Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 230911 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #645 Gepost op: 17 maart 2018, 11:28:00 »
Ja  ;D
Wat is je probleem?
Gewoon doen zoals in de handleiding staat.
Niets moeilijks aan.

Kleine toevoeging.
Als je bij een draaistel met een cocktailprikker een kleine opening maakt kan je met je nagel langs de hele zijkant trekken en zo de kap lossen.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 11:33:26 door Remunj »
Gr.
Eric

Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #646 Gepost op: 17 maart 2018, 12:49:54 »
Helaas heb ik, zonder de handleiding te lezen, geprobeerd de stroomafnemers op beide koppen omhoog te zetten en daarbij een stroomafnemer beschadigd.

Tijdens het repareren ben vielen mij twee zaken op:
1. één van de 'pootjes' waarop de stroomafnemer rust was ongelijk aan de overige, ik heb dit geprobeerd te repareren, wat niet lukte omdat e.e.a. gelijmd(?) is.

2. een kabel op het dak loopt niet zoals het hoort, en zit niet in de uitsparing die daarvoor bedoeld is, en ik kan het niet herstellen omdat het lijkt dat het 'haakje' daarvoor mist, is ook niet afgebroken lijkt mij.

Ik hoop dat onderstaande foto's het verhaal wat verduidelijken.

Zal een nieuwe stroomafnemer bestellen en de overige zaken opnemen met de leverancier.

« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 12:54:43 door Paducah »

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #647 Gepost op: 17 maart 2018, 13:42:30 »
Hallo Pudacah,

Ik heb geen oplossing , maar ik heb ook gekeken of de pantografen er af toehalen zijn. Om ze zwart te spuiten.

Ik kreeg toen ook de indruk dat het een en ander gelijmd zit.

Wellicht kan gelijk met jou vraag de mijne beantwoord worden , of andersom.

Cor Lageweg.

Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #648 Gepost op: 17 maart 2018, 14:13:02 »
Het treinstel gaat via winkelier naar Artitec, heb alle vertrouwen dat het goed komt.

Wordt vervolgd...

Gr. Ramon

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #649 Gepost op: 17 maart 2018, 14:47:00 »
Hallo Paducah,

Leidingen op je dak liggen inderdaad wat vreemd (zie mijn foto's hieronder). Heb mijn modellen even kritisch bekeken, alle pootjes van de stroomafnemers sluiten aan op het dak. Is deze bij het trekken aan de stroomafnemer omhoog gekomen? Het iet er allemaal heel mooi uit met leidingenwerk en zo, maar wel wat fragiel.



Ook een plaatje van de groene gemaakt (A-sein):



Iemand vroeg om foto's van de neuzen, bij deze. Beide stellen hebben één koppeling die niet in het midden staat en terug veert naar een foute positie:





Helaas is de neus van het gele stel beschadigd, ik zal contact opnemen met de leverancier. Excuses voor de wat onduidelijke foto's:




Paducah

  • Offline Offline
  • Berichten: 116
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #650 Gepost op: 17 maart 2018, 15:17:04 »
Heb zojuist het treinstel bij de leverancier afgeleverd, het pootje van de stroomafnemer is gelijmd dus heeft m.i. altijd zo gezeten. De stroomafnemers zelf zijn wel fragiel in vergelijking met die van Roco, maar daar wordt voor gewaarschuwd in de handleiding.

Wat rest is een leeg spoor (voor nu).

Ramon

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #651 Gepost op: 17 maart 2018, 17:49:08 »
Zit er nou een gietnaad op de bovenkant van het A-sein van de groene? En ligt het aan of is de plaatsing van het A-sein wat ‘slordig’ ? Misschien wordt het op foto’s heel erg uitvergroot, maar ik ga die van mij bij ophalen wel even goed bekijken.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #652 Gepost op: 17 maart 2018, 19:27:55 »
De Chinezen lijken inderdaad wat slordig te zijn geweest. Bij mij was er een ruitenwisser afgebroken. Overigens keurig opgelost door Att na een mailtje  (y)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2420
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #653 Gepost op: 17 maart 2018, 21:18:31 »
Zit er nou een gietnaad op de bovenkant van het A-sein van de groene? En ligt het aan of is de plaatsing van het A-sein wat ‘slordig’ ? Misschien wordt het op foto’s heel erg uitvergroot, maar ik ga die van mij bij ophalen wel even goed bekijken.
Dat van die plaatsing was de reden dat ik vroeg om foto's van de neus (dank Gerard).  Ik keek bij twee modellen bij ondernemers naar die naad die rondom dat derde sein loopt. Het lijkt of er een gat in de neus is gemaakt waarin dat derde sein geplaatst is. Dat is niet altijd even zorgvuldig gebeurd en daardoor zat er bij beide modellen een toch best grote kier. Op foto's die hier tot nu toe geplaatst zijn zie ik het niet, al ziet het er bij de groene van Gerard ook minder strak uit dan de rest van het model. De gele kan ik zo niet goed beoordelen.
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2018, 21:20:22 door 1200blauw »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #654 Gepost op: 18 maart 2018, 02:01:12 »
Zit er nou een gietnaad op de bovenkant van het A-sein van de groene? En ligt het aan of is de plaatsing van het A-sein wat ‘slordig’ ? Misschien wordt het op foto’s heel erg uitvergroot, maar ik ga die van mij bij ophalen wel even goed bekijken.

Je hebt gelijk. Daarom maak ik altijd van die achterlijk grote foto's, heeft iets met mijn gezichtsvermogen te maken. Zal morgen wat beter foto's maken met een echt toestel, heeft de leverancier om gevraagd. Het blijft trouwens wel een heel mooi treinstel met ontzettend veel details. Dat maakt het ook zo moeilijk om goed te duiden of er iets ontbreekt. Neem alleen al de kabels rond de stroomafnemers. Weet ik veel of die zitten waar ze horen te zitten.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #655 Gepost op: 18 maart 2018, 08:58:02 »
Gisteren de opvulringetjes geplaatst, zodat mijn model nu ook recht staat. Ondertussen heeft de Hondekop al een paar weken op de baan meegedraaid en het rijdt uitstekend. Zoals de Plan U het ook al ruim een jaar goed volhoudt. Ik vind het verder een erg goed model, eindelijk een behoorlijke Hondekop.  (y)
Minpuntjes gaat dan om details wat mij betreft. Ik vind vooral de koppelafstand aan de grote kant. Staat een beetje gek naast de Plan v van Roco die wel balg aan balg rijdt. Staat tegenover de donkere kleur van de groene plan v nu een beetje vreemd afsteekt.  :)

De koppelhulp werkt dan weer niet erg goed. Het ding blijft niet liggen en is net te laag. Duidelijk geval van te mooi willen doen. Een blokje van 8 bij 12 bij 40 mm werkt beter. Daar hou ik het dan maar bij.

Voor de toekomst graag een intercityuitvoering en dan door naar de tweetjes.  (y)
 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #656 Gepost op: 18 maart 2018, 11:20:28 »
Hoeveel afstand zit er dan tussen de bakken?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #657 Gepost op: 18 maart 2018, 12:14:06 »
@DE-II: Kijk maar eens naar reactie #440 in dit draadje!

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #658 Gepost op: 18 maart 2018, 15:14:02 »
Bij mijn leverancier aangegeven dat ik de gevraagde foto's hier neerzet. Helaas weer niet allemaal even scherp. Vooropgesteld dat ik het nog steeds een erg mooi treinstel vind wat in verschillende uitvoeringen zeker in mijn verzameling opgenomen gaat worden, is het derde frontsein hier en daar toch erg slecht aangebracht. Hetzelfde geldt voor het spuitwerk bij en rond het derde frontsein. Bovenop elk derde frontsein van de stellen die ik in mijn bezit heb zit iets wat lijkt op een gietnaad. Is op de baan niet storend want je ziet er niet veel van, maar volgens mij hoort het ding er niet. Foto's:






















Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Artitec Mat '54, materieelbespreking.
« Reactie #659 Gepost op: 18 maart 2018, 16:20:08 »
    Hmm,
    Ergens wil ik niets zeggen, maar de continue stroom van kritiek gooit tóch mijn rem los... Hopelijk begrijpt iedereen mijn (moeizame) mix van sarcasme en serieus bedoelde tekst...
    • Er is EINDELIJK een model van een Icoon uit de NL spoorhistorie
    • "De Leek" herkent zonder meer "een Hondekop", de geïnteresseerde ziet zelfs 'dat Glaswolstel'
    • Past het dan niet om vooral POSITIEF (oftewel BLIJ EN DANKBAAR! te zijn over dit project!?
    • Att stak zijn nek uit en levert iets waar menigeen ongetwijfeld 'helemaal blij mee is' en zij UITSLUITEND op de NL-markt kunnen verkopen!
    • Laten wij ons realiseren, dat de omzet/het resultaat NIÉT vooral afhankelijk is van 'de hobbyist', maar vooral van Jan Modaal!
    • Als 'ouwe zak' vergelijk ik ons huidige Monopoly-geld in sommige gevallen nog stééds met die aloude degelijke Hollandsche Floryn  :-X en herinner ik mij vooral die 'wisselkoers' van mijn salaris! En dan stel ik inderdaad óók wel eisen voor die ruim 1100 Florynen  :-* ...
    • Laten we echter niet vergeten, dat een "Kleinserienmodell" (en dat ís dit immers!) altijd Zijn Prijs zal hebben! De trammetjes van wijlen Evert Sluijters (Fairfield)  kwamen immers óók al uit Japan/Korea en kostten 'véél geld', want het was, is en blijft HANDWERK.
    • Zeuren over dat A-sein vind ik onterecht: dat is ooit ingebouwd; een "Échte HK" is GROEN en toont een omgekeerde L!  :angel:

Het "Wort-zum-Sonntag" sprak Pfarrer Von Muijlwijck  ;)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...