Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?  (gelezen 8483 keer)

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #45 Gepost op: 25 september 2017, 22:36:34 »
Ik maak regelmatig gebruik van deze site om locs te vergelijken en om te zie wie ooit wat heeft gemaakt.

Ben heel benieuwd naar je eind resultaat! Lijkt me een leuk project.

Ik heb zelf de blauwe Fleischmann om de 'Orient Express' voort te bewegen, mooie gekleurde/bonte kombinatie.

Andre

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #46 Gepost op: 25 september 2017, 23:27:42 »
Ja, ik ken deze site. Gebruik hem vaak voor het werk :) . Hier is wel duidelijk dat ze zowat elke week een andere loc maakten :( De 18.451 van liliput staat er ook tussen en is dus een nog bestaand exemplaar in München (weliswaar knalgroen als ik zo even op Google gluur). De Fleischmann 18.5 exemplaren (zoals in het stripverhaal) zijn buiten mijn budget. Maar er is geen haast bij. Het is slechts een 'gebbetje' om deze trein na te maken.

Ik heb mijn mooie Roco, en ook al is deze 'verkeerd' (niet volgens het stripverhaal en ook al niet eens de 18 478) hij rijdt super mooi en is ook best wel heel erg mooi. Er zullen vast wel kits/setjes bestaan om BR 18.4 modellen om te bouwen, maar ik ben niet goed thuis in het Duitse modelspoorwereldje. Voorlopig staat hij mooi te wezen op mijn test spoortje met de Rheingold rijtuigen er achter (ook al is dit niet correct) Mocht ik een 18.5 tegenkomen en deze is niet al te duur, dan wil ik het ook nog wel overwegen. Ik heb altijd nog dat Märklin ding met correcte 18.5 cabine (hoewel het ding shots en scheef is omgebouwd, en kan deze parkeren voor de 'Striptrein'... Dit klinkt overigens ondeugender dan het eigenlijk is...

Ik heb ook een CIWL/Pullmann rijtuig ontvangen van ome post. Een of ander Frans merk (geen Jouef). Ik vind het zonde om een Rivarossi of LS Models te verhakselen.  Ding is niet zo mooi als een Rivarossi rijtuig, maar wel mooier dan een Hema/Lima. Ook zitten er de correcte draaistellen onder en heeft hij ovale ramen in de deuren. Het is een slaaprijtuig, maar de indeling van de ramen boeit niet heel veel daar ik deze dicht ga maken. De uiteinden van dit rijtuig zijn lelijk. De daklijn is te hoog en bol boven de balg en de balg zit te laag, evenals de apparatenkasten (?) naast de balgen. Ik heb er al grote Symoba's in gefrut. Foto's volgen zodra er meer te zien is :P .

Mvg,

Robert

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #47 Gepost op: 30 september 2017, 01:09:51 »
Het rijtuig wat ik had gevonden is van 'France Trains'. Het leek mij niet heel veel soeps maar ik zie dat er op 'iebee' een aantal CIWL rijtuigen van hun staan die ook richting 90 euro gaan. Nou moe ??? . Maar goed, dat heb ik er niet voor betaald en het ding is al aan gort gezaagd. Aan één kant heb ik de raamstijlen weggezaagd en er een reep styreen in gelijmd. Nu de andere kant nog en dan het onvermijdelijke 'plamureschure²'.

Er is in het stripverhaal nog één wagon te zien, maar alleen in twee plaatjes. Deze kar hangt achter het dichtgemaakte Pullman ding en is zichtbaar als het hoofdpersonage er langs loopt om naar de spoorbrug te lopen (wat best lollig is aangezien ik ook over/naast deze brug gelopen ben in Keulen). Verderop in het verhaal aan het einde als ze over het perron lopen is nog net het einde van dit rijtuig te zien. Dat maakt in totaal 6 rijtuigen: het bagagerijtuig van de Rheingold met twee salonrijtuigen, het rode slaaprijtuig, de dichtgemaakte Pullman en als laatste volgens mij dus een Pullman bagagerijtuig. En uiteraard is dit ook weer een zeldzaam kreng in H0 :-X . De kleuren van de Pullman rijtuigen in de strip zijn een soort oranje bruin met crème in daglicht en lichtgeel met crème (flipflop verf gebruikt?) in het donker. Maar ik ga er voor het gemak van uit dat de artiest de Orient express kleurstelling voor ogen had. Toch een vrij bonte trein met het blauwpaars van de Rheingold, het rood van het Mirtropa snurkrijtuig en het bruin met crème van de 'privérijtuigen', maar in museumbedrijf kan heel veel, en in een stripverhaal kan nog meer :P .

Electrotren, Rivarossi (zelfde mal?) en ook France Trains (en wie nog meer weet mag het zeggen) hebben dit bagagerijtuig uitgebracht. Wie weet loop ik er een keer tegen aan. Er is zo weinig van het rijtuig te zien dat ik er lekker niks aan hoef te verbouwen of schilderen, mits ik de bruin/crème variant weet op te snorren voor een leuke prijs. Het dichte rijtuig moet ik toch bruin/crème schilderen en ik zal de kleur aanpassen aan het bagagerijtuig. Lekker makkelijk. 



Ik meen het rijtuig te herkennen aan het draaistel (zelfde draaistel als het andere Pullman rijtuig), de raampjes (zie Rivarossi foto verderop) en het kippenhok op het dak.



En op dit plaatje zien we wat details van de achterzijde. Volgens mij is het dus een CIWL bagage rijtuig. (Plaatjes uiteraard 'geleend' van meneer Dupuis (uitgeverij) en meneer Leloup (artiest)

Dit is een Rivarossi exemplaar:

http://www.rarelocos.com/img/p/5336-44851-jqformat.jpg

En een Electrotren:

http://www.reisezugwagen.eu/wp-content/uploads/E_18203_D_CIWL.JPG

Volgens mij klopt het wel ongeveer (y) . Raampjes en uiteinde van dit rijtuig komen volgens mij overeen of lijken genoeg op elkaar dat de trein voor mijn verbeelding in ieder geval compleet is. Alleen dus nog een half afgebouwde en motorloze Märklin BR18.5 restaureren en een correcte tender er bij zoeken, het dichte Pullman rijtuig wat dus eigenlijk nog open is, dicht maken en dit laatste rijtuig opduikelen. Of heb ik het toch mis?

Mvg,

Robert.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #48 Gepost op: 30 september 2017, 06:42:09 »
Goed werk  (y)  Die Rivarossi fourgon is zelfs nog in nederland geweest, heb ik ontdekt. Zie dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,73288.msg3221730785.html#msg3221730785

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #49 Gepost op: 30 september 2017, 08:24:04 »
Is dat niet zo een Frans Poste geval? met daklichten die maar 3/4 van de wagon lang zijn ( http://www.modelys.fr/detail-2475-Fourgon+Postal+SNCF+PTT+Ocem+PAZ+Ls+Models+40430.htm )

De reden dat Liliput wielen groter zijn is dat serie d en e grotere wielen hadden dan de rest (2m tegen 1,87 m)... maar het hele S3/6 verhaal is een grote kluwen van varianten en al dan niet correcte combinaties van lok en tender

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #50 Gepost op: 30 september 2017, 10:14:01 »
Ik snap wat je bedoelt maar het is denk ik echt een fourgon. Op het stripplaatje met de rode DB lok zie je dat het uitkijkje dwars op de wagon staat, en je ziet daar ook de dicht op elkaar liggende, genagelde ribben in lengte- en dwarsrichting op het dak lopen. Bovendien is de zijwand op het stripplaatje weer glad terwijl de poste verticale ribben op de wanden heeft.


Overigens, "sncf231e/Fred" heeft net een heel handig overzicht gepost met CIWL rijtuigen, in dit draadje:    (y)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,65265.msg3221772987.html#msg3221772987
« Laatst bewerkt op: 30 september 2017, 10:16:38 door Rondje_HO »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #51 Gepost op: 30 september 2017, 14:33:18 »
Dit is echt een goede imitatie van een CIWL fourgon in de bruin/crème Pullman livrei.
Inderdaad had de SNCF iets soortgelijks, maar wel groen.

Dirk

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #52 Gepost op: 30 september 2017, 19:00:34 »
Fascinerend om deze rijtuigen achter een 1100 en 1600 te zien. Zo te zien is het samenraapsel wat in de strip te zien is nog niet eens zo raar. Ik zie een behoorlijke mix van rijtuigen op de grootspoor plaatjes. Inclusief Rheingold en Mitropa rijtuigen. Zo'n speciale/extra trein zal de tekenaar wel geïnspireerd hebben. De strip is uit 1993 en hij zal er wel aan gewerkt hebben in 1991/1992 of zo.

Ik ga uiteindelijk stiekum mijn Roco BR 18.4 toch omkatten naar een 18.478. Het hoeft niet super nauwkeurig maar de voorverwarmer gaat verhuizen naar tussen de wielen en een of ander ding wat rechts op de voetplaat zit gaat verhuizen naar linksvoor... als ik er achter kom hoe ik deze los krijg, grrr... Bij de tender ga ik ook niet heel moeilijk doen. ik vervang de achterste draaistelzijkanten door een vast frame en vervang de opbouw van de kolenbak en klaar. De as afstand van de achterste wielen klopt dan niet helemaal maar wellicht vind ik daar nog een oplossing voor. Op de nieuwe frameplaat zet ik de aspotten wel op de goede afstand en hoop dat het niet opvalt :). Maar geen haast er mee, ik heb nog genoeg te doen...

Mvg,

Robert.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2170
    • Biesje.nl
Re: Br 18 526, is er een model van, en wie maakt deze?
« Reactie #53 Gepost op: 21 januari 2018, 23:00:11 »
Via mijn werk (best leuk werk heb ik eigenlijk 8) ) kwam ik een gekraakte Roco Beierse S3/6 (63360) tegen die ik voor weinig mocht overnemen. Cabine was vermorzeld en de kap van de tender was zelfs helemaal opnieuw gemaakt van styreen. Perfect slachtoffer om te verbouwen (y). Natuurlijk had ik kunnen wachten tot er een fleischmann of Rivarossi van het juiste type voorbij kwam. Maar ik vind de drijfwielen van de roco beter getroffen, ze zijn een fractie groter in diameter en de aandrijving vind ik mooier. En de Fleischmann is ook nog eens @#$% duur :P .

Zoals gezegd lag de cabine in puin, dus ik had een nieuwe nodig. Via de Fleischmann website een cabine van het juiste type voor een 18.5 opgesnord (grappig genoeg draagt de cabine het nummer van een 18.495 maar het is een rechte zonder stroomlijn) en besteld, en ook maar meteen een kap en wielframe voor de tender. Ik had al eens een complete Fleischmann in mijn handen gehad en vergeleken met de Roco, en met wat frutten moest het mogelijk zijn om de Fleishmann tender kap op de Roco tender te prakken. Het frame voor de wielen heeft dus maar één draaistel waarbij de achterste wielen in een vast frame zitten. Deze achterste wielen hebben niet dezelfde as afstand als de Roco aandrijving maar dat gaat niet opvallen, hoop ik...



Zoals op de foto is te zien paste de tender kap best redelijk, decoder (ESU LP 4) Zit er ook al in, plek zat bovenop de motor onder de nep kolen. Het Fleischmann onderstel frame was wat ingewikkelder. Ik heb uiteindelijk alleen de zijkanten afgesneden en de bovenste balk van het Fleischmann frame ook afgesneden en gefreest op een manier de zoveel mogelijk leidingen liet zitten. Er zat zo weinig 'vlees' op de Roco tender aandrijving dat ik hier niks van weg kon frezen. Maar uiteindelijk ziet het er best ok uit. Likje rode verf en het lijkt al een geheel :) .

Fleischmann cabine zit provisorisch op de loc. Ik had wel al in de rommelbak een ketel gevonden die ik tussen de drijfwielen heb gezet als voorverwarmer. Verdere appendages nog niet gemonteerd. Schoorsteen moet ik ook nog wat op verzinnen. Ook op de andere BR 18.4. Roco maakt geen modellen met de correcte schoorsteen. De ketel is op de plek waar eerst de wigvormige stroomlijn van de cabine zat nog niet afgewerkt. Je ziet hier een stukje van het 'blote' originele cabine interieur. Dit is iets kleiner en ik moet dot dus plamuren of zo, zodat de ketel mooi doorloopt. Ook moet er een extra knobbel op (smeltveiligheid) en natuurlijk moet ik de leidingen en handrails weer monteren.

Ik verzamel dus eigenlijk alleen maar Nederlands spul, en ik hoop dat dit de enige buitenlandse stomers blijven. Maar wie weet :P Naarmate ik meer in aanraking kom met allerlei moois uit andere landen (ik heb zelfs Zuid Afrikaanse treinen in mijn handen gehad, maar die sla ik wel over) krijg ik er ook meer waardering voor. Ik moet alleen wel een rem op mijn verzameldrift zetten, anders kan ik straks niet de NL modellen kopen die ik nog wil/moet hebben.

Mvg,

Robert.