Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 972408 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:25 jaar geleden
« Reactie #795 Gepost op: 12 August 2011, 06:52:50 »
kan iemand mij meer vertellen over die ex ns 83 loc, had voor deze plaat nog nooit zo'n loc gezien.
Volgens mij was deze loc evengoed een directe voorloper van de sikken 200-300 als de (oer)sikken van de 100-serie. Nadat deze loc was omgebouwd tot dieselectrische loc en de proeven positief waren uitgevallen werden de Sikken 201-212 gebouwd zonder proefexemplaar.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:25 jaar geleden
« Reactie #796 Gepost op: 12 August 2011, 10:40:37 »
Van de oersikken waren de 83-84 geen directe voorlopers. Toen de acculocs in 1931 verbouwd werden tot DE-locs, waren de oersikken 103-119 al in 1930 afgeleverd en de 120-130 werden datzelfde jaar geleverd. De rest van de oersikjes 131-152 volgde het jaar daarop. De oer-oersikken 101 en 102 waren in 1927 en 1929 al in dienst gekomen en de oer-oer-oersik 1 was van 1924. Die was overigens een buitenbeentje en geen succes. De 101 en 102 leken wel al op de latere 103-152.

De 83-84 waren inderdaad wel de eerste diesel-electrische locs en de daarmee opgedane ervaringen zullen wel verwerkt zijn bij de 201 en haar collega-sikken.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:25 jaar geleden
« Reactie #797 Gepost op: 12 August 2011, 11:27:30 »
Dan pas je het toch aan?

- Peter

Done!  (y)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:25 jaar geleden
« Reactie #798 Gepost op: 12 August 2011, 19:15:36 »
Van de oersikken waren de 83-84 geen directe voorlopers.

Wat ik bedoelde is dat niet alleen de oersikken (sikken van 100-serie) voorlopers zijn van de serie 200-300 oftewel het meest bekende en gebouwde type, maar ook deze loc. De ervaringen met het tot dieselelektrische locomotief omgebouwde 83 en 84 waren blijkbaar zo gunstig, dat van de nieuw gebouwde serie dieselelektrische locomotoren geen proefexemplaar werd gebouwd, maar gelijk een serie van 12. Dat proefexemplaar waren misschien wel de omgebouwde 83 en 84.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2011, 21:09:47 door MR »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:25 jaar geleden
« Reactie #799 Gepost op: 12 August 2011, 21:08:09 »
Drie plaatje op op verschillende plaatsen, dat moet haast wel een dagje tienertoer geweest zijn.
Kun je ook zien welke Sik het was? Op dit postzegelplaatje kan ik het nummer net niet ontcijferen!

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:25 jaar geleden
« Reactie #800 Gepost op: 12 August 2011, 22:29:20 »
Wat ik bedoelde is dat niet alleen de oersikken (sikken van 100-serie) voorlopers zijn van de serie 200-300 oftewel het meest bekende en gebouwde type, maar ook deze loc.

Ah, zo bedoelde je het. Excuses, dan heb ik je opmerking verkeerd gelezen.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #801 Gepost op: 13 August 2011, 09:00:24 »
Kun je ook zien welke Sik het was? Op dit postzegelplaatje kan ik het nummer net niet ontcijferen!
De foto zijn gewoon aanklikbaar, dan verschijnt er een grotere versie. Maar zelfs op de originele dia is het maar net te lezen: het gaat om de 299.



Vandaag een tienertoerdag richting het zuidoosten van het land. Zoals altijd de start op Utrecht CS waar als verrassing de NS20 langs het perron stond. Daarna in een ruk naar Maastricht om vervolgens via Venlo, Roermond, Nijmegen, Elst en Arnhem weer terug naar Utrecht.

Martijn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:25 jaar geleden
« Reactie #802 Gepost op: 13 August 2011, 21:28:23 »
O erg mooi die plaat van die 1300! :D
En ja, aanklikbaar had ik gezien, dat bedoelde ik ook met postzegel :) ik vind het altijd leuk om te weten welke Sik het was. Sommige duiken steeds weer elders in het land op!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:25 jaar geleden
« Reactie #803 Gepost op: 13 August 2011, 21:59:30 »
Die 1200 met Plan E's is heel fraai! Onder de oude (pas gesloopte  :'( ) loopbrug Sonsbeekzijde, pure nostalgie!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #804 Gepost op: 14 August 2011, 18:27:13 »


De laatste reisdag van deze tienertoerkaart. Ditmaal zuidwest Nederland onveilig gemaakt met stops in Utrecht CS, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Roosendaal en Goes. Wederom een start in de ochtend op Utrecht CS waar de 1313 met een buurlandtrein gereed staat. In Tilburg een bezoek gebracht aan het terrein van de werkplaats waar de 1501, 1503 en 1504 te vinden waren. En tenslotte een foto van een stoomtrein van de SGB, waarbij het materieel in wel erg bonte kleuren is gestoken.
@timtrein: achter de lok zijn twee L-rijtuigen te zien die later bij naar de STAR zouden gaan.

Martijn

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:25 jaar geleden
« Reactie #805 Gepost op: 14 August 2011, 19:11:18 »
Psst, eerste en derde wagen ;), is ook achter de lok ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:25 jaar geleden
« Reactie #806 Gepost op: 14 August 2011, 20:23:56 »
O leukkkk! De eerste is de BD, die staat nog bij ons, de derde is de AB die later in revisie ging en als bouwpakket bij ons kwam (en ging).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8991
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #807 Gepost op: 14 August 2011, 20:29:36 »
In Tilburg een bezoek gebracht aan het terrein van de werkplaats waar de 1501, 1503 en 1504 te vinden waren.

In welke toestand was de 1503 op dat moment?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1802
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #808 Gepost op: 16 August 2011, 19:39:26 »


De 1503 stond nog wel op draaistellen, maar was duidelijk geplukt. Aan een zijde al ontdaan van frontramen, verlichting en vermoedelijk ook delen van het cabine-interieur. Ook de beide pantografen ontbraken.
En om de vraag voor te zijn ook gelijk maar een plaatje van de 1501.
 
Martijn
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 20:41:02 door martijnhaman »

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:25 jaar geleden
« Reactie #809 Gepost op: 19 August 2011, 21:06:40 »
Iedereen bedankt voor de uitleg, ik ben er veel wijzer van geworden.