Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door henk
Vandaag om 11:16:20
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:48:40
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:02:09
fotowedstrijd 2025 door R1954
Vandaag om 09:54:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:26:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 08:23:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:54:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
  

Auteur Topic: Pfarrerwinkel bahn  (gelezen 242570 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #15 Gepost op: 19 July 2018, 22:39:16 »
Jelmer,
Ze hebben een goed thuis gekregen zie ik (y)
Ze staan mooi achter die br64!
Veel plezier ermee
groeten,
Auke

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #16 Gepost op: 19 July 2018, 22:49:24 »
Ja Auke dat doen ze zeker. Ik had eerst 3 en 4 assige umbau rijtuigen in gedachten voor deze br 64, maar miste toch wel een beetje de rijtuigen voor de echte zijlijn.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9063
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #17 Gepost op: 19 July 2018, 23:16:24 »
Hoi,

De reis bied in ieder geval een bron van inspiratie.
Komt vast goed.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2018, 21:41:34 »
#10 Talgo vervolgd

Zoals beloofd het resultaat van het vorige bericht.
Maar eerst nog even wat achtergrond. Niet de bedoeling om de wikipedia over te schrijven, dus eerst maar een link naar wat achtergronden van de Talgo intercity night (in het duits): https://de.wikipedia.org/wiki/Talgo_(Deutsche_Bahn)

Hoewel ik nooit het genoegen heb gehad om daadwerkelijk plaats te nemen in een Talgo nachttrein, heb ik tijdschriften en internet recencies gelezen dat de slaapcabines relatief comfortabel waren.
De tussenrijtuigen (en de maschinewagens) zijn in vergelijking met andere rijtuigen erg kort. Een tussenwagen meet 13.1 m, zeg maar de helft van een normaal rijtuig van 26.4 m. Dan is het niet verbazend dat de ingezette Talgo treinen 22-24 delen besloegen (20-22 tussenwagen). Dat is grofweg hetzelfde als een 11-12 delige nachttrein.

In model en zeker niet op mijn bescheiden baantje haal ik zo’n lengte. Daar komt gelijk het nadeel van een Talgo trein ten opzichte van andere nachttreinen, je kunt niet ergens de trein splitsen en de verschillende delen naar verschillende bestemmingen brengen. Maar juist voor presentatiedoeleinden zijn er wel eens kortere Talgo nachttreinen ingezet. Zie hier een plaatje wat ik bij Bahnbilder heb gevonden, bij een tentoonstelling staat hier in 1997 een Talgo trein van 8 delen (6 tussenwagens). Dat komt aardig overeen met de 6 delige + 3 delige set zoals Marklin ooit heeft uitgebracht.



Ook kan ik mij herinneren dat ik ergens in een tijdschrift een 6 delige Talgo trein heb gezien getrokken door een BR 155. Plaatje heb ik echter niet meer kunnen terugvinden, als iemand eens een foto ziet van een korte samenstelling ben ik erg geinteresseerd.
Maar nu over naar het model, ik ben in het bezit van zowel de 6 delige basisset Marklin 41771 (InterCityNight) als de uitbreidingsset 41772. Bij opslag in de dozen zijn de rijtuigen per 3 opgeslagen. Ik ben al een tijd op zoek naar een originele doos voor de basisset (want die heb ik niet), en zodoende kwam ik ook eens een Ebay advertentie tegen voor binnenverlichtingsetjes.
De advertentie vaak gelezen, niets mee gedaan, weer gelezen, nog wat andere ombouwverhalen gevonden en toen toch maar besloten om de plaatser van de advertentie te contacteren voor een wat uitgebreidere ombouw. Juist vanwege de complexiteit van het model (enkele assen, niet voorbereid voor verlichting, lastig open te krijgen model), zag ik niet zitten om zelf de ombouw te doen. Daarom toch maar nagevraagd en zeer snel netjes antwoord gekregen. Alles wat ik wilde kon, en dat tegen nette prijs.
Wat is er dan aan het model gedaan:
-   Sleper aangebracht
-   Massa aansluiting
-   Binnenverlichting in alle tussenrijtuigen (7 stuks)
-   Sluitlichten aan beide kanten
-   Lokpilot functiedecoder die de verlichting apart schakeld van de sluitverlichting. De sluitverlichting is schakelbaar met de rijrichting.

Bij de rijtuigovergangen zijn er telkens 3 draden die doorgevoerd worden (sluitlicht, binnenverlichting en massa), deze zijn per 3 rijtuigen uitgevoerd met stekkertjes om de set ook weer netjes te kunnen opbergen. Deze stekkertjes vallen niet op als de rijtuigen aan elkaar gekoppeld zijn.
Wat foto’s van het geheel:
-   De 9 delige set
-   Sluitlicht
-   Verlicht


-   Detail van interieur nu goed te zien


-   De stekkerjes


-   De onderkant


-   Ook 6 delig te rijden


Al met al zeer blij mee.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
    • Albulamodell forum
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2018, 22:27:15 »
Hallo Jelmer,

Heb met interesse je bouwverslag gelezen: een heel interessant concept: heel compact, maar met veel rijmogelijkheden.
Daarnaast een heel goed idee om de opstelsporen pal achter het zichtbare gedeelte te verbergen.
Als het eenmaal wat verder gevorderd is geeft het geheid een heel fraai effekt op zo'n kleine ruimte!
Goeie gedachte ook om met een aantal losse modules te werken, handzaam bij de bouw, en naar buiten te verplaatsen bij stoffige werkzaamheden en natuurlijk mooie fotos onder ideale lichtomstandigheden.
Wat is eigenlijk de stahoogte van het geheel?
Verder geef je aan dat de achterste sporen wat verdiept aangelegd zouden worden, maar dat is niet goed zichtbaar op de foto's: uiteindelijk niet zo gerealiseerd?

Benieuwd naar de vorderingen!

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9063
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2018, 22:37:51 »
Heb foto's hersteld, ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Koen(Team Moderatoren).
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #21 Gepost op: 14 August 2018, 22:49:57 »
Ik ben het wel met Michiel eens: leuk baanconcept 

En die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #22 Gepost op: 14 August 2018, 22:51:35 »
Hoi Michiel,

Leuk die aandacht!

De sporen liggen op ca 139 cm van de vloer, maar krukjes zijn aanwezig voor de kinderen om te kijken.

Het hoogteverschil tussen zichtbaar en verdiept is 2 cm, dus inderdaad lastig om te zien. Wilde het vooral betrouwbaar houden.

Hoi Koen,
Dank voor het herstellen, wat ging er mis? (Mag ook per PB).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #23 Gepost op: 14 August 2018, 22:54:00 »
Hoi Jan,

Voor de versie die de DB had weet ik het niet zeker maar de huidige Talgo trein tussen Berlijn en Moskou heeft zeker verschuifbare wielen.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26510
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #24 Gepost op: 16 August 2018, 11:06:16 »
Hoi Jelmer,

Wat een mooie blauwe verlichting in de rijtuigen  (y)
Komt dat door de blauwe ramen?
Of door de lampjes en/of het blauwe interieur?
Ziet er zo wel erg sfeervol uit.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5654
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #25 Gepost op: 16 August 2018, 11:14:43 »
...die Talgo is een interessant ding, ik meen ergens gelezen te hebben dat de wielen 'schuifbaar' op de assen zitten (bij de echte dan), zodat ze, voordat ze Spanje binnenrijden, gemakkelijk op breedspoor kunnen worden ingesteld. Klopt dat?
Dat klopt, de reizigers kunnen gewoon blijven zitten.
Groet, Frank

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #26 Gepost op: 16 August 2018, 11:17:14 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #27 Gepost op: 16 August 2018, 11:19:21 »
Als je nog een foto van een korte(re) samenstelling van de Talgo zoekt:
https://www.railwaygazette.com/news/passenger/single-view/view/bosnian-talgo-finally-enters-service.html

grt,
Rien

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #28 Gepost op: 16 August 2018, 15:05:35 »
Hopi Rien,

Dank je wel! Ik had natuurlijk moeten zeggen, ben op zoek naar foto's van korte Duitse samenstellingen (zoals ik ook had laten zien).

Niettemin is dit wel een mooie foto die je hebt gelinkt..   :)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26510
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Pfarrerwinkel bahn
« Reactie #29 Gepost op: 16 August 2018, 16:59:50 »
Hoi Wim,

De LED's zijn wit, maar het interieur is inderdaad overwegend blauw, met getinte ramen.
Daarmee krijg je de blauwe uitstraling.


Groeten,
Jelmer


Hoi Jelmer,

Ja dat dacht ik al. Maar nogmaals heel erg sfeervol  (y) (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim