Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6100 van GM&S door Ivo tB
Vandaag om 14:46:32
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 14:36:31
Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door Duikeend
Vandaag om 14:31:48
Schroemershage door HidanNL
Vandaag om 14:19:46
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door DannyG
Vandaag om 14:10:01
Roco z21: eerste ervaringen en problemen. door Zsjoske
Vandaag om 14:08:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:03:15
Service Roco door henk
Vandaag om 13:59:22
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:55:44
tentoonstelling RAMMA in Sedan Frankrijk verschoven naar 2023 door hansberekvam
Vandaag om 13:51:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 13:47:10
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:22:36
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
Vandaag om 13:09:14
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 13:04:41
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 13:02:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 12:57:19
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door Overet
Vandaag om 12:55:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:53:26
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 12:47:17
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Rondje_HO
Vandaag om 12:45:40
Roco tractie voor Lima mat '46 door Besselspoor
Vandaag om 12:40:07
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 12:16:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jeronimos
Vandaag om 11:51:13
NL baan: Frotterdam in h0 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 11:48:38
Fleischmann H0 1200 storing door Besselspoor
Vandaag om 11:45:57
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:23:02
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 11:10:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 11:08:34
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Carel Ruysink
Vandaag om 11:05:16
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
Vandaag om 10:34:05
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 142021 keer)

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #780 Gepost op: 25 mei 2018, 20:43:59 »
Ik heb gisteren ook mijn hk 769 ontvangen in een goede staat.
Het viel mijn op dat in de restauratie boven de banken ook bagage rekken zitten,kan mij goed herinneren dat daar geen bagage rekken zaten , denk dat ik deze ga verwijderen.

Cor

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #781 Gepost op: 26 mei 2018, 01:09:02 »
Stop even voor je ze gaat verwijderen! Intercity stellen hadden daar bagagerekken langs de wand i.p.v. dwars. 'Gewone' stellen had wel degelijk in de restauratie bagagerekken dwars boven de banken.

Groeten Edwin.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #782 Gepost op: 27 mei 2018, 22:26:29 »
Gisteren de Groene Hondekop 770 opgehaald. Het viel mij zojuist op bij het testen op de rollenbank dat als het treinstel volgens de regelaar vooruit rijdt de motorwagen achterin zit. Dat was mij bij mijn gele HK niet opgevallen. Klopt het dat als hij vooruit rijdt hij eigenlijk geduwd wordt? Mijn gele zit in de doos in de kast vandaar dat ik het zelf niet zo makkelijk kan testen maar er is hier vast iemand die het antwoord weet. Alvast bedankt.

Gr. Frits

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18002
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #783 Gepost op: 27 mei 2018, 23:06:15 »
Ik heb gisteren ook mijn hk 769 ontvangen in een goede staat.
Het viel mijn op dat in de restauratie boven de banken ook bagage rekken zitten,kan mij goed herinneren dat daar geen bagage rekken zaten , denk dat ik deze ga verwijderen.

Cor

Niet verwijderen dus...klopt gewoon.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #784 Gepost op: 27 mei 2018, 23:34:30 »
....Het viel mij zojuist op bij het testen op de rollenbank dat als het treinstel volgens de regelaar vooruit rijdt de motorwagen achterin zit.
Dat zou wel eens correct kunnen zijn. Een treinstel heeft in principe twee gelijkwaardige neuzen. Toch worden de cabines van elkaar onderscheiden door ze nummer 1 of 2 te geven. Cabine 1 is dan de voorkant van het treinstel. Bij de beschrijvingen van de Hondekop wordt altijd de Bk als eerste genoemd en de BDk als laatste. Waaruit ik concludeer dat de Bk cabine 1 is en dus de voorkant.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #785 Gepost op: 28 mei 2018, 09:12:11 »
Toch is de BDk cabine 1, ook de draaistellen en de deuren zijn vanaf die kant genummerd.

Groeten Edwin.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #786 Gepost op: 28 mei 2018, 09:23:00 »
Beste Klaas en Edwin. Dank voor de antwoorden en uitleg. Het is mij nu onduidelijk of jullie het over het 1:1 of 1: 87 treinstel hebben.
Mijn vraag is klopt het dat mijn Roco Plan T vooruit rijdt met het motortje achterin? Ik denk zelf dat dat voor een modeltrein onlogisch is hoewel een treinstel natuurlijk moeiteloos vooruit en achteruit moet kunnen rijden......

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 599
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #787 Gepost op: 28 mei 2018, 10:44:00 »
Ik heb het over 1:1 en Klaas denk ik ook, alleen Klaas zijn aanname klopt niet met het grote voorbeeld.

Volgens mij interesseert het verder weinig wat bij een treinstel, in model, voor en achteruit is, maar wil je het gelijk hebben bij elk treinstel is volgens mij via een cv waarde op de decoder de rijrichting om te draaien. Je vergelijkt trouwens bij je eerste vraag een groene en gele Hondekop, maar nu vergelijk je het met een Roco plan T?

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19484
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #788 Gepost op: 28 mei 2018, 11:02:38 »
Beste Klaas en Edwin. Dank voor de antwoorden en uitleg. Het is mij nu onduidelijk of jullie het over het 1:1 of 1: 87 treinstel hebben.
Mijn vraag is klopt het dat mijn Roco Plan T vooruit rijdt met het motortje achterin? Ik denk zelf dat dat voor een modeltrein onlogisch is hoewel een treinstel natuurlijk moeiteloos vooruit en achteruit moet kunnen rijden......

Wat vind je dan precies onlogisch? De plek van de aandrijving in een modeltreinstel is nogal arbitrair. Bij de plan t is die bepaald door de enige bak die voor plan t en plan v identiek is. Bij andere treinstellen zit de aandrijving ergens in het midden. De plek van de aandrijving in een treinstel heeft naar mijn idee weinig te maken met wat je vooruit rijden of achteruit rijden noemt. Wat bij een treinstel op zich al arbitrair is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #789 Gepost op: 28 mei 2018, 11:04:31 »
Foutje.  Het gaat over de Hondekop van Artitec. Was nog vroeg......

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19484
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #790 Gepost op: 28 mei 2018, 11:11:03 »
Maar blijft verder hetzelfde. Wat heeft de plek van de aandrijving in een modeltreinstel te maken met wat we vooruit of achteruit rijden kunnen noemen? Die plek wordt meestal door praktische overwegingen bepaald. Bij de Hondekop door de bagageafdeling denk ik. En wat vind je dan van de Piko ICE waar de aandrijving logischerwijs in het Bistro-rijtuig zit verstopt?
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 11:14:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #791 Gepost op: 28 mei 2018, 11:20:26 »
Ik vroeg me af of het bij mijn gele ook zo is omdat het mij nu pas opviel. (En die gele zit in de doos opgeruimd in de kast). Mijn kern vraag is en blijft, klopt het dat het aangedreven wielstel als het ware de trein duwt bij vooruit rijden. Maar de vraag is kennelijk verwarrend. Zal ik vanavond de gele toch maar even op de rollenbank zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3956
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #792 Gepost op: 28 mei 2018, 12:02:34 »

Mijn kern vraag is en blijft, klopt het dat het aangedreven wielstel als het ware de trein duwt bij vooruit rijden.


Frits,

Nee. In standje vooruit loopt bij de plan T de aangedreven bak voorop.

Gr, Ben.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #793 Gepost op: 28 mei 2018, 12:42:00 »

Mijn groene exemplaar ( 770 ) rijdt in koploper in de vooruitstand ook achteruit c.q. de motorwagen achterop.
Volgens mij kan dit in de ESU decoder worden aangepast, functie mappen! Vanavond eens kijken.

Groet,
Coen.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 20316
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #794 Gepost op: 28 mei 2018, 12:55:57 »
Mijn aanname dat cabine 1 in de Bk zit was kennelijk niet goed. Maar zo gaat dat op een forum, je beweert iets en als het niet waar is volgt de correctie vanzelf. ;D
Dus bij de Hondekop is de bak waar de bagageafdeling zit de voorkant. Principiƫel niet zo'n punt, een treinstel heeft feitelijk 2 voorkanten, maar je moet iets als uitgangspunt nemen. Is verder ook geen probleem, kan in de CV's omgedraaid worden. En als je heel strikt in de leer bent draai je het motortje om.