Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Electrofrog specialist gezocht  (gelezen 2753 keer)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 20 januari 2018, 23:55:55 »
Eric

post dan ook een foto van de bovenkant.

groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2018, 09:14:11 »
Zie het bericht hier onder.
Zo heb  ik het gedaan?
Wissel is peco code 55
Alleen drie draadjes gesoldeerd aan de wissel.
En werk met een servo decoder van rosoft.

mvg ronald

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10771&start=210
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 10:43:08 door Ronaldp »
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2018, 10:15:34 »
Hier is al een hele uitgebreide discussie geweest over het wel of niet aanpassen van de wissels. Hier wordt ook uitgelegd dat het extra maken van scheidingen ook niet zinvol is.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458

Al blijven de meningen verschillend blijft het in mij ogen een vreemde discussie.
Op Schellenbach heb ik nu ruim 168 peco wissels liggen in complexe wisselstraten zonder ook maar ergens een scheiding of aanpassing gemaakt te hebben in de wissel ;) en het werkt uitstekend en betrouwbaar. Nog nooit problemen gehad en oom niet banen die ik voor klanten heb gebouwd met code 55.

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 10:31:12 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 21 januari 2018, 10:39:49 »
Je link werkt  niet Martin.

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 21 januari 2018, 10:42:06 »
Vreemd bij mij wel.... Althans in Tapatalk.

Nog een keer:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=11458
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 21 januari 2018, 10:47:02 »
Krijg de melding dat op gevraagde medling niet bestaat
Kijk nu via andriod toestel.

mvg ronald
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 10:49:09 door Ronaldp »
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 21 januari 2018, 10:48:01 »
Zoekfunctie:

Discussie: Peco wissels aanpassen, nuttig of niet?
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 21 januari 2018, 10:50:59 »
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 21 januari 2018, 11:36:56 »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2018, 11:42:24 »
Meino,

Hierbij de beloofde foto's



Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2018, 11:45:01 »
Dat is code 80 als ik me niet vergis?
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 21 januari 2018, 11:53:34 »
 Martin,

Dat klopt idd code 80.
Dit heeft toch geen gevolgen voor de werking/aansluiting van de wissel?
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2018, 11:59:02 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #27 Gepost op: 21 januari 2018, 12:32:31 »
Eric

als ik de foto's bekijk dan is het duidelijk dat de beschrijving op wiringfordcc van de electrofrog niet van toepassing is op deze wissels. Het kan wel, maar dan wordt het een serieuze verbouwing. Ik denk dat Klaas gelijk heeft en dat de wissels gewoon zoals ze zijn, gebruikt kunnen worden en dat het schema dat je getekend hebt met de positie van de isolaties ook goed is. Wel zijn er dan wat zaken waar je op zult moeten letten.

- De polariteit van het geheel van puntstuk en wisseltongen wordt verzorgd door het fysieke contact tussen een wisseltong en de rail waar de tong tegen aan gedrukt is. Dat betekend dat het contactvlak tussen tong en rail schoon moet blijven tijdens het aanbrengen van de ballast en het eventueel verven van het geheel. Ook later tijdens het gebruik moet dit schoon gehouden worden. Je kunt dit verbeteren door een draadje aan het puntstuk te solderen en te voeden via een microswitch zoals Martin dat voorstelt. Maar het is niet absoluut nodig.

- Omdat het gehele complex van puntstuk en wisseltongen gepolariseerd is, moet je er opletten dat de afstand van de twee wielen op een as correct is. Als die afstand te klein is, kan er contact tussen het wiel en een tong optreden wat een korte kortsluiting tot gevolg heeft. Als ik de foto van het wissel zie, dan is de ruimte tussen de tong en de rail vrij groot, dus is dit waarschijnlijk niet zo'n groot probleem. Ik zelf gebruik code70 railmateriaal en dat heeft veel kleinere toleranties, dus voor mij is dit wel een issue geweest.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 21 januari 2018, 12:42:47 »
Meino,

Hartelijk dank voor je duidelijke toelichting.

Ik ga aan de slag
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Electrofrog specialist gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 21 januari 2018, 13:29:57 »
Ik bedacht dat ik jaren geleden eens een animatie op YouTube heb gezet. Daarin zie je twee manieren van polarisatie. Bij de bovenste worden tongen en puntstuk gezamenlijk omgeschakeld, bij de onderste wordt alleen het puntstuk omgeschakeld en de tongen hebben een vaste polariteit.
https://youtu.be/u5tUergwH54