Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0 door barry1972
Vandaag om 01:17:25
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland door Ronald69
Vandaag om 01:14:03
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door barry1972
Vandaag om 00:52:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 00:38:51
Gratis gordijnen van Faller door KNed
Vandaag om 00:31:07
Draadloos Mobile Station? door KNed
Vandaag om 00:20:51
Modelspoorbaan Fleischmann door Frans Peeters
Vandaag om 00:15:04
Den Zoedel Tramt door RobK
Vandaag om 00:00:48
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door sdz1976
21 januari 2021, 23:56:22
Mat '36, 445. Zelfbouw. door GerardvV
21 januari 2021, 23:36:49
Mehano Blue Tiger DCC, loopt slecht. Decoder defect? door Ronald Halma
21 januari 2021, 23:35:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
21 januari 2021, 23:27:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 januari 2021, 23:22:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
21 januari 2021, 23:18:06
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
21 januari 2021, 23:14:31
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door Edsko Hekman
21 januari 2021, 23:00:07
Projekt 083-338 door 44
21 januari 2021, 22:42:25
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
21 januari 2021, 22:30:15
Trix 2021, nieuws van de fabrikant door hansberekvam
21 januari 2021, 22:21:43
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
21 januari 2021, 22:19:11
Tandradbaan Fleischmann; hellingshoek? door VictorPM
21 januari 2021, 22:00:45
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:50:42
Budget Wunderline deels naar snelweg door timtrein
21 januari 2021, 21:49:34
Deining in Dönsdorf door Reinout van Rees
21 januari 2021, 21:49:13
Service Roco, voor kleine reparatie MultiMaus door Remunj
21 januari 2021, 21:43:44
DR5000 met WLAN-maus. door Marcel112
21 januari 2021, 21:31:45
The Restoration Of A Train Carriage | Great Rail Restorations | Absolute History door GD
21 januari 2021, 21:21:05
Cranicher Altbahn door Arjen52
21 januari 2021, 21:19:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DBCargo
21 januari 2021, 21:18:10
Schakelaar voor sein met 3 lampen door Joshua
21 januari 2021, 21:12:00
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 142208 keer)

Godfried Merel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #300 Gepost op: 16 februari 2018, 15:43:57 »
Heeft Artitec voor de hondekop 4 te grote (te hoge) reizigersramen gebruikt? De ramen van de Piko hondekop zijn wel correct.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18007
  • You want the truth?! YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH!
    • Het Groterdam Project
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #301 Gepost op: 16 februari 2018, 15:45:55 »
Dat zijn twee compleet andere series (met dus andere ramen)

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 900
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #302 Gepost op: 16 februari 2018, 16:40:52 »
Scherp gezien. Hij staat i.d.d. scheef!
Benieuwd of Artitec kan bevestigen dat dit in de productie die eind februari leverbaar wordt, gecorrigeerd is
gr, Diederik

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4410
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #303 Gepost op: 16 februari 2018, 17:01:45 »
Ik denk dat ze dat eind februari kunnen bevestigen ;D
RETROBAHN A.G.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1673
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #304 Gepost op: 16 februari 2018, 17:45:47 »
Ik heb inmiddels naast een groene met omgekeerd L ook een gele serie met A-sein gezien. Ik word vooral van de groene heel enthousiast. Bij het gele exemplaar dat ik zag zat er aan één zijde wel een opvallende kier tussen het derde sein en de omliggende neus. Dat was niet fraai. Hopelijk was dat een B-keuze of een handmonster.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #305 Gepost op: 16 februari 2018, 21:30:03 »
Ach als je goed kijkt bij de 766 staan de bakken ook niet allemaal even hoog  ;)

Kijk maar eens goed De A lijkt zelfs een kattenrug te hebben, de B is sowieso niet helemaal recht, dat kregen ze in '84 niet helemaal meer voor elkaar nadat deze een portaal had geschept in Hoorn ;D

Groeten Edwin.

Godfried Merel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #306 Gepost op: 17 februari 2018, 02:17:08 »
Bedankt voor alle reacties. Maar ik wil nog eenmaal duidelijk maken wat ik bedoel.

Als je de foto's van mat 54 bekijkt zie je dat de passagiersramen dezelfde hoogte hebben (zowel boven- als onderkant) als de ramen in de deuren. Bij de Artitec modellen zijn de reizigersramen duidelijk veel te groot. Zonde. Artitec leert niet door aan China uit te besteden en het ontwerp niet eerst na te controleren. Een gemiste kans. Zijn de cabineramen van de Artitec hondekop t.o.v. de Piko nu wel correct, hebben we dit weer. En eerlijk gezegd denk ik dat deze fout meer stoort.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4410
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #307 Gepost op: 17 februari 2018, 02:35:09 »
Als je nou ff foto's van treinstel 766 zoekt waar het nog een blauwe band over de ramen had, zie je dat de passagiersramen echt groter zijn dan die in de deuren. Dit is een glaswolstel, de Piko een stel uit de oudere serie met asbest isolatie en kleinere ramen met 4 ronde hoeken, precies wat Chris zegt. De Artitec klopt gewoon.
RETROBAHN A.G.

Erik_omBC

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #308 Gepost op: 17 februari 2018, 07:54:19 »
Citaat
Zijn de cabineramen van de Artitec hondekop t.o.v. de Piko nu wel correct, hebben we dit weer. En eerlijk gezegd denk ik dat deze fout meer stoort.

Heb je dubbel geluk... voor de ATT hondepok prijs kun je er 4 gedumpte piko's kopen... is toch maar even 4 bakken winst.

Sicco Dierdorp

  • Piko fan!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2774
    • Flickr
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #309 Gepost op: 17 februari 2018, 08:06:16 »
Bedankt voor alle reacties. Maar ik wil nog eenmaal duidelijk maken wat ik bedoel.

Als je de foto's van mat 54 bekijkt zie je dat de passagiersramen dezelfde hoogte hebben (zowel boven- als onderkant) als de ramen in de deuren. Bij de Artitec modellen zijn de reizigersramen duidelijk veel te groot. Zonde. Artitec leert niet door aan China uit te besteden en het ontwerp niet eerst na te controleren. Een gemiste kans. Zijn de cabineramen van de Artitec hondekop t.o.v. de Piko nu wel correct, hebben we dit weer. En eerlijk gezegd denk ik dat deze fout meer stoort.

Ik heb geen idee waar je het over hebt, want ik zie toch echt wat anders op al mijn foto's van glaswolstellen
Ik neem aan dat je niet naar foto's van asbeststellen hebt gekeken? Ik vrees er een beetje voor aangezien je de ramen vergelijkt met de Piko Hondekop. Dat is een asbeststel, met hele (HELE!) andere ramen. En nog heel veel meer verschillen. Als je dat onderscheid niet kent en niet ziet, sorry, maar dan zou ik een heel stuk minder hoog van de toren blazen eerlijk gezegd.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 08:08:28 door Sicco Dierdorp »
wat weet ik er nou van.....

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #310 Gepost op: 17 februari 2018, 10:46:33 »
Bedankt voor alle reacties. Maar ik wil nog eenmaal duidelijk maken wat ik bedoel.

Als je de foto's van mat 54 bekijkt zie je dat de passagiersramen dezelfde hoogte hebben (zowel boven- als onderkant) als de ramen in de deuren. Bij de Artitec modellen zijn de reizigersramen duidelijk veel te groot. Zonde. Artitec leert niet door aan China uit te besteden en het ontwerp niet eerst na te controleren. Een gemiste kans. Zijn de cabineramen van de Artitec hondekop t.o.v. de Piko nu wel correct, hebben we dit weer. En eerlijk gezegd denk ik dat deze fout meer stoort.


Misschien een idee om je eerst eens in de materie te verdiepen? Er bestaan een paar goede boeken over Hondekoppen:
Hondekoppen en muizeneuzen - Carel van Gestel
Hondekoppen vergeeld maar niet vergeten - Frank Oude Elferink

Ik zou zeggen: koop die eens. Dan zul je zien dat het Artitec-model wel degelijk klopt.


Steyn




PS: even googlen leerde me dat er van dat laatste boek zelfs een heruitgave komt: http://www.lyckatill.nl
(Het eerste boek dat ik noemde is alleen nog maar tweedehands verkrijgbaar)
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 10:51:00 door IJsselsteyn. Reden: Toevoeging verkrijgbaarheid boeken over Hondekoppen »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1665
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #311 Gepost op: 17 februari 2018, 11:05:14 »
Ik mis toch de ‘niet roken’ teksten boven de teeede klas coupe’s (achter de cabine) en op het 2de klas rijtuig met bagage afdeling.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3416
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #312 Gepost op: 17 februari 2018, 11:40:17 »
Staat de A-bak nou scheef op zn draaistellen? Ietsje hoger aan de B(r) -kant dan aan de Bk kant? Zie de foto's op de Artitec-site en de video van Pijplines. Zouden deze allemaal pre-productie zijn en is het euvel verholpen bij de vervolg-prodcutie?
Ik noem dit koeiepoep. Aan de hand van een paar beelden wordt deskundig vastgesteld, dat dit wel een constructiefout moet zijn. Dream on. Als je aan de hand van een echt model (en liever meerdere) hetzelfde euvel vaststelt EN ook vaststelt dat het door een verkeerde constructie komt, slaat de opmerking ergens op. Als ik de foto's in Railhobby bekijk, kan ik geen scheve bak herkennen. Kan ik dan concluderen dat er helemaal niks mis is met de modellen? Nee, natuurlijk niet, netzomin dus kun je aan de hand van een paar fotos van een paar modellen die  als eerste modellen flink bepoteld zijn geweest concluderen dat het tegendeel het geval is.

Gevalletje nutteloze ongegronde paniekmakerij dus.

dirkjan

cor_b

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #313 Gepost op: 17 februari 2018, 12:41:04 »
Be oordelen kan niet eerder dat jezelf het model op je baan hebt staan
of ie scheef staat of niet dat is afhankelijk van de baan of tafel waar ie op staat.

Cor

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #314 Gepost op: 17 februari 2018, 15:00:05 »
Klopt het dat de hondekop iv geel met raclame banen een andere raamindeling heeft dan de Hondekop IC versie?



Bron foto = pijplines
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.