Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 15:08:55
Foamplaten door PkAlfisti
Vandaag om 14:59:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 232273 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #315 Gepost op: 17 februari 2018, 16:57:41 »
Ergens een foto met de Piko samen? (neuzen tegen elkaar) ben benieuwd of dat vloekt met elkaar.

Lima aan Piko zag er gewoon echt niet uit destijds.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #316 Gepost op: 17 februari 2018, 17:18:05 »
De neus van de ATT is natuurlijk vele malen beter dan de Piko. Persoonlijk heb ik de neus van de Piko altijd het zwakke punt van dit model gevonden. De cabineramen lijken nergens op (zelfs de Lima is beter). De meegegoten handgrepen zijn ook geen succes. En dan vermeld ik niet eens de naad.
De draaistellen van de Piko-tweetjes kunnen ook beter. Op de Benelux zijn ze al beter dan op de oorspronkelijke tweetjes. Jammer dat Piko dit nooit heeft aangepast. Het zij-aanzicht van de Piko is best goed.
Maar goed, het is inderdaad appels met peren vergelijken, de ATT is ook een tikkie duurder... En ik kan me nog de tijd herinneren dat het NL-materieel bestond uit enkele mislukte 1200'en, een soort Plan E's, hondekoppen van de Hema en een Flm Plan K en W van 24 cm - en dat in schaal 1:82. We mogen ATT dankbaar zijn dat nagenoeg het complete boekje van NJvWJ over de stalen rijtuigen in model is omgezet...







CKLX

Zoiets?
Zo ja, gewoon even het hele draadje doorlopen ipv. vragen.

Groeten,

Christoph

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #317 Gepost op: 17 februari 2018, 17:35:45 »
En wat waren we toen toch blij met de Piko. Heb de artitect in bestelling staan, maar de piko's mogen gewoon blijven (y). Vindt het vergelijk een beetje lijken op het vergelijk tussen een Volvo 66 en een V70, zowel qua leeftijds- verschil, prijs en uiterlijk ;D. Op diezelfde manier kun je een Fleischman 1200 tov een Roco 1200 ook compleet de grond in drukken ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #318 Gepost op: 17 februari 2018, 18:29:07 »
Een Lima is prima en een Piko is okido  (y)
Met een Piko Hondekop kan je een jonge starter nog overtuigen net als bij de Lima Hondekop destijds..
Vr. groeten,
Bob

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6449
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #319 Gepost op: 17 februari 2018, 18:45:34 »
Maar om nu de Piko te vergelijken met een Volvo 66? Die Piko is een op de computer ontworpen product uit 21e eeuw. Daar mag je toch wel wat meer van verwachten?

Anyway: niet meer relevant. De toekomst brengt mooie dingen uit Amsterdam-Noord  :)
Boomshanka!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8145
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #320 Gepost op: 17 februari 2018, 19:52:40 »
Die Piko is een stukje goedkoper, rijdt als een (uh) trein en veel geschikter voor ruw gebruik.
Moderne techniek in een stevig jasje en er kan nog wat gepimpt worden.
Die Artitec is van een heel ander niveau.

Vr. groeten,
Bob

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21666
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #321 Gepost op: 17 februari 2018, 20:29:32 »
En wat waren we toen toch blij met de Piko.

Speak for yourself.  ;D
Mij valt op dat hier best nog wat mensen reageren die de Piko maar hebben laten zitten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3397
    • Flickr
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #322 Gepost op: 17 februari 2018, 20:30:53 »
Dat is ook mijn herinnering (en persoonlijke ervaring)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #323 Gepost op: 17 februari 2018, 20:57:57 »
Ik gun het mensen van harte dat ze blij waren met die Piko. Voor mij betekende het alleen nog langer wachten tot Artitec ermee kwam, dus blij was ik er niet mee nee...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7520
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #324 Gepost op: 17 februari 2018, 21:11:44 »
Ik heb ze indertijd vervloekt, net als Trix met die onnozel ingekorte ICIII.
Was met de Piko net overstag (ik maak er wel wat van), kan ik nu lopen vloeken op mezelf omdat Att dat hondse ding toch uitbrengt....

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2103
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #325 Gepost op: 17 februari 2018, 21:51:10 »
We hebben het wel over een behoorlijk verschil in prijs. Aangezien elektrische treinen (met panto’s) niet mijn prioriteit hebben en ik mijn geld ook aan andere zaken dan alleen modelspoor wil/moet uitgeven is deze Artitec hondekop teveel van het goede. En ben ik dus iemand die tevreden is met een gepimpte (dat wel) Piko. Misschien als er ooit een glaswol tweetje komt...?
Grtz!
Tedo

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1716
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #326 Gepost op: 18 februari 2018, 08:44:16 »
http://www.lyckatill.nl/img%200940%20voor%20website.jpg  Op dit plaatje zijn duidelijk de ‘niet roken’ teksten boven de tweede klas coupes te zien. Ik zie ze op het gele Artitec stel niet. Hier gaat Artitec kennelijk de mist in.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 696
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #327 Gepost op: 18 februari 2018, 09:14:26 »
De getoonde foto hoeft niet representatief te zijn voor de uitvoering van de gehele serie. Artitec zal ook wel zijn bronnen gebruikt hebben.


GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3505
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #328 Gepost op: 18 februari 2018, 16:10:33 »
Zoals iedereen die de Hondekoppen heeft meegemaakt weet:
Zet alle foto's van hondekoppen bij elkaar en je ziet dat na al die jaren gebruik er geen één hondekop hetzelfde bestickerd is geweest.
Als je echt goed wil zien of alle letters van een model al dan niet op de juiste plaats zitten heb je een uitgebreide fotoreportage van beide zijden van het voorbeeldstel nodig.  :P ;D
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2451
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #329 Gepost op: 18 februari 2018, 16:31:49 »
En dan ook nog eens een fotoreportage uit het juiste jaartal, want na een werkplaatsbezoek konden de opschriften wel weer eens compleet anders zijn ;D
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein