Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70 (gelezen 3359 keer)
henk
Offline
Berichten: 21673
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #15 Gepost op:
12 februari 2018, 18:22:05 »
Piko heeft het nergens over code 100 hoor. Zou ook niet kloppen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Juroen
Offline
Berichten: 408
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #16 Gepost op:
12 februari 2018, 18:33:35 »
Ik heb wat Fleischmann materieel uit eind '70, begin '80.
Het locje 1306 uit de toenmalige startset rijdt prima over de Tillig Elite.
De bijbehorende wagens hebben plastic wielen met hogere flenzen. Die rijden niet mooi over de Tillig Elite rails; de flenzen raken de biels.
Het digitaliseren van dat locje is vrij eenvoudig gegaan door de koolborstels te isoleren van het motorschild. Even wat werk, maar te doen.
Groet, Juroen
Gelogd
Mijn draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222024227;topicseen#msg3222024227
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #17 Gepost op:
12 februari 2018, 18:49:30 »
Zojuist even opgemeten; die van mij komt op 27mm. Nog oud dus.
De mooiere locs komen van een latere periode 2x de 4065 en 2x de 4064. Dezen zijn qua schild wel te digitalisen, dremelen. Dat ben al tegengekomen.
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2433
Aachenau West
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #18 Gepost op:
12 februari 2018, 18:57:18 »
Als je wilt beginnen in je schaduwstation kun je ook je oude Fleischmann railmateriaal gebruiken. Als je dat met een railgum van bijvoorbeeld Roco schoonmaakt, dan geleidt de boel weer perfect.
Het enige waar je dan nog voor moet zorgen is dat je goede railverbinders hebt.
Groet, Bas
Gelogd
stoombr38
Offline
Berichten: 385
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #19 Gepost op:
12 februari 2018, 19:05:13 »
Hallo Martin ik heb voor veel loks vervangende massa vrije schildjes liggen.
Stuur me een foto van de schildjes dan zoek ik het uit.
Er zijn veel uitvoeringen.Dit is er een van de vele.
grt. Jo
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #20 Gepost op:
12 februari 2018, 19:18:28 »
@ wob, dat is ook een goede keus, in het schaduwstation de rails goed schoonmaken en nieuwe raillassen, de oude zien er echt niet meer uit. Passen hier de Roco A-gleis lassen ook op??
@stoombr38, je hebt mail.
Gr. Martin
Gelogd
stoombr38
Offline
Berichten: 385
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #21 Gepost op:
12 februari 2018, 19:25:45 »
Hallo Martin die passen ook alleen gaan er zeer zwaar op.
Grt. Jo
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 21673
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #22 Gepost op:
12 februari 2018, 19:38:24 »
De Piko raillassen zijn ook fijner en schuiven dus niet gemakkelijk op de dikkere Fleischmann railstaaf. Je moet zorgen voor zo min mogelijk overgangen tussen beide railsystemen. Op die paar plaatsen kan je de rails net zo goed op de juiste hoogte tegen elkaar monteren.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Hendrik Jan
Offline
Berichten: 7045
46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #23 Gepost op:
12 februari 2018, 20:36:07 »
De sleutelvijl is niet zonder reden uitgevonden...
groeten
Hendrik Jan
Gelogd
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #24 Gepost op:
12 februari 2018, 21:22:47 »
Tja, dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk, gemakkelijker een sleutelvijl hanteren dan alle lassen opschuren. Ik vind de originele lassen vrij grof trouwens. Het is ook leuk om in het schaduwstation wat te oefenen voordat ik met het zichtwerk begin en de verschillende types wat te herkennen en uit te proberen.
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #25 Gepost op:
14 februari 2018, 11:10:09 »
Ik ben maar begonnen met de FLM model rails van de raillassen te ontdoen en deze lassen in een badje van koperpoets te dompelen. En zowaar; na een middag komen ze er blank weer uit! met een tangetje weer in model gebogen.
Na de rails met polijstpapier en glasvezelpen te hebben behandeld krijg in elk geval weer fabrieks nieuwe rail. Alleen nog maar een 100++ handelingen te gaan
Waar ik straks ook voor kies; verkopen of houden en voor digitaal gaan, in beide gevallen zat dit wat gemakkelijker gaan en het houdt mij eerst wel even van de straat (hobby hm).
Gelogd
wob
Offline
Berichten: 2433
Aachenau West
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #26 Gepost op:
16 februari 2018, 09:40:25 »
Ik zou je aanraden een railgum (van bijvoorbeeld Roco) te gebruiken om je rails schoon te houden. Dan voorkom je in ieder geval dat je kleine groefjes of krassen in het railvlak krijgt waarin het vuil achterblijft.
Groet, Bas
Gelogd
M. van Kammen
Offline
Berichten: 51
Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #27 Gepost op:
23 februari 2018, 12:22:19 »
Pfffffff, eindelijk klaar met de FLM model-rails. Dat Roco gum werkt goed na de opfrisbeurt. Ze zijn nu spiegelglad en raillassen ook. Nu alle (elec) wissels gangbaar maken en dan kunnen we gaan denken aan digitaal.
Ook een eerste FLM loc (BR64) aangeschaft, dus het wordt serieuzer, nu nog een z21-start met muis en kan ik een ritje gaan maken in de digitale wereld op het spoor.
Blijf mij hier eerst nog inlezen over deze materie en zal later ook nog met veel vragen terug komen.
Dank en groet tot zover. Martin
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
«
Reactie #28 Gepost op:
23 februari 2018, 12:49:40 »
Als je nog van die modell rails zoekt,dan kan ik wel is kijken wat ik hier nog heb liggen buiten wat ik al in een verkoop lijstje heb staan.
Ik heb geloof ik nog wat stootblokken en wat wissel aandrijvingen liggen ook.
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70