Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Jeronimos
Vandaag om 15:56:35
Bisonkit verdunner door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:46
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 15:01:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:30:51
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:03:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:36:18
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:34:47
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
  

Auteur Topic: Probleem met soldeerbout  (gelezen 16432 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25269
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #60 Gepost op: 24 november 2006, 23:57:15 »
Het probleem van smeltende bielzen wordt niet veroorzaakt door een te groot vermogen, maar treedt juist op als de bout een te klein vermogen heeft.
De clou van het solderen is dat de railstaaf de smelttemperatuur van het soldeer moet bereiken. En dat liefst zo snel mogelijk, dus een bout met zo groot mogelijk vermogen. Bij een te kleine bout duurt het opwarmen van de rail te lang, en dan gaan juist de bielzen smelten.

Nou moet je natuurlijk ook niet overdrijven. Ik heb b.v. ook een bout van 80 watt, maar de stift daarvan is zo dik dat die niet tussen de bielzen past. Voor het gewone werk heb ik een bout van 25 watt, de punt daarvan past net tussen twee bielzen en is geschikt voor het solderen van draadjes aan rails.

Bij al dit soort dingen geldt dat oefening de beste leermeester is. Ga gewoon proberen, en accepteer desnoods dat je daarbij een railstuk naar de gallemiezen helpt. Ik maak wel eens expres dingen stuk om te zien hoe ver je kunt gaan......

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #61 Gepost op: 25 november 2006, 06:21:49 »
Ik maak wel eens expres dingen stuk om te zien hoe ver je kunt gaan......

Je hebt een erg jeugdige inslag Klaas! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #62 Gepost op: 25 november 2006, 11:29:31 »
 En zoals Rik het voorstelt,is 25 Watt genoeg.
Tenzij het LGB rail is. ;D
  -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #63 Gepost op: 25 november 2006, 20:54:41 »
Laat ik nou net vandaag bij een Formido bouwmarkt een 25watt Weller soldeerboutje voor een tientje op de kop tikken. Kan ik me geen buil aan vallen dacht ik zo.

Is trouwens voor een printje solderen, 25watt niet te zwaar? Electronische componenten zijn toch aardig gevoelig....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25269
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #64 Gepost op: 25 november 2006, 22:28:24 »
Is trouwens voor een printje solderen, 25watt niet te zwaar? Electronische componenten zijn toch aardig gevoelig....
Gerrit,

hier stap je in dezelfde valkuil die ik hierboven heb beschreven. Een soldeerbout is niet gauw te zwaar. Als de punt dun genoeg is om er tussen te kunnen, dan doet het er niet zoveel toe hoeveel watt de bout is. Het gaat er om dat je snel kunt werken, en dan is een bout met een hoog wattage juist in het voordeel. Ik soldeer printen ook met een Weller van 25 watt.

En met de gevoeligheid van elektronische componenten valt het best mee. Ik heb een paar keer mogen zien hoe printen in een industrieel productieproces worden gesoldeerd. Die worden gedurende enkele seconden compleet ondergedompeld in een soldeerbad van 300 graden. Als je dat een keer hebt gezien dan ben je niet zo bang meer om componenten kapot te stoken.

In sommige databoeken staat hoelang je bij het solderen mag verhitten. Bijna altijd staat daar: 300 graden gedurende 10 seconden op 5mm afstand van de componentbehuizing. Ik verzeker je dat 10 seconden tamelijk lang is. Normaal gesproken duurt het solderen korter.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #65 Gepost op: 25 november 2006, 22:55:53 »
Nou, een beetje aan het proberen geweest met de soldeerbout en een stukje Tillig rail: met glasvezelstift bruinering op een stukje weghalen, vertinnen, draadeinde vertinnen en vlot aan elkaar solderen: ging prima, zonder versmolten railbedding etc. Erg leuk om te doen.

Nu alleen nog een dunnere stift in de soldeerbout: een 4,5mm is toch een beetje te breed.

Enneh: 25 watt is inderdaad voldoende!

Dank voor de tips en aanwijzingen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #66 Gepost op: 25 november 2006, 23:02:02 »
Hi,

Ik soldeer met een 50W weller. Al jaren. nog nooit iets kapot gestookt.
« Laatst bewerkt op: 26 november 2006, 23:30:38 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net