BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Sikje248 op 02 augustus 2006, 13:23:14

Titel: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Sikje248 op 02 augustus 2006, 13:23:14
Hoi,
Vandaag wilde ik wat draadjes aan railstaven solderen, maar het lukte echt niet ???
Ik gebruik een soldeerbout met een regelbare temperatuur, die meestal ingesteld staat tussen de 350 en 400 graden C
Verder gebruik ik soldeer met een harskern.
Als ik ga solderen maak ik altijd eerst het gedeelte even schoon met een vijltje, daarna verwarm ik het en doe ik er soldeer bij.
Elke keer als ik dit proces doe valt het gesoldeerde draadje er weer af of laat heel gemakkelijk los.
Heeft er iemand tips voor het solderen?
Heb ik misschien een nieuwe punt voor mijn soldeerbout nodig of moet ik de temperatuur verhogen?

Andere vraag: Ik heb een keer de soldeerbout op vol vermogen gebruikt, toen smolt de printplaat, kan dat gebeuren? Of hoort dat normaal niet?

Alvast Bedankt
mvg. laurens
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: V200-G2000 op 02 augustus 2006, 13:38:57
Vandaag wilde ik wat draadjes aan railstaven solderen, maar het lukte echt niet ???
Ik gebruik een soldeerbout met een regelbare temperatuur, die meestal ingesteld staat tussen de 350 en 400 graden C
Verder gebruik ik soldeer met een harskern.
Als ik ga solderen maak ik altijd eerst het gedeelte even schoon met een vijltje, daarna verwarm ik het en doe ik er soldeer bij.
Elke keer als ik dit proces doe valt het gesoldeerde draadje er weer af of laat heel gemakkelijk los.
Dan is de railstaaf waarschijnlijk van aluminium of iets anders waaraan je niet kunt solderen.

Citaat
Andere vraag: Ik heb een keer de soldeerbout op vol vermogen gebruikt, toen smolt de printplaat, kan dat gebeuren? Of hoort dat normaal niet?
Als de temperatuur erg hoog wordt kan de printplaat smeulen, afhankelijk van het gebruikte materiaal.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: mmhajvth op 02 augustus 2006, 13:39:55
allereest is het normaal gesproken de bedoeling printpaten te smelten
Tenzij aangegeven in de handleiding  ;D

Maar over die rails kan ik je 1 tip geven. Ee hebben er een tijd terug over gesproken, en het blijkt zo te zijn dat er een railsoort bestaat die door het materiaal van de rails inderdaad niet te solderen is. (Helaas weet ik niet meer welke dat is  :-[) iig niet de FL* moderne rails. Ik dacht maar weet dus niet zeker, dat het een Markin type was.
Welke rails heb jij is dan natuurlijk een logische vraag

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Sikje248 op 02 augustus 2006, 14:01:28
Hoort het dat printplaten smelten? Nou niet zoals ik het hier had ;)

Ik gebruik de oude fleischmann rails, gewoon koper. Het is nogal oud en dus vies, maar maak het goed schoon voordat ik soldeer.
En mijn soldeerpunt vernieuwen, heeft dat nog zin?
mvg. laurens
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Marijn op 02 augustus 2006, 14:03:57
Blijkt het hier toch om Märklin te gaan:

Neem contact met GM&S te Haarlem, bestel daar een flesje Low-melt soldeer vloeimiddel.
Eventjes met een tandestoker wat van dit vloeimiddel aanbrengen op plaats waar het draadje moet komen en hopsa, je soldeer vloeit netjes op de spoorstaaf.

Tis mij ook gelukt met dit spul :)  

[edit] Probeer het voor de fleischmann rails ook eens met dit vloeimiddel  [/edit]

Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Biem op 02 augustus 2006, 14:07:40
Als het bij mij niet lukt, gebruik ik eerst s-39,soldeervloeistof, te verkrijgen bij de lokale bouwmarkt
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Marijn op 02 augustus 2006, 14:11:25
Gebruik GEEN S-39, is echt een afrader dit spul soldeert goed maar vreet spoorstaaf, echt een no-go.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: mmhajvth op 02 augustus 2006, 14:12:04
Gebruik nooit S-39 op een printplaat!
ik weet het jij hebt het over rails maar voor het geval iemand denk kom kijken of ik zo beter printplaten kan solderen.....

Nooit doen dus!

m.v.g.

Mark

S-39 vreet aan de plaat, en dat kost je dus uitendelijk je plaat! En dat is zonde van het geld, tijd, en werk dat je er in hebt gestopt!
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Sander op 02 augustus 2006, 17:07:16
Heb zelf ook de oude F* rails, das trouwens messing en geen koper, maar dat terzijde.

Ook ik soldeer mijn draden op de rails, echter heb ik mezelf afgeleerd om de rails eerst schoon te maken. Mijn idee is namelijk dat mijn draad veel makkelijker aan de rails gaat vast zitten wanneer deze smerig is.

Duw je soldeerbout goed tegen het messing aan, liefst op 1 plek, zodat de spoorstaaf goed heet wordt. Veel tin laten vloeien je zal zien dat op een gegeven moment alleen een puntje tin zich aan de rails hecht. Nieuwe druppel tin op de bout, draadje er bij en weer dat puntje verwarmen(liefst zo snel mogelijk achter elkaar, zodat de spoorstaaf weinig tot geen tijd heeft om af te koelen). Werkt hier prima!!

mvg,
 Sander
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Richard van Dijk op 02 augustus 2006, 18:31:34
dit is ook de manier hoe ik het bij gedaan heb. werkt perfect en zit ook nog eens super vast.

groetejs Richard
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 02 augustus 2006, 19:43:17
...... Mijn idee is namelijk dat mijn draad veel makkelijker aan de rails gaat vast zitten wanneer deze smerig is.
Dat vind ik een heel raar idee. Schoonmaken is toch beter. Even krabben met de punt van een naaldvijltje tot het blinkt, en een beetje groeven er in wil ook wel helpen voor de hechting.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Hans Ko op 02 augustus 2006, 19:50:53
Hallo,

Misschien een overbodige opmerking maar als je wilt solderen zorg je eerst dat de beide delen die je wilt verbinden vertind zijn: schoonmaken met b.v. schuurpapiertje, dan verhitten en dan een klein beetje soldeertin erbij door dit tegen het voorwerp te houden, niet tegen de soldeerbout.
Het soldeer vloeit dan en vormt geen bolletjes/druppeltjes. Als het soldeer niet netjes vloeit zal er ook geen goede hechting ontstaan.
Als beide delen goed zijn vertind hoef je de delen allen maar tegen elkaar te houden en met de solderbout te verwarmen totdat het soldeer in elkaar overvloeit. Zo krijg je een goede en mooie soldeerverbinding zonder grote klodders soldeertin

Vr groet,

Hans
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: tuurtje op 02 augustus 2006, 23:41:01
Citaat
Dat vind ik een heel raar idee. Schoonmaken is toch beter. Even krabben met de punt van een naaldvijltje tot het blinkt, en een beetje groeven er in wil ook wel helpen voor de hechting.

Ik ben het helemaal met Klaas eens. Messing en koper laten zich prima solderen. Zodra er een oxide laagje op de rails zit wordt het moeilijker.
Het lukt wel op een gegeven moment, maar of dat een betrouwbare verbinding is, wie weet, misschien voor nu maar over een aantal maanden.
Dus ik zorg er ook voor dat de rails blinkt, gebruik een iets zwaardere soldeerbout zodat het plekje sneller op de smelt temperatuur van het soldeertin is en de las is gelegd

Art
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: V200-G2000 op 02 augustus 2006, 23:55:46
Ik heb Fl profirail en daar is het niet echt handig en zeker niet mooi om de draden aan de rails te solderen. Daarom soldeer ik de draden aan de raillassen en wel aan de onderkant. De raillas is van een bepaald metaal dat er uitziet alsof je er niet aan kunt solderen, maar na even vijlen, vertinnen (met een gewone soldeerbout van 40 W en tin met harskern), draadeinde vertinnen, even tegenelkaar aan met de soldeerbout en klaar. Het is dus helemaal niet nodig om een zware soldeerbout te moeten gebruiken, de onderdelen langdurig heet te maken, S-zoveel te gebruiken, grote hoeveelheden tin. Als dat toch moet, dan weet je dus niet hoe je goed moet solderen (sorry, maar ik moest dat laatste toch even kwijt).
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas1.jpg)
(http://www.richardkrol.nl/temp/raillas2.jpg)
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: mmhajvth op 03 augustus 2006, 00:35:05
WOW
ik kijk eigenlik meer op van de foto kwaliteit!
Dat is echt netjes in beeld gebracht.

Maar de soldeer ziet er ook netjes uit hoor ;D

m.v.g.

Mark
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Monobrachius op 03 augustus 2006, 09:06:57
Richard, het ziet er netjes uit. De Profi's van mijn vader voorzie ik ook op deze manier van stroom. Zonder soldeervloei gaat het goed, maar met soldeervloei gaat het zoveel makkelijker. Vroeger was ik er ook geen fan van, maar ik heb het ooit eens geprobeerd en alles gaat zoveel sneller en het ziet er ook beter uit (het soldeer verdeelt zich netjes). Zelf gebruik ik hiervoor S-65 (nog nooit in de lijstjes gehoord, dus of dit ook zo vreselijk slecht is weet ik niet). Een klein drupje op de raillas, warme bout er even overheen strijken en hij is prachtig vertint, niks vijlen. Volgens mij is het zelfs nog iets steviger dan zonder vloei solderen (raillassen die we vroeger soldeerden willen nog wel eens een draadje kwijtraken).

Groeten Henk
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Flip op 03 augustus 2006, 16:25:33
Heb zelf ook de oude F* rails, das trouwens messing en geen koper, maar dat terzijde.

Ook ik soldeer mijn draden op de rails, echter heb ik mezelf afgeleerd om de rails eerst schoon te maken. Mijn idee is namelijk dat mijn draad veel makkelijker aan de rails gaat vast zitten wanneer deze smerig is.



mvg,
 Sander

 Dat is het eerste wat ik daarvan hoor. Dan zal hij blijven plakken!

Flip
 
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Flip op 03 augustus 2006, 16:28:21
Richard, het ziet er netjes uit. De Profi's van mijn vader voorzie ik ook op deze manier van stroom. Zonder soldeervloei gaat het goed, maar met soldeervloei gaat het zoveel makkelijker. Vroeger was ik er ook geen fan van, maar ik heb het ooit eens geprobeerd en alles gaat zoveel sneller en het ziet er ook beter uit (het soldeer verdeelt zich netjes). Zelf gebruik ik hiervoor S-65 (nog nooit in de lijstjes gehoord, dus of dit ook zo vreselijk slecht is weet ik niet). Een klein drupje op de raillas, warme bout er even overheen strijken en hij is prachtig vertint, niks vijlen. Volgens mij is het zelfs nog iets steviger dan zonder vloei solderen (raillassen die we vroeger soldeerden willen nog wel eens een draadje kwijtraken).

Groeten Henk

 Ik gebruik in geval van nood ook vloeisel. Was het nadien met alkohol zoveel mogenlijk weg.

Flip
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: V200-G2000 op 03 augustus 2006, 17:20:42
Betreffende soldeervloeistof S-zoveel: ik gebruik al jaren dit rotspul niet meer, het is vies, kleverig en na het solderen moet je de gesoldeerde onderdelen weer schoonmaken. Ik gebruik soldeer met harskern en dat voldoet prima. Alleen bij gas en waterleidingen in schaal 1:1 gebruik ik het nog, maar dan heb ik ook geen soldeerbout, maar een brander ;)
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: RoSoft op 14 augustus 2006, 11:32:14
WOW
ik kijk eigenlik meer op van de foto kwaliteit!
Dat is echt netjes in beeld gebracht.

Maar de soldeer ziet er ook netjes uit hoor ;D

m.v.g.

Mark

Ik heb toch een beetje mijn twijfels bij de kwaliteit van de soldering zelf. Het soldeer is niet of nauwelijks uitgevloeid, het ziet er uit als een koude las.

Mvg
Wim
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Sikje248 op 14 augustus 2006, 12:38:45
Bedankt voor alle reacties, het gaat nu beter aan de hand van de tips

Hoe kijken jullie verder tegen soldeervet aan? Als je het goed schoon maakt na het gebruik.

mvg Laurens
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: RoSoft op 14 augustus 2006, 12:52:20
Laurens,

Wat voor soldeer gebruik je?
Is dat harskern soldeer. Of is het soldeer zonder vloeimiddel?
Ik denk dat het probleem meer bij het gebruikte soldeer gezocht moet worden dan bij de gebruikte soldeerbout.

Mvg
Wim
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 augustus 2006, 13:04:03
Hoe kijken jullie verder tegen soldeervet aan?
Voor klusjes zoals het solderen aan rails gebruik ik vaak een heel klein kloddertje soldeervet. Dat bevordert het vloeien van het soldeer.
Als soldeer gebruik ik voor alles elektronicasoldeer 60/40 met harskern.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: DelticPower op 14 augustus 2006, 13:20:06
Hallo Richard/ V200.

Heb net de foto (knappe foto) van de raillas zitten bekijken, en als je deze een beetje vergroot zie je toch dat het een slechte soldering is.
De soldeer is niet doorgevloeid. De draad zit als het ware geplakt en zal na wat belasting los raken. Zo te zien is de temperatuur nog te laag geweest. Wat is de raillas voor materiaal? misschien is het beter de draad aan de rail te solderen, of andere raillassen te gebruiken.
Groeten van Jan.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: direstraits op 08 oktober 2006, 09:09:05
Daar kom je maar op een manier achter:
Als je aan het draadje gaat trekken en de verbining blijft heel dan weet je dat het een geslaagde soldeerlas is maar breekt ie dan weet je dat het niet zo is.

Een soldeerlas kan best wat hebben aan gewicht minst het goed is gesoldeert natuurlijk.

Gr martijn v/d horst
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 08 oktober 2006, 12:32:59
Hier even wat tips voor een goede soldering:

Maak gebruik van tin met harskern. Gebruik in geen geval loodvrij-soldeer. Dit is tegenwoordig in een hoop gevallen bij professioneel gebruik verplicht, maar niet in de hobby-wereld. Dit maakt het alleen maar moeilijker voor een niet-ervaren soldeerder.

Alseerste beide te solderen zijden voorvertinnen, dus in dit geval zowel de draad als de las. Leg de draad op het voorvertinde vlak en verwarm dit geheel met de soldeerbout. Zorg er voor dat je het geheel zo min mogelijk beweegt. Houd de bout niet te lang, maar ook niet te kort op het te solderen vlak. Te kort zorgt voor een slechte vloeiing en te lang zorgt er voor dat al je vloeimiddel verdampt (de grote rookwolk..)

Een goede soldering is te herkennen aan een glad oppervlak. indien het tin dof is, dan is het te lang verwarmd geweest. Ook heeft een goede soldering aflopende zijden, dus geen bolletje. Dan is er te veel tin gebruikt en, zoals op de foto van Richard te zien is, een slechte hechting. het tin loopt ter hoogte van de las naar binnen toe ipv naar buiten. Als, zodra je de soldeerbout weg haalt, het tin aan de bout blijft plakken (te zien op de foto van Richard aan het kleine omhoog stekende puntje) is er geen vloeimiddel meer aanwezig. Kortstondig even verwarmen en een klein beetje vers tin toevoegen.

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.

mvg,

Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Harry op 08 oktober 2006, 14:29:49
Goede informatie. Indien er geen vloeimiddel meer aanwezig is, heb je de boel dan te lang verhit?
En indien je te veel soldeer gebruikt hoe kun je dit het beste verwijderen?
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Dirk J op 08 oktober 2006, 16:31:59
... indien het tin dof is, dan is het te lang verwarmd geweest.

De meest voorkomende oorzaak van een dof oppervlak is m.i. het bewegen van de verbinding tijdens het stollen, wat tevens een slechte verbinding oplevert.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Dirk J op 08 oktober 2006, 16:35:57
Indien er geen vloeimiddel meer aanwezig is, heb je de boel dan te lang verhit?
Tamelijk nogal. Goed solderen is voor een belangrijk deel ook snel werken, dat wil zeggen niet langer verwarmen dan nodig is. Een normale verbinding maak je in enkele seconden. Heb je meer tijd nodig om het soldeer te laten vloeien, dan is de bout te licht voor het werk dat je doet (indien je tenminste niet probeert om vieze / geoxideerde zaken te solderen).

En indien je te veel soldeer gebruikt hoe kun je dit het beste verwijderen?
Met een desoldeerpomp (voor een paar euro te koop bij de elektronicazaak) of met tinzuiglitze (idem).
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Harry op 08 oktober 2006, 18:56:15
Oké bedankt. Komt bij mij af en toe voor. Heb ook niet zo'n hele zware soldeerbout. 12 Watt oid. Indien soldering gereed, pak ik de draad altijd even vast en doe een 'trek' proef. Altijd vast (tot nu toe).
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 oktober 2006, 20:15:25
Heb ook niet zo'n hele zware soldeerbout. 12 Watt oid.
Dat is voor het solderen van printplaten wel genoeg. Voor het solderen aan rails is het te licht, daar kun je beter 25 watt voor nemen.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Harry op 08 oktober 2006, 21:07:37
Bedankt voor de info. Vindt het trouwens wel een fijn ding. Alle bedrading onder de baan soldeer ik er ook mee. Solderen, testen en afwerken met krimpkous. Onder de baan zit bij mij geen stekkerverbindingen. Alleen bij de bakovergangen. Niet dat dat er veel zijn tot nu toe 2, maar toch.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 09 oktober 2006, 22:17:03
De meest voorkomende oorzaak van een dof oppervlak is m.i. het bewegen van de verbinding tijdens het stollen, wat tevens een slechte verbinding oplevert.

Klopt helemaal... Ik was even te snel met typen...

Als het te lang verwarmd is, dan wordt het tin stroperig cq plakkerig.  Als de soldering dof is, is er inderdaad iets bewogen tijdens het stollen van het tin. Indien er gebruikt wordt gemaakt van een soldeerstation met regelbare temperatuur, stel deze dan in rond de 350 a 375 graden. Hoger zorgt er voor dat het vloeimiddel veel sneller verbrand

overigens is het wel zo als er loodvrij-tin gebruikt is, dat de soldering altijd dof wordt. Gelukkig is dit in de hobby-branche niet verplicht, dus: niet gebruiken! Dit maakt het solderen alleen maar lastiger.

mvg,

Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: johnvg op 20 oktober 2006, 13:05:41
In de huidige Elektuur staat een stukje over soldeerstations. Mischien dat daar nog wat nuttige informatie staat.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 08 november 2006, 16:33:20
Hallo,

Omdat ik mijn modelspoorhobby weer ter hand wil nemen, waarbij ik onder andere ook wat wil gaan prutsen met electronica even een vraag over electronica solderen: decoders etc. zijn nogal teer, welke temperatuur moet je dan instellen op een soldeerstation?

Weet iemand een goed maar niet overdreven complex of duur soldeerstation te koop? Conrad verkoopt veel modellen maar ik zou niet weten welke te kiezen.
Graag jullie advies.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 09 november 2006, 00:54:15
Gerrit vroeg:
Welke temperatuur moet je dan instellen op een soldeerstation?
ouderwets soldeertin, dus niet loodvrij, smelt al bij zo'n 250 a 275 graden. Het mooist is, als het printen betreft met normale solderingen, om te solderen met een soldeerbout ingesteld op zo'n 350 graden. Heb je grote vlakken te solderen, ga dan naar zo'n 400 a 425 graden. Zet hierna wel weer terug aangezien het niet goed voor je soldeerpunt is als deze te lang op hoge temperatuur staat.

Citaat
Weet iemand een goed maar niet overdreven complex of duur soldeerstation te koop? Conrad verkoopt veel modellen maar ik zou niet weten welke te kiezen.
Graag jullie advies.
Kijk eens in de Elektuur van oktober staat een artikel over soldeerstations. Ik denk dat je daar wel de nodige info vanadaan kan halen. Uiteraard hoef je geen Weller te nemen, alhoewel die het wel altijd goed doen  ;) ze zijn in verhouding alleen een beetje prijzig, maar wel goed!

mvg, Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 november 2006, 07:51:19
ouderwets soldeertin, dus niet loodvrij, smelt al bij zo'n 250 a 275 graden.
Soldeer 60/40 wat we voor elektronica gebruiken smelt al bij 181 graden.
De bout moet iets heter zijn, 300 á 350 graden is goed. Het gaat er nl. om dat je de zaak zo snel mogelijk op de smelttemperatuur krijgt, zodat de warmte weinig tijd krijgt om zich te verspreiden.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 09 november 2006, 09:21:07
Ah, bedankt voor de tips. Kan ik weer even mee vooruit. Is Weller trouwens de enige bekende/goede fabrikant van soldeerstations?
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: stig op 09 november 2006, 13:23:19
Nee, een van de. Ersa maakt ook goede stations. D'r zullen er vast nog meer zijn.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 09 november 2006, 23:00:23
Soldeer 60/40 wat we voor elektronica gebruiken smelt al bij 181 graden.
De bout moet iets heter zijn, 300 á 350 graden is goed. Het gaat er nl. om dat je de zaak zo snel mogelijk op de smelttemperatuur krijgt, zodat de warmte weinig tijd krijgt om zich te verspreiden.

Ik kon het mij al niet voorstellen, en aangezien mij soldeerbout hiernaast mij toch nog aan stond even geprobeerd. Bij 200 graden smelt het tin (63%tin) niet. pas bij 225 begint het te smelten, maar nog niet echt van harte. Mijn ervaring (toch al zo'n slordige 20jaar) is dat zo'n 350 graden toch minimaal is bij het solderen van printen. Anders ben je je warmte wel erg snel kwijt. Zeker als er een aardig kopervlak aanvast hangt.

mvg,
Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 10 november 2006, 18:03:59
Op de website van Weller heb ik eens rondgekeken voor informatie over loodvrij solderen maar dat valt niet mee als ik alle voorzorgen en waarschuwingen lees. Heeft iemand van jullie ervaring met loodvrij solderen?

Weller heeft een leuk instap soldeerstation met digitale temperatuuraanduiding. De temperatuur kan variëren van 150 tot 450 graden maar toch is volgens Conrad dit station niet geschikt voor loodvrij solderen. Wie kan mij uitleggen waarom?
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Wouter op 10 november 2006, 20:05:44
Niet allen de temperatuur gaat omhoog met loodvrij solderen, ook je soldeerpunten dienen van een ander materiaal te zijn dan standaardpunten = temperatuurkwestie.
Vandaar dat de Conrad vermeld dat deze niet geschikt is, zullen wel geen geschikte soldeerpunten voor gemaakt zijn.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 10 november 2006, 20:19:27
Niet allen de temperatuur gaat omhoog met loodvrij solderen, ook je soldeerpunten dienen van een ander materiaal te zijn dan standaardpunten = temperatuurkwestie.
Vandaar dat de Conrad vermeld dat deze niet geschikt is, zullen wel geen geschikte soldeerpunten voor gemaakt zijn.

Hm, 450 graden is toch ruim voldoende voor loodvrij solderen? Volgens de specificaties kan het station deze temperatuur halen dus dan zal de punt dit toch ook wel kunnen verdragen dunkt me.

Is loodvrij solderen moeilijker dan met lood?
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Wouter op 10 november 2006, 21:00:32
Laten we het zo zeggen; als je al heel veel hebt gesoldeerd (ik ook beroepsmatig) dan is het even wennen qua timing. Je soldering glimt je ook niet meer tegemoed, het is anders en toch ook weer niet.....dus
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 10 november 2006, 21:23:46
Laten we het zo zeggen; als je al heel veel hebt gesoldeerd (ik ook beroepsmatig) dan is het even wennen qua timing. Je soldering glimt je ook niet meer tegemoed, het is anders en toch ook weer niet.....dus

Niet eerder last van verbrande componenten of zo? Als het anders is maar niet moeilijker dan kan ik beter een bout of station kopen voor loodvrij solderen lijkt me. Als het lood wegens milieu- of gezondheidseisen verminderd moet moet worden dan kun je er volgens mij op wachten dat over een paar jaar er geen loodhoudend soldeer meer is te krijgen.

Ik heb het artikel in Elektuur gelezen: €150,= is toch wel het minimum voor een goed soldeerstation.

Of toch maar die ene loc kopen?
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Harry op 10 november 2006, 21:29:39
Dat verbod zal dan waarschijnlijk gefaseerd gaan. Eerst een verbod op productie, daarna een verbod op verkoop en als laatste een verbod op gebruik. Dit is al getoond met meerdere en ook schadelijkere producten. Dus zo'n vaart zal het nog niet lopen. Zelf zal ik wel wat inslaan als het verbod op productie er komt.

offtopic: Dan moeten ze ook het lood solderen verbieden. Daar is ook nog steeds geen goede oplossing voor.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 10 november 2006, 21:50:31
Even een korte reactie omtrend loodvrij solderen:

Loodvrij solderen is alleen verplicht voor ptoductie, met uitzondering van onder andere luchtvaart en medische apparatuur. Voor de hobby is deze verplichting er niet. Uiteraard zullen veel componenten qua uitvoering steeds meer in de loodvrij-versie op de markt komen. Ikzelf zou adviseren om gewoon de lood-houdende tinsoorten te gebruiken. Zeker ook omdat je daarbij meer de controle over je soldering hebt. Als het glimt, is het goed. Bij loodvrij solderen heb je dit niet. Het is altijd dof. Ook oxideren je soldeerpunten heel erg snel. Na een paar uurtjes solderen met loodvrij soldeer en de ouderwetse soldeerpunten kan je de punt of weggooien, of heel grondig reinigen, en dit is niet gemakkelijk!. Loodhoudend tin zal altijd op de markt blijven, zeker voor de hobby, dus gewoon (blijven) gebruiken.

mvg,
Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 november 2006, 22:08:57
Ik kon het mij al niet voorstellen, en aangezien mij soldeerbout hiernaast mij toch nog aan stond even geprobeerd. Bij 200 graden smelt het tin (63%tin) niet. pas bij 225 begint het te smelten, maar nog niet echt van harte.
Dan kan ik maar één conclusie trekken: de temperatuuraanwijzing van je soldeerstation is niet correct.

Wat ik op internet heb gevonden: zuiver tin smelt bij 232 graden. De loodvrije solderen bestaan uit tin met een geringe toevoeging van koper en/of zilver. Die mengsels hebben smelttemperaturen tussen 220 en 230 graden.
Ik vond diverse vermeldingen dat loodhoudend soldeer een 30 à 40 graden lagere smelttemperatuur heeft, en dat komt aardig overeen met de 181 graden die ik op school heb geleerd.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: FreekH op 11 november 2006, 01:12:33
Wat is eigenlijk een goed merk soldeer voor elektronika/hobby-gebruik? Ik ben bijna door m'n lang geleden aangeschafte voorraad Amroh Superspeed heen.

Freek.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 november 2006, 09:50:59
Freek,
het merk doet er bij soldeer niet zo veel toe. Waar je op moet letten is de verhouding tin/lood, die moet (ongeveer) 60/40 zijn. Op de verpakking staat dan vaak zoiets als Sn 60/Pb 40.
Vertaling: Sn = stannum = tin, Pb = plumbum = lood.
En er moet harskern in zitten als vloeimiddel. Dat wordt vaak aangegeven met de Engelse benaming resin-core.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 13 november 2006, 13:42:27
Dan kan ik maar één conclusie trekken: de temperatuuraanwijzing van je soldeerstation is niet correct.

ik heb een andere colclusie:
het verschil tussen thoerie en praktijk.... ik ga er van uit dat de aanwijzing echt wel klopt. Ik heb namelijk behoorlijke goede ervaringen met Weller, en die ervaring is al zo'n ruim 25 jaar....

mvg,

Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 november 2006, 08:14:22
ik heb een andere colclusie:
het verschil tussen thoerie en praktijk....
Aha, daar hebben we het beroemde verschil tusen theorie en praktijk. Kun je dat eens uitleggen, want dat verschil bestaat niet. Als de boekjes zeggen dat soldeer 60/40 smelt bij 181 graden, dan is dat een praktijkgegeven en dat geldt dan voor iedereen.
Ben je niet toevallig bezig met soldeer 40/60?
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 14 november 2006, 17:07:42
Ik soldeer echt gewoon met 60/40. Daarbij komt dat ik een goedkoop tinsoort heb waarbij de verhouding 63/34,8/2,2 (tin/lood/flux) is, en die hoeft ook weer niet exact te zijn. Het kan een benadering zijn. En dat is het verschil tussen theorie en praktijk! En mijn ervaring is dat een temperatuur van rond de 370 graden het beste soldeert in de meeste gevallen. Als het echt grote vlakken/dikke soldeerpennen worden, dan gaat de bout echt richting de 400 graden.

mvg,
Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Peter Kleton op 14 november 2006, 17:25:21
 Hallo,
   Er wordt hier steeds over de stift temperatuur geschreven,maar even belangrijk is de dikte van de stift.Als je stift dun is,kan je wel gaan ''persen" met een hoge temperatuur (~Benodige warmte vermogen)maar je stift moet toch met een voldoende groot kontakt oppervlak de soldeerplaats kunnen verwarmen,als er door een grote metaalmassa veel warmte wegvloeit.
 Ik heb wel met 2 soldeerbouten tegelijk gesoldeerd,als de temperatuur te laag bleef. (Frame van een spoor 1m lok)
-Peter
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 november 2006, 19:15:37
Daarbij komt dat ik een goedkoop tinsoort heb waarbij de verhouding 63/34,8/2,2 (tin/lood/flux) is, en die hoeft ook weer niet exact te zijn. Het kan een benadering zijn. En dat is het verschil tussen theorie en praktijk! En mijn ervaring is dat een temperatuur van rond de 370 graden het beste soldeert in de meeste gevallen.
Nou nog een keer dan.
Als er op de verpakking staat 63/34,8/2,2 dan kun je er van uitgaan dat dat tamelijk exact is. Het verschil met 60/40 is ook tamelijk gering, en ik weet zeker dat beide soorten een smeltpunt hebben dat duidelijk onder de 200 graden ligt.

Dat je bout op 370 staat is een ander ding. Zodra de bout en het soldeertin met elkaar in aanraking komen gaat het soldeer smelten, en dat kost energie. M.a.w. de temperatuur van de stift zakt in elkaar. Bovendien moet je ook nog de aan elkaar te solderen materialen verhitten tot de smelttemperatuur. Dat moet het liefst snel gebeuren, en dat lukt het best als de temperatuur van de bout ruim boven het smeltpunt ligt.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: robin binsbergen op 14 november 2006, 21:47:36
Nou nog een keer dan.
Als er op de verpakking staat 63/34,8/2,2 dan kun je er van uitgaan dat dat tamelijk exact is. Het verschil met 60/40 is ook tamelijk gering, en ik weet zeker dat beide soorten een smeltpunt hebben dat duidelijk onder de 200 graden ligt.

Ok. je hebt helemaal gelijk. Je weet kennelijk exact welk tin ik hier heb staan. Ik ga wel verder met de praktijk, weet ik zeker dat ik goed zit. Ik soldeer tenslotte nog maar een slordige 25 jaar.....

mvg,

Robin
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 14 november 2006, 23:50:35
Je weet kennelijk exact welk tin ik hier heb staan.
Da's niet zo moeilijk, dat heb je me zelf verteld. ;D

PS: een interessante link in dit verband:
http://www.efdsolder.com/PDF/EFD_-_Alloy_%2B_Flux_Selection_Guide.pdf (http://www.efdsolder.com/PDF/EFD_-_Alloy_%2B_Flux_Selection_Guide.pdf)
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Patrick Smout op 15 november 2006, 00:40:59
Ik wil er toch nog even aan toevoegen dat het vermogen van de soldeerbout een heel belangrijk gegeven is bij het afkoelen van de punt.
Ik maak zelf gebruik van een Weller 50W soldeerbout maar met een temperatuurgeregelde punt. Temperatuur is 350°. Ik gebruik deze voor zowel het solderen van conventionele onderdelen (zelfs op kopervlakken werkt dit vrij aardig) maar ook SMD. Kost iets van een 50 EUR.

mvg,

Patrick Smout
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 24 november 2006, 23:11:56
In een ander draadje kreeg ik er geen antwoord op dus vraag ik het hier nog maar eens.
Welk wattage soldeerbout heb ik nodig om fatsoenlijk een draadje aan een rail te kunnen solderen? Aan de andere kant wil ik ook niet dat ik zo'n zware bout moet gebruiken dat kunstof bielsen in rook opgaan.

Hiervoor las ik dat 25 watt wel geschikt is, een winkelier raadde me aan minstens 40 watt te gebruiken.

Welke ervaringen hebben jullie? (of vraag ik naar de bekende weg?)
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: DE2225 op 24 november 2006, 23:31:35
Welk wattage soldeerbout heb ik nodig om fatsoenlijk een draadje aan een rail te kunnen solderen?
...
Hiervoor las ik dat 25 watt wel geschikt is, een winkelier raadde me aan minstens 40 watt te gebruiken.
@Gerrit (en andere belangstellenden ;D )
Er is op die vraag niet zomaar een antwoord te geven, met een 25W soldeerbout kun je bielzen smelten, maar ook een perfecte las maken. Datzelfde geldt voor een 40W of 50W bout.
Ik zelf vind het fijner om met iets meer vermogen te solderen, je maakt het onderwerp snel warm, kan snel de soldeerlas maken voordat de omgeving te warm wordt (je bielzen smelten...). Maar je ervaring speelt hier een grote rol, hoe meer je soldeert hoe makkelijker, sneller en mooier je een soldering maakt. In het begin zal er echt wel een bielsje sneuvelen, maar dat is ons allemaal overkomen :-|

Belangrijk hierbij is :
1) Niet te weinig vermogen
2) Een schone punt van de soldeerbout
3) Het juiste soldeer (harskern)
4) Een schoon onderwerp (rail/raillas en draad)
In willekeurige volgorde  ;)

Groetjes,

Rik
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 24 november 2006, 23:57:15
Het probleem van smeltende bielzen wordt niet veroorzaakt door een te groot vermogen, maar treedt juist op als de bout een te klein vermogen heeft.
De clou van het solderen is dat de railstaaf de smelttemperatuur van het soldeer moet bereiken. En dat liefst zo snel mogelijk, dus een bout met zo groot mogelijk vermogen. Bij een te kleine bout duurt het opwarmen van de rail te lang, en dan gaan juist de bielzen smelten.

Nou moet je natuurlijk ook niet overdrijven. Ik heb b.v. ook een bout van 80 watt, maar de stift daarvan is zo dik dat die niet tussen de bielzen past. Voor het gewone werk heb ik een bout van 25 watt, de punt daarvan past net tussen twee bielzen en is geschikt voor het solderen van draadjes aan rails.

Bij al dit soort dingen geldt dat oefening de beste leermeester is. Ga gewoon proberen, en accepteer desnoods dat je daarbij een railstuk naar de gallemiezen helpt. Ik maak wel eens expres dingen stuk om te zien hoe ver je kunt gaan......
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: stig op 25 november 2006, 06:21:49
Ik maak wel eens expres dingen stuk om te zien hoe ver je kunt gaan......

Je hebt een erg jeugdige inslag Klaas! ;D
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Peter Kleton op 25 november 2006, 11:29:31
 En zoals Rik het voorstelt,is 25 Watt genoeg.
Tenzij het LGB rail is. ;D
  -Peter
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 25 november 2006, 20:54:41
Laat ik nou net vandaag bij een Formido bouwmarkt een 25watt Weller soldeerboutje voor een tientje op de kop tikken. Kan ik me geen buil aan vallen dacht ik zo.

Is trouwens voor een printje solderen, 25watt niet te zwaar? Electronische componenten zijn toch aardig gevoelig....
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 november 2006, 22:28:24
Is trouwens voor een printje solderen, 25watt niet te zwaar? Electronische componenten zijn toch aardig gevoelig....
Gerrit,

hier stap je in dezelfde valkuil die ik hierboven heb beschreven. Een soldeerbout is niet gauw te zwaar. Als de punt dun genoeg is om er tussen te kunnen, dan doet het er niet zoveel toe hoeveel watt de bout is. Het gaat er om dat je snel kunt werken, en dan is een bout met een hoog wattage juist in het voordeel. Ik soldeer printen ook met een Weller van 25 watt.

En met de gevoeligheid van elektronische componenten valt het best mee. Ik heb een paar keer mogen zien hoe printen in een industrieel productieproces worden gesoldeerd. Die worden gedurende enkele seconden compleet ondergedompeld in een soldeerbad van 300 graden. Als je dat een keer hebt gezien dan ben je niet zo bang meer om componenten kapot te stoken.

In sommige databoeken staat hoelang je bij het solderen mag verhitten. Bijna altijd staat daar: 300 graden gedurende 10 seconden op 5mm afstand van de componentbehuizing. Ik verzeker je dat 10 seconden tamelijk lang is. Normaal gesproken duurt het solderen korter.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Kassenbarg op 25 november 2006, 22:55:53
Nou, een beetje aan het proberen geweest met de soldeerbout en een stukje Tillig rail: met glasvezelstift bruinering op een stukje weghalen, vertinnen, draadeinde vertinnen en vlot aan elkaar solderen: ging prima, zonder versmolten railbedding etc. Erg leuk om te doen.

Nu alleen nog een dunnere stift in de soldeerbout: een 4,5mm is toch een beetje te breed.

Enneh: 25 watt is inderdaad voldoende!

Dank voor de tips en aanwijzingen.
Titel: Re: Probleem met soldeerbout
Bericht door: Wim Ros op 25 november 2006, 23:02:02
Hi,

Ik soldeer met een 50W weller. Al jaren. nog nooit iets kapot gestookt.