Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:17
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door bask185
Vandaag om 19:20:56
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
Vandaag om 18:58:50
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:40:40
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:19:30
Modelspoorbaan van Einte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:16:44
Acme nieuwe ICNG door Blausee-Mitholz
15 September 2025, 23:26:31
  

Auteur Topic: Probleem met soldeerbout  (gelezen 19104 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #60 Gepost op: 24 November 2006, 23:57:15 »
Het probleem van smeltende bielzen wordt niet veroorzaakt door een te groot vermogen, maar treedt juist op als de bout een te klein vermogen heeft.
De clou van het solderen is dat de railstaaf de smelttemperatuur van het soldeer moet bereiken. En dat liefst zo snel mogelijk, dus een bout met zo groot mogelijk vermogen. Bij een te kleine bout duurt het opwarmen van de rail te lang, en dan gaan juist de bielzen smelten.

Nou moet je natuurlijk ook niet overdrijven. Ik heb b.v. ook een bout van 80 watt, maar de stift daarvan is zo dik dat die niet tussen de bielzen past. Voor het gewone werk heb ik een bout van 25 watt, de punt daarvan past net tussen twee bielzen en is geschikt voor het solderen van draadjes aan rails.

Bij al dit soort dingen geldt dat oefening de beste leermeester is. Ga gewoon proberen, en accepteer desnoods dat je daarbij een railstuk naar de gallemiezen helpt. Ik maak wel eens expres dingen stuk om te zien hoe ver je kunt gaan......
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #61 Gepost op: 25 November 2006, 06:21:49 »
Ik maak wel eens expres dingen stuk om te zien hoe ver je kunt gaan......

Je hebt een erg jeugdige inslag Klaas! ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4006
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #62 Gepost op: 25 November 2006, 11:29:31 »
 En zoals Rik het voorstelt,is 25 Watt genoeg.
Tenzij het LGB rail is. ;D
  -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #63 Gepost op: 25 November 2006, 20:54:41 »
Laat ik nou net vandaag bij een Formido bouwmarkt een 25watt Weller soldeerboutje voor een tientje op de kop tikken. Kan ik me geen buil aan vallen dacht ik zo.

Is trouwens voor een printje solderen, 25watt niet te zwaar? Electronische componenten zijn toch aardig gevoelig....

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26768
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #64 Gepost op: 25 November 2006, 22:28:24 »
Is trouwens voor een printje solderen, 25watt niet te zwaar? Electronische componenten zijn toch aardig gevoelig....
Gerrit,

hier stap je in dezelfde valkuil die ik hierboven heb beschreven. Een soldeerbout is niet gauw te zwaar. Als de punt dun genoeg is om er tussen te kunnen, dan doet het er niet zoveel toe hoeveel watt de bout is. Het gaat er om dat je snel kunt werken, en dan is een bout met een hoog wattage juist in het voordeel. Ik soldeer printen ook met een Weller van 25 watt.

En met de gevoeligheid van elektronische componenten valt het best mee. Ik heb een paar keer mogen zien hoe printen in een industrieel productieproces worden gesoldeerd. Die worden gedurende enkele seconden compleet ondergedompeld in een soldeerbad van 300 graden. Als je dat een keer hebt gezien dan ben je niet zo bang meer om componenten kapot te stoken.

In sommige databoeken staat hoelang je bij het solderen mag verhitten. Bijna altijd staat daar: 300 graden gedurende 10 seconden op 5mm afstand van de componentbehuizing. Ik verzeker je dat 10 seconden tamelijk lang is. Normaal gesproken duurt het solderen korter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #65 Gepost op: 25 November 2006, 22:55:53 »
Nou, een beetje aan het proberen geweest met de soldeerbout en een stukje Tillig rail: met glasvezelstift bruinering op een stukje weghalen, vertinnen, draadeinde vertinnen en vlot aan elkaar solderen: ging prima, zonder versmolten railbedding etc. Erg leuk om te doen.

Nu alleen nog een dunnere stift in de soldeerbout: een 4,5mm is toch een beetje te breed.

Enneh: 25 watt is inderdaad voldoende!

Dank voor de tips en aanwijzingen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Probleem met soldeerbout
« Reactie #66 Gepost op: 25 November 2006, 23:02:02 »
Hi,

Ik soldeer met een 50W weller. Al jaren. nog nooit iets kapot gestookt.
« Laatst bewerkt op: 26 November 2006, 23:30:38 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net