Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Ronnor
Vandaag
om 16:05:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
Pauldg
Vandaag
om 15:57:41
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
Vandaag
om 15:55:12
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:22:42
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 15:16:03
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 15:09:25
DR4024
door
Michaël dB
Vandaag
om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:03:39
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Arjan6511
Vandaag
om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Bert Jolink
Vandaag
om 12:16:06
19 Toen
door
spoorzeven
Vandaag
om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
Eric v C
Vandaag
om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 11:20:45
Einde Koemo ballast ???
door
Rick
Vandaag
om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
grossraumwagen
Vandaag
om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader
door
defender
Vandaag
om 09:36:49
Update: baan in de tropen
door
tuurtje
Vandaag
om 09:30:48
25 jaar geleden
door
Willem1951
Vandaag
om 09:05:18
Station Roodeschool
door
Cor--24
Vandaag
om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits
door
1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid
door
MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog. (gelezen 5264 keer)
cvdl1952
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Gepost op:
12 april 2018, 11:51:54 »
Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.
Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.
Gelogd
borotof
Offline
Berichten: 687
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #1 Gepost op:
12 april 2018, 11:56:15 »
decoder inbouwen
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #2 Gepost op:
12 april 2018, 11:56:24 »
De meeste decoders snappen ook AC. Alleen ze vinden niet allemaal een te hoge puls even leuk. Vooral de oude M* trafo's kan de omschakelpuls (die 24V zou moeten zijn) makkelijk 30V+ zijn.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Gérard Drost
Offline
Berichten: 430
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #3 Gepost op:
12 april 2018, 12:40:44 »
Die oude blauwe trafo's van Märklin zijn tegenwoordig niet meer geschikt om de moderne decoders te schakelen. De oude trafo's zijn nog gebouwd in de tijd dat er 220 Volt uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig is dat 230 Volt. Bij 220 V primair zou de schakelpuls secundair 24 V moeten zijn. Bij 230 V wordt de schakelpuls hoger en niet alle decoders kunnen hier tegen. Bij een enkele keer schakelen en vervolgens alleen rijden zal het nog wel mee vallen. Maar bij veelvuldig schakelen, bijvoorbeeld bij rangeren, dan zal de decoder komen te overlijden.
Zorg dat je de actuele witte trafo's van Märklin hebt, dat voorkomt de nodige problemen.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #4 Gepost op:
12 april 2018, 12:49:43 »
Dat is echt niet de enige reden
De open klem spanning is altijd meer dan 24V geweest.
En 220V is nog altijd ruim binnen de toegestane marges en kan nog met regelmaat op het net staan. Zeker in oude wijken waar veel Tesla's en/of zonnepanelen liggen. Dus in praktijk is de 200V naar 230V stap niet zo spannend.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25300
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #5 Gepost op:
12 april 2018, 12:59:32 »
De overstap van 220 naar 230 heeft er niks mee te maken. Dat is door Märklin wel als reden opgegeven om de trafo's om te wisselen, maar de werkelijke reden was dat de schakelpuls altijd al veel hoger was dan de 24V die ze opgaven.
Wat dat elektronisch omschakelrelais betreft, dat is niet zo moeilijk zelf te bouwen. Op het internet is vast wel ergens een schema te vinden.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 13:07:14 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Gérard Drost
Offline
Berichten: 430
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #6 Gepost op:
12 april 2018, 13:53:05 »
Even mijn oude blauwe trafo getest: geeft bij de impuls secondair 28,1 V bij 225 V uit het stopcontact.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
ruudns
Offline
Berichten: 6141
***
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #7 Gepost op:
12 april 2018, 14:52:09 »
Verkrijgbaarheid Elektronische omschakelrelais
Zover bekend levert Märklin deze relais niet meer echter Firma Uhlenbrock biedt deze nog aan onder hun bestelnr. 55700.
Opm: Bij Conrad NL kan deze ook besteld worden onder Conradnr.218798-89(prijs E.37,- anno 2011)
Bron:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
borotof
Offline
Berichten: 687
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #8 Gepost op:
12 april 2018, 15:32:12 »
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling maar idd, blauwe trafo's niet gebruiken.
Gelogd
cvdl1952
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #9 Gepost op:
12 april 2018, 16:30:16 »
Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 16:35:37 door cvdl1952
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25300
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #10 Gepost op:
12 april 2018, 16:45:52 »
Citaat van: borotof op 12 april 2018, 15:32:12
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling
Werkt de lastregeling ook bij analoog bedrijf?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
borotof
Offline
Berichten: 687
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #11 Gepost op:
12 april 2018, 18:20:49 »
Waarom niet ?
edit : toch nog even nagekeken : de esu's vanaf v3, nieuwere marklins ook. Overigen dus hoogstwaarschijnlijk ook wel.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:14:44 door borotof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25300
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #12 Gepost op:
12 april 2018, 19:16:37 »
Waarom wel? Bij digitaal bedrijf zit de gewenste snelheid in de verzonden code. Maar welke referentie heeft de decoder bij analoog bedrijf om de snelheid te sturen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
borotof
Offline
Berichten: 687
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #13 Gepost op:
12 april 2018, 19:21:16 »
Wat dacht je van een bepaalde spanning ? In digitaal bedrijf worden er ook geen
exacte
absolute snelheden gestuurd.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:35:32 door borotof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25300
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #14 Gepost op:
12 april 2018, 20:46:41 »
Bij digitaal wordt juist wel een preciese snelheid gestuurd. De centrale stuurt een snelheidsstap, en de decoder bepaalt aan de hand van de snelheidscurve welke snelheid daar bij hoort.
Bij analoog de spanning als referentie? Dat is inderdaad het enige houvast. Maar ik heb daar toch mijn twijfels bij. Als een loc moet klimmen zal de snelheid verminderen. Om de snelheid in stand te houden moet de decoder de stroom laten toenemen. Als de stroom toeneemt zakt de spanning in en de trein gaat langzamer rijden. Dat is een scenario wat ik dus niet geloof.
Geen idee hoe het wel zou moeten werken, maar ik denk dat lastregeling analoog niet gaat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.