulp aan huis
« Reactie #88 Gepost op: 12 June 2018, 13:18:22 »
Hazo, ik dacht dat ik dat al vermeld had, de boosterscheiding ligt aan de ingang/uitgang van de helix bovengedeelte, en of ik problemen creëer die er niet zijn? Eigenlijk noem ik dat brainstormen, maar via een forum gaat dat moeizaam omdat er eigenlijk geen interactie is vandaar mijn oproep in de titel. Dat ik de Xtreme zou beneden leggen zou uit praktische overweging zijn, aan dat gedeelte kan ik gemakkelijker aan en op het gedeelte boven waar hij nu getekend is is bedoeld om ooit een verwijderbaar stuk te plaatsen ivm een raam. Maar dat kan jij natuurlijk niet zien, of je zou moeten komen kijken natuurlijk :)

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Hulp aan huis
« Reactie #89 Gepost op: 12 June 2018, 13:24:54 »
Dat het een verwijderbaar stuk is maakt toch niet uit? Of er nou een gewoon gepoold stuk spoor loopt of een keersectie dat maakt geen verschil.

Je zal gewoon een afweging moeten maken wat je makkelijker vindt, de keersectie boven leggen of in je helix de helft van de bedrading omwisselen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.