Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door Ronald69
Vandaag om 01:30:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 00:57:37
Superen Röwa BR 215 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:29:31
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 januari 2019, 23:50:33
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door becasse
22 januari 2019, 23:11:23
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Frans Peeters
22 januari 2019, 23:04:54
Brawa Br 643.2 talent euregiobahn 0720 door Quinzeedied
22 januari 2019, 23:04:34
Ombouwen van een Loc (Merk Roco) door spock
22 januari 2019, 22:58:59
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door DJV
22 januari 2019, 22:45:49
welke decoder voor oude BRAWA ? door rudolf
22 januari 2019, 22:38:36
Artitec 2019 raad-draadje door NS8714
22 januari 2019, 22:31:22
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Pinkelpa
22 januari 2019, 22:28:38
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
22 januari 2019, 22:25:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 januari 2019, 22:20:33
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Noordernet
22 januari 2019, 22:19:45
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door mDDM
22 januari 2019, 22:10:40
Marklin K83 > Esu Ecos2 door PkAlfisti
22 januari 2019, 22:08:08
Korte pulsgever die afvalt en zo blijft zonder indrukken knop door 72sonett
22 januari 2019, 21:58:12
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door EgbertB
22 januari 2019, 21:54:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
22 januari 2019, 21:52:21
Court du Bouton, een enkelsporige Zwitserse Jura baan in H0 door Wim1969
22 januari 2019, 21:28:17
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Chris80
22 januari 2019, 21:26:52
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
22 januari 2019, 21:13:33
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door Dave.......
22 januari 2019, 20:54:06
Minimaal Digitaal maar met sound door rudolf
22 januari 2019, 20:37:45
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
22 januari 2019, 20:33:53
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
22 januari 2019, 20:31:55
3D/RM IG: Onshape - Wateringbury Railway Station door Hans van de Burgt
22 januari 2019, 20:21:12
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
22 januari 2019, 20:03:34
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Remco vM
22 januari 2019, 18:59:28
  

Auteur Topic: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.  (gelezen 1598 keer)

cvdl1952

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Gepost op: 12 april 2018, 11:51:54 »
Wat zijn tegenwoordig de mogelijkheden om gelijkstroom modellen om te bouwen naar Märklin analoog.

Voorheen bestonden er kleine elektronische omkeer relais maar die zie ik niet meer als te koop helaas, die werken prima.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2018, 11:56:15 »
decoder inbouwen  ;D

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2018, 11:56:24 »
De meeste decoders snappen ook AC. Alleen ze vinden niet allemaal een te hoge puls even leuk. Vooral de oude M* trafo's kan de omschakelpuls (die 24V zou moeten zijn) makkelijk 30V+ zijn.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2018, 12:40:44 »
Die oude blauwe trafo's van Märklin zijn tegenwoordig niet meer geschikt om de moderne decoders te schakelen. De oude trafo's zijn nog gebouwd in de tijd dat er 220 Volt uit het stopcontact kwam. Tegenwoordig is dat 230 Volt. Bij 220 V primair zou de schakelpuls secundair 24 V moeten zijn. Bij 230 V wordt de schakelpuls hoger en niet alle decoders kunnen hier tegen. Bij een enkele keer schakelen en vervolgens alleen rijden zal het nog wel mee vallen. Maar bij veelvuldig schakelen, bijvoorbeeld bij rangeren, dan zal de decoder komen te overlijden.
Zorg dat je de actuele witte trafo's van Märklin hebt, dat voorkomt de nodige problemen.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2018, 12:49:43 »
Dat is echt niet de enige reden :angel: De open klem spanning is altijd meer dan 24V geweest.

En 220V is nog altijd ruim binnen de toegestane marges en kan nog met regelmaat op het net staan. Zeker in oude wijken waar veel Tesla's en/of zonnepanelen liggen. Dus in praktijk is de 200V naar 230V stap niet zo spannend.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16572
    • Pagina van klaas
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2018, 12:59:32 »
De overstap van 220 naar 230 heeft er niks mee te maken. Dat is door Märklin wel als reden opgegeven om de trafo's om te wisselen, maar de werkelijke reden was dat de schakelpuls altijd al veel hoger was dan de 24V die ze opgaven.

Wat dat elektronisch omschakelrelais betreft, dat is niet zo moeilijk zelf te bouwen. Op het internet is vast wel ergens een schema te vinden.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 13:07:14 door Klaas Zondervan »
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 405
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2018, 13:53:05 »
Even mijn oude blauwe trafo getest: geeft bij de impuls secondair 28,1 V bij 225 V uit het stopcontact.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 5095
  • ***
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #7 Gepost op: 12 april 2018, 14:52:09 »
Verkrijgbaarheid Elektronische omschakelrelais
Zover bekend levert Märklin deze relais niet meer echter Firma Uhlenbrock biedt deze nog aan onder hun bestelnr. 55700.
Opm: Bij Conrad NL kan deze ook besteld worden onder Conradnr.218798-89(prijs E.37,- anno 2011)

Bron: https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #8 Gepost op: 12 april 2018, 15:32:12 »
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling maar idd, blauwe trafo's niet gebruiken.

cvdl1952

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2018, 16:30:16 »
Het grootste probleem is dus de overspanning van meer dan 24 V
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 16:35:37 door cvdl1952 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16572
    • Pagina van klaas
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2018, 16:45:52 »
Toch zou ik een decoder inbouwen, heb je meteen lastregeling
Werkt de lastregeling ook bij analoog bedrijf?
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2018, 18:20:49 »
Waarom niet ?

edit : toch nog  even nagekeken : de esu's vanaf v3, nieuwere marklins ook. Overigen dus hoogstwaarschijnlijk ook wel.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:14:44 door borotof »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16572
    • Pagina van klaas
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2018, 19:16:37 »
Waarom wel? Bij digitaal bedrijf zit de gewenste snelheid in de verzonden code. Maar welke referentie heeft de decoder bij analoog bedrijf om de snelheid te sturen?
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2018, 19:21:16 »
Wat dacht je van een bepaalde spanning ? In digitaal bedrijf worden er ook geen exacte absolute snelheden gestuurd.
« Laatst bewerkt op: 12 april 2018, 19:35:32 door borotof »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16572
    • Pagina van klaas
Re: Van gelijkstroom ombouwen naar Märklin analoog.
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2018, 20:46:41 »
Bij digitaal wordt juist wel een preciese snelheid gestuurd. De centrale stuurt een snelheidsstap, en de decoder bepaalt aan de hand van de snelheidscurve welke snelheid daar bij hoort.

Bij analoog de spanning als referentie? Dat is inderdaad het enige houvast. Maar ik heb daar toch mijn twijfels bij. Als een loc moet klimmen zal de snelheid verminderen. Om de snelheid in stand te houden moet de decoder de stroom laten toenemen. Als de stroom toeneemt zakt de spanning in en de trein gaat langzamer rijden. Dat is een scenario wat ik dus niet geloof.
Geen idee hoe het wel zou moeten werken, maar ik denk dat lastregeling analoog niet gaat.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.