Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2025 door W. Thomas
Vandaag om 20:34:19
NS 8800 in spoor 0 door Noud
Vandaag om 20:22:54
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 20:11:24
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:09:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door RailEnthusiast
Vandaag om 20:00:54
Roco 2025 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:36:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:00:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:40:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 18:24:23
Aachenau West door 741230
Vandaag om 18:14:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:07:25
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 18:07:16
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:57:50
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door Ronald Halma
Vandaag om 17:54:56
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door Ronald Halma
Vandaag om 17:52:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ad Cleijsen
Vandaag om 16:53:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
Vandaag om 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
Vandaag om 15:55:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans v H
Vandaag om 15:04:52
Welke decoder is dit? door bellejt
Vandaag om 13:08:56
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:20:26
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 11:49:38
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Simplex
Vandaag om 10:57:57
Beilhack xrotm: rijrichting door rjr
Vandaag om 09:23:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:28:27
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 984485 keer)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:25 jaar geleden
« Reactie #795 Gepost op: 12 August 2011, 06:52:50 »
kan iemand mij meer vertellen over die ex ns 83 loc, had voor deze plaat nog nooit zo'n loc gezien.
Volgens mij was deze loc evengoed een directe voorloper van de sikken 200-300 als de (oer)sikken van de 100-serie. Nadat deze loc was omgebouwd tot dieselectrische loc en de proeven positief waren uitgevallen werden de Sikken 201-212 gebouwd zonder proefexemplaar.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:25 jaar geleden
« Reactie #796 Gepost op: 12 August 2011, 10:40:37 »
Van de oersikken waren de 83-84 geen directe voorlopers. Toen de acculocs in 1931 verbouwd werden tot DE-locs, waren de oersikken 103-119 al in 1930 afgeleverd en de 120-130 werden datzelfde jaar geleverd. De rest van de oersikjes 131-152 volgde het jaar daarop. De oer-oersikken 101 en 102 waren in 1927 en 1929 al in dienst gekomen en de oer-oer-oersik 1 was van 1924. Die was overigens een buitenbeentje en geen succes. De 101 en 102 leken wel al op de latere 103-152.

De 83-84 waren inderdaad wel de eerste diesel-electrische locs en de daarmee opgedane ervaringen zullen wel verwerkt zijn bij de 201 en haar collega-sikken.

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:25 jaar geleden
« Reactie #797 Gepost op: 12 August 2011, 11:27:30 »
Dan pas je het toch aan?

- Peter

Done!  (y)
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re:25 jaar geleden
« Reactie #798 Gepost op: 12 August 2011, 19:15:36 »
Van de oersikken waren de 83-84 geen directe voorlopers.

Wat ik bedoelde is dat niet alleen de oersikken (sikken van 100-serie) voorlopers zijn van de serie 200-300 oftewel het meest bekende en gebouwde type, maar ook deze loc. De ervaringen met het tot dieselelektrische locomotief omgebouwde 83 en 84 waren blijkbaar zo gunstig, dat van de nieuw gebouwde serie dieselelektrische locomotoren geen proefexemplaar werd gebouwd, maar gelijk een serie van 12. Dat proefexemplaar waren misschien wel de omgebouwde 83 en 84.
« Laatst bewerkt op: 12 August 2011, 21:09:47 door MR »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re:25 jaar geleden
« Reactie #799 Gepost op: 12 August 2011, 21:08:09 »
Drie plaatje op op verschillende plaatsen, dat moet haast wel een dagje tienertoer geweest zijn.
Kun je ook zien welke Sik het was? Op dit postzegelplaatje kan ik het nummer net niet ontcijferen!

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re:25 jaar geleden
« Reactie #800 Gepost op: 12 August 2011, 22:29:20 »
Wat ik bedoelde is dat niet alleen de oersikken (sikken van 100-serie) voorlopers zijn van de serie 200-300 oftewel het meest bekende en gebouwde type, maar ook deze loc.

Ah, zo bedoelde je het. Excuses, dan heb ik je opmerking verkeerd gelezen.

gr. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #801 Gepost op: 13 August 2011, 09:00:24 »
Kun je ook zien welke Sik het was? Op dit postzegelplaatje kan ik het nummer net niet ontcijferen!
De foto zijn gewoon aanklikbaar, dan verschijnt er een grotere versie. Maar zelfs op de originele dia is het maar net te lezen: het gaat om de 299.



Vandaag een tienertoerdag richting het zuidoosten van het land. Zoals altijd de start op Utrecht CS waar als verrassing de NS20 langs het perron stond. Daarna in een ruk naar Maastricht om vervolgens via Venlo, Roermond, Nijmegen, Elst en Arnhem weer terug naar Utrecht.

Martijn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re:25 jaar geleden
« Reactie #802 Gepost op: 13 August 2011, 21:28:23 »
O erg mooi die plaat van die 1300! :D
En ja, aanklikbaar had ik gezien, dat bedoelde ik ook met postzegel :) ik vind het altijd leuk om te weten welke Sik het was. Sommige duiken steeds weer elders in het land op!

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:25 jaar geleden
« Reactie #803 Gepost op: 13 August 2011, 21:59:30 »
Die 1200 met Plan E's is heel fraai! Onder de oude (pas gesloopte  :'( ) loopbrug Sonsbeekzijde, pure nostalgie!
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #804 Gepost op: 14 August 2011, 18:27:13 »


De laatste reisdag van deze tienertoerkaart. Ditmaal zuidwest Nederland onveilig gemaakt met stops in Utrecht CS, 's-Hertogenbosch, Tilburg, Roosendaal en Goes. Wederom een start in de ochtend op Utrecht CS waar de 1313 met een buurlandtrein gereed staat. In Tilburg een bezoek gebracht aan het terrein van de werkplaats waar de 1501, 1503 en 1504 te vinden waren. En tenslotte een foto van een stoomtrein van de SGB, waarbij het materieel in wel erg bonte kleuren is gestoken.
@timtrein: achter de lok zijn twee L-rijtuigen te zien die later bij naar de STAR zouden gaan.

Martijn

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:25 jaar geleden
« Reactie #805 Gepost op: 14 August 2011, 19:11:18 »
Psst, eerste en derde wagen ;), is ook achter de lok ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2088
Re:25 jaar geleden
« Reactie #806 Gepost op: 14 August 2011, 20:23:56 »
O leukkkk! De eerste is de BD, die staat nog bij ons, de derde is de AB die later in revisie ging en als bouwpakket bij ons kwam (en ging).

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #807 Gepost op: 14 August 2011, 20:29:36 »
In Tilburg een bezoek gebracht aan het terrein van de werkplaats waar de 1501, 1503 en 1504 te vinden waren.

In welke toestand was de 1503 op dat moment?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:25 jaar geleden
« Reactie #808 Gepost op: 16 August 2011, 19:39:26 »


De 1503 stond nog wel op draaistellen, maar was duidelijk geplukt. Aan een zijde al ontdaan van frontramen, verlichting en vermoedelijk ook delen van het cabine-interieur. Ook de beide pantografen ontbraken.
En om de vraag voor te zijn ook gelijk maar een plaatje van de 1501.
 
Martijn
« Laatst bewerkt op: 16 August 2011, 20:41:02 door martijnhaman »

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re:25 jaar geleden
« Reactie #809 Gepost op: 19 August 2011, 21:06:40 »
Iedereen bedankt voor de uitleg, ik ben er veel wijzer van geworden.