Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door Seinhuis
Vandaag om 00:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door prutser
02 December 2025, 23:42:04
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 December 2025, 23:31:38
Rail away door Blausee-Mitholz
02 December 2025, 23:28:54
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
02 December 2025, 23:22:35
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
02 December 2025, 22:38:26
Raadplaatje door chrvdv37402
02 December 2025, 21:58:00
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Hlv53
02 December 2025, 21:55:31
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 21:14:20
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
02 December 2025, 20:55:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
02 December 2025, 20:45:48
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 December 2025, 20:44:18
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
02 December 2025, 20:43:59
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
02 December 2025, 20:33:11
Nahmertaler Kleinbahn door NS264
02 December 2025, 20:17:45
US diorama in H0 door Frank 123
02 December 2025, 20:12:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door klusser
02 December 2025, 20:00:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 December 2025, 19:01:43
Zee. Land. door Huup
02 December 2025, 18:40:25
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
02 December 2025, 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
02 December 2025, 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 December 2025, 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
02 December 2025, 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
02 December 2025, 16:32:06
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
02 December 2025, 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
02 December 2025, 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
02 December 2025, 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
02 December 2025, 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
02 December 2025, 14:31:52
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
02 December 2025, 11:15:34
  

Auteur Topic: Leubachtalbahn  (gelezen 89160 keer)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #45 Gepost op: 31 October 2018, 21:49:50 »
Goedenavond,

Even een vraagje aan de gene die een beetje thuis zijn met realistische stations vormen. ik heb een plaatje geplaatst met boven de huidige situatie en onder een optie die ik in gedachte had. Het gaat mij om hoe ik de kleinbahn aansluit en hoe ik dit overgave spoor ga bedienen. De onderste schets is mijns inziens het meest realistisch.





Dus wil ik graag wat input. Alvast bedankt.


Groet Jeroen

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #46 Gepost op: 01 November 2018, 11:04:36 »
Jeroen,

van de bovenste tekening wordt vooral de Bundesbahn vast niet heel gelukkig. Een wagonnetje klaarzetten op of weghalen van het Übergabegleis betekent behoorlijke zaagbewegingen, waarbij het rangeerdeel waarschijnlijk moet doorrijden tot in het Kleinbahnhof. Maar als dat kan/'mag', is het hele Übergabegleis overbodig en kan er volstaan worden met een simpel verbindingsspoor tussen beide delen van het station. Dus wel die boog, maar niet het kopspoor.

De tweede is wat dat betreft logischer; de ene maatschappij duwt iets het kopspoor op, de ander kan het er zo weer vandaan trekken.

Doorgaande treinen van Bundes- naar Kleinbahn vv. zijn in beide varianten duidelijk niet de bedoeling  ;D


Roald
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27011
    • Pagina van klaas
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #47 Gepost op: 01 November 2018, 11:27:27 »
Je kan het übergabegleis beter aan beide einden verbinden met de Bundesbahn. Dan kan een trein er afhankelijk van de rijrichting van beide kanten in komen.
Het is bij een sporenplan altijd nuttig om de treinbewegingen op papier na te spelen zodat je ziet wat handig en logisch is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #48 Gepost op: 01 November 2018, 22:00:27 »
Het aan beide zijde aansluiten gaat niet en wil ik ook niet. Ik rangeer namelijk erg graag. Ik kan ook geen rondjes rijden.
De kolen boer zit in de weg.



Het spoortje eindigt links tegen de wand aan. Het is het niet afgeplakte spoor.
TIP; plak rails niet te lang af en al zeker niet bij warm weer. Je krijgt de lijm van die goedkope rotplakband na 2 weken al niet meer van de rails af. Uit ervaring.




Zo ziet het domein van de kolenboer er uit. Op dit moment is er al iets meer geschilderd en geweatherd. Ik moet nog het nodige doen aan de afwerking maar heb even schoon gemaakt om een paar rijsessies te kunnen doen. Hier doe ik altijd veel inspiratie op.

Groet Jeroen





Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #49 Gepost op: 02 November 2018, 08:10:30 »
Het ziet er mooi uit Jeroen! Heerlijk zo'n zijlijntje!  (y)
Die rijsessie zou ik zeker doen: en stuur dan een paar wagens met kolen mee. Zo te zien zit de kolenboer om kolen te springen... ;)
Wat betreft het Uebergabegleis zou ik ook voor optie 2 gaan, daar hoeft een stuk minder gezaagd te worden.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #50 Gepost op: 02 November 2018, 09:44:51 »
Ja optie 2 lijkt mij ook het meest logisch gezien de omstandigheden.
Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #51 Gepost op: 15 November 2018, 22:00:33 »
Beste Foristi,


Na ooit een engelse Marklin kruising ingebouwd te hebben en al snel tot de conclusie te komen dat je daar alleen met 10 assige loks over heen kan rijden of plankgas, had ik besloten die enge dingen nooit meeer te gebruiken. In de aansluiting naar het schotterwerk was een engelsman toch wel leuk geweest. Maar wat moet ik met die belabberde contact eigenschappen van dat ellende ding. Gekeken, gemeten en besloten. Het ligt aan de puntstukken. Dus die dingen er uit gesloopt en nieuwe uit oude rails geslepen. In eerste instantie als experiment maat bij nader inzicht toch zo goed gelukt dat ik ze gemonteerd heb. Foto.





Ziet er niet slecht uit toch?





Moelijkheidsgraad A. Oftewel ik kan het iedereen kan het.


Nu nog even 2 foto's van het aansluitspoor naar het schotterwerk.





Zie dat ie een beetje wazig is. Lokje is eigenlijk een zwitser maar ik heb de afkorting omgevormd naar SOB, Schotterwerk Ober Bayern. Ga nu aan de bouw van een schotterwerk beginnen. Hier wil ik de Talbotjes gaan laden. Met een maximale treinlengte van 1.20 meter kan je met korte wagens een lang effect krijgen.





Vraagje, Wie kan mij aan inspiratie helpen? Evt een paar foto's posten.
alvast bedankt.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #52 Gepost op: 16 November 2018, 13:03:28 »
Dat zijn de betere knutselwerkjes, die engels wissel.
Maar: wat was het oorspronkelijke probleem? Waren de puntstukken van plastic? Dat is bij drierail niet nodig, dus dat kan ik me niet voorstellen ;) Was het puur de vorm van de puntstukken?

Inspiratie voor een "schotterwerk": ik zou op "schotterwerk westerwald" een image search doen in google, daar vind je best veel. Bijvoorbeeld een 218 in citybahn-look en dit plaatje van een laadinstallatie.
Wat ik zelf leuk vind, en wat veel eenvoudiger is dan die hiervoor genoemde laadinstallatie, is dit voorbeeld en dan vooral dit plaatje (wat zo klein is dat ik meen hem hier te mogen tonen):



Gewoonweg een verhoogde weg links, met een betonconstructie die net een tikkie overkraagt. Daardoor kan de ballast makkelijk in de wagens worden gestort.
Deze constructie zit ik voor mezelf ook aan te denken: ik ga ook gesteente transporteren ("schwerspat" in mijn geval, maar goed).
Ik heb ergens nog een betere foto van deze constructie, ik zal eens gaan zoeken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #53 Gepost op: 16 November 2018, 17:56:29 »
Hoi Reinout,

De tongen zijn niet aangesloten dus zij voeren alleen spanning door tegen de rail aan te liggen. Slecht contact dus. de originele puntstukken zijn van plastic. De kleine lokjes worden door de sleper toch een beetje lichter en de wieldruk neemt af. wiebelt de lok net naar de verkeerde kant staat hij stil. En ben ik minder stil...…  Uiteindelijk had ik op mijn elfde beter een railsysteem met een geleider minder kunnen kiezen maar daar is nu mijn collectie te groot voor.


Groet Jeroen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #54 Gepost op: 16 November 2018, 21:53:06 »
Inspiratie voor een "schotterwerk": ik zou op "schotterwerk westerwald" een image search doen in google, daar vind je best veel.
Je was me net voor Reinout!  ;D Inderdaad, er is (was) genoeg te vinden in het Westerwald. Helaas zijn ze nu allemaal gesloten... Gelukkig hebben we de fotos nog :)

Qua korte wagentjes en indrukwekkende treinen: in Nederland was ik lid van de Lahntalbahn Modelspoorvereniging. Daar had ik een basalttrein met 21 Talbotwagentjes rijden. Niet superlang (zeker niet in schaal N), maar toch indrukwekkend om al die korte wagentjes over een wisselstraat te zien slingeren. Op tentoonstellingen trok hij altijd veel bekijks :)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7781
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #55 Gepost op: 23 November 2018, 19:14:18 »
Ik heb een oud berichtje van mij teruggevonden toen ik het had over zo'n laadinrichting. O.a. had ik onderstaand plaatje geplaatst. Zo'n constructie bedoelde ik met m'n kleine fotootje van een paar berichten geleden.

Een andere uitvoering die me leuk lijkt:



(Ik kan de bron van de foto niet meer vinden, ook niet via google image search. Het was ergens op DSO. Iets met "alte Hochrampe Wilsenroth". Ik heb dus maar een kleine uitsnede ervan gepakt als 'digitaal citaat'.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #56 Gepost op: 25 November 2018, 20:48:15 »
hallo,


Late reactie wegens de verjaardag van mijn dochter, dus veel belangrijker, mooie laadplaats, sfeervol aan te kleden. Maar ik wil echt gaan laden. Van die kleine Talbotjes. Ik wil een gebouw met een wirwar aan aanbouwtjes en kleine hokjes met allemaal verschillende soorten gevelbekleding en dakbedekking. Een allegaartje van 70 jaar aan en verbouwen.




Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #57 Gepost op: 25 November 2018, 21:25:41 »





zoals deze bijvoorbeeld


Groet Jeroen

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #58 Gepost op: 17 December 2018, 17:40:38 »
Beste foristi,

Vanmiddag heb ik een start gemaakt met de bouw van mijn segmentdraai schijf. Das heel mooi om de dag mee om te krijgen als je nog een hoop uren over hebt. (niet verdient met stom uit het raam kijken). Dus kijk maar eens wat jullie er van vinden. Vanavond nog even een uurtje knutselen. De wieltjes zijn asje van een N-spoor wagen waar ik een wieltje aan de ander kant opgezet heb zodat de flenzen aan de buiten kant zitten.




Fraai toch?


Groet Jeroen


Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 497
    • Mijn levenswerk
Re: Falkensteiner bockerl
« Reactie #59 Gepost op: 17 December 2018, 18:59:53 »
Goeden avond, nu nog een foto van het tweede deel van de hobby dag.



De sparing wordt in de plaat gezaagd en op diepte gebracht met stokeindjes. zo kan ik de bodem van de put secuur op diepte stellen. Ik ga hem aandrijven met een spindel en een hand kruk aan de voorkant. Als ik weer aan het werk ga in Januari hoop ik ook de silo's van het schotterwerk klaar te hebben. Verdere info volgt.