BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: cvdl1952 op 12 april 2018, 11:51:54

Titel: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: cvdl1952 op 12 april 2018, 11:51:54
Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.

Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: borotof op 12 april 2018, 11:56:15
decoder inbouwen  ;D
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Timo op 12 april 2018, 11:56:24
De meeste decoders snappen ook AC. Alleen ze vinden niet allemaal een te hoge puls even leuk. Vooral de oude M* trafo's kan de omschakelpuls (die 24V zou moeten zijn) makkelijk 30V+ zijn.


Timo
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Gérard Drost op 12 april 2018, 12:40:44
Die oude blauwe trafo's van Märklin zijn tegenwoordig niet meer geschikt om de moderne decoders te schakelen. De oude trafo's zijn nog gebouwd in de tijd dat er 220 Volt uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig is dat 230 Volt. Bij 220 V primair zou de schakelpuls secundair 24 V moeten zijn. Bij 230 V wordt de schakelpuls hoger en niet alle decoders kunnen hier tegen. Bij een enkele keer schakelen en vervolgens alleen rijden zal het nog wel mee vallen. Maar bij veelvuldig schakelen, bijvoorbeeld bij rangeren, dan zal de decoder komen te overlijden.
Zorg dat je de actuele witte trafo's van Märklin hebt, dat voorkomt de nodige problemen.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Timo op 12 april 2018, 12:49:43
Dat is echt niet de enige reden :angel: De open klem spanning is altijd meer dan 24V geweest.

En 220V is nog altijd ruim binnen de toegestane marges en kan nog met regelmaat op het net staan. Zeker in oude wijken waar veel Tesla's en/of zonnepanelen liggen. Dus in praktijk is de 200V naar 230V stap niet zo spannend.


Timo
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 april 2018, 12:59:32
De overstap van 220 naar 230 heeft er niks mee te maken. Dat is door Märklin wel als reden opgegeven om de trafo's om te wisselen, maar de werkelijke reden was dat de schakelpuls altijd al veel hoger was dan de 24V die ze opgaven.

Wat dat elektronisch omschakelrelais betreft, dat is niet zo moeilijk zelf te bouwen. Op het internet is vast wel ergens een schema te vinden.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Gérard Drost op 12 april 2018, 13:53:05
Even mijn oude blauwe trafo getest: geeft bij de impuls secondair 28,1 V bij 225 V uit het stopcontact.

Grz,
Gérard Drost
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: ruudns op 12 april 2018, 14:52:09
Verkrijgbaarheid Elektronische omschakelrelais
Zover bekend levert Märklin deze relais niet meer echter Firma Uhlenbrock biedt deze nog aan onder hun bestelnr. 55700.
Opm: Bij Conrad NL kan deze ook besteld worden onder Conradnr.218798-89(prijs E.37,- anno 2011)

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar (https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar)
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: borotof op 12 april 2018, 15:32:12
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling maar idd, blauwe trafo's niet gebruiken.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: cvdl1952 op 12 april 2018, 16:30:16
Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 april 2018, 16:45:52
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling
Werkt de lastregeling ook bij analoog bedrijf?
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: borotof op 12 april 2018, 18:20:49
Waarom niet ?

edit : toch nog  even nagekeken : de esu's vanaf v3, nieuwere marklins ook. Overigen dus hoogstwaarschijnlijk ook wel.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 april 2018, 19:16:37
Waarom wel? Bij digitaal bedrijf zit de gewenste snelheid in de verzonden code. Maar welke referentie heeft de decoder bij analoog bedrijf om de snelheid te sturen?
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: borotof op 12 april 2018, 19:21:16
Wat dacht je van een bepaalde spanning ? In digitaal bedrijf worden er ook geen exacte absolute snelheden gestuurd.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 april 2018, 20:46:41
Bij digitaal wordt juist wel een preciese snelheid gestuurd. De centrale stuurt een snelheidsstap, en de decoder bepaalt aan de hand van de snelheidscurve welke snelheid daar bij hoort.

Bij analoog de spanning als referentie? Dat is inderdaad het enige houvast. Maar ik heb daar toch mijn twijfels bij. Als een loc moet klimmen zal de snelheid verminderen. Om de snelheid in stand te houden moet de decoder de stroom laten toenemen. Als de stroom toeneemt zakt de spanning in en de trein gaat langzamer rijden. Dat is een scenario wat ik dus niet geloof.
Geen idee hoe het wel zou moeten werken, maar ik denk dat lastregeling analoog niet gaat.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: borotof op 12 april 2018, 21:33:42
www.esu.eu/...esudownloads/51981_LokPilot_V40_Familie_ESU...

Vertaal deze pagina
Daher können Sie im Analogbetrieb nicht nur die Anfahr- und Höchstgeschwindigkeit Ihrer Lok einstellen und bestimmen, welche der Funktionen aktiv sein soll: Sogar die. Lastregelung ist aktiv! Dadurch sind LokPilot V4.0 Decoder ideal für Analogloks: Endlich können Sie Ihre alten, viel zu schnellen. Loks bremsen. 5.2.4.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Timo op 12 april 2018, 21:39:17
Maw, de spanning is inderdaad de referentie voor de snelheid maar de motor wordt altijd langzamer gestuurd (<100% PWM) op de rechte baan om dus marge te hebben op een helling. (y) Werkt dus alleen als lastregeling voor hellingen en bogen. En dus niet bedoelt voor spanningsval (waar het digitaal ook voor werkt). En ik verwacht inderdaad wel een beetje extra spanningsval (dus er wordt een evenwicht bereikt) maar ik denk (of hoop eigenlijk meer aangezien je anders hele slechte stroomvoorziening naar de rails hebt) dat de spanningsval minimaal is.

En €37,- voor een omschakelrelais :o


Timo
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 april 2018, 21:43:36
Dat stukje in de ESU handleiding had ik ook gevonden. Maar ik hou mijn twijfels. Als de spanning te veel varieert met de belasting dan werkt het averechts. Dit in tegenstelling tot digitaal waar de uitgezonden snelheidsstap een vast gegeven is dat niet afhankelijk is van de spanning.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: borotof op 12 april 2018, 22:13:43
Maar waar de uiteindelijke maximaal mogelijke lastregeling weer wel afhankelijk is van de spanning. Maar dat zijn erg veel alsdannen. Lastregeling is gewoon mogelijk bij analoog gebruik.

En verder moet je baanvermogen wel erg krap bemeten zijn wil je dat in de praktijk gaan merken.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: cvdl1952 op 12 april 2018, 22:43:11
Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Bahn-AG op 12 april 2018, 23:42:32
Hallo

Het enige verschil tussen oude en nieuwe trafos is een verbeterde beveiliging.

Bij de oude trafo kon onder bepaalde omstandigheden netspanning op een (uitgetrokken) stekker staan bij gebruik van meerdere trafo's.

De omschakelspanning is nog steeds gelijk aan die van de oude blauwe trafo's.

Dekoders die toen stuk gingen waren van een twijfelachtige kwaliteit.

Hier nog wat ( duits) leesvoer:

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/Technik-Tipp-207.pdf

En iets over spanningen bij trafo's

https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/faq/technik-tipp-404.pdf

Bart
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Fritsprt op 13 april 2018, 09:30:44
Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

 ??? ??? ??? Hoe wil jij de netspanning laten zakken?

gr. Frits
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: hmmglaser op 13 april 2018, 09:39:04
Gooi er even honderd mtr kabel voor en je spanning zal zakken ;D
Marklin garandeert dat hun decoders blijven werken ook met oude trafo's.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Te 2/2 op 31 december 2018, 15:44:46
Er zijn van die draadjes waar ik de zenuwen van krijg.

Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.

Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.

Die zijn er nog wel, maar duur waren ze altijd al:  FRU (€ 28.25) voorbeeld (https://www.anw-modeltreinen.eu/uhlenbrock/productinfo/pi_uh55520.htm)

En vroeger ook al, zoals deze HAG 503 (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66720.0), die kostte vroeger 35 gulden.
En als je ziet wat er op zit: een bistabiel 24v relais (van hooguit € 2), een gelijkrichter, en wat andere kleinigheden, dan werd er dus grof geld mee verdiend.

Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V

Nee dat hoeft niet. Als je zo iets zelf bouwt, met relais of een zenerdiode, dan zit je daar niet mee.

Als de voeding van de transformatoren zakt van bv van 230 V naar 210 V zal de piek spanning van de overschakelstroom waarschijnlijk ook zakken en hoeft mijn peloton trafo's niet vervangen te worden.

Kromme redenering, rustig laten staan die batterij, ik heb ook nog zo'n batterij blauwe.
Oriënteer je eens bij de buren (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=62237.msg1096835#msg1096835) als je overweegt zelf iets te (laten) bouwen,
wat dan altijd nog goedkoper uitpakt dan een oude FRU of een moderne lastdecoder.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Mark D. op 31 december 2018, 17:24:18
Veldspoel door magneet vervangen

Ha ha, dat is voor andersom. Decoder is handigst
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: Te 2/2 op 02 januari 2019, 23:09:55
Decoder is handigst
Of het andersom is of niet, maakt geen moer uit: ANW (Medemblik) heeft ze in drie smaken, lees en kies de goede FRU (Fahr Richtungs Umschalter). Het hangt er helemaal af van wat je hobby voor jou inhoudt of andersom daadwerkelijk handiger is. Een TAMS decoder koop je nieuw vanaf 15 euro. Veldspoel door magneet vervangen? Waarom zou je? Wat je aan elektronica nodig hebt kost je misschien 3 tot 4 euro max., en dan sla je niet in bij Ali.

Op een beurs kocht ik een stapeltje van een digitale ombouwer, pak 'm beet 4 € per stuk. Hij blij, ik blij.
Ik bedoel maar: knutsel je graag, dan bouw je er zelf 3 voor de prijs van 1 goedkope decoder. Is dat je hobby niet, kijk dan eens rond op beurzen of of vraag op het forum in het verkoophoekje. Maar ga niet gelijk voor een decoder, tenzij je de geldpest hebt. 

En dat is de reden waarom ik dit draadje naar boven heb gehaald. De essentie ontbrak.
Er staan halve beweringen in. Dingen die niet te koop zouden zijn, en dat wel zijn, aanbevelingen die niet persé goedkoper of beter zijn, en uiteindelijk gaat het alleen maar om de vraag of je analoog 2-rail naar analoog 3-rail kunt ombouwen, en dat kan gewoon, nog steeds, op de zelfde manier, net als vroeger.

Je kunt het ombouwen ook laten, en de baan zelf zo ombouwen dat je 2- en 3-rail door elkaar rijdt, bijvoorbeeld blokgestuurd. Ik ben er toe over gegaan toen ik de pest kreeg aan ongedocumenteerde, afgebroken, draadjes. De verhouding aantal loks : aantal blokken bepaalt wat goedkoper uitpakt.
Titel: Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
Bericht door: henk op 03 januari 2019, 07:25:38
Alle ombouwmogelijkheden die je noemt, staan wel degelijk in het draadje Jan Willem. Ruud wijst er op dat de FRU nog te koop is en Klaas geeft aan dat een electronisch omschakeldevice goed zelf is te bouwen. Topicstarter gaat daar alleen niet op in.

En de decoder wordt ook genoemd ja. Stelt topicstarter wel vragen over dus dan gaat het verder over de decoder. Dat is alles. Hoef je echt niet de zenuwen van te krijgen. Niet iedereen heeft zin zelf een schakeling in elkaar te (laten) knutselen of maakt zich druk over de prijzen die fabrikanten vragen voor wat electronica. En een decoder heeft zo zijn voordelen, zeker bij inbouw in een moderne tweerailloc met decoderplug en weinig ruimte. Je hoeft heus de geldpest niet te hebben om daarvoor te kiezen.