BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 10:28:44

Titel: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 10:28:44
Hallo, door een geluk heb ik door een erfenis een grote doos met FLM uit de jaren 70-80 treinspullen mogen ontvangen. Hier aangemeld omdat mijn interesse snel groeiend is in deze mooie materie.
Het is allemaal stoom van de DB uit de periode III. Hier wil ik op verder borduren.
Ik heb ervaring met modelbouw 1:35 en diorama’s dus dat moet kleiner ook lukken op H0 schaal. 8)
 
Nu nog alleen wikken en wegen of ik ga voor digitaal of analoog blijf.

Het doel is een schaduwstation eerst op te zetten en naar harte lust te experimenteren. De vele elektrische wissels kan ik hier mooi kwijt. De rails op zich, hm, zijn vuil erg vuil en de raillassen uit gelubberd.
Na een weekend speuren en spitten kwam ik losse rails tegen van Tillig elite tegen bij conrad met een lengte van een meter en wil die (indien mogelijk) monteren op de FLM bielzen. Door meerdere FLM rechte biels stukken aan elkaar te schuiven kan ik rechte lengtes creëren. De raillassen zijn ook goed verkrijgbaar.

Nu is mijn vraag, is dit te doen? Of zie ik 2 merken te combineren te rooskleurig?  ???
Mocht dit lukken heb ik in elk geval weinig lassen nodig en hoef alleen de railschoentjes bruin te kleuren voor een realistisch beeld en ervaring op te doen.

Gr. Martin
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: zuylen op 12 februari 2018, 10:38:51
Tillig Elite is fijner uitgevoerd.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: eenop87 op 12 februari 2018, 10:58:48
Een probleem kan zijn dat het oude Fleischmann materieel hoge flenzen heeft en daardoor met de flenzen over de dwarsliggers van het moderne railmateriaal ratelen. Bovendien zijn de loopvlakken van de wielen ook iets breder dan bij het moderne materieel waardoor sluiting kan ontstaan bij de puntstukken.
Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat (het fijne) Tillig materiaal niet past op de oude Fleischmann bielsen.
Ik denk dat het handiger is om op beurzen te zoeken naar het oudere Fleischmann railmateriaal.
Alternatief is het afdraaien van de Fleischmann wielen.

m.v.g.
Gerrit
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: henk op 12 februari 2018, 11:12:37
Ja, die oudere Fleischmannmodellen zijn duidelijk uit een andere periode dan Tillig Elite.
Een geschikter alternatief is denk ik Piko A-gleis. Dat is ook wat fijner uitgevoerd, maar nog wel met 2,5 mm railstaven. Dan zou ik de oude Fleischmann Modellgleis in het schaduwstaion gebruiken en voor de rest Piko. Het lijkt me niet nodig de oude Fleischmann bielzenmatten te gebruiken.  ???
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 11:45:11
Alle 3 een punt, maar ik zit nog niet aan het rollend materieel te denken omdat ik in dubio sta van digi of niet. (nieuw??)
Het kwam in mijn gedachten op qua kosten (Tillig Elite 1mtr. railstaaf) iets meer dan 1 euro per lengte in een hogere kwaliteit geleiding dan de snel vervuilende FLM messing staven. Wat ik tot nu begrijp wordt/moet voor mij meer denken aan Piko A-gleis.
Dan is het jammer voor de plusminus 18mtr. rechte messing staafjes, ik wil graag goed starten ipv poetsen. ;D
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: lokloods op 12 februari 2018, 11:55:44
Het oude Fleischmann materieel is ook digitaal te maken. Ik zou het advies van Henk volgen.

Wiebe
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: henk op 12 februari 2018, 12:05:25
Als je het Fleischmann materieel uit de jaren zeventig en tachtig als uitgangspunt neemt, dan kies je qua uiterlijk in zekere zin voor een retrobaan. Met digitaal heeft het inderdaad niets te maken. Die oude modellen zijn heel goed te digitaliseren. Het Piko railmateriaal is mooier en nog ontworpen met in het achterhoofd het idee dat er ook mensen zijn die oudere modellen willen laten rijden.

Het oudere spul heeft ook wat nadelen, maar alleen jij kan beslissen hoe zwaar die wegen. Je kan met dat oudere spul heel leuk hobbyen.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 12:21:46
Hobbyen wordt het zo wie zo, mijn gedachte is om het schaduwstation ervaring op te doen met een combi van oude FLM messing elec. wissels en nieuwer materieel. Anders is dit wat zonde voor die vele wissels.
Maar een betere geleiding is voor mij een must. Met name wat ik hier nu zie hoe de FLM rails zijn verschmutzt. En ook een punt, messing oogt niet in mijn ogen, roest en creosoot is mijn motto.  :laugh:
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: zuylen op 12 februari 2018, 16:50:10
Bij veel van die Fleischmann locs (ik neem aan dat je HO hebt) moet je het motorschild dubbel isoleren. Dat kan door bij Fleischmann een dubbel geisoleerd motorschild aan te schaffen. Maar dat maakt het extra kostbaar. Er zijn ook mogelijkheden om het metalen motorschild dubbel geïsoleerd te maken. Uitzondering vormt het locje artikelnummer 4000 die ook wel bekend staat als Zwarte Anna. Die moet anders aangepakt worden.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: saskia op 12 februari 2018, 17:02:27
Als je de oude wissels wil gebruiken , en de rechte sporen wil vervangen , kan je het beste of PIKO A-Gleis gebruiken , of PECO code 100 rails .
Deze zijn even hoog als de oude Fleischmann -Modelrails en perfect te combineren.
Die rails oxideren ook praktisch niet , en zijn niet zo duur.
Zeker geen Tillig rails ermee gebruiken want die zijn veel feiner ,en ook lager dan de Fleischmann rails.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 februari 2018, 17:25:43
Die waarschuwingen tegen Tillig of andere sporen met lage spoorstaven zijn natuurlijk wel goedbedoeld, maar eerst moet vastgesteld worden of die waarschuwingen wel nodig zijn. Het gaat kennelijk om materieel uit de jaren '70. Volgens mij voldeden de flenzen van Fleischmann toen al aan de hedendaagse Morop normen. In dit geval geldt: meten is weten.
Dus eerst kijken of die fijnere spoorstaven echt een probleem gaan opleveren.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 17:28:04
Dit zijn goede tips, hier kan ik mee uit de voeten. Het zijn FLM rails uit de periode 75-80.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 18:03:58
En vraag ik nu, kan iemand de maten doorgeven van de Piko A-gleis en die van Tillg Elite?
Ik ben de hele middag op beneluxspoor aan het lezen geslagen en heel veel nieuwe en bruikbare weetjes tegengekomen. Ideaal voor een beginner zoals mij!
De beeldvorming krijgt wat vastere vormen, maar ik hou mij eerst bezig met  rails.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: henk op 12 februari 2018, 18:11:08
Het belangrijkste is de profielhoogte, 2,1 mm bij Tillig, 2,5 mm bij Piko.

Een profiel van 2,1 mm voldoet aan nem 310, een norm die in 1977 is vastgesteld. Fleischmann is vrij snel op de norm overgestapt, maar modellen uit de jaren zeventig hebbn meestal hogere flenzen.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: Noordernet op 12 februari 2018, 18:13:42
Piko A-gleis: code 100 = 2,5 mm;
Tillig (maar Rocoline ook): code 83 =  2,1 mm.

Het systeem is dat de maat in duizendste delen van een inch (25,4 mm) wordt uitgedrukt.

Code 100 wordt dan 100/1000 x 25,4 mm
Code 83 resulteert in 83/1000 x 25,4 mm.

Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: henk op 12 februari 2018, 18:22:05
Piko heeft het nergens over code 100 hoor. Zou ook niet kloppen.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: Juroen op 12 februari 2018, 18:33:35
Ik heb wat Fleischmann materieel uit eind '70, begin '80.

Het locje 1306 uit de toenmalige startset rijdt prima over de Tillig Elite.
De bijbehorende wagens hebben plastic wielen met hogere flenzen. Die rijden niet mooi over de Tillig Elite rails; de flenzen raken de biels.

Het digitaliseren van dat locje is vrij eenvoudig gegaan door de koolborstels te isoleren van het motorschild. Even wat werk, maar te doen.

Groet, Juroen
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 18:49:30
Zojuist even opgemeten; die van mij komt op 27mm. Nog oud dus.

De mooiere locs komen van een latere periode 2x de 4065 en 2x de 4064. Dezen zijn qua schild wel te digitalisen, dremelen. Dat ben al tegengekomen.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: wob op 12 februari 2018, 18:57:18
Als je wilt beginnen in je schaduwstation kun je ook je oude Fleischmann railmateriaal gebruiken. Als je dat met een railgum van bijvoorbeeld Roco schoonmaakt, dan geleidt de boel weer perfect.
Het enige waar je dan nog voor moet zorgen is dat je goede railverbinders hebt.

Groet, Bas
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: stoombr38 op 12 februari 2018, 19:05:13
Hallo Martin ik heb voor veel loks vervangende massa vrije schildjes liggen.
Stuur me een foto van de schildjes dan zoek ik het uit.
Er zijn veel uitvoeringen.Dit is er een van de vele.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050122_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1050122_2.jpg)

grt. Jo
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 19:18:28
@ wob, dat is ook een goede keus, in het schaduwstation de rails goed schoonmaken en nieuwe raillassen, de oude zien er echt niet meer uit. Passen hier de Roco A-gleis lassen ook op??

@stoombr38, je hebt mail.

Gr. Martin

Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: stoombr38 op 12 februari 2018, 19:25:45
Hallo Martin die passen ook alleen gaan er zeer zwaar op.

Grt. Jo
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: henk op 12 februari 2018, 19:38:24
De Piko raillassen zijn ook fijner en schuiven dus niet gemakkelijk op de dikkere Fleischmann railstaaf. Je moet zorgen voor zo min mogelijk overgangen tussen beide railsystemen. Op die paar plaatsen kan je de rails net zo goed op de juiste hoogte tegen elkaar monteren.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: Hendrik Jan op 12 februari 2018, 20:36:07
De sleutelvijl is niet zonder reden uitgevonden...

groeten
Hendrik Jan
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 12 februari 2018, 21:22:47
Tja, dan lijkt mij de keus niet zo moeilijk, gemakkelijker een sleutelvijl hanteren dan alle lassen opschuren. Ik vind de originele lassen vrij grof trouwens. Het is ook leuk om in het schaduwstation wat te oefenen voordat ik met het zichtwerk begin en de verschillende types wat te herkennen en uit te proberen.
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 14 februari 2018, 11:10:09
Ik ben maar begonnen met de FLM model rails van de raillassen te ontdoen en deze lassen in een badje van koperpoets te dompelen. En zowaar; na een middag komen ze er blank weer uit! met een tangetje weer in model gebogen.
Na de rails met polijstpapier en glasvezelpen te hebben behandeld krijg in elk geval weer fabrieks nieuwe rail. Alleen nog maar een 100++ handelingen te gaan  8)
Waar ik straks ook voor kies; verkopen of houden en voor digitaal gaan, in beide gevallen zat dit wat gemakkelijker gaan en het houdt mij eerst wel even van de straat (hobby hm).
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: wob op 16 februari 2018, 09:40:25
Ik zou je aanraden een railgum (van bijvoorbeeld Roco) te gebruiken om je rails schoon te houden. Dan voorkom je in ieder geval dat je kleine groefjes of krassen in het railvlak krijgt waarin het vuil achterblijft.

Groet, Bas
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: M. van Kammen op 23 februari 2018, 12:22:19
Pfffffff, eindelijk klaar met de FLM model-rails. Dat Roco gum werkt goed na de opfrisbeurt. Ze zijn nu spiegelglad en raillassen ook. Nu alle (elec) wissels gangbaar maken en dan kunnen we gaan denken aan digitaal. (y)
Ook een eerste FLM loc (BR64) aangeschaft, dus het wordt serieuzer, nu nog een z21-start met muis en kan ik een ritje gaan maken in de digitale wereld op het spoor.
Blijf mij hier eerst nog inlezen over deze materie en zal later ook nog met veel vragen terug komen.

Dank en groet tot zover. Martin
Titel: Re: Het begin van Fleischmann uit de jaren 70
Bericht door: tijgernootje op 23 februari 2018, 12:49:40
Als je nog van die modell rails zoekt,dan kan ik wel is kijken wat ik hier nog heb liggen buiten wat ik al in een verkoop lijstje heb staan.
Ik heb geloof ik nog wat stootblokken en wat wissel aandrijvingen liggen ook.