Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Storm  (gelezen 8115 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Storm
« Reactie #45 Gepost op: 19 januari 2018, 09:15:14 »
Daar staat het toch in. Als de bovenleiding beschadigd is moet de brandweer wachten op Prorail.

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: Storm
« Reactie #46 Gepost op: 19 januari 2018, 09:19:12 »
Yep, kwam ik net tegen tijdens zoeken op internet omdat ik toch twijfelde.
Daarom duurt het dus zo lang. :-X
Mijn opleiding ligt al wat langer terug en ben niet meer actief. Dus geen update van de kennis meer.

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 19 januari 2018, 09:22:02 door v140 »
Gr. Ron

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 348
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Storm
« Reactie #47 Gepost op: 19 januari 2018, 10:49:32 »
Het is voor alle veiligheidsregio's gelijkgetrokken door IFL (NIBRA). Brandweer kan alleen nog spanning testen. Dat moet ook, want is onderdeel van de verkenning/veilig werken. Dan doorgeven aan PRORAIL, zij handelen of op afstand of ter plaatse de aarding af. "Vroegah" (voor onze regionalisering (2010) waren er wel korpsen die zelf iets meer deden/konden maar dat was in training en overleg met de NS Bedrijfsbrandweer. Het ging bij ons, uit m'n hoofd, om 2 korpsen waar de spoorlijn dwarsdoor het dorp loopt. Na de regionalisering is een standaarduitrusting vastgesteld, vanuit een landelijk advies, waarbij we geen materiaal meer hebben voor dat werk. Het zit ook niet meer in de basisopleiding manschap A/B.
Tevens, als "lokaal korps" hebben wij geen materiaal om een trein te kunnen ontruimen. We mogen, mits er geen acuut levensgevaar is, mensen niet uit een trein laten springen. De steiger die vroeger standaard op de bluswagen lag, zit nu in een hulpverleningsvoertuig dat 30 min. weg staat. Die komt ook wel ter plaatse, maar ProRail is er dan meestal ook al en die hebben heel veel spullen bij zich, waaronder ook de steigers etc.
Dus wordt onze HV afgbesteld zodat er elders indien nodig niet gewacht hoeft te worden.
Het blijft een complexe situatie. Mensen willen snel en veilig, nou voor nu is dit het snelst mogelijk.
Laatste praktische ding, een trein strand soms midden in een bosrijk gebied of op een brug, dan krijg je je brandweerauto niet dichtbij en kun je gaan lopen. Met alle procedures en processen ter plaatse ben je dan al gauw veel extra tijd kwijt. Geduld is dan een schone zaak.

Groetjes

Hoontje

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Storm
« Reactie #48 Gepost op: 19 januari 2018, 16:14:30 »
Nog even wat mosterd na de maaltijd.
ik zat gisteren Tussen Arnhem en Utrecht in de laatste trein naar Alkmaar die de stad nog bereikte. Een rit die op zijn minst interessant was te noemen. In Ede al een  tijdje wachten wegens een algemene noodsituatie. (was ik toen maar teruggekeerd....) vervolgens veel stapvoets rijden, 3 keer omgevallen bomen die luidruchtig tegen de bakwanden schuurden, zeker vier noodstoppen en linker spoor tussen de aansluiting naar Rhenen en de westkant van het inhaalspoor van Maarn. Bij aankomst in Utrecht waren alle intercities al opgeheven, maar de stoptrein naar Zwolle stond nog op het bord. Baarn ook, maar slechts tot Soest. Helaas. Toen iedereen goed wel wel zat werd de trein opgeheven en bleek er helemaal niets meer te rijden.
Aankondigingen in de hal verdwenen en verschenen weer, vaak met "+60" in een optimistische bui. De stem van Valerio van BNN riep elke minuut om dat wegens de zware storm de treindienst was gestaakt, een andere heer bood gratis koffie en thee aan.
Veel gele hesjes, soms meer dan wachtenden leek het. Gaven overigens geen identieke inlichtingen (heb het uitgeprobeerd bij 5 van hen).
Na een wel erg vette Burger ergens in Hoog Catherijne terug in de hal, er zouden toen voor 16:30 uur zeker geen treinen rijden volgens de eerst aangesproken medewerker met hesje. Toen maar met de bus naar Wageningen en van daar naar Oosterbeek, maar dat is een ander verhaal. Om half zes thuis.

In reactie op eerder posts: Op een van de borden in Utrecht stond te lezen dat de reisplanners en dergelijke niet bij de tijd waren en geen volledig correcte info gaven. (juiste bewoording weet ik niet meer).

Dirk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Storm
« Reactie #49 Gepost op: 20 januari 2018, 00:18:58 »
Het is voor alle veiligheidsregio's gelijkgetrokken door IFL (NIBRA). Brandweer kan alleen nog spanning testen. Dat moet ook, want is onderdeel van de verkenning/veilig werken. Dan doorgeven aan PRORAIL, zij handelen of op afstand of ter plaatse de aarding af. "Vroegah" (voor onze regionalisering (2010) waren er wel korpsen die zelf iets meer deden/konden maar dat was in training en overleg met de NS Bedrijfsbrandweer. Het ging bij ons, uit m'n hoofd, om 2 korpsen waar de spoorlijn dwarsdoor het dorp loopt. Na de regionalisering is een standaarduitrusting vastgesteld, vanuit een landelijk advies, waarbij we geen materiaal meer hebben voor dat werk. Het zit ook niet meer in de basisopleiding manschap A/B.
Tevens, als "lokaal korps" hebben wij geen materiaal om een trein te kunnen ontruimen. We mogen, mits er geen acuut levensgevaar is, mensen niet uit een trein laten springen. De steiger die vroeger standaard op de bluswagen lag, zit nu in een hulpverleningsvoertuig dat 30 min. weg staat. Die komt ook wel ter plaatse, maar ProRail is er dan meestal ook al en die hebben heel veel spullen bij zich, waaronder ook de steigers etc.
Dus wordt onze HV afgbesteld zodat er elders indien nodig niet gewacht hoeft te worden.
Het blijft een complexe situatie. Mensen willen snel en veilig, nou voor nu is dit het snelst mogelijk.
Laatste praktische ding, een trein strand soms midden in een bosrijk gebied of op een brug, dan krijg je je brandweerauto niet dichtbij en kun je gaan lopen. Met alle procedures en processen ter plaatse ben je dan al gauw veel extra tijd kwijt. Geduld is dan een schone zaak.

Groetjes

Hoontje
De vluchtladder is tegenwoordig een onderdeel aan boord van treinen.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Storm
« Reactie #50 Gepost op: 20 januari 2018, 02:13:06 »
In Duitsland heeft de storm ook een naam, zie ik nu: "Friederike"  8)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8435721
Dat doen de Duitsers met elke storm/lagedruk gebied;) Volgens mij wordt ook elk jaar een lijst gepresenteerd met de beschikbare namen én wordt geloof ik elke naam in 1 jaar met dezelfde letter begonnen.
Hoe verklaar je dan dat het soms uren duurt voordat reizigers een gestrande trein mogen verlaten? De bevoegde monteurs moeten soms van ver komen, en dat kost tijd.
Omdat het NS niet zoveel boeit, het spijt me, meer kan ik er niet van maken. Ik heb ooit ongeveer 1,5 uur vastgezeten in een trein waar op een wanhoopsdaad na, niets mee aan de hand was. Toen was ik het zat, werd recalcitrant en heb iets gedaan wat niet mag. Het grootste gedeelte van de frustratie was dat we móesten wachten op vervangend vervoer, terwijl we op tientallen meters afstand van een weg met bushaltes met reguliere lijnbussen gestrand waren (die notabene nog naar dezelfde bestemming gingen als de trein waar ik en vele anderen inzaten!).

Daar ik mij netjes gemeld heb als zijnde 'de dader' werd ik op pad gestuurd met de melding 'ga maar lopen', terwijl de overige passagiers zonder pardon opnieuw in de trein opgepropt werden. Die zaten nog minstens 30 minuten vast: toen ik op de bushalte stond, kwam een half uur later de eerste vervangende bus voorbij (ik had de 'mazzel' dat de eerste bus die ik had willen hebben net voorbij reed toen ik heengezonden werd en de tweede uitviel)

Nu voor de nuancering: ik begrijp best dat er donderdag weinig meer te doen was. Gezien de omstandigheden denk ik dat je in de trein veiliger was dan buiten.
Sowieso was de gevoelstemperatuur erg laag! Op meerdere plekken was het in Nederland op donderdag -4 voor het gevoel. Dan wil je mensen niet te lang buiten hebben, omdat ze alleen maar kunnen niksen. Er zit alleen wel een verschil tussen mensen in een trein houden 'omdat' en ze een kans geven op alternatief vervoer.

@ dwem: Dat dergelijke geeljasjes het ook niet meer weten neem ik ze niet kwalijk. Het lijkt me een rotbaan op dat moment, omdat je zo goed als niets zeker weet, er ook niets aan kan doen, maar wel veel gezeik over je heen krijgt. Ik was ook blij dat ze 'die heer in de rode jas' gisteren op het NOS-journaal na het 3-uur journaal of zo eruit geknipt hadden. Wat een galbak was dat.

Het verbaaste mij inderdaad ook dat de NS-reisplanner inderdaad totaal geen informatie gaf over de wel- en niet beschikbare trajecten. Met de giga-stroomstoring op 27 maart 2014 lukte dat prima...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Storm
« Reactie #51 Gepost op: 20 januari 2018, 11:12:13 »
De vluchtladder is tegenwoordig een onderdeel aan boord van treinen.
Alleen niet te gebruiken door treinpersoneel.
Groeten Joop, machinist Lls

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Storm
« Reactie #52 Gepost op: 20 januari 2018, 12:40:47 »
@Menno: Ik heb zeker niet kritisch willen zijn op  de "gele jasjes", integendeel. Het is een hondenbaan in zo'n situatie. De dames en heren waren en bleven opvallend welgemoed en uiterst correct. Zelfs toen een "heer" meende dat NS maar bussen moest regelen. Toen hij als antwoord kreeg dat de weg ook niet veilig was en er bovendien in heel Nederland niet genoeg bussen bestonden liet de vragensteller een paar zeer persoonlijke opmerlingen horen aan de NS-dame die ik hier niet zal neerschrijven. Ze bleef er uiterst vriendelijk onder en de"heer" droop af.

De inforatievoorziening AAN (dus niet DOOR) de " gele jasjes" was niet optimaal. Dat wilde ik beweren. Er waren er trouwens ook die met dozen bekertjes koffie rondliepen. Hulde!

Dirk