Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:19:49
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
Vandaag
om 21:02:48
Schrootplaats
door
741230
Vandaag
om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog. (gelezen 5273 keer)
cvdl1952
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Gepost op:
12 april 2018, 11:51:54 »
Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.
Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.
Gelogd
borotof
Offline
Berichten: 688
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #1 Gepost op:
12 april 2018, 11:56:15 »
decoder inbouwen
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #2 Gepost op:
12 april 2018, 11:56:24 »
De meeste decoders snappen ook AC. Alleen ze vinden niet allemaal een te hoge puls even leuk. Vooral de oude M* trafo's kan de omschakelpuls (die 24V zou moeten zijn) makkelijk 30V+ zijn.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Gérard Drost
Offline
Berichten: 430
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #3 Gepost op:
12 april 2018, 12:40:44 »
Die oude blauwe trafo's van Märklin zijn tegenwoordig niet meer geschikt om de moderne decoders te schakelen. De oude trafo's zijn nog gebouwd in de tijd dat er 220 Volt uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig is dat 230 Volt. Bij 220 V primair zou de schakelpuls secundair 24 V moeten zijn. Bij 230 V wordt de schakelpuls hoger en niet alle decoders kunnen hier tegen. Bij een enkele keer schakelen en vervolgens alleen rijden zal het nog wel mee vallen. Maar bij veelvuldig schakelen, bijvoorbeeld bij rangeren, dan zal de decoder komen te overlijden.
Zorg dat je de actuele witte trafo's van Märklin hebt, dat voorkomt de nodige problemen.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #4 Gepost op:
12 april 2018, 12:49:43 »
Dat is echt niet de enige reden
De open klem spanning is altijd meer dan 24V geweest.
En 220V is nog altijd ruim binnen de toegestane marges en kan nog met regelmaat op het net staan. Zeker in oude wijken waar veel Tesla's en/of zonnepanelen liggen. Dus in praktijk is de 200V naar 230V stap niet zo spannend.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25303
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #5 Gepost op:
12 april 2018, 12:59:32 »
De overstap van 220 naar 230 heeft er niks mee te maken. Dat is door Märklin wel als reden opgegeven om de trafo's om te wisselen, maar de werkelijke reden was dat de schakelpuls altijd al veel hoger was dan de 24V die ze opgaven.
Wat dat elektronisch omschakelrelais betreft, dat is niet zo moeilijk zelf te bouwen. Op het internet is vast wel ergens een schema te vinden.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 13:07:14 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Gérard Drost
Offline
Berichten: 430
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #6 Gepost op:
12 april 2018, 13:53:05 »
Even mijn oude blauwe trafo getest: geeft bij de impuls secondair 28,1 V bij 225 V uit het stopcontact.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
ruudns
Offline
Berichten: 6143
***
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #7 Gepost op:
12 april 2018, 14:52:09 »
Verkrijgbaarheid Elektronische omschakelrelais
Zover bekend levert Märklin deze relais niet meer echter Firma Uhlenbrock biedt deze nog aan onder hun bestelnr. 55700.
Opm: Bij Conrad NL kan deze ook besteld worden onder Conradnr.218798-89(prijs E.37,- anno 2011)
Bron:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
borotof
Offline
Berichten: 688
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #8 Gepost op:
12 april 2018, 15:32:12 »
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling maar idd, blauwe trafo's niet gebruiken.
Gelogd
cvdl1952
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #9 Gepost op:
12 april 2018, 16:30:16 »
Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 16:35:37 door cvdl1952
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25303
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #10 Gepost op:
12 april 2018, 16:45:52 »
Citaat van: borotof op 12 april 2018, 15:32:12
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling
Werkt de lastregeling ook bij analoog bedrijf?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
borotof
Offline
Berichten: 688
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #11 Gepost op:
12 april 2018, 18:20:49 »
Waarom niet ?
edit : toch nog even nagekeken : de esu's vanaf v3, nieuwere marklins ook. Overigen dus hoogstwaarschijnlijk ook wel.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:14:44 door borotof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25303
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #12 Gepost op:
12 april 2018, 19:16:37 »
Waarom wel? Bij digitaal bedrijf zit de gewenste snelheid in de verzonden code. Maar welke referentie heeft de decoder bij analoog bedrijf om de snelheid te sturen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
borotof
Offline
Berichten: 688
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #13 Gepost op:
12 april 2018, 19:21:16 »
Wat dacht je van een bepaalde spanning ? In digitaal bedrijf worden er ook geen
exacte
absolute snelheden gestuurd.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:35:32 door borotof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25303
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #14 Gepost op:
12 april 2018, 20:46:41 »
Bij digitaal wordt juist wel een preciese snelheid gestuurd. De centrale stuurt een snelheidsstap, en de decoder bepaalt aan de hand van de snelheidscurve welke snelheid daar bij hoort.
Bij analoog de spanning als referentie? Dat is inderdaad het enige houvast. Maar ik heb daar toch mijn twijfels bij. Als een loc moet klimmen zal de snelheid verminderen. Om de snelheid in stand te houden moet de decoder de stroom laten toenemen. Als de stroom toeneemt zakt de spanning in en de trein gaat langzamer rijden. Dat is een scenario wat ik dus niet geloof.
Geen idee hoe het wel zou moeten werken, maar ik denk dat lastregeling analoog niet gaat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.