Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door spoorijzer
Vandaag om 15:28:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:22:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:16:56
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
  

Auteur Topic: 25 jaar geleden  (gelezen 968167 keer)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2640 Gepost op: 22 April 2024, 08:44:38 »
Op 22 april 1999 naar een spoorlijn ten zuiden van Hiroshima.
Tussen Nagato-Motoyama en Suzumeda reed toen nog een vooroorlogs motorrijtuig in de normale dienst.
De lijn (spoorwijdte 1067 mm, kaapspoor) is niet lang, 2,3 km. Het is een aftakking van de Onoda lijn, tussen Onoda en Ino.

Informatie uit 1998 in het Engels: http://www.japaneserailwaysociety.com/ken/kmh42/kumoha.htm




Bij eindpunt Nagato-Motoyama.


Opschriften van KuMoHa 42-001.






We zijn langs de lijn gaan lopen en hebben onderweg wat dia's gemaakt.


Bij het andere eindpunt, Suzumeda. Er werd overigens alleen in de spitsuren gereden. Men begon pas in de namiddag weer te rijden.
Uiteraard dat niet afgewacht, maar teruggegaan naar Hiroshima. In 2003 is het motorrijtuig buiten dienst gegaan.

Groeten
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2641 Gepost op: 24 April 2024, 09:05:18 »
Op 24 april 1999 waren wij in Kumamoto op het zuidelijke eiland Kyushu.
Behalve een tram, is daar ook de Kumamoto Electric Railway (spoorwijdte 1067mm).
Het spoorbedrijf exploiteert 2 lijnen, die samenkomen in Kita-Kumamoto, waar ook de werkplaats is.
Bij het eindpunt Kami-Kumamoto van de tram begon destijds het kortste lijntje.
Eerst dat korte lijntje bekeken.
Op 10 april 2020 heb ik in dit draadje een dia van de trein bij station Kami-Kumamoto laten zien.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.msg3222108446#msg3222108446 
Inmiddels is de sporensituatie veranderd.





Halte Ikeda met motorrijtuig 5104


Tussen de haltes Ikeda en Uchigoshi. Op dit korte lijntje pendelde alleen mr 5104.
Het motorrijtuig (bouwjaar 1957 / serie 5101-5105) is in 1985 overgenomen van Tokyu Corporation.
Er is daarbij een 2e bestuurderscabine ingebouwd.

Op de andere spoorlijn tussen Fujisakgu-mae - Kita-Kumamoto - Miyoshi werd met 2 gekoppelde motorrijtuigen gereden.
Het stuk tussen het eindpunt Fujisakgu-mae en de halte Kurokamimachi  was wel leuk met ook een klein stukje straattraject.


De 5102 en 5101 op een stuk langs de huizen.


Motorrijtuigen 6118 en 6117 op het stukje straattraject. Geen betrouwbare info over deze overgenomen rijtuigen kunnen vinden.


Motorrijtuigen 5101 en 5102.

Daarna wat rondgekeken bij station Kita-Kumamoto.


Bij de werkplaats stond motorrijtuig 71, die als museumwagen bewaard is.
Het rijtuig is uit 1928 en werd in 1954 overgenomen door Kumamoto Electric Railway.
Info onderaan op deze site (in het Nederlands laten vertalen): https://ja.wikipedia.org/wiki/%E5%BA%83%E6%B5%9C%E9%89%84%E9%81%93%E3%81%AE%E9%9B%BB%E8%BB%8A#%E7%86%8A%E6%9C%AC%E9%9B%BB%E6%B0%97%E9%89%84%E9%81%93%E3%83%A2%E3%83%8F71%E5%BD%A2%E9%9B%BB%E8%BB%8A

Nog wat dia's bij de werkplaats in Kita-Kumamoto gemaakt.


Motorrijtuig 601.


5103 en 5105.


Motorrijtuig 5104 met goed zichtbaar de naderhand verbouwde achterzijde met bestuurderscabine.


Station Kita-Kumamoto met 6118 en 6117.


Het eindpunt Miyoshi met motorrijtuigen 201 en 202 (overgenomen in 1998).


5101 en 5102 bij een halte, waarvan de naam alleen in het Japans was vermeld.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2642 Gepost op: 27 April 2024, 09:56:50 »
Op 27 april 1999 naar Takamatsu op het eiland Shikoku gegaan.
In die stad begint de Takamatsu-Kotohira Electric Railroad met spoorlijnen naar Kotoden Kotohira (32,9km lang),
Nagao (14,6 km lang) en Kotoden Shido (12,5 km lang). Er wordt op normaalspoor (1435mm) gereden.
Op de lijn naar Nagao reed het leukste (en oudste) materieel. De lijn afgereden en teruggegaan naar station Ido en daar eerst wat rondgelopen.




Motorrijtuig 325 en 120 reden bij station Ido goed in de zon.

Motorrijtuig 325 is oorspronkelijk uit 1926 (serie 3000 met de wagennummers 300, 315, 325, 335 en 345).
In 1966 is de carrosserie gerenoveerd. Motorrijtuig 325 is in 2006 gesloopt.
Motorrijtuig 300 is als museumwagen/werkwagen bewaard.

Motorrijtuig 120 (serie 1000 met wagennummers 100, 110, 120, 130 en 140) is ook uit 1926.
Ook deze rijtuigen zijn in 1966/1967 gerenoveerd. Motorrijtuig 120 is eerst bewaard als "retro voertuig", maar in 2021 is besloten
de "retro voertuigen" over te dragen aan derden of te slopen.
Wat er nu precies met motorrijtuig 120 is gebeurd, is mij niet duidelijk.


Stuurstand van een motorrijtuig uit 1926.


Motorrijtuig 62 en 71 ook bij Ido.

In 1948 werden beide motorrijtuigen met houten opbouw uit 1913 overgenomen en in de vijftiger jaren gemoderniseerd/herbouwd.
Motorrijtuig 62 is in 2003 gesloopt.
Wat er met motorrijtuig 71 (en wanneer) is gebeurd, heb ik niet kunnen uitvogelen op allerlei vertaalde Japanse internetsites.




Motorrijtuigen 760 en 100 weer bij Ido.

Motorrijtuig 760 is uit 1951 en werd in 1965 naar Takamatsu overgebracht.
In 2005 is het rijtuig buiten dienst gegaan en is daarna niet gesloopt. Het staat nu opgesteld in Tamano City, waar het motorrijtuig voor 1965 gereden heeft.

Motorrijtuig 100 is van de serie 1000 (zie tekst bij bovenste foto's). In 1999 is het motorrijtuig buiten dienst gegaan.


Er is moderner materieel: motorrijtuig 601 en 602, die in 1998 zijn overgenomen van de Nagoya Subway. De dia is gemaakt bij Ido.

Daarna naar het volgende station, Shirayama, gegaan en daar wat gefotografeerd.








Motorrijtuig 62 en 71.




Motorrijtuig 701 en 702 is ook afkomstig van de Nagoya Subway.




Motorrijtuig 760 en 100.


Motorrijtuig 325 en 120.


Tussen de haltes Gakuendori en Hiragi steken motorrijtuig 100 en 760 de Shin rivier over.


Bij station Hiragi kwamen motorrijtuig 602 en 601 voorbij.


Zelfde locatie met motorrijtuigen 71 en 62.


Motorrijtuig 100 en 760.


Bij halte Nogakubumae met motorrijtuig 120 en 325.

Groeten.
Wim van der Ent

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2643 Gepost op: 27 April 2024, 11:24:22 »
Erg leuk die foto's uit Japan! (y)


Motorrijtuigen 6118 en 6117 op het stukje straattraject. Geen betrouwbare info over deze overgenomen rijtuigen kunnen vinden.

Over de treinstellen 6000 heb ik het volgende kunnen vinden:
"Type 6000 - Voormalig Tokyo Metropolitan Bureau of Transportation Type 6000. Van 1995 tot 2001 werden 10 bakken in 5 formaties geïntroduceerd. Door veroudering vordert de vervanging en vanaf februari 2024 rijdt er 1 trein met 2 wagens (6111A + 6118A)."

Mocht je meer willen weten, dan heb ik op Wikipedia nog iets gevonden. Het is even een puzzeltje, vermoedelijk kun je geen Japans, maar met behulp van een vertaalsite kom je een heel eind denk ik.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2644 Gepost op: 27 April 2024, 21:01:23 »
@1200blauw:  Dank. Ik laat het Japans altijd automatisch vertalen, als ik een Japanse site aanklik.
De vertaling in het Nederlands is soms wel hilarisch.
Probleem bij die gefotografeerde 6118 is dat ik als 2e wagen het nummer 6117 heb genoteerd. Dat nummer wordt niet vermeld.
Verkeerd nummer genoteerd ? Ik weet het niet; was daar wel secuur in.
Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2645 Gepost op: 28 April 2024, 09:13:54 »
Op 28 april 1999 terug op het hoofdeiland Honshu voor de Oigawa Railway. Het bedrijf, ook Daitetsu genaamd, exploiteert 2 spoorlijnen met kaapspoor (1067mm)
Het bedrijf laat onder andere stoomtreinen rijden en heeft ook oud elektrisch materieel overgenomen van verschillende bedrijven.
Op 28 april 1999 zijn wij vanuit Senzu in de richting van Kanaya gegaan, de zogenaamde hoofdlijn. Voor de Ikawa lijn (met tandrad) was geen tijd.
Overigens, in september 2022 is dit gebied getroffen door typhoon nr. 15, waardoor er geen treinen rijden tussen Senzu en station Kawane Onsen Sasamado.
Volgens de website van het bedrijf is die stremming nog van kracht.


Station Senzu met een opgestelde stoomloc en motorrijtuig 3008/3507.


Niet ver van station Senzu werd de rivier Oi overgestoken (treinstel 3008/3507).


De tegentrein (treinstel 21003/21004) op dezelfde brug.

Daarna naar station Sakidaira gegaan en verder in de richting van eindpunt Kanaya gelopen.


Onderweg kon treinstel 21003/21004 weer gefotografeerd worden. In dit gebied werd veel thee verbouwd.


Ook hier was een brug over de Oi rivier. Treinstel 3507/3008 op weg naar Senzu.


Treinstel 512/312.


Stoomloc C 56-44 (bouwjaar 1936). In 1941/1942 is de locomotief in Thailand terecht gekomen. In 1979 is de machine naar Japan overgebracht.
De Oigawa Railway stelde de stoomloc in 1980 na restauratie in dienst voor trek/duw treinen.

Bij station Fukuyo nog een poging gewaagd.


Treinstel 3507/3008.


Treinstel 21001/21002.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2646 Gepost op: 30 April 2024, 09:31:31 »
Tot slot op 30 april 1999 nog een paar zonnige dia's bij de Enoshima Electric Railway gemaakt.


Straattraject tussen haltes Enoshima en Koshigoe met motorrijtuig 551-501.


Motorrijtuig 304-354.


Tussen de haltes Shichirigahama en Kamakurakoko-mae met motorrijtuig 1002-1052.

Groeten.
Wim van der Ent

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2647 Gepost op: 03 May 2024, 23:31:33 »
Op de valreep: op 3 mei 1999 komt radioloc 6431 te Zwolle Rangeer voorbij met Duitse rijtuigen in DR kleurstelling. Deze rijtuigen werden ingezet in treinen met SFOR materieel, beladen voor Bosnië.





Later in ander draadje zal ik de overige foto's plastsen van treinen beladen met SFOR tanks, jeeps en vrachtwagens, maar daar heb ik geen specifieke datum bij staan. Was wel in diezelfde week als deze 2 foto's.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2648 Gepost op: 08 May 2024, 09:33:19 »
Op 8 mei 1999 was er in Rotterdam een NVBS excursie met motorrijtuig 608.
Werkspoor leverde in december 1968 deze enkelgelede zesasser aan de RET.
Na een verblijf in Amsterdam bij het AOM (Amsterdams Openbaar Vervoer Museum) vanaf 1996, behoort het rijtuig sinds februari 1999
tot de museumcollectie van de Stichting RoMeO.


De excursie begon op het Stationsplein.


Vermoedelijk was het een door de afdeling Rotterdam van de NVBS georganiseerde rondrit. Kan me dat niet meer herinneren.


Fotostop in de Westerstraat.


Er werd onder andere ook naar Zuid gereden.
Deze dia is gemaakt op de Hillevliet.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2649 Gepost op: 09 May 2024, 10:09:38 »
Dia van 9 mei 1999.


In verband met werkzaamheden had lijn 2 die dag een tijdelijk eindpunt in de Gaesbeekstraat.

Groeten.
Wim van der Ent

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2817
  • Twentelijn 1968-1980
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2650 Gepost op: 13 May 2024, 20:28:51 »

Tussen de haltes Shichirigahama en Kamakurakoko-mae met motorrijtuig 1002-1052.

Wellicht een aardig weetje: de vlaggen rechts stellen karpers voor, die op hun beurt weer het gezin voorstellen (de grootste zwarte is bijvoorbeeld de vader), ter gelegenheid van Tango no Sekku  (Dag van het Kind) op 5 mei. Dat maakt deel uit van de Golden Week, waarin veel Japanse feestdagen vallen en veel Japanners vrij hebben.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2651 Gepost op: 24 May 2024, 08:50:20 »
Op 24 mei 1999 in Amsterdam rond het eindpunt Zoutkeetsgracht wat dia's gemaakt.
Vanaf 19 augustus 2020 komt er vanwege werkzaamheden aan een brug en kademuren geen tram meer bij dit eindpunt.
In 2025 zouden de werkzaamheden klaar moeten zijn en komt er weer een tram.


Korte Marnixstraat met motorrijtuig 659 als lijn 3.
Het rijtuig van het type 5G (fabrikant Werkspoor in 1964) werd in 2003 buiten dienst gesteld.


Motorrijtuig 787 is net vertrokken van het eindpunt en rijdt op de Houtmankade.
Deze trams van het type 9G hadden de bijnaam Blokkendoos.
Fabrikant Linke-Hofmann-Busch leverde het rijtuig in 1979 en in 2016 is het rijtuig gesloopt.


Planciusstraat met motorrijtuig 655 (ook type 5G, ook bouwjaar 1964 door Werkspoor en in 2003 gesloopt).


Motorrijtuig 659 op de Houtmankade.

Omdat er maar weinig licht was (max. diafragma 2,8 volgens mijn aantekening) gauw weggegaan.

Groeten.
Wim van der Ent
 

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2652 Gepost op: 29 May 2024, 08:58:18 »
Op 29 mei 1999 naar de Van Vredenburchweg in Rijswijk gegaan.
Op 10 april 1991 was ik hier al eens geweest:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7717.msg3221654541#msg3221654541
Inmiddels liggen er 4 sporen en  is er een viaduct in plaats van een overweg.


Dubbeldeks motorrijtuig mDDM.


Geen nummers gezien / genoteerd.


Nog een onbekende mDDM. Ik vind deze uitvoering wel mooier dan de latere gemoderniseerde versie.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2653 Gepost op: 30 May 2024, 08:09:32 »
Op 30 mei 1999 werd er in Frechen bij Keulen in Duitsland een feestje gevierd.
De tramlijn van Keulen naar Frechen en Benzelrath was geschikt gemaakt voor het lagevloermaterieel. Ook werd het lijnnummer van 2 in 7 gewijzigd.
In de Hauptstrassse van Frechen werd gependeld met museumwagen 1019 en met 2 gekoppelde lagevloerrijtuigen van de serie K 4000.
De dia's zijn gemaakt op het stuk van de Hauptstrasse met enkelspoor, dat tevens een voetgangersgebied was.


Halte Frechen Rathaus. Westwaggon leverde motorrijtuig 1019 in 1957.
Het rijtuig is ook bekend onder de naam Sambawagen.


De gekoppelde lagevloertrams (4001 en 4003). In 1995 werden deze rijtuigen door Bombardier geleverd.








De 4001 had nog fabrieksgegevens op een wielstel.




Op weg naar huis is er ook nog een dia gemaakt bij de toenmalige eindpuntlus Ossendorf bij de Rochusstrasse in Keulen van lijn 5.
Inmiddels is hier een tramviaduct gebouwd en is de tramlijn verlengd naar het eindpunt Butzweilerhof.
Duewag 3881 is uit 1964. In 2001 is het rijtuig naar Konya in Turkije gebracht.

Groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1216
    • flickr fotopagina
Re: 25 jaar geleden
« Reactie #2654 Gepost op: 06 June 2024, 08:54:36 »
Op 6 juni 1999 wat tramdia's gemaakt in de Zaagmolenstraat (en omgeving) in Rotterdam.
Destijds waren nog niet alle huizen gerenoveerd en had de straat in mijn ogen nog een ouderwetse uitstraling.


De Zaagmolenbrug met ZGT 839. Deze brug over de Rotte was een hefbrug.
Aangezien op deze dia de rijbaan niet meer met waarschuwingsbomen afgesloten kon worden, zal de brug voor de scheepvaart
destijds al buiten dienst geweest zijn (al is de hefinrichting nog aanwezig).
Later, bij een renovatie van de brug, is het een vaste brug geworden.


Even verder terug in de tijd: op 5 maart 1983 maakte ik een dia, waarop de afsluitbomen van de Zaagmolenbrug
(en ook de oude bebouwing aan de Zaagmolendrift) te zien zijn.


Een lijn 9 in de Zaagmolenstraat bij de 1ste Pijnackerstraat. De Italiaanse ijswinkel is verdwenen.
Ergens begin jaren 2000 is hier nieuwbouw met onder andere een politiegebouw (inmiddels ook weer verdwenen) gekomen.


Behalve lijn 9 reed ook lijn 6 door de Zaagmolenstraat. De dia is gemaakt bij rechts de Jacob Catsstraat.
Lijn 6 is op weg naar eindpunt Kleiweg.


Wederom bij de 1ste Pijnackerstraat. De tramhalte Pijnackerstraat bestaat niet meer.


Benthuizerstraat bij de Zaagmolenstraat.

Groeten.
Wim van der Ent