Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Martijn193
Vandaag
om 07:25:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog. (gelezen 5251 keer)
cvdl1952
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Gepost op:
12 april 2018, 11:51:54 »
Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.
Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.
Gelogd
borotof
Offline
Berichten: 683
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #1 Gepost op:
12 april 2018, 11:56:15 »
decoder inbouwen
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #2 Gepost op:
12 april 2018, 11:56:24 »
De meeste decoders snappen ook AC. Alleen ze vinden niet allemaal een te hoge puls even leuk. Vooral de oude M* trafo's kan de omschakelpuls (die 24V zou moeten zijn) makkelijk 30V+ zijn.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Gérard Drost
Offline
Berichten: 430
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #3 Gepost op:
12 april 2018, 12:40:44 »
Die oude blauwe trafo's van Märklin zijn tegenwoordig niet meer geschikt om de moderne decoders te schakelen. De oude trafo's zijn nog gebouwd in de tijd dat er 220 Volt uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig is dat 230 Volt. Bij 220 V primair zou de schakelpuls secundair 24 V moeten zijn. Bij 230 V wordt de schakelpuls hoger en niet alle decoders kunnen hier tegen. Bij een enkele keer schakelen en vervolgens alleen rijden zal het nog wel mee vallen. Maar bij veelvuldig schakelen, bijvoorbeeld bij rangeren, dan zal de decoder komen te overlijden.
Zorg dat je de actuele witte trafo's van Märklin hebt, dat voorkomt de nodige problemen.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #4 Gepost op:
12 april 2018, 12:49:43 »
Dat is echt niet de enige reden
De open klem spanning is altijd meer dan 24V geweest.
En 220V is nog altijd ruim binnen de toegestane marges en kan nog met regelmaat op het net staan. Zeker in oude wijken waar veel Tesla's en/of zonnepanelen liggen. Dus in praktijk is de 200V naar 230V stap niet zo spannend.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25274
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #5 Gepost op:
12 april 2018, 12:59:32 »
De overstap van 220 naar 230 heeft er niks mee te maken. Dat is door Märklin wel als reden opgegeven om de trafo's om te wisselen, maar de werkelijke reden was dat de schakelpuls altijd al veel hoger was dan de 24V die ze opgaven.
Wat dat elektronisch omschakelrelais betreft, dat is niet zo moeilijk zelf te bouwen. Op het internet is vast wel ergens een schema te vinden.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 13:07:14 door Klaas Zondervan
»
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Gérard Drost
Offline
Berichten: 430
Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #6 Gepost op:
12 april 2018, 13:53:05 »
Even mijn oude blauwe trafo getest: geeft bij de impuls secondair 28,1 V bij 225 V uit het stopcontact.
Grz,
Gérard Drost
Gelogd
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits
ruudns
Offline
Berichten: 6138
***
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #7 Gepost op:
12 april 2018, 14:52:09 »
Verkrijgbaarheid Elektronische omschakelrelais
Zover bekend levert Märklin deze relais niet meer echter Firma Uhlenbrock biedt deze nog aan onder hun bestelnr. 55700.
Opm: Bij Conrad NL kan deze ook besteld worden onder Conradnr.218798-89(prijs E.37,- anno 2011)
Bron:
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Gelogd
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0
).
borotof
Offline
Berichten: 683
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #8 Gepost op:
12 april 2018, 15:32:12 »
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling maar idd, blauwe trafo's niet gebruiken.
Gelogd
cvdl1952
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 4
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #9 Gepost op:
12 april 2018, 16:30:16 »
Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 16:35:37 door cvdl1952
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25274
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #10 Gepost op:
12 april 2018, 16:45:52 »
Citaat van: borotof op 12 april 2018, 15:32:12
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling
Werkt de lastregeling ook bij analoog bedrijf?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
borotof
Offline
Berichten: 683
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #11 Gepost op:
12 april 2018, 18:20:49 »
Waarom niet ?
edit : toch nog even nagekeken : de esu's vanaf v3, nieuwere marklins ook. Overigen dus hoogstwaarschijnlijk ook wel.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:14:44 door borotof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25274
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #12 Gepost op:
12 april 2018, 19:16:37 »
Waarom wel? Bij digitaal bedrijf zit de gewenste snelheid in de verzonden code. Maar welke referentie heeft de decoder bij analoog bedrijf om de snelheid te sturen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
borotof
Offline
Berichten: 683
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #13 Gepost op:
12 april 2018, 19:21:16 »
Wat dacht je van een bepaalde spanning ? In digitaal bedrijf worden er ook geen
exacte
absolute snelheden gestuurd.
«
Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:35:32 door borotof
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25274
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
«
Reactie #14 Gepost op:
12 april 2018, 20:46:41 »
Bij digitaal wordt juist wel een preciese snelheid gestuurd. De centrale stuurt een snelheidsstap, en de decoder bepaalt aan de hand van de snelheidscurve welke snelheid daar bij hoort.
Bij analoog de spanning als referentie? Dat is inderdaad het enige houvast. Maar ik heb daar toch mijn twijfels bij. Als een loc moet klimmen zal de snelheid verminderen. Om de snelheid in stand te houden moet de decoder de stroom laten toenemen. Als de stroom toeneemt zakt de spanning in en de trein gaat langzamer rijden. Dat is een scenario wat ik dus niet geloof.
Geen idee hoe het wel zou moeten werken, maar ik denk dat lastregeling analoog niet gaat.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.