Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-12-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door spoorzeven
Vandaag om 18:25:05
Beginnersvragen Fleischmann analoog door Timo
Vandaag om 18:13:48
Hall sensor versus Reed schakelaar door Te 2/2
Vandaag om 18:01:59
Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging... door tothebeach
Vandaag om 17:53:05
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door Rondje_HO
Vandaag om 17:46:30
Ik bouw nu echt een wedstrijd A3! door Ronald Halma
Vandaag om 17:45:01
Opvangen ontsporing in klimspiraal door MDK193
Vandaag om 17:27:21
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door Carel Ruysink
Vandaag om 17:22:53
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 17:12:30
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 16:59:34
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 16:42:37
Jouef model, wie herkent dit type? door hendrikstuurman
Vandaag om 16:30:52
Buitenlust door bernhard67
Vandaag om 16:07:44
Samenstelling Benelux-trein met NMBS I6- en I10-rijtuigen door Daan!
Vandaag om 16:03:43
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 15:08:03
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e door NS1220
Vandaag om 14:43:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 14:36:45
Etsspul verven door FritsT
Vandaag om 14:11:35
ACME 2018 door Chris Westerduin
Vandaag om 14:04:16
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:54:23
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 13:44:25
Wat heb jij op je desktop staan? door Ronald69
Vandaag om 13:20:28
Bruntendijk gelegen aan de Jankelijn. door Hielke
Vandaag om 13:02:54
Koppelingsbalk (starre koppeling) gezocht; beide kanten in NEM-schacht. door MMTB
Vandaag om 12:49:45
H0 baanplan gebaseerd op Zell im Wiesental 274x265cm door Wim Hesselink
Vandaag om 12:27:12
Digikeijs DR4088LN + DR4088 door SanderH
Vandaag om 10:36:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Frans Peeters
Vandaag om 10:16:49
Digikeijs 4088cs en Intellibox 2 blijft aangeven: alles bezet door Roy Hendriks
Vandaag om 09:42:59
CVs instellen bij koppeling van HK2 (Piko) aan HK4 (Artitec) door Timo
Vandaag om 09:36:26
TT-baan Heinenoord door Wim Vink
Vandaag om 09:25:15
  

Auteur Topic: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70  (gelezen 1977 keer)

M. van Kammen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Ik wist niet dat ik het in mij had.
Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Gepost op: 12 februari 2018, 10:28:44 »
Hallo, door een geluk heb ik door een erfenis een grote doos met FLM uit de jaren 70-80 treinspullen mogen ontvangen. Hier aangemeld omdat mijn interesse snel groeiend is in deze mooie materie.
Het is allemaal stoom van de DB uit de periode III. Hier wil ik op verder borduren.
Ik heb ervaring met modelbouw 1:35 en diorama’s dus dat moet kleiner ook lukken op H0 schaal. 8)
 
Nu nog alleen wikken en wegen of ik ga voor digitaal of analoog blijf.

Het doel is een schaduwstation eerst op te zetten en naar harte lust te experimenteren. De vele elektrische wissels kan ik hier mooi kwijt. De rails op zich, hm, zijn vuil erg vuil en de raillassen uit gelubberd.
Na een weekend speuren en spitten kwam ik losse rails tegen van Tillig elite tegen bij conrad met een lengte van een meter en wil die (indien mogelijk) monteren op de FLM bielzen. Door meerdere FLM rechte biels stukken aan elkaar te schuiven kan ik rechte lengtes creëren. De raillassen zijn ook goed verkrijgbaar.

Nu is mijn vraag, is dit te doen? Of zie ik 2 merken te combineren te rooskleurig?  ???
Mocht dit lukken heb ik in elk geval weinig lassen nodig en hoef alleen de railschoentjes bruin te kleuren voor een realistisch beeld en ervaring op te doen.

Gr. Martin

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2018, 10:38:51 »
Tillig Elite is fijner uitgevoerd.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2018, 10:58:48 »
Een probleem kan zijn dat het oude Fleischmann materieel hoge flenzen heeft en daardoor met de flenzen over de dwarsliggers van het moderne railmateriaal ratelen. Bovendien zijn de loopvlakken van de wielen ook iets breder dan bij het moderne materieel waardoor sluiting kan ontstaan bij de puntstukken.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat (het fijne) Tillig materiaal niet past op de oude Fleischmann bielsen.
Ik denk dat het handiger is om op beurzen te zoeken naar het oudere Fleischmann railmateriaal.
Alternatief is het afdraaien van de Fleischmann wielen.

m.v.g.
Gerrit

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17751
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2018, 11:12:37 »
Ja, die oudere Fleischmannmodellen zijn duidelijk uit een andere periode dan Tillig Elite.
Een geschikter alternatief is denk ik Piko A-gleis. Dat is ook wat fijner uitgevoerd, maar nog wel met 2,5 mm railstaven. Dan zou ik de oude Fleischmann Modellgleis in het schaduwstaion gebruiken en voor de rest Piko. Het lijkt me niet nodig de oude Fleischmann bielzenmatten te gebruiken.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M. van Kammen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2018, 11:45:11 »
Alle 3 een punt, maar ik zit nog niet aan het rollend materieel te denken omdat ik in dubio sta van digi of niet. (nieuw??)
Het kwam in mijn gedachten op qua kosten (Tillig Elite 1mtr. railstaaf) iets meer dan 1 euro per lengte in een hogere kwaliteit geleiding dan de snel vervuilende FLM messing staven. Wat ik tot nu begrijp wordt/moet voor mij meer denken aan Piko A-gleis.
Dan is het jammer voor de plusminus 18mtr. rechte messing staafjes, ik wil graag goed starten ipv poetsen. ;D

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2018, 11:55:44 »
Het oude Fleischmann materieel is ook digitaal te maken. Ik zou het advies van Henk volgen.

Wiebe

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17751
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2018, 12:05:25 »
Als je het Fleischmann materieel uit de jaren zeventig en tachtig als uitgangspunt neemt, dan kies je qua uiterlijk in zekere zin voor een retrobaan. Met digitaal heeft het inderdaad niets te maken. Die oude modellen zijn heel goed te digitaliseren. Het Piko railmateriaal is mooier en nog ontworpen met in het achterhoofd het idee dat er ook mensen zijn die oudere modellen willen laten rijden.

Het oudere spul heeft ook wat nadelen, maar alleen jij kan beslissen hoe zwaar die wegen. Je kan met dat oudere spul heel leuk hobbyen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

M. van Kammen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #7 Gepost op: 12 februari 2018, 12:21:46 »
Hobbyen wordt het zo wie zo, mijn gedachte is om het schaduwstation ervaring op te doen met een combi van oude FLM messing elec. wissels en nieuwer materieel. Anders is dit wat zonde voor die vele wissels.
Maar een betere geleiding is voor mij een must. Met name wat ik hier nu zie hoe de FLM rails zijn verschmutzt. En ook een punt, messing oogt niet in mijn ogen, roest en creosoot is mijn motto.  :laugh:

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #8 Gepost op: 12 februari 2018, 16:50:10 »
Bij veel van die Fleischmann locs (ik neem aan dat je HO hebt) moet je het motorschild dubbel isoleren. Dat kan door bij Fleischmann een dubbel geisoleerd motorschild aan te schaffen. Maar dat maakt het extra kostbaar. Er zijn ook mogelijkheden om het metalen motorschild dubbel geïsoleerd te maken. Uitzondering vormt het locje artikelnummer 4000 die ook wel bekend staat als Zwarte Anna. Die moet anders aangepakt worden.
« Laatst bewerkt op: 12 februari 2018, 16:52:01 door zuylen »

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2018, 17:02:27 »
Als je de oude wissels wil gebruiken , en de rechte sporen wil vervangen , kan je het beste of PIKO A-Gleis gebruiken , of PECO code 100 rails .
Deze zijn even hoog als de oude Fleischmann -Modelrails en perfect te combineren.
Die rails oxideren ook praktisch niet , en zijn niet zo duur.
Zeker geen Tillig rails ermee gebruiken want die zijn veel feiner ,en ook lager dan de Fleischmann rails.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 16386
    • Pagina van klaas
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2018, 17:25:43 »
Die waarschuwingen tegen Tillig of andere sporen met lage spoorstaven zijn natuurlijk wel goedbedoeld, maar eerst moet vastgesteld worden of die waarschuwingen wel nodig zijn. Het gaat kennelijk om materieel uit de jaren '70. Volgens mij voldeden de flenzen van Fleischmann toen al aan de hedendaagse Morop normen. In dit geval geldt: meten is weten.
Dus eerst kijken of die fijnere spoorstaven echt een probleem gaan opleveren.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

M. van Kammen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2018, 17:28:04 »
Dit zijn goede tips, hier kan ik mee uit de voeten. Het zijn FLM rails uit de periode 75-80.

M. van Kammen

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Ik wist niet dat ik het in mij had.
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2018, 18:03:58 »
En vraag ik nu, kan iemand de maten doorgeven van de Piko A-gleis en die van Tillg Elite?
Ik ben de hele middag op beneluxspoor aan het lezen geslagen en heel veel nieuwe en bruikbare weetjes tegengekomen. Ideaal voor een beginner zoals mij!
De beeldvorming krijgt wat vastere vormen, maar ik hou mij eerst bezig met  rails.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17751
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2018, 18:11:08 »
Het belangrijkste is de profielhoogte, 2,1 mm bij Tillig, 2,5 mm bij Piko.

Een profiel van 2,1 mm voldoet aan nem 310, een norm die in 1977 is vastgesteld. Fleischmann is vrij snel op de norm overgestapt, maar modellen uit de jaren zeventig hebbn meestal hogere flenzen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 292
Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2018, 18:13:42 »
Piko A-gleis: code 100 = 2,5 mm;
Tillig (maar Rocoline ook): code 83 =  2,1 mm.

Het systeem is dat de maat in duizendste delen van een inch (25,4 mm) wordt uitgedrukt.

Code 100 wordt dan 100/1000 x 25,4 mm
Code 83 resulteert in 83/1000 x 25,4 mm.