Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beilhack xrotm: rijrichting door Ronald Halma
Vandaag om 18:12:14
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door Scratchbuilt
Vandaag om 18:08:10
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 17:59:53
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 17:53:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:47:10
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
Vandaag om 17:46:45
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door BR41
Vandaag om 17:42:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
Vandaag om 16:06:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 983966 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #585 Gepost op: 19 August 2010, 11:58:01 »
T/m 1 juni was dit Sloterdijk Noord dacht ik.

Inderdaad, en de trein op de foto rijdt over de verlegde Oude Lijn. Dit perron is dus nog geen 2 jaar in gebruik zoals de andere rechts van deze trein, die naar de Hemtunnel voeren.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:25 jaar geleden
« Reactie #586 Gepost op: 19 August 2010, 19:45:57 »
508+817 in Amsterdam Sloterdijk op weg naar Amsterdam CS. De omgeving is hier nog bijna landelijk te noemen.

Er bestaat een boek over metro's in diverse Europese steden en Amsterdam is de eerste die behandeld wordt. Daarin staat een metrostel (zilvermeeuw) die in een weiland rijdt. Dat is lijn 53 in de richting Gaasperplas, die net onder de spoordijk vandaan komt. Dat ziet er tegenwoordig ook wat anders uit...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Romeo373

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #587 Gepost op: 19 August 2010, 19:50:05 »
Hoi Marc,

 ;D Treinstelnummer 747 bestond in 1985 niet .......... :(

Gr. Romeo

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #588 Gepost op: 19 August 2010, 20:17:54 »
Treinstelnummer 747 bestond in 1985 niet .......... :(

Kletspraat!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Romeo373

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #589 Gepost op: 19 August 2010, 21:03:08 »
 ;D Droom gewoon verder, omdat het bij een foto van ?????? staat. Het stel werd na de kaping herindienstgesteld als 1747 en in de 90-er jaren om emotionele redenen teruggenummerd in 758. Maar ik geef toe, dat je heel oud moet zijn om dat te weten.  ;D

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #590 Gepost op: 19 August 2010, 21:18:50 »
Ik heb de foto zelf gemaakt...
Je bent ook niet een beetje eigenwijs hè? Of ben je inmiddels zò oud dat je de dingen een heel klein beetje door elkaar gaat halen...

Uit het NS-materieeloverzicht 1985 van HOV:

« Laatst bewerkt op: 20 August 2010, 09:03:00 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:25 jaar geleden
« Reactie #591 Gepost op: 19 August 2010, 21:25:42 »
Huh, de 747 is nooit verbouwd tot coach-stel, en heeft dus ook geen "1" voor het nummer gekregen.
Pas aan het einde van de loopbaan van de 747 is het stel volgens het boek "elektrische treinen deel 2" het nummer veranderd in 758. Dat moet in 1991 zijn geweest, 14 jaar na de kaping, ik heb daar het nut nooit van gezien om dat na zo'n lange tijd nog te doen, vlak voor de buitendienst stelling van het stel.

Groeten,Yuri
***** ***** ***** ***

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8995
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #592 Gepost op: 19 August 2010, 21:29:24 »
Dat de NS 14 jaar na dato het stel vernummerd heeft had te maken met de ophanden zijnde buitendienststelling in 1993: men was bang dat als bekend zou worden waar de 747 voor langere tijd opgeslagen zou worden in afwachting van sloop er door bepaalde lieden brand zou worden gesticht. In een stel dat vol met asbest is dat zeer ongewenst...
« Laatst bewerkt op: 20 August 2010, 09:03:21 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Romeo373

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #593 Gepost op: 19 August 2010, 21:51:45 »
 :o ik geef me over!  :o

Gr. Romeo

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
Re:25 jaar geleden
« Reactie #594 Gepost op: 19 August 2010, 21:57:24 »
Dat de NS 14 jaar na dato het stel vernummerd heeft had te maken met de ophanden zijnde buitendienststelling in 1993: men was bang dat als bekend zou worden waar de 747 voor langere tijd opgeslagen zou worden in afwachting van sloop er door bepaalde lieden brand zou worden gesticht. In een stel dat vol met asbest is dat zeer ongewenst...

Nou en? Asbest brandt toch haast niet? ;D
Meer NS in spoor 1!

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:25 jaar geleden
« Reactie #595 Gepost op: 19 August 2010, 21:58:40 »
:o ik geef me over!  :o

Gr. Romeo

Geaccepteerd! (y)

Enne poezenbeest, bedankt voor de verklaring van de vernummering!

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #596 Gepost op: 19 August 2010, 22:13:02 »
Tssss, een beetje twijfelen aan mijn administratie....  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:25 jaar geleden
« Reactie #597 Gepost op: 19 August 2010, 22:17:07 »
Wat heeft het op zich met de kaping van de 747, en waarom zou iemand brand stichten?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:25 jaar geleden
« Reactie #598 Gepost op: 19 August 2010, 22:21:23 »
Tijdens de kaping zijn 3 mensen in het treinstel doodgeschoten, en bij de gewelddadige beëindiging zijn 6 kapers en 2 gegijzelden omgekomen. Om die reden is er sprake van geweest om het treinstel af te voeren of te vernummeren.
No dress rehearsel, this is our life.

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re:25 jaar geleden
« Reactie #599 Gepost op: 19 August 2010, 23:14:49 »
Ook niet waar, 3 mensen zijn bij de kaping in 1975 helaas doodgeschoten.
In 1977 hebben de kapers niemand gedood, dat heeft van Agt gedaan, bij de bestorrming van de trein.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2010, 09:03:47 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »