Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88n bus splitsen door Dirk J
Vandaag om 09:07:27
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 09:04:55
Een NS 5500 knutselen door Bert Senden
Vandaag om 08:59:27
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:47:25
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 08:36:04
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 08:22:45
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:16:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 07:37:07
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:05:15
Lima IRM pimpen door W. Dagevos
09 July 2025, 23:52:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Scratchbuilt
09 July 2025, 22:49:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
09 July 2025, 22:46:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
09 July 2025, 21:45:37
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door AlbertG
09 July 2025, 21:15:36
Lagers vervangen DJH NS 3300 door Tomasso
09 July 2025, 20:22:35
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
09 July 2025, 20:02:21
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
09 July 2025, 19:58:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 July 2025, 19:40:53
Roco 2025 door Corné81
09 July 2025, 19:35:28
Sfeer op je modelbaan door Frits C
09 July 2025, 19:12:42
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
09 July 2025, 18:17:53
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
09 July 2025, 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
09 July 2025, 17:34:00
Roco 290 digtaliseren door Herb73
09 July 2025, 16:31:45
Vreemd probleem door RobVille
09 July 2025, 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
09 July 2025, 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
09 July 2025, 15:40:46
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
09 July 2025, 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
09 July 2025, 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
09 July 2025, 12:16:43
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 193512 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #690 Gepost op: 09 May 2023, 13:49:19 »
Erg leuk die filmpjes en goede vogelgeluiden erbij of is dat buiten? Verder zou het mooi zijn als je die shots kan monteren tot 1 filmpje, maar wat voor edit programma je daar het beste voor gebruikt, dat moet ik zelf ook nog eens zien uit te vogelen.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #691 Gepost op: 09 May 2023, 19:40:51 »
Leuke filmpjes (y) Een BR44 is echter geen tenderlocomotief, maar een loc met losse tender. BR64, BR86, BR65 enzo zijn tenderlocs, dus locs met de voorraden op de machine.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #692 Gepost op: 09 May 2023, 19:50:20 »
Ja, want anders zou het een sleeptenderloc zijn. Dat is de BR44 de BR52 en de BR38. De BR 93, BR 94 en de BR 95 zijn tenderlocs. Maar dat geeft op zich niet zo.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #693 Gepost op: 09 May 2023, 20:46:11 »
Oeps ja, sleeptender.

Kortsluiting in het hoofd, gelukkig niet op de modelbaan  ;D

@Erik, vogelgeluiden zijn niet bewust er in gezet, maar mijn jongste zoon was wel aardig aan het “kwaken” tijdens de filmopnames.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #694 Gepost op: 07 June 2023, 21:31:07 »
#128 het grote ICE-T naar 3 rail project (deel 1)

Al heel lang droomde ik van een rijdende ICE-T (de T staat voor Tilt) op mijn 3-rail baan.
Keuze is erg beperkt, Lima heeft ooit een model uitgebracht, weet niet of die voor 3-rail ooit is uitgebracht, wel op lengte schaal en Fleischmann heeft een model uitgebracht met een werkende tilt functie.

Het Fleischmann model moest maar eens aangepakt worden, maar vanuit het niets een sleper monteren die ook echt goed moet zitten durfde ik toch niet aan.

Gelukkig had ik Ronald Visser bereid gevonden om een sleper voor mij te monteren. De rest mag ik zelf doen/bedenken.

Bij dit model wil ik ook binnenverlichting. Fleischmann had bedacht dat dat kan met hun verlichting set, waarbij de stroomafname is via de wielen met polariteit wisselend tussen linker en rechter rail. Ja dat werkt dus niet bij Marklin.
Fleischmann heeft als koppeling een starre dissel en geen NEM-schacht waar die in vast zit. Daar heb ik hulp gehad van Richard (Nighttrain), bekend hier van de zwederbaan, brug over de ringvaart en divers 3D ontwerp en print oplossingen en nog wat zaken volgens mij.

Tot zover de tekst, nu wat plaatjes;

Het aangedreven koprijtuig. Geisoleerd motorschild was al aanwezig, dus nadat de sleper door Ronald was verbouwd, kon met een decoder met 8 polig stekker gereden worden.


Dan de binnenverlichting, Richard heeft magnetische stroomvoerende koppelingen geprint op maat voor de dissel;


Figuren nemen alvast plaats en een ledstrip wordt alvast klaargelegd:


Enkele plaatjes van het draaistel met de wielcontacten;
De originele wielcontacten van Fleischmann zorgen voor de massa verbinding naar het rijtuig. De draad vanuit de koppeling kan goed via de schaargeleiding naar binnen geleid worden.






Dan is het zaak om de koppelingen elektrisch met elkaar te verbinden en de massa aansluiting te maken. Op de bodem zit genoeg ruimte voor de elektrische doorverbinding. Fleischmann heeft standaard de metalen strips in de rijtuigen die verbinding maken met de wielcontacten. Onder deze strips is een koperen plaatje gelegd die de strips met elkaar moet verbinden en ook waar de draad naar de ledstrip op aangesloten kan worden;




Het geheel klaar voor assemblage, de ledstrip krijgt nog een extra condensator/power pack mee voor een gelijkmatige verlichting.


En dan is er licht:




Een heel werk om het allemaal goed te krijgen.
Zo'n ICE-T is 7 delig, 3 delen zijn gedaan, nog 4 te gaan inclusief de stuurstand (met mogelijk een aparte decoder nodig voor de lichtwisseling).

Nog wel een vraag, ik zou de wielmaat willen aanpassen ook bij het motordraaistel, maar heb geen flauw idee hoe je die los haalt, iemand een idee?

Groeten,
Jelmer


Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25938
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #695 Gepost op: 07 June 2023, 21:53:04 »
Dit kun je echt wel een giga project noemen. Wat een klus........
Maar het moet straks wel een heel fraai gezicht zijn om zo'n lange trein te zien rijden!
Knap stuk werk Jelmer  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Erik01

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
    • De Trein Rijdt
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #696 Gepost op: 07 June 2023, 22:19:12 »
Stevig project, maar stap voor stap wordt hij zoals je wilt..

Succes met de volgende bakken. Benieuwd wanneer we deze op de stamtafel kunnen bewonderen.

Groet, Erik

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #697 Gepost op: 08 June 2023, 07:59:49 »
Ja, deze houdt me wel even bezig. Werk ook en dat heeft helaas voorlopig prio..

@Erik, Juni gaat niet lukken en als ik er onverhoopt wel ben, dan neem ik de ICE-TD wel mee. Anders past het niet in het dieselthema.  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5565
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #698 Gepost op: 08 June 2023, 08:05:24 »
Zover ik kan zien ziet de verlichting er heel natuurlijk uit Jelmer. Dat gaat helemaal goed komen.  (y)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #699 Gepost op: 12 June 2023, 16:48:23 »
#128 het grote ICE-T naar 3 rail project (deel 1)

Nog wel een vraag, ik zou de wielmaat willen aanpassen ook bij het motordraaistel, maar heb geen flauw idee hoe je die los haalt, iemand een idee?

Groeten,
Jelmer

Jelmer,
ik meen dat de Fleischmann-wielen op de assen gekrompen zitten en dat je die er met een pons in/af kan drukken.
Ik heb, meen ik, zoiets gezien bij Hans Grasmaijer op zijn draadje. 
Stuur hem een PB en vraag effe na,
Eric

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #700 Gepost op: 12 June 2023, 21:14:35 »
Hoi Eric,

Hartelijk dank voor je suggestie!
Het was niet mijn vraag, maar bevestigde wel mijn vermoeden.

Ondertussen is mijn probleem wel opgelust. Ik heb vrijmoedig een aantal mensen benaderd op Stummi (duits forum) die daar hun ICE-T ombouw (deels) hebben laten zien.
En Niklas kon mij vandaag dit vertellen:

"Hallo Jelmer,

Um das Drehgestell aus dem Chassis des Triebwagens auszubauen, reicht es die beiden „Wangen“ aus Kunststoff, die seitlich am Drehgestell angebracht sind und die Neigetechnik bewirken, leicht zusammenzudrücken und dann nach unten rauszuführen.

Um den Kunststoffrahmen des Drehgestelles vom Metallteil zu lösen, muss man den Metallstift an der Unterseite zu einer Seite rausdrücken mit einem feinen Schraubendreher, das geht etwas kompliziert, aber ich habe das bisher immer ohne Schäden geschafft.

Hoffe dass du mit dieser Erklärung arbeiten kannst!
Schöne Grüße
Niklas"

De plastic zijkanten dus iets samendrukken en dan kan het geheel naar onderen uitgenomen worden.
En zie daar:



Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 5726
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #701 Gepost op: 12 June 2023, 22:10:48 »
Mooi Jelmer dat het gelukt is. (y)

Nu kan je verder met de ombouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 25938
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #702 Gepost op: 12 June 2023, 22:12:52 »
Dit was een flinke puzzel Jelmer.
En klasse dat Stummi je heeft geholpen!
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #703 Gepost op: 12 June 2023, 22:23:33 »
Ondertussen is mijn probleem wel opgelust.
Ik heb vrijmoedig een aantal mensen benaderd op Stummi (duits forum) die daar hun ICE-T ombouw (deels) hebben laten zien.


Jelmer

Aha, alleen het onderstel eruit halen en niet de wielen/assen van het onderstel.
Dat had ik dus verkeerd begrepen, want deze "Duitse oplossing" is, zo ver ik weet, aardig generiek voor metalen onderstellen die in een kunststof omhulsel zitten bij Fleischmann.

Fijn dat het gelukt is en succes met deze monster ombouwklus.

Eric

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5168
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #704 Gepost op: 12 June 2023, 22:26:11 »
Onderstel er uit is stap 1, nu kan ik inderdaad kijken naar de assen.

Maar dat kon niet zonder het onderstel er uit

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel