Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 15:00:30
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 1007633 keer)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:25 jaar geleden
« Reactie #585 Gepost op: 19 August 2010, 11:58:01 »
T/m 1 juni was dit Sloterdijk Noord dacht ik.

Inderdaad, en de trein op de foto rijdt over de verlegde Oude Lijn. Dit perron is dus nog geen 2 jaar in gebruik zoals de andere rechts van deze trein, die naar de Hemtunnel voeren.
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:25 jaar geleden
« Reactie #586 Gepost op: 19 August 2010, 19:45:57 »
508+817 in Amsterdam Sloterdijk op weg naar Amsterdam CS. De omgeving is hier nog bijna landelijk te noemen.

Er bestaat een boek over metro's in diverse Europese steden en Amsterdam is de eerste die behandeld wordt. Daarin staat een metrostel (zilvermeeuw) die in een weiland rijdt. Dat is lijn 53 in de richting Gaasperplas, die net onder de spoordijk vandaan komt. Dat ziet er tegenwoordig ook wat anders uit...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Romeo373

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #587 Gepost op: 19 August 2010, 19:50:05 »
Hoi Marc,

 ;D Treinstelnummer 747 bestond in 1985 niet .......... :(

Gr. Romeo

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #588 Gepost op: 19 August 2010, 20:17:54 »
Treinstelnummer 747 bestond in 1985 niet .......... :(

Kletspraat!
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Romeo373

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #589 Gepost op: 19 August 2010, 21:03:08 »
 ;D Droom gewoon verder, omdat het bij een foto van ?????? staat. Het stel werd na de kaping herindienstgesteld als 1747 en in de 90-er jaren om emotionele redenen teruggenummerd in 758. Maar ik geef toe, dat je heel oud moet zijn om dat te weten.  ;D

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #590 Gepost op: 19 August 2010, 21:18:50 »
Ik heb de foto zelf gemaakt...
Je bent ook niet een beetje eigenwijs hè? Of ben je inmiddels zò oud dat je de dingen een heel klein beetje door elkaar gaat halen...

Uit het NS-materieeloverzicht 1985 van HOV:

« Laatst bewerkt op: 20 August 2010, 09:03:00 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:25 jaar geleden
« Reactie #591 Gepost op: 19 August 2010, 21:25:42 »
Huh, de 747 is nooit verbouwd tot coach-stel, en heeft dus ook geen "1" voor het nummer gekregen.
Pas aan het einde van de loopbaan van de 747 is het stel volgens het boek "elektrische treinen deel 2" het nummer veranderd in 758. Dat moet in 1991 zijn geweest, 14 jaar na de kaping, ik heb daar het nut nooit van gezien om dat na zo'n lange tijd nog te doen, vlak voor de buitendienst stelling van het stel.

Groeten,Yuri
***** ***** ***** ***

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9020
  • Hengelooo 1:160
Re:25 jaar geleden
« Reactie #592 Gepost op: 19 August 2010, 21:29:24 »
Dat de NS 14 jaar na dato het stel vernummerd heeft had te maken met de ophanden zijnde buitendienststelling in 1993: men was bang dat als bekend zou worden waar de 747 voor langere tijd opgeslagen zou worden in afwachting van sloop er door bepaalde lieden brand zou worden gesticht. In een stel dat vol met asbest is dat zeer ongewenst...
« Laatst bewerkt op: 20 August 2010, 09:03:21 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Romeo373

  • Gast
Re:25 jaar geleden
« Reactie #593 Gepost op: 19 August 2010, 21:51:45 »
 :o ik geef me over!  :o

Gr. Romeo

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:25 jaar geleden
« Reactie #594 Gepost op: 19 August 2010, 21:57:24 »
Dat de NS 14 jaar na dato het stel vernummerd heeft had te maken met de ophanden zijnde buitendienststelling in 1993: men was bang dat als bekend zou worden waar de 747 voor langere tijd opgeslagen zou worden in afwachting van sloop er door bepaalde lieden brand zou worden gesticht. In een stel dat vol met asbest is dat zeer ongewenst...

Nou en? Asbest brandt toch haast niet? ;D
Meer NS in spoor 1!

Yuri v L

  • Offline Offline
  • Berichten: 321
Re:25 jaar geleden
« Reactie #595 Gepost op: 19 August 2010, 21:58:40 »
:o ik geef me over!  :o

Gr. Romeo

Geaccepteerd! (y)

Enne poezenbeest, bedankt voor de verklaring van de vernummering!

Groeten, Yuri
***** ***** ***** ***

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:25 jaar geleden
« Reactie #596 Gepost op: 19 August 2010, 22:13:02 »
Tssss, een beetje twijfelen aan mijn administratie....  :-\
No dress rehearsel, this is our life.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Gouda in H0
Re:25 jaar geleden
« Reactie #597 Gepost op: 19 August 2010, 22:17:07 »
Wat heeft het op zich met de kaping van de 747, en waarom zou iemand brand stichten?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:25 jaar geleden
« Reactie #598 Gepost op: 19 August 2010, 22:21:23 »
Tijdens de kaping zijn 3 mensen in het treinstel doodgeschoten, en bij de gewelddadige beëindiging zijn 6 kapers en 2 gegijzelden omgekomen. Om die reden is er sprake van geweest om het treinstel af te voeren of te vernummeren.
No dress rehearsel, this is our life.

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re:25 jaar geleden
« Reactie #599 Gepost op: 19 August 2010, 23:14:49 »
Ook niet waar, 3 mensen zijn bij de kaping in 1975 helaas doodgeschoten.
In 1977 hebben de kapers niemand gedood, dat heeft van Agt gedaan, bij de bestorrming van de trein.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2010, 09:03:47 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »