Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0 door barry1972
Vandaag om 01:17:25
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Ronald69
Vandaag om 01:14:03
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door barry1972
Vandaag om 00:52:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:38:51
Gratis gordijnen van Faller door KNed
Vandaag om 00:31:07
Draadloos Mobile Station? door KNed
Vandaag om 00:20:51
Modelspoorbaan Fleischmann door Frans Peeters
Vandaag om 00:15:04
Den Zoedel Tramt door RobK
Vandaag om 00:00:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
21 januari 2021, 23:56:22
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
21 januari 2021, 23:36:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Ronald Halma
21 januari 2021, 23:35:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
21 januari 2021, 23:27:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 januari 2021, 23:22:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 januari 2021, 23:18:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
21 januari 2021, 23:14:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 januari 2021, 23:00:07
Projekt 083-338 door 44
21 januari 2021, 22:42:25
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
21 januari 2021, 22:30:15
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door hansberekvam
21 januari 2021, 22:21:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
21 januari 2021, 22:19:11
Tandradbaan Fleischmann; hellingshoek? door VictorPM
21 januari 2021, 22:00:45
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:50:42
Budget Wunderline deels naar snelweg door timtrein
21 januari 2021, 21:49:34
Deining in Dönsdorf door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:49:13
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Remunj
21 januari 2021, 21:43:44
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
21 januari 2021, 21:31:45
The Restoration Of A Train Carriage | Great Rail Restorations | Absolute History door GD
21 januari 2021, 21:21:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
21 januari 2021, 21:19:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
21 januari 2021, 21:18:10
Schakelaar voor sein met 3 lampen door Joshua
21 januari 2021, 21:12:00
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 142192 keer)

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #780 Gepost op: 25 mei 2018, 20:43:59 »
Ik heb gisteren ook mijn hk 769 ontvangen in een goede staat.
Het viel mijn op dat in de restauratie boven de banken ook bagage rekken zitten,kan mij goed herinneren dat daar geen bagage rekken zaten , denk dat ik deze ga verwijderen.

Cor

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 600
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #781 Gepost op: 26 mei 2018, 01:09:02 »
Stop even voor je ze gaat verwijderen! Intercity stellen hadden daar bagagerekken langs de wand i.p.v. dwars. 'Gewone' stellen had wel degelijk in de restauratie bagagerekken dwars boven de banken.

Groeten Edwin.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #782 Gepost op: 27 mei 2018, 22:26:29 »
Gisteren de Groene Hondekop 770 opgehaald. Het viel mij zojuist op bij het testen op de rollenbank dat als het treinstel volgens de regelaar vooruit rijdt de motorwagen achterin zit. Dat was mij bij mijn gele HK niet opgevallen. Klopt het dat als hij vooruit rijdt hij eigenlijk geduwd wordt? Mijn gele zit in de doos in de kast vandaar dat ik het zelf niet zo makkelijk kan testen maar er is hier vast iemand die het antwoord weet. Alvast bedankt.

Gr. Frits

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18007
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #783 Gepost op: 27 mei 2018, 23:06:15 »
Ik heb gisteren ook mijn hk 769 ontvangen in een goede staat.
Het viel mijn op dat in de restauratie boven de banken ook bagage rekken zitten,kan mij goed herinneren dat daar geen bagage rekken zaten , denk dat ik deze ga verwijderen.

Cor

Niet verwijderen dus...klopt gewoon.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20322
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #784 Gepost op: 27 mei 2018, 23:34:30 »
....Het viel mij zojuist op bij het testen op de rollenbank dat als het treinstel volgens de regelaar vooruit rijdt de motorwagen achterin zit.
Dat zou wel eens correct kunnen zijn. Een treinstel heeft in principe twee gelijkwaardige neuzen. Toch worden de cabines van elkaar onderscheiden door ze nummer 1 of 2 te geven. Cabine 1 is dan de voorkant van het treinstel. Bij de beschrijvingen van de Hondekop wordt altijd de Bk als eerste genoemd en de BDk als laatste. Waaruit ik concludeer dat de Bk cabine 1 is en dus de voorkant.

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 600
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #785 Gepost op: 28 mei 2018, 09:12:11 »
Toch is de BDk cabine 1, ook de draaistellen en de deuren zijn vanaf die kant genummerd.

Groeten Edwin.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #786 Gepost op: 28 mei 2018, 09:23:00 »
Beste Klaas en Edwin. Dank voor de antwoorden en uitleg. Het is mij nu onduidelijk of jullie het over het 1:1 of 1: 87 treinstel hebben.
Mijn vraag is klopt het dat mijn Roco Plan T vooruit rijdt met het motortje achterin? Ik denk zelf dat dat voor een modeltrein onlogisch is hoewel een treinstel natuurlijk moeiteloos vooruit en achteruit moet kunnen rijden......

Gr. Frits

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Edwin2121992

  • Online Online
  • Berichten: 600
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #787 Gepost op: 28 mei 2018, 10:44:00 »
Ik heb het over 1:1 en Klaas denk ik ook, alleen Klaas zijn aanname klopt niet met het grote voorbeeld.

Volgens mij interesseert het verder weinig wat bij een treinstel, in model, voor en achteruit is, maar wil je het gelijk hebben bij elk treinstel is volgens mij via een cv waarde op de decoder de rijrichting om te draaien. Je vergelijkt trouwens bij je eerste vraag een groene en gele Hondekop, maar nu vergelijk je het met een Roco plan T?

Groeten Edwin.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19488
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #788 Gepost op: 28 mei 2018, 11:02:38 »
Beste Klaas en Edwin. Dank voor de antwoorden en uitleg. Het is mij nu onduidelijk of jullie het over het 1:1 of 1: 87 treinstel hebben.
Mijn vraag is klopt het dat mijn Roco Plan T vooruit rijdt met het motortje achterin? Ik denk zelf dat dat voor een modeltrein onlogisch is hoewel een treinstel natuurlijk moeiteloos vooruit en achteruit moet kunnen rijden......

Wat vind je dan precies onlogisch? De plek van de aandrijving in een modeltreinstel is nogal arbitrair. Bij de plan t is die bepaald door de enige bak die voor plan t en plan v identiek is. Bij andere treinstellen zit de aandrijving ergens in het midden. De plek van de aandrijving in een treinstel heeft naar mijn idee weinig te maken met wat je vooruit rijden of achteruit rijden noemt. Wat bij een treinstel op zich al arbitrair is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #789 Gepost op: 28 mei 2018, 11:04:31 »
Foutje.  Het gaat over de Hondekop van Artitec. Was nog vroeg......

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19488
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #790 Gepost op: 28 mei 2018, 11:11:03 »
Maar blijft verder hetzelfde. Wat heeft de plek van de aandrijving in een modeltreinstel te maken met wat we vooruit of achteruit rijden kunnen noemen? Die plek wordt meestal door praktische overwegingen bepaald. Bij de Hondekop door de bagageafdeling denk ik. En wat vind je dan van de Piko ICE waar de aandrijving logischerwijs in het Bistro-rijtuig zit verstopt?
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2018, 11:14:07 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1577
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #791 Gepost op: 28 mei 2018, 11:20:26 »
Ik vroeg me af of het bij mijn gele ook zo is omdat het mij nu pas opviel. (En die gele zit in de doos opgeruimd in de kast). Mijn kern vraag is en blijft, klopt het dat het aangedreven wielstel als het ware de trein duwt bij vooruit rijden. Maar de vraag is kennelijk verwarrend. Zal ik vanavond de gele toch maar even op de rollenbank zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 3960
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #792 Gepost op: 28 mei 2018, 12:02:34 »

Mijn kern vraag is en blijft, klopt het dat het aangedreven wielstel als het ware de trein duwt bij vooruit rijden.


Frits,

Nee. In standje vooruit loopt bij de plan T de aangedreven bak voorop.

Gr, Ben.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 660
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #793 Gepost op: 28 mei 2018, 12:42:00 »

Mijn groene exemplaar ( 770 ) rijdt in koploper in de vooruitstand ook achteruit c.q. de motorwagen achterop.
Volgens mij kan dit in de ESU decoder worden aangepast, functie mappen! Vanavond eens kijken.

Groet,
Coen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20322
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #794 Gepost op: 28 mei 2018, 12:55:57 »
Mijn aanname dat cabine 1 in de Bk zit was kennelijk niet goed. Maar zo gaat dat op een forum, je beweert iets en als het niet waar is volgt de correctie vanzelf. ;D
Dus bij de Hondekop is de bak waar de bagageafdeling zit de voorkant. Principiëel niet zo'n punt, een treinstel heeft feitelijk 2 voorkanten, maar je moet iets als uitgangspunt nemen. Is verder ook geen probleem, kan in de CV's omgedraaid worden. En als je heel strikt in de leer bent draai je het motortje om.