Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant  (gelezen 8810 keer)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #30 Gepost op: 04 juni 2018, 17:28:57 »
juist! Als we gaan redeneren dat je er altijd druk mee moet zijn, dan kunnen we heel veel banen gaan schrappen op allerlei gebied, maar dan kom je er snel achter dat die mensen er niet voor niets waren...

Ja, maar ja, dan werkt zo'n standaardtreintje op luchtbanden ook. Veel goedkoper en veel minder gedoe. Kan zelfs worden uitbesteed.


laten we er dan maar gelijk een pretpark van maken, musea zijn sowieso niet meer van deze tijd.

Citaat
Dit laatste is overigens verleden week ook weer gezegd tijdens een bijeenkomst van tramvrijwilligers en de directie over de reorganisatie.
Toen stante pede een derde van de vrijwilligers opstond en wegliep, werd er ijlings excuses aangeboden voor deze opmerking.....

en dat zegt men dus tegen de goedkoopste medewerkers die je hebt... het enige wat zij vragen is een prettige tijdsbesteding en af en toe een etentje/feestje als blijk van waardering. Onbegrijpelijk...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #31 Gepost op: 04 juni 2018, 18:01:00 »
Tja, nu vergeet je voor het gemak de laatste zin uit mijn bericht erbij te citeren.  :'(

Ja, maar ja, dan werkt zo'n standaardtreintje op luchtbanden ook. Veel goedkoper en veel minder gedoe. Kan zelfs worden uitbesteed.
Volgens mij kan je de tram toch beter als een integraal onderdeel van de museumbeleving verdedigen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #32 Gepost op: 04 juni 2018, 18:18:31 »
excuus, was niet op jou als persoon gericht Henk. Was meer een algemene opmerking, omdat ik me kan indenken dat sommige management types dat wel een goede oplossing zouden kunnen vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #33 Gepost op: 04 juni 2018, 18:39:21 »
Geen punt. Mijn laatste bezoek aan het museum is alweer even geleden, maar toen heb ik de nodige rondjes in een RET-tram gereden.  (y)
Voor de rest vind ik eigenlijk best saai daar.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #34 Gepost op: 04 juni 2018, 18:55:21 »
....
Dit laatste is overigens verleden week ook weer gezegd tijdens een bijeenkomst van tramvrijwilligers en de directie over de reorganisatie.
Toen stante pede een derde van de vrijwilligers opstond en wegliep, werd er ijlings excuses aangeboden voor deze opmerking.....
....


Soms vraag ik me wel eens af hoe dat soort directie-/bestuurderstypes zo los van de normale wereld zijn komen te staan  :P  Ik bedoel, hoe kun je het voor jezelf recht praten dat je zelf een meer dan volle zak met geld naar buiten sleept terwijl er aan alle kanten bezuinigd wordt? En dat zie je trouwens overal waar er ineens een raad van bestuur of RvC geïnstalleerd wordt  >:(

Disclaimer: sorry, mijn persoonlijke noot in deze  ;D

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #35 Gepost op: 04 juni 2018, 19:30:15 »

Ik bedoel, hoe kun je het voor jezelf recht praten dat je zelf een meer dan volle zak met geld naar buiten sleept terwijl er aan alle kanten bezuinigd wordt?


Waar lees je dat van die volle zak geld? Volgens mij gaat Willem Bijleveld met pensioen.

Gr, Ben.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #36 Gepost op: 04 juni 2018, 19:32:56 »
Ik denk dat het meer in de algemeenheid bedoeld wordt en het niet specifiek op de persoon gesteld is.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #37 Gepost op: 04 juni 2018, 19:35:08 »
Dit zijn meestal van die functies waarvan je pas door hebt hoeveel ze eigenlijk doen, als ze weg zijn...

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #38 Gepost op: 04 juni 2018, 19:53:24 »
Heel leuk wat iedereen er van vind, maar daar koopt een directie/bestuur niets voor. Het gaat er om en dat heb ik nog nergens gelezen, wat die mensen daadwerkelijk tijdens hun werktijd doen (o ja het is geen veiligheidsfunctie waarbij de functionaris iedere minuut ter plekke moet zijn overigens) en of hiermee ook daadwerkelijk de 3 fte's op te vullen zijn. Zo niet, logisch dat er op bezuinigd wordt. Zou iedere werkgever doen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #39 Gepost op: 04 juni 2018, 20:03:25 »
Heb eens even het één en ander gelezen en kom tot de volgende vragen:

- Waar staat dat deze functie wettelijk aanwezig moet zijn? Welke wet? Voor zover ik kan lezen is dit alleen geregeld in het veiligheidsprotocol van het museum zelf. De functionaris moet in naam aanwezig zijn omdat anders de vrijwilligers aansprakelijk zijn bij calamiteiten. Dit zou betekenen dat deze functie in dit geval door iedere andere werknemer in het museum gedragen kan worden
- De taken zijn: 1) aantreden bij calamiteiten, 2) als trambestuurder functioneren als een bestuurder uitvalt 3) voorbereiden vrijwilligers op hun dienst op de tram. Lijkt mij inderdaad moeilijk dat hier een hele dienst, dag na dag mee te vullen is en lijken mij taken die over andere functionarissen verdeeld kunnen worden.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #40 Gepost op: 04 juni 2018, 20:30:00 »
De tramcoordinator rol kan wellicht door een vrijwilliger worden gedaan, weet ik veel.

Als 1,6 mio tekort op de begroting dreigt zul je iets moeten doen als directie, daar ben je voor aangesteld. Dat gedwongen ontslag niet leuk is voor betrokkenen is buiten kijf.

Gr, Ben.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #41 Gepost op: 04 juni 2018, 21:10:10 »
Waar lees je dat van die volle zak geld? Volgens mij gaat Willem Bijleveld met pensioen.

Gr, Ben.


Nou ja oké, dat is inderdaad misschien wat kort door de bocht. Zie ook de disclaimer ;) Het is meer dat ik op verschillende plekken mensen zie aankomen om een instelling of iets dergelijks wat in nood zit, te redden en vervolgens de helft van het vaste personeel eruit mieteren. Vervolgens krijgen ze een riante beloning voor het terugdringen van de kosten. Als dan na een jaar blijkt dat die mensen keihard nodig waren en iedereen nog veel verder van huis is, is die meneer of mevrouw allang weer aan de volgende klus bezig. En zo kunnen ze soms jaren doorgaan met hetzelfde trucje wat voor hen perfect werkt maar een spoor van ellende achterlaat  >:(

Disclaimer: dit komt uit een stukje persoonlijke beleving waar bepaalde omstandigheden niet al te best waren. Na het invliegen van zo'n "wonder directeur" waren de problemen alleen maar groter. Het enige wat kleiner was, was de bankrekening.



....
Als 1,6 mio tekort op de begroting dreigt zul je iets moeten doen als directie, daar ben je voor aangesteld. Dat gedwongen ontslag niet leuk is voor betrokkenen is buiten kijf.
....


Eens, alleen de directie zelf zou daarin voorop moeten lopen (vind ik dan) maar vaak denken ze daar zelf net anders over. Als ik scheidend directeur zou zijn van een noodlijdend museum, zou ik liever hebben dat elke cent naar de organisatie zou gaan. Laat die receptie maar zitten dan.


Met vr. groet, Martijn.
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2018, 21:13:11 door Rondje_HO »

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #42 Gepost op: 04 juni 2018, 21:37:40 »
martijn
roerend met je eens
in mijn vroegere werkring kwam ik regelmarig dezelfde reorganisatie pipo tegen ,hij had 2 rapporten
A zelfsturende teams waren de oplossing
B centraal gestuurde teams waren de oplossing
afhankelijk van de bestaande situatie .........
in ieder geval bezuiniging en een vettefactuur
wilco
als dit het enige is wat in het veiligheidsprotocol staat tsja
toezicht op veiligheids protocollen en voorschriften ,oefeningen  en procedures bij calamiteiten etc etc etc
staat er niet bij ??
Als de tram zoveel wordt gebruikt is er daadwerkelijk toezicht nodig lijkt me
Maar zoals vaker worden er putten gedempt en voorschrijdend inzicht en achteraf gezien en de verantwoordelijkheid afschuivend etc
Ach
het roept in ieder geval emoties op
met vriendelijke groet
kees

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #43 Gepost op: 04 juni 2018, 22:04:06 »
nkob,
dat is dus mijn vraag. Wat is daadwerkelijk de taak van die coördinator. In de berichtgeving staat eigenlijk alleen maar dat in het veiligheidsprotocol is opgenomen dat deze er moet zijn en een medewerker moet zijn in verband met de aansprakelijkheid. Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Als je met vrijwilligers werkt en je hebt geen coördinator in dienst dan zal bij een calamiteit de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid bij de vrijwilligers komen te liggen. Dat wil je dus niet. Nergens staat echter vermeld of is terug te vinden dat die medewerker tijdens zijn dienst alleen maar als taak tramcoördinator mag zijn of dat dit slechts een verantwoordelijkheid in naam is. De praktische taken zoals werkverdeling, briefing en waarnemen werkzaamheden trambestuurders kan in principe door iedere ander medewerker, zelfs door vrijwilligers gedaan worden. Die coördinator volgens het veiligheidsprotocol kan, als dit volgens het protocol alleen maar gaat om het verantwoordelijkheid dragen bij calamiteiten, in principe dan ook door iedere andere in vaste dienst op zich worden genomen.
Of een museum nu noodlijdend is of niet, je hebt jaarlijks een X bedrag te besteden. Zeker sinds enige jaren terug de overheden de vaste subsidiekranen hebben dichtgedraaid (exploitatiesubsidie kan je niet meer krijgen, alleen projectsubsidies), moeten musea heel goed kijken naar wat noodzakelijk is en wat niet. Een medewerker die een groot deel van de dienst niets te doen heeft is daarbij gewoonweg duurder dan een medewerker die werkzaamheden verricht en inspringt als er een calamiteit is. Vanaf de zijlijn oordelen is altijd heel makkelijk, maar run maar eens een museum in deze tijd.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 856
Re: Trams Openluchtmuseum blijven aan de kant
« Reactie #44 Gepost op: 04 juni 2018, 22:26:33 »
Nu naar de vraag:
De tramcoördinator is (onder andere*) de tramdienstleider; een veiligheidsfunctie.
Er rijden op de 2 km lange ringlijn met 6 haltes tot maximaal 4 trams (bij grote drukte), maar meestal 3 trams tijdens het hoogseizoen.
De tramcoördinator is de spin in het web, tussen de beveiliging, management, de technische medewerkers in de remise, etc. enerzijds en de trambemanning anderzijds en dient te handelen bij calamiteiten, incidenten, defecten, schades, etc.
De tramcoördinator bepaalt danwat de trambemanningen moeten doen.

De tramcoördinator dient daarom altijd aanwezig te zijn en bereikbaar te zijn per mobilofoon, wanneer de tram in dienst is; mocht er geen coördinator aanwezig zijn, dan wordt er niet gereden.
Dit is in het verleden al eens voorgekomen, omdat er door omstandigheden gedurende een dagdeel geen coördinator aanwezig was.
Tot zover is er dus niets vreemd aan de hand.

Normaal gesproken zijn er drie tramcoördinatoren (3 of 2,5 fte, daar wil ik af wezen) in vaste dienst, die tijdens het rijseizoen volgens rooster aanwezig zijn van maandag t/m zondag tussen 09:00 en 18:00 uur.

* Daarnaast plant de tramcoördinatie ook de werkroosters van de trambemanningen, plant de halfjaarlijkse (her-)instructies, onderhoudt de veiligheidsprocedures en de bedieningshandleidingen en bespreekt continue verbeteringen op basis hiervan met de instructeurs en de afdelingsleiding.

even wat geknipt in een citaat van de eerste pagina van dit draadje, lijkt me toch redelijk duidelijk dat de beste man of vrouw best wat te doen heeft. En dat je dat niet zomaar even tussen door doet en niet zonder enige kennis van zaken. Aangezien hij of zij ook bezig is met het technisch personeel in de remise, lijkt het mij aannemelijk dat hij of zij ook bezig is met het plannen van onderhoud aan de trams en de kosten daarvan.

Groeten Edwin.