Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 122903 keer)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #390 Gepost op: 24 maart 2022, 20:31:17 »
Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik heb deze wagens niet voor niets aangeschaft, maar om dat te laten zien moet ik op de computer aan de slag en die ben ik nu even zat.

Feit is wel dat je van alles met deze karren kunt vervoeren.

Groeten,
Jelmer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #391 Gepost op: 12 april 2022, 20:56:14 »
#86 Piko BR103 ombouw - terug naar de 103

Tijdje geleden deelde Dennis in dit topic op zoek te zijn naar een verkeersrode BR103, stuurt die mij vandaag een persoonlijk bericht dat hij geslaagd is zijn missie!
Dennis, van harte gefeliciteerd met deze aanwinst.

Ik heb ondertussen ook iets met een BR103 gedaan maar dan van Piko.
Een piko BR103 moest worden omgebouwd van 2-rail analoog naar 3-rail/puntcontact digitaal.

Nu had ik via youtube en Stummiforum wel wat ombouw verhalen gevonden, maar toch niet zeer uitgebreid beschreven.
Ik hoop dat hier wat duidelijker in beeld te brengen.

Het begin
Kap is er af en daar staat de BR103 klaar voor de ombouw. Duidelijk te zien is een overzichtelijke print, een plek voor de luidspreker en een stekker voor de decoder.


Dan de onderkant, er lijkt al plek voor een sleper (kom ik zo op).


Gaan we naar de gebruikte ombouwonderdelen;
Een compleet draaistel met AC wielen. Aan de voorzijde hebben we dit artikel met -67; -68 is het achterdraaistel. Ik heb de keus gemaakt om complete draaistellen te vervangen. In principe kan de ombouw ook met de originele draaistellen en DC wielen, maar dat durfde ik niet aan vanwege de mogelijheid dat deze dan niet op alle marklin wissels soepel zou lopen. Zelf de wielen op de juiste afstand zetten kan ik niet.


En ook een sleper nodig, deze komt standaard bij Piko vandaan uit de onderdelen lijst van de BR103 (net zoals de draaistellen)


En een decoder, type Plux 22:


Demontage
Op diverse punten van de printplaat zijn draden gesoldeerd. Heel overzichtelijk allemaal; 3 draadjes naar de front en sluitlichten, 2 draadjes naar de wielen (links en rechts).


Dit aan beide kanten en dan nog 2 motordraden in het midden. Voor AC bedrijf moet de rode draad omgezet worden van "WR-DC" naar "WR-AC".


Wil je echter de wielstellen wisselen, dan moet de print er af om bij de bevestiging te komen van de draaistellen. Alles er af dus. De frontlichten printjes kunnen gewoon uitgenomen worden, dus die draden hoeven niet los:


Het draaistel zit met een klip vast, haal je die los, dan valt het draaistel er zo uit. De cardanas ook goed opvangen.


En dan gaan we alweer bouwen
De sleper krijgt een draad gesoldeerd:


Met een beetje friemelen kon ik draad door de behuizing heen doorvoeren, zo is de draad naar de sleper toe netjes weggewerkt.


Gemonteerd op het draaistel. Het draaistel ging hierna weer in de lok en vastgezet met de clip.


En weer terug de draden solderen, nu het wielstel rechts dus op het AC soldeerpad. Ook zit er een schroefje die moet nu in een ander gat - niet op de foto, zit vlak bij de luidspreker voorbereiding (gemarkeerd met AC):


En de andere kant, de rode draad van de sleper gaat naar de WR-DC aansluiting. Ik vermoed dat WL en WR-AC aansluiting electrisch met elkaar verbonden zijn.

Decoder er op prikken en testen maar. Rijdt geweldig goed bij mij. Plaatje is van werkend sluitlicht en gescheiden aansturing van de cabineverlichting.


Deze was heel leuk om te doen. Totale kosten zijn door middel van gebruik van complete wielstellen wel relatief hoog. Er gaan verhalen rond dat met het rijden op C-rails de originele wielstellen het ook prima doen, maar dat risico wilde ik dus niet nemen. Neem je dat risico wel dan kun je bijvoorbeeld aardig wat besparen door een DC digitaal exemplaar te kopen (zonder sound) indien het model alleen door Piko verkocht wordt in AC met sound.

Ombouw is redelijk snel te doen, dit ging in anderhalve avond bij mij, misschien totaal 2,5-3 uur (en dan heb ik alles gefotografeerd en vooraf zeer goed bekeken hoe het in elkaar zat).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 12 april 2022, 20:58:53 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3958
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #392 Gepost op: 13 april 2022, 08:17:47 »
Mooi gedaan Jelmer.

Heerlijk toch dat knutselen aan je Br 103.
Veel plezier er mee.  (y)

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #393 Gepost op: 13 april 2022, 08:41:16 »
Knap stukje priegelwerk Jelmer  (y)
Omdat het goed gelukt is moet het wel kicken zijn  :)
Komt er nog zo'n ombouwproject?
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #394 Gepost op: 13 april 2022, 09:18:03 »
Kees en Wim, ja deze was leuk...
Haalt het trouwens niet in moeilijkheidsgraad met die steentjes van Juweela of die verkeerde krukas van Weinert hoor..  ;)

Volgende ombouw:
Nou ik wil wat gaan doen met verlichting in panoramakoepels (TEE rijtuig en/of de zwitserse Apm van de Gotthard panoramaexpress).

Dus dat zal wel het volgende worden. Ook al begint langzamerhand ook weer de tijd in zicht te komen dat ik weer verder kan met de baan.

Als ik iets doen, plaats ik het natuurlijk hier  ;D

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 13 april 2022, 09:20:00 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #395 Gepost op: 13 april 2022, 09:32:25 »
Ik kijk er alweer naar uit Jelmer  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #396 Gepost op: 13 april 2022, 12:45:53 »
Deze ombouw is mooi gedaan Jelmer (y) en ook duidelijk in beeld gebracht.
Een goede handleiding zoals deze kan zo maar anderen over de streep trekken om een DC model (of andersom) om te bouwen naar AC. (ik was heel blij met ook zo'n voorbeeld een maandje of 3 geleden)

Hoewel ik snap dat je de assen heb vervangen (of ze op maat had gebracht als je dat een optie was geweest) kan het handig zijn om dit gereedschap toch te kopen voor een eventueel volgend project. (bijvoorbeeld hier: https://www.fohrmann.com/de/modelleisenbahn-werkzeuge).

Groet Dennis
Groeten Dennis

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #397 Gepost op: 14 april 2022, 12:13:09 »
#87 Hele korte bouwupdate - spelen met licht

Want ja, niet zoveel gedaan hoor, maar toch voor het eerst in enige tijd bezig geweest met... baanbouw.
Een heel klein beetje sculptamgold, wat water en her en der wat plekken nog gevuld voor een pokdalig landschap (komt nog bedekking overheen):


Had ik het gisteren al even over het zoeken naar een lichtoplossing van een panoramarijtuig, kon ik gisteren met een recente levering alvast wat testen.

Wat is nu "het probleem". Marklin heeft panoramarijtuigen uitgebracht voor bij de Rheingold/Rheinpfeil. 1:93 lengteschaal trouwens.
Wim heeft in Zondag 91 het panoramarijtuig bij de Rheingold in beeld gebracht, even twee plaatjes uit deze serie, dan weten we waar we het over hebben.


en


De binnenverlichting die Marklin als optie noemt bij dit rijtuig (niet standaard voorzien van verlichting) verlicht nu net niet de koepel. Ja dat wordt geen gezicht, wel de trein verlicht, maar niet de koepel.
Ik dus op zoek naar iets anders. Weet niet of het lukt, maar ik had gelezen dat oudere modellen af en toe een lichtgeleider in de koepel hebben geinstalleerd.

Dus ik ook aan een lichtgeleider gekomen, met een LED die er in schijnt, dat gaat best aardig zo in het donker:


En ook als testje even in een rijtuig gestoken:


Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 14 april 2022, 13:14:43 door Jelmer. Reden: verduidelijking licht optie Marklin »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #398 Gepost op: 14 april 2022, 12:17:53 »
Dat werk mooi zeg!
Nog nooit zo'n lichtgeleider gezien.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #399 Gepost op: 14 april 2022, 12:36:27 »
De wetenschap van de lichtgeleider in de vroegere modellen zette mij wel op het spoor om het met lichtgeleiders te proberen.
Ik heb deze zijstralende lichtgeleiders betrokken uit een Duitse webshop, oorspronkelijk op zoek naar iets anders, maar toen zag ik deze in het assortiment.

De LED die in de lichtgeleider straalt zit nu in een behuizing waar je de lichtgeleider ook in kunt steken voor een goede aansluiting.
Die behuizing weer wegwerken in het rijtuig wordt nog de grootste uitdaging.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #400 Gepost op: 14 april 2022, 13:50:08 »
Is gewoon een glasvezel zou ik denken die aan 1 kant in een buisje steekt waar de led in de glasvezel schijnt niet Jelmer ?

Als je hem in de koepel monteert zou ik aanraden om de bovenkant van de glasvezel toch zwart ofzo te schilderen, aangezien je anders ook naar boven, en dus uit de koepel licht krijgt.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #401 Gepost op: 14 april 2022, 14:49:56 »
Bart,
Ja zoiets zal het zijn en "lichtdicht maken is inderdaad voorwaarde. Ik denk eigenlijk aan het halveren van een krimpkous ter plaatse waar ik het licht wil laten uittreden. De rest mag lekker tegen de binnenkant van de krimpkous stralen en geabsorbeerd worden.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #402 Gepost op: 27 april 2022, 22:07:02 »
#88 verder met de baanbouw en verlichting

Met name het afgelopen weekeinde veel kunnen doen aan de baanbouw.
Vrouw een dagje weg, dochter hele dag bij de club en alleen de zonen bij mij. Eerst wat opgeruimd, dan naar de bios en toen bleef er nog een beetje tijd over voor papa zijn plannen.

Lekker de hoekmodule mee naar buiten voor het betere werk aan de draden spaghetti en het vervangen van een DR4018 decoder om beter de lichten te kunnen schakelen (en de oude DR4018 was bedacht voor de seinen, maar die geeft nu helemaal geen sjoege meer...).
Voordat ik alle draadjes bijna opnieuw ging trekken, eerst ook nog maar even wat bovenleiding mastjes geplaatst.

En dan ben je lekker bezig in de tuin:


Dit zijn niet de standaard masten voor bovenleiding zoals we die kennen van de Reichsbahn of DB. Dit hoekje van de baan is de aansluiting naar de brouwerij en daar vond ik het leuk om een oud type mast neer te zetten. Deze Sommerfelt kennen misschien de meesten als trambaan mast, maar in vroeger tijden werd dit type mast ook op de zijlijn gebruikt. Zie maar het onderstaande plaatje uit Wikipedia voor de lijn Murnau-Oberammergau, links op het plaatje, ik vind ze genoeg overeenkomen om redelijk geloofwaardig in te zetten.


Toen de spaghetti weer aan elkaar geknoopt was, werd het tijd om het lichtplan langzaam verder te zien vorderen. Ik moet nog werken aan de huizen en lantaarns van het dorp, op de foto links.


En meer bij de brouwerij van dichtbij;


En toen was het wel genieten vanuit de werkplek gisteren. Mijn dochter (het is meivakantie) ging ook even aan het rijden (dat is een zeldzaam moment bij haar) en ik keek toe vanaf de werkplek...;


Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 27 april 2022, 22:09:09 door Jelmer »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #403 Gepost op: 27 april 2022, 22:10:28 »
Erg leuk dat je dochter even ging rijden, het zal pa wel goed gedaan hebben  :D

En sfeervolle avond/nacht opnamen Jelmer  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #404 Gepost op: 27 april 2022, 22:20:43 »
Dat deed me zeker goed!

Was leuk om haar bezig te zien, maar ook goed was om te ervaren dat de meeste bugs die er de laatste tijd waren ontstaan weer zijn weggewerkt.
Ik kon namelijk geen wissel meer schakelen in dat hoekje. Oorzaak een doorboorde printplaat als gevolg van een extra boorgat wat ik nodig had voor het maken van een overwegje.

Duss...
- Maak vooraf goed je plan en boor alles voor voordat je gaat bedraden.
- En ik ben wel erg fan aan het worden aan de goot vooraan de baan zoals Klaas geweldig heeft beschreven voor zijn baan "uit en thuis"

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel