Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61110 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #210 Gepost op: 20 maart 2020, 15:33:12 »
Dit blijft genieten  8) (y) (y)

Dat poppenhuis gerief waar is dat te verkrijgen ?

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #211 Gepost op: 20 maart 2020, 15:46:32 »
Dank heren.
Dat poppenhuis gerief waar is dat te verkrijgen ?
Als je zoekt op: “dollhouse 1/48 furniture” dan kom je ze zeker tegen.
https://www.ebay.com/itm/Miniature-Plastic-Furniture-on-Card-G1219-DOLLHOUSE-1-48-QUARTER-SCALE-/401960088109
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #212 Gepost op: 20 maart 2020, 18:56:41 »
Mooie techniek, met die roerstokken voor de pannen... (y)

Vriendelijke groet, Tis
********

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #213 Gepost op: 24 maart 2020, 21:43:06 »
Mooie techniek, met die roerstokken voor de pannen...
En goedkoop!  8)
Tussendoor ben ik even bezig geweest met het bij elkaar fröbelen van wat raamkozijnen en deuren.


▲ Materiaal van uit elkaar getrokken H0-locomotiefloodsen heeft de grootste kans van slagen.


▲ De ramen boven komen van Bahnhof Baden-Baden; een slooppakket van Volmer.


▲ De ramen boven de poort daar komen luiken voor en gaan we niet zien. Dat is het voordeel van Franse huizen; ze hebben vaak luiken die dicht kunnen.


▲ Deze verbouwde ramen komen uit een pakketje Rembrandthuis van Heljan. Zit nog met plakband vast omdat de vensterbank nog in de verf moet.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #214 Gepost op: 25 maart 2020, 17:11:07 »
 (y)Het blijven gaven huizen, en ik vindt het geinig hoe je snel een huis uitelkaar en weer in elkaar zet, zonder schijnbare schade (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #215 Gepost op: 25 maart 2020, 18:32:46 »
Wederom erg fraai  :o 8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #216 Gepost op: 25 maart 2020, 21:23:24 »
Dank voor de reacties.
(y)Het blijven gaven huizen, en ik vindt het geinig hoe je snel een huis uitelkaar en weer in elkaar zet, zonder schijnbare schade (y)
Foamboard en dat blauw isolatieplaat werken een stuk sneller dan dat ik met baksteenplaat m'n mesjes kapot snij om een H0-gebouw in elkaar te fröbelen.


▲ Tussendoor heb ik voor het wat hoge raam een hekje gezet... zodat die Franse Preisertjes niet naar beneden flikkeren.  :)


▲ Ik weet niet of ik dat al had laten zien, maar de hemelwaterafvoer zit in de zinkverf.

Ik had van dit Franse diorama best nog wel een Brits diorama kunnen maken en qua bouwstijl had dat ook wel gekund, maar na vandaag niet meer:


▲ ...want de eerste opschriften zitten op de gevels. Dat ik een schoenmaker heb gekozen is niet geheel toevallig omdat mijn familie verbonden is met het Spaanse Cordoba en het schoenmakersgilde Corduwanier. Ik heb nog een aantal slecht gegoten Chinese namaak-Preisertjes en dat weten ze nog niet, maar hun afgeknipte voetjes komen in de etalage van de schoenmaker te liggen..


▲  Het hoekhuis naast de slagerij wordt een café met een weinig creatieve naam. Ik heb nog even ’Café la Pute Cabane’ overwogen, maar dit lijkt wal neutraler.


▲ Onder het raam komt nog een Pernod-reclame en zodra ik het dak kan vastzetten, wordt de hemelwaterafvoer aangesloten en kan die regenpijp zinkkleurig worden geschilderd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #217 Gepost op: 26 maart 2020, 08:11:13 »
 (y) Hoe heb je de dakgoten en regenpijpen gemaakt?

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #218 Gepost op: 26 maart 2020, 09:07:42 »
Dat is allemaal al heel sfeervol, ik volg dit met belangstelling.

Groeten,
Gerard

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #219 Gepost op: 26 maart 2020, 10:54:32 »
Dank voor jullie complimenten.
(y) Hoe heb je de dakgoten en regenpijpen gemaakt?
Aanvankelijk gebruikte ik voor de dakgoten van die milkshake-rietjes die ik dan over de lengte halveerde. Maar die rietjes worden daar niet echt beter van. Terugkijkend heb ik dakgoten op verschillende manieren gemaakt. Styreenplaat heb ik in verschillende diktes liggen en ook flinterdun, waar ik meestal de dakgootsteunen van heb gemaakt.


▲ Deze dakgootsteunen zijn onderdelen van een H0-perron-overkapping. En als je denkt een stel mooie dakgootsteunen te hebben gevonden dan kun je ze maar één keer gebruiken. Je kunt immers niet elk huis met dezelfde dakgoten voorzien. Die aluminium-kleurige stripjes komen van een rol aluminium tape dat gebruikt wordt om luchtkanalen mee af te dichten; te koop bij elke bouwmarkt. Je kunt er ook de binnenkant van huizen mee lichtdicht plakken.


▲ Deze dakgoot ziet er vrij netjes uit en heb ik denk ik uit een styreen buisje gesneden.


▲ Bij deze dakgoot heb ik een stuk dun styreen om een stuk metaal gevouwen. Met een aansteker het styreen verhitten en dan blijft het spul in vorm.
Regenpijpen  maak ik van gietbomen die ik glad schuur, met een aansteker warm maak en in de gewenste vorm buig. Dit keer heb ik als beugels nietjes gebruikt die ik om de regenpijp heen buig en in de muur prik. Maar soms gebruik ik ook op maat geknipte krimpkousjes als muurbeugels.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #220 Gepost op: 30 maart 2020, 11:33:14 »
Frankrijk is het land van de luiken. Er bestaat niets wat het uiterlijk van een huis meer bepaalt dan vorm en kleur van de luiken. Iedere streek heeft zijn eigen type luiken, en de luiken worden ook ijverig gebruikt: ’s avonds dicht en ’s morgens open. In tegenstelling tot de Nederlanders houden Fransen niet van inkijk.


▲ Luiken met lamellen.


▲ Waar die Fransen meesters in zijn is het weatheren van hun huizen. En let ook even op het creatieve metselwerk.


▲ Een beetje snij- en plakwerk.


▲ Even een paar luiken om te testen.

De schoenmaker is met de noorderzon vertrokken.

 
▲ Er zat blijkbaar geen handel in schoenen en zo’n etalage met 1:45 schoenen zou niet echt uit de verf zijn gekomen, dus heb ik er maar een melkboer van gemaakt. Boter, kaas en eieren doen het hopelijk beter.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #221 Gepost op: 30 maart 2020, 12:25:22 »
Schoenmaker blijf bij je boter, kaas en eieren. Of zoiets.  ;)

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #222 Gepost op: 30 maart 2020, 12:53:19 »
Dat bedoel ik maar:
En nog een paar puntjes op de i.


▲ De muur tussen de schoenmakertje en de terraswoning zit er inmiddels ook in en het raampje bovenin staat in de verf.


▲ De Franse Preisertjes kunnen inmiddels ook ansichtkaarten versturen. Met zo’n Franse brievenbus weet je eigenlijk nooit of de post ook echt aankomt. Ik heb die dingen nooit vertrouwd.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #223 Gepost op: 30 maart 2020, 13:02:14 »
Mooi hoekje zo...
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #224 Gepost op: 31 maart 2020, 10:04:12 »
Dankjewel Bart.
(Kleine update)

▲ Het bovenste raam is een stuk groter dan het raam eronder. Waarom ik dat gedaan heb weet ik eigenlijk niet meer.


▲ Dus heb ik wat gesmokkeld en nu zijn beide ramen even groot. Ik denk niet dat iemand het doorheeft. 8)

Voordat ik met wat interieurwerk ga beginnen, wil ik eerst precies uitvogelen in welke schaal ik dat ga doen: 1:48, 1:45 of 1:43. En dat laat ik afhangen van de beschikbare Preisertjes. Preiser heeft in 1:43 eigenlijk maar drie setjes onbeschilderde figuren: zittende en staande figuren. De rest is beschilderd en dat doe ik liever zelf.


▲ De staande figuren...


▲ ...en de zittende figuren heb ik inmiddels besteld en zullen ergens deze week bezorgd worden.
Voor m’n schildersatelier boven de slagerij moet ik nog wel een schilder en een model vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing