Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Allereerste lok(je) door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:30
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 974444 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re:25 jaar geleden
« Reactie #825 Gepost op: 03 October 2011, 21:55:19 »
De hondenkoppen verdwijnen en ICR komt. Volgens mijn gegevens heb ik de eerste twee treinen met ICR in de beneluxdienst vastgelegd maar ik hoor het graag als dat niet klopt.


stam+1183 (BKD voor loc),trnr 157,Asd-Bs Rdc 3-10-1986


1183+stam trnr 186 Bs-Asd  in Schiedam-RW  3-10-1986
No dress rehearsel, this is our life.

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #826 Gepost op: 03 October 2011, 23:47:20 »
Bah wat een moderne treinen ;D

Ik weet nog wel dat de oude beneluxtreinen samen
met de nieuwe hebben gereden.
Ik heb nooit wat bijgehouden,maar toen ik jouw bewering
las twijfelde ik daar aan.ik dacht dat ik de nieuwe stellen
al in de zomer zag rijden omdat ik toen op tienertoer ging,
maar in de herfstvakantie kon je dat jaar ook op tienertoer,
dus het zou best kunnen dat ik ze toen gezien had.
(ik ben dat jaar 6 keer op tienertoer geweest ;D)

Dus ze hebben dus ook nooit via Haarlem gereden?

Als je zo de foto's bekijk zijn het toch wel mooie treinen,
maar ik vond het heel erg jammer dat de oude Beneluxxen
verdwenen(vooral de trekduw,de hk hield het nog 2 jaar vol).

Tja 1986,weinig oude kleuren nog maar(de laatste 1100en een paar
diesellocs en plan E).

Heel weinig klassieke beveiliging nog maar over.

Eigenlijk het begin van tijdperk V,dus eigenlijk niet zoveel meer aan :'(.

Dit draadje wordt steeds minder leuk :(

Tijd om wat moois te gaan bouwen in NS tijdperk IV ;)

gr Ed.


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re:25 jaar geleden
« Reactie #827 Gepost op: 04 October 2011, 08:04:27 »
Citaat van: Edde
Eigenlijk het begin van tijdperk V,dus eigenlijk niet zoveel meer aan :'(.
Ik heb nog wat hondenkoppen in de aanbieding de komende jaren.

Citaat
Tijd om wat moois te gaan bouwen in NS tijdperk IV ;)
Goed plan. Heb ook wat plannen in die richting met als centraal jaar 1985.
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:25 jaar geleden
« Reactie #828 Gepost op: 04 October 2011, 18:49:23 »
Dus ze hebben dus ook nooit via Haarlem gereden?
Jawel, maar de meeste foto's die ik daarvan heb passen niet in dit draadje of in '19 toen'. Die van de proefritten zouden wel passen, maar die moet ik zoeken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re:25 jaar geleden
« Reactie #829 Gepost op: 04 October 2011, 21:59:52 »
Op 4 oktober 1986 reed er een extra trein naar Duitsland vanaf Groningen. De trein werd getrokken door de 216 055. De foto's zijn gemaakt ter hoogte van Post T in Hoogezand. Zoals te zien is, zijn de wagons voorzien van stoomverwarming.




CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:25 jaar geleden
« Reactie #830 Gepost op: 04 October 2011, 22:07:56 »
De hondenkoppen verdwijnen en ICR komt. Volgens mijn gegevens heb ik de eerste twee treinen met ICR in de beneluxdienst vastgelegd maar ik hoor het graag als dat niet klopt.

Zou kunnen, want ik heb zelf de eerste trein met ICR gefotografeerd, en dat was ook op 3 oktober 1986.


First day of new Benelux train by cklx, on Flickr

Ik reed 's morgens vroeg van Leiden naar Roosendaal. Vandaar ging ik naar Zeeland om Hondenkoppen en ander oud materieel te fotograferen. Het was die dag schitterend weer - ongeveer net als afgelopen week.

CKLX

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:25 jaar geleden
« Reactie #831 Gepost op: 04 October 2011, 22:12:29 »

Dus ze hebben dus ook nooit via Haarlem gereden?


Voor zover ik weet niet, want in het voorjaar van 1986 gingen de Beneluxen over de Schiphollijn rijden.
Ik heb nog wel de oude Beneluxen op de Schiphollijn gezien, inclusief de TD.


Benelux train at Warmond, July 12, 1986 by cklx, on Flickr



Benelux at Warmond, December 6, 1986 by cklx, on Flickr


CKLX

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8526
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:25 jaar geleden
« Reactie #832 Gepost op: 06 October 2011, 09:27:24 »
Op 4 oktober 1986 reed er een extra trein naar Duitsland vanaf Groningen. De trein werd getrokken door de 216 055. De foto's zijn gemaakt ter hoogte van Post T in Hoogezand. Zoals te zien is, zijn de wagons voorzien van stoomverwarming.

Stoomverwarming... heerlijke warmte was dat op een vriesdag..... Ik denkt met veel genoegen terug aan een rit door de Eifel ergens in '97 bij -10 voorzichtig maar warm uit de ramen hangend....
« Laatst bewerkt op: 06 October 2011, 17:46:29 door DE_II »

Edde

  • N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
  • Berichten: 3094
    • Mijn Flickr pagina
Re:25 jaar geleden
« Reactie #833 Gepost op: 06 October 2011, 16:44:14 »
De westelijke tak ging open op 2 juni.
Enne CKLX ik zal het niet verder vertellen hoor,
maar de plaatjes moeten precies 25 jaar oud zijn ;D

gr Ed.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:25 jaar geleden
« Reactie #834 Gepost op: 06 October 2011, 21:05:02 »
De westelijke tak ging open op 2 juni.
Enne CKLX ik zal het niet verder vertellen hoor,
maar de plaatjes moeten precies 25 jaar oud zijn ;D

gr Ed.

Het ging om een antwoord...

CKLX

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:25 jaar geleden
« Reactie #835 Gepost op: 07 October 2011, 10:10:04 »

Benelux trein ten behoeve van instructie aan machinisten in het station van Haarlem, 7 oktober 1986.


Lok 1188 als sluitstuk van de nieuwe Beneluxtrein, Haarlem 7 oktober 1986.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2011, 19:11:31 door Bob Rodenburg. Reden: foto grote volgens de regels »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #836 Gepost op: 07 October 2011, 13:37:08 »



Vandaag een bezoekje gebracht aan het Spoorwegmuseum. Daar staat het materieel nog onder de oude overkappingen langs de perrons. De beide Blokkendoosrijtuigen zijn tegenwoordig niet meer in de collectie opgenomen, maar bij de STAR en ZLSM te vinden. Ook de 6317 is voor de argeloze bezoeker niet meer te vinden, maar dat heeft een heel andere reden  :P



Of deze toegangsbewijzen ook echt uit 1986 komen kan ik niet achterhalen. Er staat geen datum of stempel op die een aanwijzing geeft. Op de achterzijde van de kaartjes staat wel een tekst die spreekt over de Indonesisische stoomlokomotief (CC 5022) en het restauratierijtuig (WR 4249). Het gaat dus om een kaartje van 1981 of later.
De toegangsbewijzien geven wel een aardig tijdsbeeld. En let vooral eens op de toegangsprijzen.

Martijn

Robert Stremming

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Avatar: Treinstel 1780 in Groningen, 20 april 1988
    • Foto's Robert Stremming
Re:25 jaar geleden
« Reactie #837 Gepost op: 08 October 2011, 07:41:59 »
Een paar weken geleden een paar plaatjes op dit draadje gezet van Post I in Hoogezand. Op deze dag weer een paar plaatjes van deze post gemaakt in 1986. Zoals te zien is, is de post in de tussentijd van een nieuw verfjasje voorzien en ziet er weer strak uit. Helaas zou dat slechts voor 2,5 jaar nodig zijn...





Verder werd het bedieningstoestel aangepast aan de nieuwe situatie vanaf december 1986 als Post T buiten dienst gesteld wordt. De volgende foto's laten het interieur van het bloktoestel zien van Post I. Zo zie je een aantal vensters en de inductor om de stroom op te wekken.




Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:25 jaar geleden
« Reactie #838 Gepost op: 08 October 2011, 09:38:14 »
[Vandaag een bezoekje gebracht aan het Spoorwegmuseum. Daar staat het materieel nog onder de oude overkappingen langs de perrons.

Dit klopt niet deze overkappingen stammen uit 1975 nadat de originele overkapping jammerlijk moest worden gesloopt omdat deze op instorten stond. De loopbrug is van 1977 toen er op het achterterrein op de plek van een aantal rangeersporen een 2e overkapping werd gebouwd.


© HetUtrechtsArchief

Mvg, Mark

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re:25 jaar geleden
« Reactie #839 Gepost op: 08 October 2011, 11:58:30 »
Het is maar wat je oud noemt denk ik. Ten opzichte van de huidige staat van het museum zijn het de 'oude' kappen.
No dress rehearsel, this is our life.