Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door sncf231e
Vandaag om 09:49:28
Zee. Land. door BartvD
Vandaag om 09:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Martin Welberg
Vandaag om 09:29:33
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 101857 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #330 Gepost op: 22 september 2019, 18:40:14 »
Kijk, dat helpt. Dank je Ivo.

Groet,
Rob

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #331 Gepost op: 22 september 2019, 19:04:02 »
Die moet ik eigenlijk uitprinten en ophangen. Onthoud ik nooit.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #332 Gepost op: 22 september 2019, 21:30:47 »
Inderdaad heel instructief, Ivo (y)

N.B.
Wat ik bij nader inzien helaas niet begrijp, is wat de functie is van contrakrukstang en de schaar.
Zo te zien heeft de schaar toch echt hetzelfde draaipunt als de schaarstang.
Anders dan bijvoorbeeld hier te zien is.
Maar misschien is deze vraag iets voor een ander draadje.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 22 september 2019, 21:51:00 door wob »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #333 Gepost op: 22 september 2019, 22:08:21 »
Het is me inmiddels gelukt de loc soepel lopend te krijgen met de aan de rechterzijde provisorisch gemonteerde schuifbeweging :)

De leibaan bleek ook aan de zijde van de cilinder rond te eindigen, waardoor de leibaan eenvoudig in zijn geheel getordeerd kon worden.

Maar dat was het niet alleen. Want ook de drijfstang stond krom. Dat was in de mal al zo en daarom dacht ik dat dat wel zo zou horen. Niet dus.
En daarom het ding maar recht gebogen. (Vreemd trouwens dat iets recht gebogen kan worden ;D)

Verder heb ik ook de binnenzijde van de kruiskop wat extra met de vijl bewerkt, om de kans op het blijven haken op de leibaan te verkleinen.

En tenslotte heb ik de zuigerstang een fractie ingekort want die bleek in de voorste stand het inwendige van de cilinderwand te raken.

In principe loopt alles nu naar wens.
Nu komt het een voor een vastlijmen van onderdelen die nu provisorisch in elkaar gestoken zijn. Zoals ik al eerder gemerkt heb ontstaan er dan misschien alsnog weer zware punten. En dan wordt het tijd daar opnieuw naar te kijken net zolang totdat het opgelost is.

Groet, Bas

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #334 Gepost op: 22 september 2019, 23:06:31 »
Inderdaad heel instructief, Ivo (y)

N.B.
Wat ik bij nader inzien helaas niet begrijp, is wat de functie is van contrakrukstang en de schaar.
Zo te zien heeft de schaar toch echt hetzelfde draaipunt als de schaarstang.
Anders dan bijvoorbeeld hier te zien is.
Maar misschien is deze vraag iets voor een ander draadje.

Groet, Bas
Nou dit is wel een hele essentiële vraag. De verticale positie van de schaarstang in de schaar bepaalt de cylindervulling en of deze de lok vooruit dan wel achteruit aandrijft. In vrijwel alle H0 modellen staat de schuifbeweging in de 0 positie dan wel in zijn vrij. Alleen de voorloopstang die ten doel heeft de vulling van de cylinder per slag zo maximaal mogelijk te maken, zo je wilt een soort voorvulling, beweegt de schuifstang een beetje. De wentelas die aan het ganghendel zit beweegt de schaarstang verticaal in de schaar. De schaar wordt heen en weer bewogen door de contrakruk stang en afhankelijk van de positie van de schaarstang in de schaar (boven of onder het draaipunt van de schaar) wordt de schaarstang heen en weer bewogen. In jouw en mijn modellen beweegt de schaarstang over het algemeen niet, terwijl deze een essentiele functie vervult bij de stoommachine door de stoom door de openingen in de schuif in de cylinders te laten komen.

De schaarstang zit dus niet vast in het draaipunt van de schaar!

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #335 Gepost op: 23 september 2019, 09:54:07 »
Dank Ivo!
Ik kan me nu veel beter voorstellen hoe het werkt.
In de stand van onze H0-modellen, zou de loc in werkelijkheid dus stilstaan of uitlopen. (Als ik het tenminste goed begrepen heb.)

Groet, Bas

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 815
  • mekkerend het leven door
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #336 Gepost op: 23 september 2019, 11:25:35 »
Dit https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Walschaert_gear_reversing.gif heeft mij indertijd veel helderheid verschaft
Groet,

Gerard

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #337 Gepost op: 23 september 2019, 13:00:09 »
Dank Gerard.

Heel verduidelijkend (y)
De animatie verloopt gelukkig ook op een wat lagere snelheid dan het linkje in mijn post 332.
En ook zowel vooruit als achteruit.

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #338 Gepost op: 23 september 2019, 18:48:18 »
Je ziet het maar weer Bas.

Het is aanpassen, kijken, nog maar eens aanpassen en dan eindelijk is het naar wens.
Het vreet tijd, maar uiteindelijk kom je er wel.

Ik heb bewondering voor je door zetting-vermogen. (y)

Ik wens je nog veel sterkte met de verdere bouw.

Kees.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #339 Gepost op: 23 september 2019, 21:24:36 »
Dank Ivo!
Ik kan me nu veel beter voorstellen hoe het werkt.
In de stand van onze H0-modellen, zou de loc in werkelijkheid dus stilstaan of uitlopen. (Als ik het tenminste goed begrepen heb.)

Groet, Bas
Inderdaad!  (y)  Het alternatief is haast ondoenlijk: namelijk dat de schaarstang afhankelijk van de rijrichting in model meebeweegt. Mijn ambitie is echter om dat wel te gaan realiseren met mijn ooit nog te bouwen 8100 in schaal 1.

Ik was overigens bijna zover met mijn revisie van een 2100 van Philotrain (volgens mij is mijn Philotrain 2100 draadje onleesbaar geworden, omdat Photobucket alle links heeft geblurred en ik de verwijzingen naar de foto's in mijn draadje hier niet kan vervangen door links naar de juiste plaatjes in Flickr):



Deze binnenliggende schuifbeweging heb ik zelf gebouwd. De scharen bestaan uit 2 gebogen u-profielen tegenover elkaar. Hiertussen kunnen de schaarstangen bewogen worden. Alleen de schaaraandrijving zelf ontbreekt, omdat de Philotrain aandrijving op de voorste as zit. Ik had geen zin om dat ook nog allemaal om te bouwen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #340 Gepost op: 23 september 2019, 21:29:45 »
Dit https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Walschaert_gear_reversing.gif heeft mij indertijd veel helderheid verschaft
Inderdaad mooi filmpje. Nu kun je ook begrijpen wat de vullingsgraad is. In het filmpje wordt steeds de maximum vullingsgraad getoond vooruit en achteruit. Over het algemeen wordt dit maximum alleen gebruikt om de machine op gang te brengen. Eenmaal op snelheid wordt de vullingsgraad langzaam teruggedraaid. Dan verbruikt de machine minder stoom en voor het gang houden is maximum niet nodig of zelfs ongewenst. Ik mis hier even Paul Bender voor de verdere (betere) toelichting....


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #341 Gepost op: 23 september 2019, 22:43:06 »
Het begint me zo toch wel aardig duidelijk te worden, Ivo (y)

Deze binnenliggende schuifbeweging heb ik zelf gebouwd. De scharen bestaan uit 2 gebogen u-profielen tegenover elkaar. Hiertussen kunnen de schaarstangen bewogen worden. Alleen de schaaraandrijving zelf ontbreekt, omdat de Philotrain aandrijving op de voorste as zit. Ik had geen zin om dat ook nog allemaal om te bouwen.
Prachtig werk.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat wanneer je modelaandrijving ook nog om moet bouwen, dat dat op een gegeven moment net iets teveel van het goede wordt.

@Kees,
Dank je voor je support!

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #342 Gepost op: 27 september 2019, 22:42:52 »
Een mijlpaaltje.

De schuifbeweging is aan beide zijden gemonteerd.
De loc loopt zonder zware punten.

Aan de rechterzijde zitten de pinnetjes van schaar en voorloophefboom al gefixeerd.
Aan de linkerzijde zitten ze alleen nog provisorisch vast.


Achteraf gezien ben ik wel blij dat de linkerzijde en rechterzijde afzonderlijk getest heb. Anders was het heel veel moeilijker geweest om te ontdekken waardoor het - vooral aan de rechterzijde - aanvankelijk misging.


Eigenlijk zit er geen speling tussen kruiskop en voorloophefboom. Ze zouden langs elkaar moeten lopen. In eerste instantie raakten ze elkaar aan de rechterzijde dusdanig dat de boel vastliep. Ik heb het op kunnen lossen door het element van de schuifstang een tikkeltje naar links te torderen.

Maar eigenlijk vind ik het een niet zo fraaie oplossing.
Dat het aan de rechterzijde zo superkritisch is komt waarschijnlijk doordat het klinknageltje tussen voorloophefboom en verbindingsstang niet diep genoeg in de voorloophefboom geklonken is. (Als je weet waar je moet kijken zou je het kunnen zien op de foto)
En laat ik nu juist nog één zo'n reserve-klinknageltje hebben liggen. :-\

Maar het gaat een hele toer worden om dat klinknageltje te vervangen. Juist omdat aan die zijde alle onderdelen definitief vast zitten. Dan moet de hele boel er tegelijk af: drager, schuifbeweging en cilinder. Met het risico op schade aan andere onderdelen. Is dat de moeite waard? Daar gaan we eerst maar eens een nachtje over slapen.

Groet, Bas

N.B.
Handig die plaatjes van Ivo in bericht 329 (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #343 Gepost op: 27 september 2019, 22:46:18 »
Langzaam maar zeker kom je waar je wezen moet, Bas. Dankzij je bewonderenswaardige doorzettingsvermogen. Nogmaals petje af!  (y)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #344 Gepost op: 28 september 2019, 15:53:12 »
Dankjewel Jan!

Nu eerst maar even gecheckt of de kap en het onderstel nog op elkaar passen.
Vooral om te kijken of de scharen goed in de uitsparingen van de waterbakken passen.





Het is wat proberen en schuiven tot alles in positie zit, maar het lijkt erop dat alles past en dat de schuifbeweging mooi vrijloopt.

Wat op de foto's ook te zien is, is dat de rode gereedschapskisten aan de achterzijde niet naadloos gaan aansluiten aan de waterbak.
Dat komt door kleine bouwfoutjes in het casco van de bovenbouw enerzijds en anderzijds doordat de gereedschapskist horizontaal gezien niet perfect vlak is. Dat laatste ondanks dat er nokken in de hoekverbindingen zitten. Vreemd.
Perfect gaat het dus allemaal niet worden.

Dit overdenkende zit ik me af te vragen hoe je het casco van dit soort kits überhaupt perfect gemonteerd krijgt. Nu is het zo dat je ergens begint en dan maar hoopt goed uit te komen. Eigenlijk zou je een soort mal moeten hebben waarbinnen de onderdelen exact passend verlijmd of gesoldeerd worden.
Niet dat ik daar nu iets aan heb, maar wie weet voor een volgend project ooit?
Nu eerst maar eens dit model fatsoenlijk op de baan zie te krijgen ;D.

Dat klinknageltje tussen voorloophefboom en verbindingsstang kan gelukkig blijven zitten!
Met een tangetje heb ik het simpel los gekregen van de achterzijde van de voorloophefboom. Het is nu een los pennetje geworden dat nog voldoende vastzit om niet los te schieten. Indien nodig kan ik het altijd nog fixeren met wat secondelijm.

Groet, Bas