BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 11:21:56

Titel: Storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 11:21:56
Net een leuke tegenstelling gelezen op de website van ns.nl. Vanwege de storm is het hele treinverkeer platgelegd. Als je een reis plant komt er een mededeling: deze reis is niet mogelijk.
En wat staat er onderaan die pagina: Met uw treinreis bij NS reist u zonder CO2 uitstoot; onze treinen rijden op windstroom.
Titel: Re: storm
Bericht door: john 56 op 18 januari 2018, 11:23:43
 ;D
Groet John
Titel: Re: storm
Bericht door: Peter Kleton op 18 januari 2018, 11:43:54
Hoi Klaas ,
Tja ,te veel wind is ook niet goed ! (grapje )
 Hier alweer wat minder wind t.o.v. een uur geleden.
Peter
Titel: Re: storm
Bericht door: sncf231e op 18 januari 2018, 12:13:04
Het waait hier zo hard dat ik de watertoren ook maar heb binnengehaald (de trein was al binnen):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170407.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170407.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170451.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/P1170451.jpg)
Groet
Fred
Titel: Re: storm
Bericht door: henk op 18 januari 2018, 12:19:58
Net een leuke tegenstelling gelezen op de website van ns.nl. Vanwege de storm is het hele treinverkeer platgelegd. Als je een reis plant komt er een mededeling: deze reis is niet mogelijk.
En wat staat er onderaan die pagina: Met uw treinreis bij NS reist u zonder CO2 uitstoot; onze treinen rijden op windstroom.

Nou, dan is dat zeker de reden. Die windmolens zetten ze ook stil bij dit weer.
Titel: Re: storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 13:00:09
O ja, logisch. Dat ik daar niet aan heb gedacht. ;D
Titel: Re: storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 13:25:45
Overigens zie ik op de actuele spoorkaart (http://spoorkaart.mwnn.nl/) dat niet alles stil ligt. Op de Zeeuwse lijn wordt redelijk volgens schema gereden, maar niet verder dan Roosendaal. En ook in de rest van het land zie ik hier en daar nog een enkele trein rijden.
De Moerdijkbrug lijkt helemaal afgesloten.
Titel: Re: storm
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 13:40:12
Mogelijk dat in Zeeland "het puin" inmiddels al geruimd is Klaas, jullie waren vanmorgen natuurlijk het eerst aan de beurt, maar het was ook daar dat de storm het eerst weer begon af te nemen en zelfs, als ik naar de windkaart op buienradar kijk, al is gaan liggen.
Titel: Re: storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 13:49:43
Eric, ik heb vanmorgen meerdere keren op de actuele spoorkaart gekeken, maar niet geconstateerd dat ze hier gestopt waren.
Wel was de route geknipt, dus overstappen in Roosendaal en Rotterdam, terwijl ze normaal doorrijden.

We zijn er in Zeeland redelijk goed vanaf gekomen, het stormde hier veel minder dan in b.v. Zuid-Holland.
Titel: Re: storm
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 13:59:10
Was dit niet al in het kader van de gisteren aangekondigde aangepaste dienstregeling Klaas?

Hier in Noord-Holland reden om die reden bijvoorbeeld de normaal doorgaande treinen van Alkmaar naar Heerlen/Maastricht niet tussen Alkmaar en Utrecht.
Reizigers in die richting moesten gebruikmaken van de treinen Den Helder - Nijmegen en in Utrecht overstappen.
De extra spits treinen Enkhuizen Amsterdam waren er ook uit gehaald.
Titel: Re: storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 14:01:45
Het zal wel een voorzorgsmaatregel zijn geweest. Maar ik heb de aanpassingen in de dienstregeling niet bestudeerd, hoefde vandaag niet met de trein mee.  :)
Titel: Re: storm
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 14:17:25
Ik ook niet, maar ik zag het gisteravond via "Rijden de treinen?" en heb eens gekeken hoe NS op de verwachte storm anticipeerde.
Best wel logisch eigenlijk als je er even rustig naar keek, op drukke trajecten de treindienst uitdunnen waardoor je ruimte krijgt om te anticiperen :-)
Titel: Re: storm
Bericht door: wimk op 18 januari 2018, 14:20:06
Helaas voor Klaas,

Volgens mij was de reisplanner nog niet helemaal bijgewerkt. Inmiddels staat voor de Zeeuwse lijn het volgende op de site:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-18-vertrektijdengoes.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2018-01-18-vertrektijdengoes.jpg)

Niet erg uitnodigend om even met de trein mee te gaan.
Wim K
Titel: Re: storm
Bericht door: könings op 18 januari 2018, 14:23:36
Net te horen gekregen dat in Duitsland in grote delen geen trein meer rijdt tot 19/01 in de voormiddag.

Mvg

Bas
Titel: Re: storm
Bericht door: könings op 18 januari 2018, 14:28:25
Alé, goederentreinen mogen niet rijden, reizigers nog wel.

Mvg

Bas
Titel: Re: storm
Bericht door: ReneN op 18 januari 2018, 15:22:02
DB doet het wat dat betreft niet beter dan NS... maar heb inmiddels het idee dat de schade behoorlijk is en ProRail alle zeilen bij zal moeten zetten om deze te herstellen. Zoiets is niet in 1 dag te repareren. Bij Geldrop:

https://octopus.scribblelive.com/data/get?url=https%3A%2F%2Fpbs.twimg.com%2Fmedia%2FDT0vYwOW0AESyhp.jpg


Titel: Re: storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 15:26:57
Helaas voor Klaas,
Volgens mij was de reisplanner nog niet helemaal bijgewerkt. Inmiddels staat voor de Zeeuwse lijn het volgende op de site:.....
Hoe verklaar je dan dat ik op de actuele spoorkaart nog alle treinen in Zeeland zie bewegen, en ook nog eens allemaal keurig op tijd?
Titel: Re: storm
Bericht door: wimk op 18 januari 2018, 15:32:24
Tja, blijkbaar rijdt er dan toch wat. Dan is denk ik alleen de reisplanner van slag.
Wim K
Titel: Re: storm
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 15:35:01
Zou zomaar kunnen, 9292ov.nl schijnt ook alleen nog via de app te werken, webportal ligt plat... Althans dat meldde het NOS journaal.
Titel: Re: storm
Bericht door: Deetrein op 18 januari 2018, 15:48:24
dat webportal zag je liggen op de foto van ReneN hierboven bij Geldrop  :D
Titel: Re: storm
Bericht door: Eric B op 18 januari 2018, 15:51:01
 ;D
Titel: Re: storm
Bericht door: Joop_L op 18 januari 2018, 17:12:02
DB doet het wat dat betreft niet beter dan NS...
Dat er geen treinen meer reden was een besluit van de Officier van Dienst Spoor bij Prorail. S.v.z momenteel. 150 gemelde verstoringen.
Titel: Re: storm
Bericht door: Rick op 18 januari 2018, 17:14:45
Hoe verklaar je dan dat ik op de actuele spoorkaart nog alle treinen in Zeeland zie bewegen, en ook nog eens allemaal keurig op tijd?
Geen idee, misschien op basis van de geplande dienstregeling? Op Somda werd gemeld dat rond half vijf een ICM als schouwtrein van Roosendaal naar Vlissingen ging dus dat er daarvoor treinen reden lijkt me nogal ongebruikelijk.
Titel: Re: storm
Bericht door: Max Roodveldt op 18 januari 2018, 18:01:37
Hoe verklaar je dan dat ik op de actuele spoorkaart nog alle treinen in Zeeland zie bewegen, en ook nog eens allemaal keurig op tijd?

Omdat die kaarten zijn geprogrammeerd volgens de dienstregelingen van treinen en bussen, dus die rijden altijd. 8)
Titel: Re: Storm
Bericht door: Reinier Z. op 18 januari 2018, 18:32:07
Ik geloof niet dat er in Zeeland een trein gereden heeft hoor. Geen trein zien rijden in Goes. Om een uur of 16.00 zag ik twee VIRM's in het station naast elkaar staan, beide met de sluitlichten aan de Vlissingse zijde. Om 18.00 uur stonden ze er nog. Eén van beide had Bergen op Zoom op de bestemmingsdisplay's.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Peter Kleton op 18 januari 2018, 18:33:11
Als ik op Treinradar kijk ,zie ik dat toch bijna allle treinen  nog stilstaan op stations. Er rijden een paar Gvc-Rsd b. v.
Klik op
http://treinenradar.nl/

 Bij vertrektijden  van Leiden zie ik dat er een enkele Sprinter rijdt een in het half uur of zo.
 
Peter
Titel: Re: Storm
Bericht door: Rick op 18 januari 2018, 18:45:18
Ik geloof niet dat er in Zeeland een trein gereden heeft hoor. Geen trein zien rijden in Goes. Om een uur of 16.00 zag ik twee VIRM's in het station naast elkaar staan, beide met de sluitlichten aan de Vlissingse zijde. Om 18.00 uur stonden ze er nog. Eén van beide had Bergen op Zoom op de bestemmingsdisplay's.
Voorlopig rijden ze ook niet: Bekende plek met bomen (http://www.112zeeland.nl/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=11903&cntnt01origid=15&cntnt01returnid=51). Niet teveel op de digitale bronnen vertrouwen dus.
Titel: Re: storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 19:17:31
Omdat die kaarten zijn geprogrammeerd volgens de dienstregelingen van treinen en bussen, dus die rijden altijd. 8)
Die kaart heet de actuele spoorkaart, en die geeft normaal de werkelijke positie van treinen aan en niet de positie waar ze volgens de dienstregeling zouden moeten zijn. In de rest van het land zie je allemaal treinen rijden met een kruisje er door, die zijn dus gecanceld. Maar in Zeeland zie ik ze (virtueel) nog steeds voorbij schuiven. Maar blijkbaar kan dat niet waar zijn. Vreemde zaak.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Remunj op 18 januari 2018, 19:36:09
Het is toch actueel.
Zo zie ik nu treinen rijden tussen Eindhoven en Venlo.
En die staan ook vermeld op rijdendetreinen.nl
Ook ovplaza.nl begint wat meer kleurtjes te geven dan alleen maar rode stippen.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Max Roodveldt op 18 januari 2018, 19:50:39
@Klaas,

het feit dat je die opgeheven (doorgekruiste) treinen nog steeds ziet rijden is toch het bewijs dat het dienstregeling gestuurd is?
De software is blijkbaar niet in staat omdat voor Zeeland ook zo te doen.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Noordernet op 18 januari 2018, 19:51:23
Rond Groningen rijden NS en ARRIVA.

Wolter
Titel: Re: Storm
Bericht door: Wim1969 op 18 januari 2018, 20:07:02
Groen stroom, wind energie.. ???
Titel: Re: Storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 20:59:36
het feit dat je die opgeheven (doorgekruiste) treinen nog steeds ziet rijden is toch het bewijs dat het dienstregeling gestuurd is?
Max, voor opgeheven treinen is het inderdaad gestuurd door de dienstregeling. Maar voor treinen die daadwerkelijk onderweg zijn is het de actuele situatie. Ik kijk vaak op die site en daardoor weet ik zeker dat het zo is. Is goed te zien als een trein b.v. meer dan 5 minuten vertraging heeft. Dan zie je op de kaart al dat de trein niet op de positie is waar hij volgens de dienstregeling zou moeten zijn.
Het feit dat de treinen op de Zeeuwse lijn vandaag zo stipt op tijd leken te rijden maakte het wel een beetje verdacht. Achteraf kan je concluderen dat ze vergeten zijn om die treinen als opgeheven te merken.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Max Roodveldt op 18 januari 2018, 21:09:33
Klaas, dankjewel voor de toelichting. Ik zal in de toekomst eens beter op vertraagde treinen letten.
Eigenlijk zou het logischer zijn als ze uitgevallen treinen niet meer zouden laten zien.

mvg,
Max
Titel: Re: Storm
Bericht door: R.C.Grootveld op 18 januari 2018, 22:04:41
Kan iemand mij uitleggen waarom mensen uren hebben vastgezeten in een stilgevallen ICE?

Is toch een kwestie van
1: Spanning eraf
2: Aarden
en klaar is kees ?
Lijkt me iets wat een lokale brandweer in no-time geregeld moet kunnen hebben.
Titel: Re: Storm
Bericht door: ZwolsBas op 18 januari 2018, 22:13:46
Hoorde NS zet Dieseltreinen in, deze hebben geen stroom nodig?

DM90? ;D
Titel: Re: Storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 januari 2018, 22:22:13
Lijkt me iets wat een lokale brandweer in no-time geregeld moet kunnen hebben.
Volgens mij mag de lokale brandweer dat niet. Mag alleen gedaan worden door Prorail of door een aannemer die een bevoegdheid van Prorail heeft.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Thom op 18 januari 2018, 22:40:27
Spanning schakelen doet het SMC op afstand, ter plaatse hoeft alleen spanningsloosheid gecontroleerd te worden en de Bovenleiding geaard te worden.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Bert van Gelder op 18 januari 2018, 23:08:51
Overigens jammer dat er vandaag op de reisplanner een heleboel misleidende info staat/stond.

Kan me voorstellen dat er staat dat een trein uitgevallen is, maar er staat ook regelmatig dat een trein wel rijdt. Alleen als je in de app op die trein klikt, dan staat er geen perron aangegeven, en rijdt de trein ook niet. Terwijl deze wel in het overzicht staat van treinen die wel rijden.

Komt bij dat er geen grafisch overzicht is van de baanvakken die wel open zijn. Dan zou je als reiziger kunnen uitvogelen hoe je toch een reis kan maken.

Nog wat werk te doen voor de informatievoorziening...

Gr, Bert
Titel: Re: Storm
Bericht door: VictorPM op 18 januari 2018, 23:29:53
In Duitsland heeft de storm ook een naam, zie ik nu: "Friederike"  8)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8435721
Titel: Re: Storm
Bericht door: laurent op 19 januari 2018, 00:14:33
In Frankfurt moeten mensen overnachten in een ICE stel. Heel Duitsland ligt nog plat.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Spoorrelais op 19 januari 2018, 08:14:14
Volgens mij mag de lokale brandweer dat niet. Mag alleen gedaan worden door Prorail of door een aannemer die een bevoegdheid van Prorail heeft.

De brandweer heeft nooit de mogelijkheid gehad om de bovenleiding te aarden.

Wel hadden ze de een spanningstester om vast te stellen of er nog spanning op de bovenleiding stond.

Maar dat is ook al niet meer zo. Ze mochten niet aarden en konden daardoor geen veilige werkplek creëren.
Titel: Re: Storm
Bericht door: v140 op 19 januari 2018, 08:54:03
Hoi

De brandweer kan of kon volgens mij wel degelijk aarden.
Door gebruik te maken van de boveleiding tester.
Staat er nog restspanning op de leiding dan klapte de zekering.
Heb zelf de opleiding brandwacht nog gevolgd.



Gr. Ron
Titel: Re: Storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 januari 2018, 09:04:17
Hoe verklaar je dan dat het soms uren duurt voordat reizigers een gestrande trein mogen verlaten? De bevoegde monteurs moeten soms van ver komen, en dat kost tijd. Als de lokale brandweer dat mag doen kan het binnen een half uur gepiept zijn.
Titel: Re: Storm
Bericht door: v140 op 19 januari 2018, 09:10:36
https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/20170925-Voortgangsbrief-ProRail-Elektrisch-veilige-inzet-brandweer-bij-spoorincidenten.pdf (https://www.ifv.nl/advieseninnovatie/Documents/20170925-Voortgangsbrief-ProRail-Elektrisch-veilige-inzet-brandweer-bij-spoorincidenten.pdf)

Begin wel te twijfelen over of de staaf nu wel of niet de zaak ook werkelijk aarding geeft.

Gr. Ron
Titel: Re: Storm
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 januari 2018, 09:15:14
Daar staat het toch in. Als de bovenleiding beschadigd is moet de brandweer wachten op Prorail.
Titel: Re: Storm
Bericht door: v140 op 19 januari 2018, 09:19:12
Yep, kwam ik net tegen tijdens zoeken op internet omdat ik toch twijfelde.
Daarom duurt het dus zo lang. :-X
Mijn opleiding ligt al wat langer terug en ben niet meer actief. Dus geen update van de kennis meer.

Gr. Ron
Titel: Re: Storm
Bericht door: Hoontje op 19 januari 2018, 10:49:32
Het is voor alle veiligheidsregio's gelijkgetrokken door IFL (NIBRA). Brandweer kan alleen nog spanning testen. Dat moet ook, want is onderdeel van de verkenning/veilig werken. Dan doorgeven aan PRORAIL, zij handelen of op afstand of ter plaatse de aarding af. "Vroegah" (voor onze regionalisering (2010) waren er wel korpsen die zelf iets meer deden/konden maar dat was in training en overleg met de NS Bedrijfsbrandweer. Het ging bij ons, uit m'n hoofd, om 2 korpsen waar de spoorlijn dwarsdoor het dorp loopt. Na de regionalisering is een standaarduitrusting vastgesteld, vanuit een landelijk advies, waarbij we geen materiaal meer hebben voor dat werk. Het zit ook niet meer in de basisopleiding manschap A/B.
Tevens, als "lokaal korps" hebben wij geen materiaal om een trein te kunnen ontruimen. We mogen, mits er geen acuut levensgevaar is, mensen niet uit een trein laten springen. De steiger die vroeger standaard op de bluswagen lag, zit nu in een hulpverleningsvoertuig dat 30 min. weg staat. Die komt ook wel ter plaatse, maar ProRail is er dan meestal ook al en die hebben heel veel spullen bij zich, waaronder ook de steigers etc.
Dus wordt onze HV afgbesteld zodat er elders indien nodig niet gewacht hoeft te worden.
Het blijft een complexe situatie. Mensen willen snel en veilig, nou voor nu is dit het snelst mogelijk.
Laatste praktische ding, een trein strand soms midden in een bosrijk gebied of op een brug, dan krijg je je brandweerauto niet dichtbij en kun je gaan lopen. Met alle procedures en processen ter plaatse ben je dan al gauw veel extra tijd kwijt. Geduld is dan een schone zaak.

Groetjes

Hoontje
Titel: Re: Storm
Bericht door: dwem op 19 januari 2018, 16:14:30
Nog even wat mosterd na de maaltijd.
ik zat gisteren Tussen Arnhem en Utrecht in de laatste trein naar Alkmaar die de stad nog bereikte. Een rit die op zijn minst interessant was te noemen. In Ede al een  tijdje wachten wegens een algemene noodsituatie. (was ik toen maar teruggekeerd....) vervolgens veel stapvoets rijden, 3 keer omgevallen bomen die luidruchtig tegen de bakwanden schuurden, zeker vier noodstoppen en linker spoor tussen de aansluiting naar Rhenen en de westkant van het inhaalspoor van Maarn. Bij aankomst in Utrecht waren alle intercities al opgeheven, maar de stoptrein naar Zwolle stond nog op het bord. Baarn ook, maar slechts tot Soest. Helaas. Toen iedereen goed wel wel zat werd de trein opgeheven en bleek er helemaal niets meer te rijden.
Aankondigingen in de hal verdwenen en verschenen weer, vaak met "+60" in een optimistische bui. De stem van Valerio van BNN riep elke minuut om dat wegens de zware storm de treindienst was gestaakt, een andere heer bood gratis koffie en thee aan.
Veel gele hesjes, soms meer dan wachtenden leek het. Gaven overigens geen identieke inlichtingen (heb het uitgeprobeerd bij 5 van hen).
Na een wel erg vette Burger ergens in Hoog Catherijne terug in de hal, er zouden toen voor 16:30 uur zeker geen treinen rijden volgens de eerst aangesproken medewerker met hesje. Toen maar met de bus naar Wageningen en van daar naar Oosterbeek, maar dat is een ander verhaal. Om half zes thuis.

In reactie op eerder posts: Op een van de borden in Utrecht stond te lezen dat de reisplanners en dergelijke niet bij de tijd waren en geen volledig correcte info gaven. (juiste bewoording weet ik niet meer).

Dirk
Titel: Re: Storm
Bericht door: Thom op 20 januari 2018, 00:18:58
Het is voor alle veiligheidsregio's gelijkgetrokken door IFL (NIBRA). Brandweer kan alleen nog spanning testen. Dat moet ook, want is onderdeel van de verkenning/veilig werken. Dan doorgeven aan PRORAIL, zij handelen of op afstand of ter plaatse de aarding af. "Vroegah" (voor onze regionalisering (2010) waren er wel korpsen die zelf iets meer deden/konden maar dat was in training en overleg met de NS Bedrijfsbrandweer. Het ging bij ons, uit m'n hoofd, om 2 korpsen waar de spoorlijn dwarsdoor het dorp loopt. Na de regionalisering is een standaarduitrusting vastgesteld, vanuit een landelijk advies, waarbij we geen materiaal meer hebben voor dat werk. Het zit ook niet meer in de basisopleiding manschap A/B.
Tevens, als "lokaal korps" hebben wij geen materiaal om een trein te kunnen ontruimen. We mogen, mits er geen acuut levensgevaar is, mensen niet uit een trein laten springen. De steiger die vroeger standaard op de bluswagen lag, zit nu in een hulpverleningsvoertuig dat 30 min. weg staat. Die komt ook wel ter plaatse, maar ProRail is er dan meestal ook al en die hebben heel veel spullen bij zich, waaronder ook de steigers etc.
Dus wordt onze HV afgbesteld zodat er elders indien nodig niet gewacht hoeft te worden.
Het blijft een complexe situatie. Mensen willen snel en veilig, nou voor nu is dit het snelst mogelijk.
Laatste praktische ding, een trein strand soms midden in een bosrijk gebied of op een brug, dan krijg je je brandweerauto niet dichtbij en kun je gaan lopen. Met alle procedures en processen ter plaatse ben je dan al gauw veel extra tijd kwijt. Geduld is dan een schone zaak.

Groetjes

Hoontje
De vluchtladder is tegenwoordig een onderdeel aan boord van treinen.
Titel: Re: Storm
Bericht door: Menno op 20 januari 2018, 02:13:06
In Duitsland heeft de storm ook een naam, zie ik nu: "Friederike"  8)
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?002,8435721
Dat doen de Duitsers met elke storm/lagedruk gebied;) Volgens mij wordt ook elk jaar een lijst gepresenteerd met de beschikbare namen én wordt geloof ik elke naam in 1 jaar met dezelfde letter begonnen.
Hoe verklaar je dan dat het soms uren duurt voordat reizigers een gestrande trein mogen verlaten? De bevoegde monteurs moeten soms van ver komen, en dat kost tijd.
Omdat het NS niet zoveel boeit, het spijt me, meer kan ik er niet van maken. Ik heb ooit ongeveer 1,5 uur vastgezeten in een trein waar op een wanhoopsdaad na, niets mee aan de hand was. Toen was ik het zat, werd recalcitrant en heb iets gedaan wat niet mag. Het grootste gedeelte van de frustratie was dat we móesten wachten op vervangend vervoer, terwijl we op tientallen meters afstand van een weg met bushaltes met reguliere lijnbussen gestrand waren (die notabene nog naar dezelfde bestemming gingen als de trein waar ik en vele anderen inzaten!).

Daar ik mij netjes gemeld heb als zijnde 'de dader' werd ik op pad gestuurd met de melding 'ga maar lopen', terwijl de overige passagiers zonder pardon opnieuw in de trein opgepropt werden. Die zaten nog minstens 30 minuten vast: toen ik op de bushalte stond, kwam een half uur later de eerste vervangende bus voorbij (ik had de 'mazzel' dat de eerste bus die ik had willen hebben net voorbij reed toen ik heengezonden werd en de tweede uitviel)

Nu voor de nuancering: ik begrijp best dat er donderdag weinig meer te doen was. Gezien de omstandigheden denk ik dat je in de trein veiliger was dan buiten.
Sowieso was de gevoelstemperatuur erg laag! Op meerdere plekken was het in Nederland op donderdag -4 voor het gevoel. Dan wil je mensen niet te lang buiten hebben, omdat ze alleen maar kunnen niksen. Er zit alleen wel een verschil tussen mensen in een trein houden 'omdat' en ze een kans geven op alternatief vervoer.

@ dwem: Dat dergelijke geeljasjes het ook niet meer weten neem ik ze niet kwalijk. Het lijkt me een rotbaan op dat moment, omdat je zo goed als niets zeker weet, er ook niets aan kan doen, maar wel veel gezeik over je heen krijgt. Ik was ook blij dat ze 'die heer in de rode jas' gisteren op het NOS-journaal na het 3-uur journaal of zo eruit geknipt hadden. Wat een galbak was dat.

Het verbaaste mij inderdaad ook dat de NS-reisplanner inderdaad totaal geen informatie gaf over de wel- en niet beschikbare trajecten. Met de giga-stroomstoring op 27 maart 2014 lukte dat prima...
Titel: Re: Storm
Bericht door: Joop_L op 20 januari 2018, 11:12:13
De vluchtladder is tegenwoordig een onderdeel aan boord van treinen.
Alleen niet te gebruiken door treinpersoneel.
Titel: Re: Storm
Bericht door: dwem op 20 januari 2018, 12:40:47
@Menno: Ik heb zeker niet kritisch willen zijn op  de "gele jasjes", integendeel. Het is een hondenbaan in zo'n situatie. De dames en heren waren en bleven opvallend welgemoed en uiterst correct. Zelfs toen een "heer" meende dat NS maar bussen moest regelen. Toen hij als antwoord kreeg dat de weg ook niet veilig was en er bovendien in heel Nederland niet genoeg bussen bestonden liet de vragensteller een paar zeer persoonlijke opmerlingen horen aan de NS-dame die ik hier niet zal neerschrijven. Ze bleef er uiterst vriendelijk onder en de"heer" droop af.

De inforatievoorziening AAN (dus niet DOOR) de " gele jasjes" was niet optimaal. Dat wilde ik beweren. Er waren er trouwens ook die met dozen bekertjes koffie rondliepen. Hulde!

Dirk